Dopravní revue
- Oprava estakády v Ostravě-Vítkovicích pokračuje
- Začala stavba nového cargo terminálu v Mošnově
- Oprava kanalizace na Rolnické v Opavě komplikuje dopravu
- Pozor na záludné zimní počasí, proběhla policejní akce
Je tady pořad Dopravní revue - na řadě jsou reportáže a informace z dopravy v Moravskoslezském kraji.
Oprava estakády v Ostravě-Vítkovicích pokračuje
Nejprve vás vezmeme do Ostravy-Vítkovic. Už několik měsíců vás informujeme o opravě tamní estakády. Jak se práce na této důležité stavbě pohnuly, uvidíte v následujícím příspěvku.
V Ostravě-Vítkovicích, i přesto, že stavební sezona ještě nezačala, probíhají intenzivní práce na nové estakádě. Ředitelství silnic a dálnic vloni otevřelo první novou polovinu, teď běží demolice druhé - paralelní - části.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Protože jsme měli dlouhodobý výhled, poměrně pozitivní, dlouhodobý výhled na počasí, tak jsme se rozhodli, že prakticky téměř okamžitě jsme začali s demolicí té druhé poloviny, to je ta, kterou už v této chvíli nevidíte a to, co vidíte za mnou, tak to už je zakládání nosníků další poloviny té estakády.”
Ředitelství silnic a dálnic předpokládá včasné dokončení stavby, optimistický výhled zprovoznění druhé poloviny je zatím na podzim letošního roku. Estakáda z roku 1966 je jedním z nejzatíženejších míst v dopravě celého Moravskoslezského kraje.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Při posledním sčítání dopravy tady bylo naměřeno 40-45 tisíc vozidel v průměru denně. Je tudíž jasné, že tady je třeba pracovat nejen rychle, ale i zároveň tak, abychom dokázali garantovat maximální technickou životnost této mostní konstrukce.”
Podle stavbyvedoucího se na místě objevily geologické problémy.
Martin Kolář, vedoucí střediska, Inženýrské a dopravní stavby Olomouc: “Zrovna tento víkend jsme museli přerušit ražení, protože docházelo k velkým otřesům a byla zde možnost poškození soukromého majetku. To se teprve bude řešit.”
Doprava ale i přes omezení funguje, řidiči místem projedou bez problémů.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Především musíme řidičům moc poděkovat za trpělivost a pochopení té situace. Nicméně ti škarohlídové, kteří přesně před rokem tady predikovali a varovali před tím, že tady bude “dopravní peklo” a neprůjezdný kolaps a podobné, tak nic takového se nepotvrdilo. Je to také díky tomu, že jsme zřídili dopravní režim, který byl maximálně možný a zároveň se osvědčil. Během té stavby jsme nechali projíždět polovinou vozovky osobní vozidla. Pro nákladní vozidla máme dvě objízdné trasy, to znamená, že se nemůže stát na té objízdné trase pro nákladní vozidla kolaps, protože vždy je jedna záložní a řidiči si mohou vybírat, kterou objízdnou trasou pojedou. Předpokládáme, že i během výstavby druhé poloviny mostovky nebude docházet k dramatickým situacím. Jediné zdržení, těžko hovořit o kolonách, které tady se vyskytuje, tak to je především v době typické dopravní špičky. Ale to je typické prakticky pro celé město tak velké a důležité, jako je třeba Ostrava. Předpokládáme, že ta mostní konstrukce bude sloužit motorismu a dopravě následujících sto let.”
Začala stavba nového cargo terminálu v Mošnově
Zásilky, které se na ostravském letišti překládají z letadel, jsou několik let odbavovány v provizorních stanech, kde jsou například i rentgeny. Místo stanů teď bude postavena velká hala s moderní technologií.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “V loňském roce letiště skončilo po dlouhé době v černých číslech, takže halu si zaslouží a je vidět, že je vedeno dobře. Za to patří dík panu řediteli Radkovskému. Z vývoje, který dozorčí radě prezentuje, je vidět, že letiště má obrovskou budoucnost.”
Množství leteckého nákladu se v Mošnově postupně zvyšuje a nyní činí zhruba 15 tisíc tun ročně.
