Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: Aktuálně k dopravě v MSK pohledem náměstka hejtmana

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue. Ve studiu vítám Radka Podstawku, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Vítejte u nás po čase.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Máme spoustu témat před sebou. Pojďme k těm aktuální, dopravním, respektive trošičku zabilancujeme. Pojďme se podívat na to, co se Moravskoslezskému kraji a Správě silnic Moravskoslezského kraje podařilo opravit v letošní stavební sezóně, která už víceméně pomalu končí.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ona končí, i když pořád ještě běží, ještě obalovny obalují, takže některé stavby pokračují, ale už budeme muset ukončit. Povedlo se toho celkem hodně, když si vezmu i rok nové stavby Bohumínská. Pak se podařilo Jelenice, Lesní Albrechtice, Stránské na hranici Olomouckého kraje jsme opravili Šenov, Frýdek-Místek jsme opravili. Tuto silnici. To jsou ale rekonstrukce, které se dělaly pod hlavičkou IROPU, to znamená pod evropskými penězi. Dělali jsme i souvislé opravy. V souvislých opravách jsme opravili Pržno, Lubná, Chotěbuz, Stanislavice, mosty jsme opravovali, opravili jsme most, začala se oprava mostu v Košatce, bude příští rok pokračovat. V Hukvaldech, dále bude taky bude pokračovat, to není oprava, dokonce ty mosty se budují nové. Most ve Vrbně pod Pradědem nový se postavil, takže opravdu ta stavební sezóna byla bohatá. Ještě bych rád zmínil, třeba i v Novém Jičíně se udělal nový kruhový objezd generála Hlaďa, kde tam se hodně podílelo město Nový Jičín, dokonce větší měrou než Moravskoslezský kraj. Jedna z takových staveb, které jsou na účelové komunikaci a to byla komunikace Hvězda Ovčárna, kdy tam to bylo celkem složité. Je to jediná přístupová silnice na Praděd a tam jsme museli to zkoordinovat i se zásobováním na vozem turistů, protože nemůžeme tu silnici zavřít. Takže celé všechno se to povedlo a jsem za to rád, že ta sezona dopadla tak, jak dopadla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Všechny ty projekty, které jste zmínil, předpokládám, už jsou hotové. Jeseníky, Hvězda Ovčárna?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ta Ovčárna je hotová, tam jsem říkal, že jenom most v Košatce, a most Hukvaldech, že ten bude pokračovat v příštím roce, což jsem zmiňoval.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě bych se vrátil k té okružní křižovatce na ulici Generála Hlaďo v Novém Jičíně. Bylo těchhle míst třeba případně více? Nebo respektive plánujete i v příštím roce se zaměřit na tady ty nebezpečné křižovatky? Je něco takto ve výhledu?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: My se takhle na to nezaměřujeme, protože ta křižovatka je nebezpečná z pohledu města. Z pohledu kraje až tak ne, protože samozřejmě ta nebezpečnost křižovatek se posuzuje podle nehod, kde jsou ty nejvážnější zranění, popřípadě smrtelná. Tam určitě nebyly tyto zranění. Většinou to jsou pomačkané plechy, ale je to nebezpečné, protože tam chodí lidi, takže proto vždycky město přijde, požádá, že by chtělo udělat kruhovou křižovatku, my řekneme, udělejte projektovou dokumentaci a pojďme se teď na tom podílet. My se budeme podílet na tom tělese té silnice, té stavby, a to okolí, veřejné osvětlení, chodníky a tak dále si většinou platí město. A Nový Jičín byl takovým názorným příkladem, jak jsme se rychle domluvili a prostě se to zrealizovalo ve velmi krátké době.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ta domluva s městy funguje? Kontaktují vás?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ano, kontaktují. Většinou to začne tak, že nás kontaktují, domluvíme se, podepíšeme memorandum. No a pak už je to o tom udělat tu dokumentaci a někdy to trvá déle, protože se musí vykupovat pozemky, někdy tam jsou přeložky, takže potom ty ceny jdou nahoru, shánějí se peníze, takže je to hodně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mluvili jsme o končící stavební sezóně, s čímž jednoznačně souvisí zima a nastávající zimní údržba silnic v Moravskoslezském kraji. Jak bude probíhat, Jak je správa silnic, silničáři připraveni?