Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Aplikace ODISapka nabízí nové možnosti
  • F-M zjišťuje možnosti úsekového měření rychlosti
  • Parkovací místa v Opavě uvolní dvacítka vraků
  • Obce na Jablunkovsku spojí síť cyklostezek
  • Silnici nikoho" u Nového Jičína převezme kraj

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pravidelný magazín televize Polar, dopravní revue. V následujících deseti minutách nabídneme témata z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Aplikace ODISapka nabízí nové možnosti

Lukáš Zavadil, TV Polar: Už jsme vás informovali o aplikaci ODISapka, která je určená pro mobilní telefony. Cestující v Moravskoslezském kraji si díky ní mohou vyhledat dopravní spojení nebou koupit jízdenku bez ohledu na počet a druh dopravců a to s nejvýhodnější cenou. Aplikace v nové aktualizaci také přináší možnost zapamatovat si platební kartu a také možnost zdarma stornovat zakoupenou jízdenku nejpozději 15 minut před počátkem její platnosti.

------------------------------------------

F-M zjišťuje možnosti úsekového měření rychlosti

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zavést úsekové měření rychlosti nebo ne? To je otázka, na kterou teď hledají odpověď ve Frýdku-Místku. Zástupci magistrátu se zatím byli podívat, jak funguje podobné měření ve městech, kde s ním mají zkušenosti. Budou vyhodnocovat, jak legislativně, personálně a finančně náročné by bylo ho ve městě vybudovat a spravovat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Překročení maximální povolené rychlosti je nejčastější dopravní přestupek. Ročně se ho v Česku dopustí v průměru více než 130 tisíc řidičů. Nejúčinnější způsob, jak přinutit řidiče jezdit podle předpisů je měření rychlosti. Dnes hlavně formou stacionárních nebo úsekových radarů. A právě o možnost úsekového měření rychlosti se začalo uvažovat i ve Frýdku-Místku.

Anketa: 1.) "Já nejezdím rychle, takže mě se to tak nějak netýká ani, ale možná, že to je dobré, protože někteří jezdí rychle." 2.) "Já si myslím, že by to bylo třeba, že by to pasovalo jak se říká." 3.) "Tak asi jo, mělo by se." 4.) "Vždyť tu je všude omezená rychlost, ne?"

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Nejenom město, ale i okolní obce jsou hlavně nespokojeny s tím, jaká je bezpečnost na silnicích nebo hlavně v okolí silnic. Máme obrovské problémy na přechodech pro chodce nebo na silnicích, které jsou v intravilánu, dochází k velkému překračování rychlosti."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Po zavedení úsekového měření volají především okolní obce, protože řidiči na řadě místech, kde to svádí k vyšší rychlosti, vůbec nedodržují předpisy.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Řidiči jsou v tomhle velmi nezodpovědní. Máme informace jak z našich okrajových částí Zelinkovic, Lískovce, Skalice, ale i z těch vnitřních ulic Střelniční nebo Bruzovská, kde máme přechody pro chodce a je tam pravidelně překračována povolená rychlost a dochází k nebezpečným situacím právě kolem přechodů pro chodce a kde se pořád pohybují chodci."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zástupci magistrátu se proto byli osobně podívat, jaké mají zkušenosti s úsekovým měřením v jiných městech.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Máme za sebou návštěvu ve Valašském Meziříčí, kde už dlouhé roky provádějí měření. Stejně tak máme informace z Havířova a v tuto chvíli zvažujeme, není to nic výjimečného, dneska rychlost měří Ostrava, Hlučín, Valmez, Havířov a další města, takže ano, jde to udělat a ty informace, které máme, tak třeba říkají, že ta rychlost nebo počet vlastně toho překračování rychlosti se od 90 procent snížil, takže ta bezpečnost se jednoznačně potom pozitivně projevila."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Radnice je přesto zatím k plánu velmi ostražitá, třetina přestupků totiž končí v administrativně náročném správním řízení. Města, která měření zavedla, musela také přijmout další zaměstnance, kteří začali agendu spravovat.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Musely výrazně posílit a museli nabrat nové lidi, kteří to zpracovávají, a to je vlastně důvod, proč se nám úplně do toho nechce a proč tak pečlivě zvažujeme, zda měřit rychlost nebo neměřit. Na druhou stranu ta bezpečnost na silnicích nebo hlavně bezpečnost chodců nás zajímá a my ji potřebujeme vyřešit."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Instalace úsekového radaru vyjde podle zkušeností z jiných měst na částku do zhruba 1,5 milionu korun. Veškeré provozní náklady by se pak měly pohybovat i v případě například dvou zaměstnanců, kteří by se starali o administrativu zhruba do 700 tisíc korun ročně. To by ale mohly vyvážit právě peníze vybrané na pokutách, které by šly do městské kasy.