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Leoše Janáčka: “V současné době pro nás cargo dělá asi 25 procent objemu a jsem přesvědčen, že s novou halou, s novým cargo terminálem jsme schopni zvýšit to množství odbaveného zboží, aby nám dělal zhruba 40 až 50 procent obratu společnosti. Bez carga bychom se určitě nebyli schopni dostat do černých čísel a vlastně i díky se poprvé po mnoha lety v historii letiště podařilo dostat do zisku.”
Na nákladní leteckou dopravu sází vedení kraje, které věří, že podpoří současné i nové výrobce.
Ivo Vondrák (NEZ), hejtman MSK: “Nákladní doprava se ukázala jako atraktivní a zajímavá a já jsem rád, že se k tomu přidala celá řada dalších investorů. To znamená, že jsme dneska na křižovatce tří módů dopravy - letecká, silniční a železniční. Domnívám se, že to bude velmi významný pól rozvoje celého Moravskoslezského kraje. Protože nejsou tady jenom sklady, nejsou tady jenom překladiště, ale jsou tady i výrobci a předpokládáme, že do budoucna tady budou další výrobci, kteří budou vyrábět věci z vysokou hodnotou.”
Vedle rozšiřující se nákladní nákladní dopravy letos na ostravském letišti přibudou i další osobní spoje.
Oprava kanalizace na Rolnické v Opavě komplikuje dopravu
Rolnická ulice v Opavě. Severomoravské vodovody a kanalizace tady provádějí složitou opravu. Stavba začala na konci loňského roku.
Marek Síbrt, mluvčí společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace: “My na Rolnické ulici v Opavě rekonstruujeme zhruba 200 metrů kanalizační stoky a související infrastruktury. Kromě revize té samotné stoky také vyměníme pět revizních šachet, které jsou obrovské. Tím důvodem je technický stav té kanalizační infrastruktury, která je stará více než sto let, stoka je silně zkorodovaná, což má vliv na tlakové poměry při proudění odpadních vod. V případě toho, že té odpadní vody tam nateče více, tak může nastat riziko vyplavování odpadní vody do okolního prostředí. Tento náš projekt tomu zabrání.”
Na místě je dopravní omezení. Zákaz vjezdu nebo přikázaný směr jízdy. Nařízení se dotýkají především obyvatel, kteří v daném místě bydlí. Jen pár metrů od stavby je parkoviště přilehlých domů. Omezení platí také pro chodce.
Marek Síbrt, mluvčí společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace: “My se pochopitelně snažíme omezovat ten život v lokalitě co nejméně, nicméně takto významná stavba si s sebou vyžádá i dopravní omezení. Snažíme se je přizpůsobovat jednotlivým etapám tak, jak ta stavba probíhá. Prosíme řidiče i obyvatele té lokality o trpělivost. Ten projekt je ale realizován pro dobro všech.”
Místo je třeba objíždět, žádné významné dopravní komplikace ale nehrozí.
Marek Síbrt, mluvčí společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace: “Je to standardní obměna kanalizační infrastruktury a ta je pochopitelně viditelnější víc, než když měníme například vodovodní potrubí, protože ta infrastruktura je mohutnější, proto to může působit, že se jedná o větší projekt. My jsme zahájili tu stavbu na konci loňského roku, staveniště bylo předáno v druhé polovině v listopadu. Předpokládáme, že hotovo bude na jaře, nicméně jedná se o stavbu komplikovanou. Museli jsme například překládat vodovod. Ty šachty, které tam budujeme, jsou opravdu větších rozměrů. Předpokládáme, že na jaře letošního roku bude hotovo, v případě, že se nevyskytnou žádné neočekávané skutečnosti.”
Pozor na záludné zimní počasí, proběhla policejní akce
Sedlo Pindula. Známé místo mezi dvěma známými vrcholy v Beskydech - mezi Radhoštěm a Velkým Javorníkem. Známé i proto, že každý rok tady policie čas od času preventivně dohlíží a kontroluje zimní výbavu.
Filip Gregor, vedoucí dopravního inspektorátu Nový Jičín: “Musíme taky upozornit na to, že dnes je deset stupňů, takže řidiči nemají tu povinnost mít nasazeny zimní pneumatiky. Ale stále tato povinnost platí do 31. 3., tudíž ta kontrola probíhá. Chceme řidiče upozornit na to, že by neměli předčasně přezouvat ty zimní pneumatiky na letní.”