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: To je taková obvyklá otázka. Jsme připravení, ale nesmí začít sněžit. Já si myslím, že u nás může začít sněžit i mráz, protože máme plán zimní údržby. Máme vyčleněných sto osmdesát pět milionů korun. Budeme udržovat 2 282 km silnic. Pouze 158 kilometrů nebudeme udržovat, protože tam, když by jel pluh, tak se nevyhne s vozidly. Takže tyto silnice se neudržují, ale vždy je cesta kolem dokola, jak se říká. Takže tam také řidiči projedou. Máme dvacet devět tisíc tun soli a čtyřicet tisíc tun inartního materiálu. Takže jsme zásobení a myslím si, že tu zimu zvládneme dobře.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jsou tady i jiní správci komunikací. Můžete divákům alespoň ve stručnosti možná pro představu ozřejmit, jakým způsobem funguje ta koordinace, protože kraj má určitě zájem, aby byly průjezdné i silnice, které nemá ve správě.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Zájem je, ale většinou ta koordinace je taková, že Ředitelství silnic a dálnic si spravují svoje nebo udržují svoje silnice. Tam pouze komunikujeme. Většinou všichni mají ty dispečink nastavené stejně, takže to vyjíždí stejně. Třeba v Ostravě krajské silnice nám udržují Ostravští, takže ostravské komunikace. V některých obcích, a tak máme také nasmlouvané externí dodavatele, aby to třeba bylo rychle, protože dojet někde z větší dálky tak, aby už silnice byla vyčištěná, posypaná inartem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k železniční a autobusové dopravě, čili k hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji. Brzy se budou měnit ceny. To je velké téma všude, i v souvislosti s energiemi. Také to na to navazuje. Takže v jakých případech? Od kdy si lidé připlatí a kdy naopak ne?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Já bych spíš řekl, kdy si nepřiplatí. Ti, co budou využívat dále dopravní kartu ODISku, ODIS appku, popřípadě internet k nákupu jízdenek, popřípadě měsíčních kuponů, tam ty ceny se nebudou měnit, popřípadě se změní velmi mírně. Mohu říct, že třeba kupon měsíční, třicetidenní bude stát dvě stě sedmdesát přes internet, ale tři sta deset, když si ho koupíte u přepážky v infocentru. Největší takové zdražení je u klasických jednotlivých jízdenek. Ty papírové jízdenky, kdy dnes stojí, základní sazba je devět korun a kilometr stojí korunu padesát. Když pojedete na ODIS appku, popřípadě na měsíčník, tak budete platit nebo respektive na ODISku budete platit těch devět korun a korunu padesát. Ale v případě, že si budete platit v hotovosti u řidiče, popřípadě kartou, tak se zdražuje z patnácti na osmnáct korun ta zásadní základní snad sazba a kilometr se zdražuje z koruny padesát na korunu sedmdesát, takže tam to zdražení je takové výraznější.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Čili chápu to správně, že Moravskoslezský kraj chce i přimět více lidí cestovat na ty dlouhodobější jízdenky?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ano, hlavně nakupovat jízdenky přes internet a bezhotovostně, protože samozřejmě měli jsme covid. Bylo to problematické i z hygienických důvodů, ale není to úplně tento důvod. Ale hlavně je to o tom, že řidič by měl řídit a ne prodávat jízdenky, prodávat kupony, mít u sebe hotovosti a tak dále. Ono to dost zdržuje, když vám přijde šest, osm lidí a začne si kupovat jízdenku a kupon, ten autobus se automaticky v té stanici zdrží a dneska lide chtějí cestovat rychle, takže to se celkem i urychlí ta doprava.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě rychlá odbočka, která s tím souvisí. Co Moravskoslezský kraj připravuje v příštím roce v souvislosti s komfortem cestujících? To už jsme tady několikrát zmiňovali. V každém vlaku skoro už dnes WiFi.