------------------------------------

Parkovací místa v Opavě uvolní dvacítka vraků

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na dvě desítky nepojízdných aut konečně mizí z opavských parkovišť, kde zabírají místo. Novela Zákona o pozemních komunikacích totiž nově umožňuje nechat odstranit vůz, který má půl roku propadlou technickou kontrolu. Dříve se zákon vztahoval pouze na poškozená auta – vraky.

Lukáš Zavadil, TV Polar:Tento vůz stojí na parkovišti nedaleko Městských sadů jistě několik týdnů, možná spíš měsíců. Zjevně s ním už delší čas nikdo nevyjel. Jinak by před ním nerostla tráva. Auto zabírá parkovací místo, které pak chyvbí. Podle novely zákona o pozemních komunikacích nemají auta s víc jak půl roku propadlou technickou kontrolu co dělat. Ještě před novelou zákona by strážníkům nezbylo nic jiného, než si takového auta prostě nevšímat. Teď ale kontrolují i vozy, které jsou na první pohled zcela v pořádku. Dříve totiž bylo možné odstranit ze silnic či parkovišť pouze zničená vozidla, která viditelně nejsou schopná provozu. Jedině tak se mohla uvolnit potřebná parkovací místa, především na sídlištích.

Marek Dýčka, mluvčí Městské policie Opava: „Podle starého zákona musel být vrak silně poškozen, musely mu chybět mechanické části, či části karoserie."

Lukáš Zavadil, TV Polar: K odstranění vraků, které v ulicích města zabírají parkoviště, jsou vyzváni jejich majitelé. Pokud auto neodstraní, nechá jej obec odtáhnout a zlikvidovat. A po majiteli pak bude vymáhat náklady i 300 tisícovou pokutu.

Dalibor Novotný, vedoucí odboru dopravy, Magistrát Opava: „Za dobu od dubna 2020, kdy vešla v platnost novela silničního zákona, řešíme zhruba 20 vozidel, které mají víc než šest měsíců propadlou technickou kontrolu. A tím pádem jsou nezpůsobilé provozu na technických komunikacích."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Auta, která podezřele dlouho bez známek pohnutí parkují na jednom místě, si všímají nejen strážníci během svých pochůzek městem, ale často je také ohlašují občané na lince městské policie.

----------------------------------

"Silnici nikoho" u Nového Jičína převezme kraj

Lukáš Zavadil, TV Polar: Nový Jičín se před časem dohodl s Moravskoslezským krajem na vzájemném převodu některých komunikací. Kraj v tomto procesu převezme do správy i tak zvaný úsek “nikoho”, který vede kolem bývalých sirných lázní. Tuto silnici ještě do konce roku opraví. Silnice „nikoho“ vede z Nového Jičína kolem bývalých sirných lázní, leží na území města, obcí Rybí a Šenov u Nového Jičína. K vlastnictví se léta nikdo nehlásil. Město Nový Jičín vyvolalo jednání s Moravskoslezským krajem a ten inkriminovaný úsek komunikace převezme.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Pro občany města ale i přilehlých obcí Rybí, Libhošť i Příbora je to velmi příznivá zpráva v tom, že konečně po mnoha letech bude mít svého majetkového správce.”

Miroslava Chlebounová, tisková mluvčí MSK: “Moravskoslezský kraj už od roku 2008 deklaroval, že by návaznosti na rekonstrukci silnice I/48 na dálnici II. třídy zajistil provozování komunikace v krajské silniční síti. Převzetí ale podmínil vyváženým uspořádáním majetkových vztahů.“

Lukáš Zavadil, TV Polar: V rámci optimalizace silnic tedy radnice dále předá kraji ulice Propojovací, Suvorovova a část Hřbitovní, tedy asi dva kilometry cest, a výměnou získá 4,3 kilometru dlouhou silnici vedoucí do místní části Kojetín.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Byť ten náš úsek bude delší, tak co se týká kvality, stavebně technického stavu a šíře vozovky, budeme na tom stejně jako kraj.”

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj předpokládá, že do konce roku rozbitou silnici “nikoho” opraví. Rekonstrukce je pak v plánu v souvislosti s realizací stavby D48 v úseku Bělotín–Rybí kolem roku 2023.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledovali jste pořad Dopravní revue, další témata z dopravy v našem regionu vám přineseme opět ve středu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
11. listopadu 2020, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pravidelný magazín televize Polar, dopravní revue. V následujících deseti minutách nabídneme témata z dopravy v Moravskoslezském kraji.