Tomáš Zbranek, oddělení prevence, PČR: “Možná jsou trochu překvapeni, že nás tady je větší počet. Máme tady i studenty na řízené praxi ze vzdělávacího zařízení v Holešově.”
Petr Macháček, vrchní komisař: “Mám jich tady šest a jsou to policisté z celé republiky. Někteří jsou i z Karlových Varů, ale i ze severní Moravy. Učí se tady zastavovat auta a provádět dechové zkoušky, kontroly dokladů. Dnes je to zaměřeno převážně na kontroly zimního obutí.”
Většina řidičů měla vše v pořádku, policisté řešili jen pár drobností. Všechny ale upozorňují na záludnost zimního počasí, které dokáže překvapit, zvlášť tady, v horské oblasti.
Tomáš Zbranek, oddělení prevence, PČR: “Byť se dnes oteplilo, je celkem pěkné počasí, tak stále ta situace může nastat. Nebo jsou případy, kdy ten řidič je ve městě, kdy je pěkně teplo a jel by do nějakých horských oblastí, jako se nacházíme třeba teď, tak mohl by se s touto nepříjemnou situací setkat.”
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Opravdu nepodcenit tu přípravu. Jedu do horské oblasti a může se stát, že tady během dvou tří hodin se tady to počasí může razantně změnit. Člověk sám nemusí mít nehodu, ale může uvíznout v nějaké koloně, proto je třeba počítat i s tím, abych měl třeba nějakou teplou deku, popřípadě když cestuji třeba s malým dítětem, abych měl s sebou věci typu svačina, pití. Může se stát, že tady opravdu uvíznu na tři hodiny. V případě potřeby samozřejmě nabitý mobilní telefon, abych se dovolal pomoci, kdybychom potřebovali. A taky mít i nějakou zimní výbavu typu lopatka nebo posypový materiál, případně i sněhové řetězy se mohou v těchto lokalitách hodit.”
Tolik z dopravních témat, další přineseme v příštím vydání pořadu Dopravní revue. Do té doby se mějte skvěle.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Je tady pořad Dopravní revue - na řadě jsou reportáže a informace z dopravy v Moravskoslezském kraji.
Oprava estakády v Ostravě-Vítkovicích pokračuje
Nejprve vás vezmeme do Ostravy-Vítkovic. Už několik měsíců vás informujeme o opravě tamní estakády. Jak se práce na této důležité stavbě pohnuly, uvidíte v následujícím příspěvku.
V Ostravě-Vítkovicích, i přesto, že stavební sezona ještě nezačala, probíhají intenzivní práce na nové estakádě. Ředitelství silnic a dálnic vloni otevřelo první novou polovinu, teď běží demolice druhé - paralelní - části.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Protože jsme měli dlouhodobý výhled, poměrně pozitivní, dlouhodobý výhled na počasí, tak jsme se rozhodli, že prakticky téměř okamžitě jsme začali s demolicí té druhé poloviny, to je ta, kterou už v této chvíli nevidíte a to, co vidíte za mnou, tak to už je zakládání nosníků další poloviny té estakády.”
Ředitelství silnic a dálnic předpokládá včasné dokončení stavby, optimistický výhled zprovoznění druhé poloviny je zatím na podzim letošního roku. Estakáda z roku 1966 je jedním z nejzatíženejších míst v dopravě celého Moravskoslezského kraje.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Při posledním sčítání dopravy tady bylo naměřeno 40-45 tisíc vozidel v průměru denně. Je tudíž jasné, že tady je třeba pracovat nejen rychle, ale i zároveň tak, abychom dokázali garantovat maximální technickou životnost této mostní konstrukce.”
Podle stavbyvedoucího se na místě objevily geologické problémy.
Martin Kolář, vedoucí střediska, Inženýrské a dopravní stavby Olomouc: “Zrovna tento víkend jsme museli přerušit ražení, protože docházelo k velkým otřesům a byla zde možnost poškození soukromého majetku. To se teprve bude řešit.”