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: To vybavení je u nás všechno standard. Komfort, připravujeme samozřejmě soutěž na vlaky nebo respektive už dojednáváme s Českými drahami s tím, že měly by tady začít jezdit na Štramberk bateriové vlaky. Myslím si, že od roku 2024 se to snad povede, takže to je takové zlepšení komfortu. Samozřejmě hlavně nejdeme jenom do komfortu, ale i do ekologie. A od tohoto pondělka, to znamená od 5. 12. 2022 budou dopravci zkoušet vodíkové autobusy. Požádali nás, jestli můžou zkoušet, takže cestující uvidí vodíkové autobusy v provozu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V té souvislosti jenom zmíním, že rozhovor natáčíme 2. prosince. Mám tady ještě další téma, a to jsou vodíkové technologie. Kraj totiž dlouhodobě deklaruje nástup dopravy s pohonem na vodík. Jak je to v tuto chvíli a jaké jsou plány?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Je vyhlášena soutěž na veřejnou zakázku. Máme to vyhlášeno na trase Ostrava, Havířov, Karviná, máme vyhlášeno a deset vodíkových autobusů. Je vypsaný dotační program ITI Ostravsko, kde dopravci, kteří si pořídí ten vodíkový autobus, dostanou pětaosmdesát procent nákladů zpět. Takže ta doprava...

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pardon, na pořízení toho konkrétního autobusu?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ano, na pořízení toho autobusu, konkrétních vozidel. S tím, že Ostrava staví plničku na Hranečníků nebo připravuje teď stavbu, tak všechno by to mělo klapnout. Měli bychom od roku 2024 jezdit, nebo od roku 2025 uvidíme jezdit vodíkovými autobusy mezi Havířovem a Ostravou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Čili má to budoucnost podle vás?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Vodík je budoucnost.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka. Já Vám děkuju za rozhovor a budu se těšit na viděnou příště na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: Aktuálně k dopravě v MSK pohledem náměstka hejtmana
07. prosince 2022, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue. Ve studiu vítám Radka Podstawku, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Vítejte u nás po čase.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Máme spoustu témat před sebou. Pojďme k těm aktuální, dopravním, respektive trošičku zabilancujeme. Pojďme se podívat na to, co se Moravskoslezskému kraji a Správě silnic Moravskoslezského kraje podařilo opravit v letošní stavební sezóně, která už víceméně pomalu končí.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ona končí, i když pořád ještě běží, ještě obalovny obalují, takže některé stavby pokračují, ale už budeme muset ukončit. Povedlo se toho celkem hodně, když si vezmu i rok nové stavby Bohumínská. Pak se podařilo Jelenice, Lesní Albrechtice, Stránské na hranici Olomouckého kraje jsme opravili Šenov, Frýdek-Místek jsme opravili. Tuto silnici. To jsou ale rekonstrukce, které se dělaly pod hlavičkou IROPU, to znamená pod evropskými penězi. Dělali jsme i souvislé opravy. V souvislých opravách jsme opravili Pržno, Lubná, Chotěbuz, Stanislavice, mosty jsme opravovali, opravili jsme most, začala se oprava mostu v Košatce, bude příští rok pokračovat. V Hukvaldech, dále bude taky bude pokračovat, to není oprava, dokonce ty mosty se budují nové. Most ve Vrbně pod Pradědem nový se postavil, takže opravdu ta stavební sezóna byla bohatá. Ještě bych rád zmínil, třeba i v Novém Jičíně se udělal nový kruhový objezd generála Hlaďa, kde tam se hodně podílelo město Nový Jičín, dokonce větší měrou než Moravskoslezský kraj. Jedna z takových staveb, které jsou na účelové komunikaci a to byla komunikace Hvězda Ovčárna, kdy tam to bylo celkem složité. Je to jediná přístupová silnice na Praděd a tam jsme museli to zkoordinovat i se zásobováním na vozem turistů, protože nemůžeme tu silnici zavřít. Takže celé všechno se to povedlo a jsem za to rád, že ta sezona dopadla tak, jak dopadla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Všechny ty projekty, které jste zmínil, předpokládám, už jsou hotové. Jeseníky, Hvězda Ovčárna?