Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Co připravuje Koordinátor ODIS v MSK v roce 2022, host: Aleš Stejskal

Co připravuje Koordinátor ODIS v MSK v roce 2022, host: Aleš Stejskal

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den začíná pořad dopravní neví. Dnes budeme celou dobu hlavně ve studiu, kde přijal pozvání Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis, která koordinuje hromadnou dopravu v našem regionu. Vítejte u nás.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Dobrý den přeji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začneme u parkování. V Ostravě byl nedávno zprovozněn unikátní projekt propojení parkování "Park and ride" a cestování MHD. Jak to funguje?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Především to funguje, to je důležité říct. Funguje to na principu tom, že člověk, který zaparkuje na tomto parkovišti a nadále ve směru do centra města použije veřejnou dopravu, tak toto parkování potom při opuštění parkoviště má za pouhou jednu korunu. V opačném případě by zaplatil korun deset.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme říct, že na tom parkovišti mohu zaparkovat i řidiči, kteří následně neplánují jet MHD nebo nechtějí. To samotné propojení ale lidé využívají? Jaké máte zatím zkušenosti?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Zatím je třeba říct, že ten rozjezd je poměrně pomalý, protože teprve cestující, kteří toho využívali objevují tuto novinku. Je to něco zcela nového v Ostravě zejména z tohoto směru. Tady byli vždycky zvyklí cestující nebo řidiči používat parkoviště někde v centru města. Takže chce to i nějakou osvětu a na druhé straně také i z určité řekněme znepříjemňování parkování ve městě, což už se dílem děje a pro podporu tady využívání takovýchto parkovišť, kterých by mělo postupně přibývat by to asi bylo žádoucí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Připomeňme ještě divákům to místo, kde najdou parkoviště a plánujete i další lokality?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Je to parkoviště v bezprostřední blízkosti tramvajové smyčky Hlučínská. Čili je to výpadovka směrem na Hlučín v Ostravě v Přívoze a další parkoviště samozřejmě nezáleží na nás. Jsme v kontaktu s městským obvodem Poruba, který podobné parkoviště založené na takovémto principu také připravuje. Takže uvidíme jak rychle a kde všude se tento systém bude dále rozšiřovat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj je neodmyslitelně spjatý s turistikou v Beskydech, v Jeseníkách. Jak teď po covidu fungují turistické spoje?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Turistika zejména do Beskyd a taková ta krátkodobá turistika čili jednodenní výlety jsou velmi oblíbené samozřejmě už celou řadu let. Bohužel s rozvojem individuálního motorismu je stále větší problém, co s auty. Zejména v takových zajímavých střediscích jako je Ostravice a podobně. My se snažíme této situaci napomoci tím, že jsme už od prosincových změn výrazně vylepšili návaznou autobusovou dopravu od vlaků, zejména například z Frýdlantu do Malenovic, z Ostravice směrem na Bílou, z Čeladné na Podolánka, kdy těch spojů jezdí více, jezdí pravidelně a snažíme se tak, aby cestující více využívali veřejnou dopravu, železniční dopravu a následně autobusovou dopravu. Už i s tím, že si mohou takto nově naplánovat takové túry, výšlapy, že začnou v jednom údolí, přejdou přes kopečky a skončí jinde. Tudíž nemusejí zpátky se vracet ke svému automobilu zaparkovaném na nějakém mnohdy i nevhodném místě a k tomu jim například slouží i výhodná jízdenka, která je síťová čtyřiadvaceti hodinová jízdenka, která stojí pouhých 200 korun a v sobotu neděli platí pro celou rodinu pro dva plus dvě dospělé osoby a až tři děti mladší patnácti let. Takže když si to člověk přepočte zejména při dnešních cenách benzinu nebo nafty, tak je tato cena skutečně velmi příznivá a můžu svobodně cestovat v podstatě po celý den čímkoliv, kdykoliv, jakkoliv. A k tomu bych ještě chtěl dodat, že od prosince jsme připravili a zprovoznili společně s Českými drahami nové spěšné vlaky. Po mnoha letech jsme je vrátili, které se jmenují Lyso-hor. Jezdí z Ostravy přímo bez zastavení zrychlení, jsou to spěšné vlaky až na Ostravici. Ráno jedou takto dva, odpoledne se vrací ve tři hodiny z Ostravice jeden a od druhého dubna bude ještě rozšířeno toto spojení o vlak, který z Ostravice bude odjíždět v pět hodin večer.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaká je situace v Jeseníkách?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: V Jeseníkách ta situace se zužuje v podstatě na problém s Ovčárnou, který je permanentní a který bude v letošním roce ještě komplikován vynucenou opravou komunikace mezi Hvězdou a Ovčárnou. Pro Jeseníky nabízíme také už několik let výhodnou jízdenku, jednodenní jízdenku Jeseníky, která zasahuje i do Jeseníků na území Olomouckého kraje. Je to společný produkt našeho a Olomouckého kraje a krajských koordinátor. Tato jízdenka podobně jako tato celá síťová umožňuje celo-neomezené cestování jak autobusy, tak vlaky v té vymezené oblasti Jeseníků na území jak našeho, tak Olomouckého kraje.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vaše ODISapka bude mít letos v létě dva roky. My jsme už o ní mluvili v Dopravním revue s tím, že ji budete doplňovat a aktualizovat. Co se tedy chystá teď?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Pořád živě vylepšujeme, protože samozřejmě jsme sami její uživatelé a vnímáme jaké má ohlasy její využívání na veřejnosti. V letošním roce bychom měli zpřístupnit ODISku i nevidomým uživatelům, ale hlavně, co chystáme s v té první fázi společně s Dopravním podnikem doplnění ODISapky o tzv. virtuálního ODISku, to znamená může ODISapka sloužit jako nosič dlouhodobé časové jízdenky. V té první fázi by to mělo být pouze ve spojích Dopravního podniku Ostrava a následně toto rozšíříme na území celého kraje u všech dopravců, kteří jsou zapojeni v rámci ODIS.