Doprava ale i přes omezení funguje, řidiči místem projedou bez problémů.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Především musíme řidičům moc poděkovat za trpělivost a pochopení té situace. Nicméně ti škarohlídové, kteří přesně před rokem tady predikovali a varovali před tím, že tady bude “dopravní peklo” a neprůjezdný kolaps a podobné, tak nic takového se nepotvrdilo. Je to také díky tomu, že jsme zřídili dopravní režim, který byl maximálně možný a zároveň se osvědčil. Během té stavby jsme nechali projíždět polovinou vozovky osobní vozidla. Pro nákladní vozidla máme dvě objízdné trasy, to znamená, že se nemůže stát na té objízdné trase pro nákladní vozidla kolaps, protože vždy je jedna záložní a řidiči si mohou vybírat, kterou objízdnou trasou pojedou. Předpokládáme, že i během výstavby druhé poloviny mostovky nebude docházet k dramatickým situacím. Jediné zdržení, těžko hovořit o kolonách, které tady se vyskytuje, tak to je především v době typické dopravní špičky. Ale to je typické prakticky pro celé město tak velké a důležité, jako je třeba Ostrava. Předpokládáme, že ta mostní konstrukce bude sloužit motorismu a dopravě následujících sto let.”
Začala stavba nového cargo terminálu v Mošnově
Zásilky, které se na ostravském letišti překládají z letadel, jsou několik let odbavovány v provizorních stanech, kde jsou například i rentgeny. Místo stanů teď bude postavena velká hala s moderní technologií.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “V loňském roce letiště skončilo po dlouhé době v černých číslech, takže halu si zaslouží a je vidět, že je vedeno dobře. Za to patří dík panu řediteli Radkovskému. Z vývoje, který dozorčí radě prezentuje, je vidět, že letiště má obrovskou budoucnost.”
Množství leteckého nákladu se v Mošnově postupně zvyšuje a nyní činí zhruba 15 tisíc tun ročně.
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Leoše Janáčka: “V současné době pro nás cargo dělá asi 25 procent objemu a jsem přesvědčen, že s novou halou, s novým cargo terminálem jsme schopni zvýšit to množství odbaveného zboží, aby nám dělal zhruba 40 až 50 procent obratu společnosti. Bez carga bychom se určitě nebyli schopni dostat do černých čísel a vlastně i díky se poprvé po mnoha lety v historii letiště podařilo dostat do zisku.”
Na nákladní leteckou dopravu sází vedení kraje, které věří, že podpoří současné i nové výrobce.
Ivo Vondrák (NEZ), hejtman MSK: “Nákladní doprava se ukázala jako atraktivní a zajímavá a já jsem rád, že se k tomu přidala celá řada dalších investorů. To znamená, že jsme dneska na křižovatce tří módů dopravy - letecká, silniční a železniční. Domnívám se, že to bude velmi významný pól rozvoje celého Moravskoslezského kraje. Protože nejsou tady jenom sklady, nejsou tady jenom překladiště, ale jsou tady i výrobci a předpokládáme, že do budoucna tady budou další výrobci, kteří budou vyrábět věci z vysokou hodnotou.”
Vedle rozšiřující se nákladní nákladní dopravy letos na ostravském letišti přibudou i další osobní spoje.
Oprava kanalizace na Rolnické v Opavě komplikuje dopravu
Rolnická ulice v Opavě. Severomoravské vodovody a kanalizace tady provádějí složitou opravu. Stavba začala na konci loňského roku.
Marek Síbrt, mluvčí společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace: “My na Rolnické ulici v Opavě rekonstruujeme zhruba 200 metrů kanalizační stoky a související infrastruktury. Kromě revize té samotné stoky také vyměníme pět revizních šachet, které jsou obrovské. Tím důvodem je technický stav té kanalizační infrastruktury, která je stará více než sto let, stoka je silně zkorodovaná, což má vliv na tlakové poměry při proudění odpadních vod. V případě toho, že té odpadní vody tam nateče více, tak může nastat riziko vyplavování odpadní vody do okolního prostředí. Tento náš projekt tomu zabrání.”
Na místě je dopravní omezení. Zákaz vjezdu nebo přikázaný směr jízdy. Nařízení se dotýkají především obyvatel, kteří v daném místě bydlí. Jen pár metrů od stavby je parkoviště přilehlých domů. Omezení platí také pro chodce.