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ta Ovčárna je hotová, tam jsem říkal, že jenom most v Košatce, a most Hukvaldech, že ten bude pokračovat v příštím roce, což jsem zmiňoval.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě bych se vrátil k té okružní křižovatce na ulici Generála Hlaďo v Novém Jičíně. Bylo těchhle míst třeba případně více? Nebo respektive plánujete i v příštím roce se zaměřit na tady ty nebezpečné křižovatky? Je něco takto ve výhledu?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: My se takhle na to nezaměřujeme, protože ta křižovatka je nebezpečná z pohledu města. Z pohledu kraje až tak ne, protože samozřejmě ta nebezpečnost křižovatek se posuzuje podle nehod, kde jsou ty nejvážnější zranění, popřípadě smrtelná. Tam určitě nebyly tyto zranění. Většinou to jsou pomačkané plechy, ale je to nebezpečné, protože tam chodí lidi, takže proto vždycky město přijde, požádá, že by chtělo udělat kruhovou křižovatku, my řekneme, udělejte projektovou dokumentaci a pojďme se teď na tom podílet. My se budeme podílet na tom tělese té silnice, té stavby, a to okolí, veřejné osvětlení, chodníky a tak dále si většinou platí město. A Nový Jičín byl takovým názorným příkladem, jak jsme se rychle domluvili a prostě se to zrealizovalo ve velmi krátké době.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ta domluva s městy funguje? Kontaktují vás?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ano, kontaktují. Většinou to začne tak, že nás kontaktují, domluvíme se, podepíšeme memorandum. No a pak už je to o tom udělat tu dokumentaci a někdy to trvá déle, protože se musí vykupovat pozemky, někdy tam jsou přeložky, takže potom ty ceny jdou nahoru, shánějí se peníze, takže je to hodně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mluvili jsme o končící stavební sezóně, s čímž jednoznačně souvisí zima a nastávající zimní údržba silnic v Moravskoslezském kraji. Jak bude probíhat, Jak je správa silnic, silničáři připraveni?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: To je taková obvyklá otázka. Jsme připravení, ale nesmí začít sněžit. Já si myslím, že u nás může začít sněžit i mráz, protože máme plán zimní údržby. Máme vyčleněných sto osmdesát pět milionů korun. Budeme udržovat 2 282 km silnic. Pouze 158 kilometrů nebudeme udržovat, protože tam, když by jel pluh, tak se nevyhne s vozidly. Takže tyto silnice se neudržují, ale vždy je cesta kolem dokola, jak se říká. Takže tam také řidiči projedou. Máme dvacet devět tisíc tun soli a čtyřicet tisíc tun inartního materiálu. Takže jsme zásobení a myslím si, že tu zimu zvládneme dobře.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jsou tady i jiní správci komunikací. Můžete divákům alespoň ve stručnosti možná pro představu ozřejmit, jakým způsobem funguje ta koordinace, protože kraj má určitě zájem, aby byly průjezdné i silnice, které nemá ve správě.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Zájem je, ale většinou ta koordinace je taková, že Ředitelství silnic a dálnic si spravují svoje nebo udržují svoje silnice. Tam pouze komunikujeme. Většinou všichni mají ty dispečink nastavené stejně, takže to vyjíždí stejně. Třeba v Ostravě krajské silnice nám udržují Ostravští, takže ostravské komunikace. V některých obcích, a tak máme také nasmlouvané externí dodavatele, aby to třeba bylo rychle, protože dojet někde z větší dálky tak, aby už silnice byla vyčištěná, posypaná inartem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k železniční a autobusové dopravě, čili k hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji. Brzy se budou měnit ceny. To je velké téma všude, i v souvislosti s energiemi. Také to na to navazuje. Takže v jakých případech? Od kdy si lidé připlatí a kdy naopak ne?