Lukáš Zavadil, TV Polar: ODISka má ambici stát se takzvanou městskou kartou. Co to přesně znamená?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Týká se to v současné době města Krnov. Ve spolupráci s tímto městem rozšiřujeme využití ODISky právě pro různé služby, různé atrakce, které nabízí město Krnov. To znamená, že nejen občané města Krnova, ale i naši návštěvníci, kteří budou používat ODISku mohou využívat různé například slevy nebo zvýhodněné nějaké vstupy nebo jiné záležitosti, které nabízí město Krnov. Tento projekt jsme začali připravovat v loňském roce a v letošním roce by měl být dokončen a předložen veřejnosti.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To znamená, že jde o nějaký pilot a postupné rozšíření do dalších míst?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Ano, je to první projekt tohoto typu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaká další města máte v plánu?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Přesně ta, která budou mít zájem. Budeme to určitě s městem Krnovem dostatečně prezentovat a uvidíme, jestli projeví zájem. Bude mít, budeme připraveni.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Před časem jsme mluvili také o možnosti cestování s ODISkou v sousedním Zlínském kraji. Jak rozvíjíte tuto záležitost?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Tak tady na především na zlínském kraji, aby tu spolupráci rozvíjel, protože u nás vše funguje, jak fungovat má. V loňském roce bylo zahájeno vzájemné reciproční uznávání dopravních karet v našem kraji je to tedy ODISka v jejich kraji je ta karta Zetka. To znamená náš držitel ODISky může používat veřejnou dopravu v rámci Zlínského kraje. Vloni to bylo u autobusů na jednotlivé jízdné. Od září potom i ve vlacích ve Zlínském kraji a v letošním roce by měl Zlínský kraj zavést i dlouhodobé časové jízdenky, takže i tam to umožněno bude. Opačně samozřejmě platí, že držitel Zetky může v našem kraji jezdit v rámci ODIS tak, jak kterýkoliv občan, který má ODISKU platnou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Během letošního roku už stěhuje dvě kanceláře dopravního infocentra v Jablunkově a poté v Českém Těšíně, kde mají lidé možnost na Kodis zajít a co tam vše vyřídí?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Kodis provozuje v současné době jedenáct pracovišť, jedenáct dopravních infocenter v rámci celého kraje a vzpomenul jste dvě, která právě v letošním roce najdou nebo našla již nové prostory. V Jablunkově je to naprosto čerstvá novinka, to jsme teď přestěhovali od pondělka a od 1. března do nového autobusového nádraží. Totéž nás čeká v průběhu roku v Českém Těšíně, kde město staví vedle stávajícího už nevyhovující autobusového nádraží nové, kde bude uvnitř nebo uprostřed bude také taková budova s čekárnou krytou a tam také přestěhujeme naše pracoviště, které je v současné době v nedalekém obytném domě, kde ty prostory jsou jednak daleko a prostory už nevyhovují požadavkům, které bychom si představovali, že by měly být v jednadvacáté století.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co tam lidé vše vyřídí?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: V podstatě všechno. Mohou požádat ODISku, vyřídit si a vyzvednout ODISku, reklamace, vyřídit, samozřejmě zakoupit dlouhodobé časové jízdenky. No a samozřejmě získat i informace o dopravě, o spojení, o tarifu. Vše, co souvisí s Integrovaným dopravním systémem, tak to by tam měli získat, najít a odnést si případně i nějaký propagační nebo informační materiál.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis byl s námi v pořadu Dopravní revue. Děkuju Vám za to.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Rádo se stalo.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Loučím se i s vámi, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Co připravuje Koordinátor ODIS v MSK v roce 2022, host: Aleš Stejskal
02. března 2022, 18:20

Co připravuje Koordinátor ODIS v MSK v roce 2022, host: Aleš Stejskal

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den začíná pořad dopravní neví. Dnes budeme celou dobu hlavně ve studiu, kde přijal pozvání Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis, která koordinuje hromadnou dopravu v našem regionu. Vítejte u nás.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Dobrý den přeji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začneme u parkování. V Ostravě byl nedávno zprovozněn unikátní projekt propojení parkování "Park and ride" a cestování MHD. Jak to funguje?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Především to funguje, to je důležité říct. Funguje to na principu tom, že člověk, který zaparkuje na tomto parkovišti a nadále ve směru do centra města použije veřejnou dopravu, tak toto parkování potom při opuštění parkoviště má za pouhou jednu korunu. V opačném případě by zaplatil korun deset.