Marek Síbrt, mluvčí společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace: “My se pochopitelně snažíme omezovat ten život v lokalitě co nejméně, nicméně takto významná stavba si s sebou vyžádá i dopravní omezení. Snažíme se je přizpůsobovat jednotlivým etapám tak, jak ta stavba probíhá. Prosíme řidiče i obyvatele té lokality o trpělivost. Ten projekt je ale realizován pro dobro všech.”
Místo je třeba objíždět, žádné významné dopravní komplikace ale nehrozí.
Marek Síbrt, mluvčí společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace: “Je to standardní obměna kanalizační infrastruktury a ta je pochopitelně viditelnější víc, než když měníme například vodovodní potrubí, protože ta infrastruktura je mohutnější, proto to může působit, že se jedná o větší projekt. My jsme zahájili tu stavbu na konci loňského roku, staveniště bylo předáno v druhé polovině v listopadu. Předpokládáme, že hotovo bude na jaře, nicméně jedná se o stavbu komplikovanou. Museli jsme například překládat vodovod. Ty šachty, které tam budujeme, jsou opravdu větších rozměrů. Předpokládáme, že na jaře letošního roku bude hotovo, v případě, že se nevyskytnou žádné neočekávané skutečnosti.”
Pozor na záludné zimní počasí, proběhla policejní akce
Sedlo Pindula. Známé místo mezi dvěma známými vrcholy v Beskydech - mezi Radhoštěm a Velkým Javorníkem. Známé i proto, že každý rok tady policie čas od času preventivně dohlíží a kontroluje zimní výbavu.
Filip Gregor, vedoucí dopravního inspektorátu Nový Jičín: “Musíme taky upozornit na to, že dnes je deset stupňů, takže řidiči nemají tu povinnost mít nasazeny zimní pneumatiky. Ale stále tato povinnost platí do 31. 3., tudíž ta kontrola probíhá. Chceme řidiče upozornit na to, že by neměli předčasně přezouvat ty zimní pneumatiky na letní.”
Tomáš Zbranek, oddělení prevence, PČR: “Možná jsou trochu překvapeni, že nás tady je větší počet. Máme tady i studenty na řízené praxi ze vzdělávacího zařízení v Holešově.”
Petr Macháček, vrchní komisař: “Mám jich tady šest a jsou to policisté z celé republiky. Někteří jsou i z Karlových Varů, ale i ze severní Moravy. Učí se tady zastavovat auta a provádět dechové zkoušky, kontroly dokladů. Dnes je to zaměřeno převážně na kontroly zimního obutí.”
Většina řidičů měla vše v pořádku, policisté řešili jen pár drobností. Všechny ale upozorňují na záludnost zimního počasí, které dokáže překvapit, zvlášť tady, v horské oblasti.
Tomáš Zbranek, oddělení prevence, PČR: “Byť se dnes oteplilo, je celkem pěkné počasí, tak stále ta situace může nastat. Nebo jsou případy, kdy ten řidič je ve městě, kdy je pěkně teplo a jel by do nějakých horských oblastí, jako se nacházíme třeba teď, tak mohl by se s touto nepříjemnou situací setkat.”
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Opravdu nepodcenit tu přípravu. Jedu do horské oblasti a může se stát, že tady během dvou tří hodin se tady to počasí může razantně změnit. Člověk sám nemusí mít nehodu, ale může uvíznout v nějaké koloně, proto je třeba počítat i s tím, abych měl třeba nějakou teplou deku, popřípadě když cestuji třeba s malým dítětem, abych měl s sebou věci typu svačina, pití. Může se stát, že tady opravdu uvíznu na tři hodiny. V případě potřeby samozřejmě nabitý mobilní telefon, abych se dovolal pomoci, kdybychom potřebovali. A taky mít i nějakou zimní výbavu typu lopatka nebo posypový materiál, případně i sněhové řetězy se mohou v těchto lokalitách hodit.”
Tolik z dopravních témat, další přineseme v příštím vydání pořadu Dopravní revue. Do té doby se mějte skvěle.
Redakčně upraveno / zkráceno.