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Já bych spíš řekl, kdy si nepřiplatí. Ti, co budou využívat dále dopravní kartu ODISku, ODIS appku, popřípadě internet k nákupu jízdenek, popřípadě měsíčních kuponů, tam ty ceny se nebudou měnit, popřípadě se změní velmi mírně. Mohu říct, že třeba kupon měsíční, třicetidenní bude stát dvě stě sedmdesát přes internet, ale tři sta deset, když si ho koupíte u přepážky v infocentru. Největší takové zdražení je u klasických jednotlivých jízdenek. Ty papírové jízdenky, kdy dnes stojí, základní sazba je devět korun a kilometr stojí korunu padesát. Když pojedete na ODIS appku, popřípadě na měsíčník, tak budete platit nebo respektive na ODISku budete platit těch devět korun a korunu padesát. Ale v případě, že si budete platit v hotovosti u řidiče, popřípadě kartou, tak se zdražuje z patnácti na osmnáct korun ta zásadní základní snad sazba a kilometr se zdražuje z koruny padesát na korunu sedmdesát, takže tam to zdražení je takové výraznější.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Čili chápu to správně, že Moravskoslezský kraj chce i přimět více lidí cestovat na ty dlouhodobější jízdenky?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ano, hlavně nakupovat jízdenky přes internet a bezhotovostně, protože samozřejmě měli jsme covid. Bylo to problematické i z hygienických důvodů, ale není to úplně tento důvod. Ale hlavně je to o tom, že řidič by měl řídit a ne prodávat jízdenky, prodávat kupony, mít u sebe hotovosti a tak dále. Ono to dost zdržuje, když vám přijde šest, osm lidí a začne si kupovat jízdenku a kupon, ten autobus se automaticky v té stanici zdrží a dneska lide chtějí cestovat rychle, takže to se celkem i urychlí ta doprava.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě rychlá odbočka, která s tím souvisí. Co Moravskoslezský kraj připravuje v příštím roce v souvislosti s komfortem cestujících? To už jsme tady několikrát zmiňovali. V každém vlaku skoro už dnes WiFi.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: To vybavení je u nás všechno standard. Komfort, připravujeme samozřejmě soutěž na vlaky nebo respektive už dojednáváme s Českými drahami s tím, že měly by tady začít jezdit na Štramberk bateriové vlaky. Myslím si, že od roku 2024 se to snad povede, takže to je takové zlepšení komfortu. Samozřejmě hlavně nejdeme jenom do komfortu, ale i do ekologie. A od tohoto pondělka, to znamená od 5. 12. 2022 budou dopravci zkoušet vodíkové autobusy. Požádali nás, jestli můžou zkoušet, takže cestující uvidí vodíkové autobusy v provozu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V té souvislosti jenom zmíním, že rozhovor natáčíme 2. prosince. Mám tady ještě další téma, a to jsou vodíkové technologie. Kraj totiž dlouhodobě deklaruje nástup dopravy s pohonem na vodík. Jak je to v tuto chvíli a jaké jsou plány?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Je vyhlášena soutěž na veřejnou zakázku. Máme to vyhlášeno na trase Ostrava, Havířov, Karviná, máme vyhlášeno a deset vodíkových autobusů. Je vypsaný dotační program ITI Ostravsko, kde dopravci, kteří si pořídí ten vodíkový autobus, dostanou pětaosmdesát procent nákladů zpět. Takže ta doprava...

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pardon, na pořízení toho konkrétního autobusu?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ano, na pořízení toho autobusu, konkrétních vozidel. S tím, že Ostrava staví plničku na Hranečníků nebo připravuje teď stavbu, tak všechno by to mělo klapnout. Měli bychom od roku 2024 jezdit, nebo od roku 2025 uvidíme jezdit vodíkovými autobusy mezi Havířovem a Ostravou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Čili má to budoucnost podle vás?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Vodík je budoucnost.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka. Já Vám děkuju za rozhovor a budu se těšit na viděnou příště na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-07-12-2022-18-24