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme říct, že na tom parkovišti mohu zaparkovat i řidiči, kteří následně neplánují jet MHD nebo nechtějí. To samotné propojení ale lidé využívají? Jaké máte zatím zkušenosti?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Zatím je třeba říct, že ten rozjezd je poměrně pomalý, protože teprve cestující, kteří toho využívali objevují tuto novinku. Je to něco zcela nového v Ostravě zejména z tohoto směru. Tady byli vždycky zvyklí cestující nebo řidiči používat parkoviště někde v centru města. Takže chce to i nějakou osvětu a na druhé straně také i z určité řekněme znepříjemňování parkování ve městě, což už se dílem děje a pro podporu tady využívání takovýchto parkovišť, kterých by mělo postupně přibývat by to asi bylo žádoucí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Připomeňme ještě divákům to místo, kde najdou parkoviště a plánujete i další lokality?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Je to parkoviště v bezprostřední blízkosti tramvajové smyčky Hlučínská. Čili je to výpadovka směrem na Hlučín v Ostravě v Přívoze a další parkoviště samozřejmě nezáleží na nás. Jsme v kontaktu s městským obvodem Poruba, který podobné parkoviště založené na takovémto principu také připravuje. Takže uvidíme jak rychle a kde všude se tento systém bude dále rozšiřovat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj je neodmyslitelně spjatý s turistikou v Beskydech, v Jeseníkách. Jak teď po covidu fungují turistické spoje?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Turistika zejména do Beskyd a taková ta krátkodobá turistika čili jednodenní výlety jsou velmi oblíbené samozřejmě už celou řadu let. Bohužel s rozvojem individuálního motorismu je stále větší problém, co s auty. Zejména v takových zajímavých střediscích jako je Ostravice a podobně. My se snažíme této situaci napomoci tím, že jsme už od prosincových změn výrazně vylepšili návaznou autobusovou dopravu od vlaků, zejména například z Frýdlantu do Malenovic, z Ostravice směrem na Bílou, z Čeladné na Podolánka, kdy těch spojů jezdí více, jezdí pravidelně a snažíme se tak, aby cestující více využívali veřejnou dopravu, železniční dopravu a následně autobusovou dopravu. Už i s tím, že si mohou takto nově naplánovat takové túry, výšlapy, že začnou v jednom údolí, přejdou přes kopečky a skončí jinde. Tudíž nemusejí zpátky se vracet ke svému automobilu zaparkovaném na nějakém mnohdy i nevhodném místě a k tomu jim například slouží i výhodná jízdenka, která je síťová čtyřiadvaceti hodinová jízdenka, která stojí pouhých 200 korun a v sobotu neděli platí pro celou rodinu pro dva plus dvě dospělé osoby a až tři děti mladší patnácti let. Takže když si to člověk přepočte zejména při dnešních cenách benzinu nebo nafty, tak je tato cena skutečně velmi příznivá a můžu svobodně cestovat v podstatě po celý den čímkoliv, kdykoliv, jakkoliv. A k tomu bych ještě chtěl dodat, že od prosince jsme připravili a zprovoznili společně s Českými drahami nové spěšné vlaky. Po mnoha letech jsme je vrátili, které se jmenují Lyso-hor. Jezdí z Ostravy přímo bez zastavení zrychlení, jsou to spěšné vlaky až na Ostravici. Ráno jedou takto dva, odpoledne se vrací ve tři hodiny z Ostravice jeden a od druhého dubna bude ještě rozšířeno toto spojení o vlak, který z Ostravice bude odjíždět v pět hodin večer.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaká je situace v Jeseníkách?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: V Jeseníkách ta situace se zužuje v podstatě na problém s Ovčárnou, který je permanentní a který bude v letošním roce ještě komplikován vynucenou opravou komunikace mezi Hvězdou a Ovčárnou. Pro Jeseníky nabízíme také už několik let výhodnou jízdenku, jednodenní jízdenku Jeseníky, která zasahuje i do Jeseníků na území Olomouckého kraje. Je to společný produkt našeho a Olomouckého kraje a krajských koordinátor. Tato jízdenka podobně jako tato celá síťová umožňuje celo-neomezené cestování jak autobusy, tak vlaky v té vymezené oblasti Jeseníků na území jak našeho, tak Olomouckého kraje.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vaše ODISapka bude mít letos v létě dva roky. My jsme už o ní mluvili v Dopravním revue s tím, že ji budete doplňovat a aktualizovat. Co se tedy chystá teď?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Pořád živě vylepšujeme, protože samozřejmě jsme sami její uživatelé a vnímáme jaké má ohlasy její využívání na veřejnosti. V letošním roce bychom měli zpřístupnit ODISku i nevidomým uživatelům, ale hlavně, co chystáme s v té první fázi společně s Dopravním podnikem doplnění ODISapky o tzv. virtuálního ODISku, to znamená může ODISapka sloužit jako nosič dlouhodobé časové jízdenky. V té první fázi by to mělo být pouze ve spojích Dopravního podniku Ostrava a následně toto rozšíříme na území celého kraje u všech dopravců, kteří jsou zapojeni v rámci ODIS.

Lukáš Zavadil, TV Polar: ODISka má ambici stát se takzvanou městskou kartou. Co to přesně znamená?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Týká se to v současné době města Krnov. Ve spolupráci s tímto městem rozšiřujeme využití ODISky právě pro různé služby, různé atrakce, které nabízí město Krnov. To znamená, že nejen občané města Krnova, ale i naši návštěvníci, kteří budou používat ODISku mohou využívat různé například slevy nebo zvýhodněné nějaké vstupy nebo jiné záležitosti, které nabízí město Krnov. Tento projekt jsme začali připravovat v loňském roce a v letošním roce by měl být dokončen a předložen veřejnosti.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To znamená, že jde o nějaký pilot a postupné rozšíření do dalších míst?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Ano, je to první projekt tohoto typu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaká další města máte v plánu?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Přesně ta, která budou mít zájem. Budeme to určitě s městem Krnovem dostatečně prezentovat a uvidíme, jestli projeví zájem. Bude mít, budeme připraveni.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Před časem jsme mluvili také o možnosti cestování s ODISkou v sousedním Zlínském kraji. Jak rozvíjíte tuto záležitost?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Tak tady na především na zlínském kraji, aby tu spolupráci rozvíjel, protože u nás vše funguje, jak fungovat má. V loňském roce bylo zahájeno vzájemné reciproční uznávání dopravních karet v našem kraji je to tedy ODISka v jejich kraji je ta karta Zetka. To znamená náš držitel ODISky může používat veřejnou dopravu v rámci Zlínského kraje. Vloni to bylo u autobusů na jednotlivé jízdné. Od září potom i ve vlacích ve Zlínském kraji a v letošním roce by měl Zlínský kraj zavést i dlouhodobé časové jízdenky, takže i tam to umožněno bude. Opačně samozřejmě platí, že držitel Zetky může v našem kraji jezdit v rámci ODIS tak, jak kterýkoliv občan, který má ODISKU platnou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Během letošního roku už stěhuje dvě kanceláře dopravního infocentra v Jablunkově a poté v Českém Těšíně, kde mají lidé možnost na Kodis zajít a co tam vše vyřídí?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Kodis provozuje v současné době jedenáct pracovišť, jedenáct dopravních infocenter v rámci celého kraje a vzpomenul jste dvě, která právě v letošním roce najdou nebo našla již nové prostory. V Jablunkově je to naprosto čerstvá novinka, to jsme teď přestěhovali od pondělka a od 1. března do nového autobusového nádraží. Totéž nás čeká v průběhu roku v Českém Těšíně, kde město staví vedle stávajícího už nevyhovující autobusového nádraží nové, kde bude uvnitř nebo uprostřed bude také taková budova s čekárnou krytou a tam také přestěhujeme naše pracoviště, které je v současné době v nedalekém obytném domě, kde ty prostory jsou jednak daleko a prostory už nevyhovují požadavkům, které bychom si představovali, že by měly být v jednadvacáté století.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co tam lidé vše vyřídí?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: V podstatě všechno. Mohou požádat ODISku, vyřídit si a vyzvednout ODISku, reklamace, vyřídit, samozřejmě zakoupit dlouhodobé časové jízdenky. No a samozřejmě získat i informace o dopravě, o spojení, o tarifu. Vše, co souvisí s Integrovaným dopravním systémem, tak to by tam měli získat, najít a odnést si případně i nějaký propagační nebo informační materiál.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis byl s námi v pořadu Dopravní revue. Děkuju Vám za to.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Rádo se stalo.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Loučím se i s vámi, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-02-03-2022-18-23