Aplikace ODISapka nabízí nové možnosti

Lukáš Zavadil, TV Polar: Už jsme vás informovali o aplikaci ODISapka, která je určená pro mobilní telefony. Cestující v Moravskoslezském kraji si díky ní mohou vyhledat dopravní spojení nebou koupit jízdenku bez ohledu na počet a druh dopravců a to s nejvýhodnější cenou. Aplikace v nové aktualizaci také přináší možnost zapamatovat si platební kartu a také možnost zdarma stornovat zakoupenou jízdenku nejpozději 15 minut před počátkem její platnosti.

------------------------------------------

F-M zjišťuje možnosti úsekového měření rychlosti

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zavést úsekové měření rychlosti nebo ne? To je otázka, na kterou teď hledají odpověď ve Frýdku-Místku. Zástupci magistrátu se zatím byli podívat, jak funguje podobné měření ve městech, kde s ním mají zkušenosti. Budou vyhodnocovat, jak legislativně, personálně a finančně náročné by bylo ho ve městě vybudovat a spravovat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Překročení maximální povolené rychlosti je nejčastější dopravní přestupek. Ročně se ho v Česku dopustí v průměru více než 130 tisíc řidičů. Nejúčinnější způsob, jak přinutit řidiče jezdit podle předpisů je měření rychlosti. Dnes hlavně formou stacionárních nebo úsekových radarů. A právě o možnost úsekového měření rychlosti se začalo uvažovat i ve Frýdku-Místku.

Anketa: 1.) "Já nejezdím rychle, takže mě se to tak nějak netýká ani, ale možná, že to je dobré, protože někteří jezdí rychle." 2.) "Já si myslím, že by to bylo třeba, že by to pasovalo jak se říká." 3.) "Tak asi jo, mělo by se." 4.) "Vždyť tu je všude omezená rychlost, ne?"

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Nejenom město, ale i okolní obce jsou hlavně nespokojeny s tím, jaká je bezpečnost na silnicích nebo hlavně v okolí silnic. Máme obrovské problémy na přechodech pro chodce nebo na silnicích, které jsou v intravilánu, dochází k velkému překračování rychlosti."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Po zavedení úsekového měření volají především okolní obce, protože řidiči na řadě místech, kde to svádí k vyšší rychlosti, vůbec nedodržují předpisy.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Řidiči jsou v tomhle velmi nezodpovědní. Máme informace jak z našich okrajových částí Zelinkovic, Lískovce, Skalice, ale i z těch vnitřních ulic Střelniční nebo Bruzovská, kde máme přechody pro chodce a je tam pravidelně překračována povolená rychlost a dochází k nebezpečným situacím právě kolem přechodů pro chodce a kde se pořád pohybují chodci."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zástupci magistrátu se proto byli osobně podívat, jaké mají zkušenosti s úsekovým měřením v jiných městech.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Máme za sebou návštěvu ve Valašském Meziříčí, kde už dlouhé roky provádějí měření. Stejně tak máme informace z Havířova a v tuto chvíli zvažujeme, není to nic výjimečného, dneska rychlost měří Ostrava, Hlučín, Valmez, Havířov a další města, takže ano, jde to udělat a ty informace, které máme, tak třeba říkají, že ta rychlost nebo počet vlastně toho překračování rychlosti se od 90 procent snížil, takže ta bezpečnost se jednoznačně potom pozitivně projevila."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Radnice je přesto zatím k plánu velmi ostražitá, třetina přestupků totiž končí v administrativně náročném správním řízení. Města, která měření zavedla, musela také přijmout další zaměstnance, kteří začali agendu spravovat.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Musely výrazně posílit a museli nabrat nové lidi, kteří to zpracovávají, a to je vlastně důvod, proč se nám úplně do toho nechce a proč tak pečlivě zvažujeme, zda měřit rychlost nebo neměřit. Na druhou stranu ta bezpečnost na silnicích nebo hlavně bezpečnost chodců nás zajímá a my ji potřebujeme vyřešit."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Instalace úsekového radaru vyjde podle zkušeností z jiných měst na částku do zhruba 1,5 milionu korun. Veškeré provozní náklady by se pak měly pohybovat i v případě například dvou zaměstnanců, kteří by se starali o administrativu zhruba do 700 tisíc korun ročně. To by ale mohly vyvážit právě peníze vybrané na pokutách, které by šly do městské kasy.

------------------------------------

Parkovací místa v Opavě uvolní dvacítka vraků

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na dvě desítky nepojízdných aut konečně mizí z opavských parkovišť, kde zabírají místo. Novela Zákona o pozemních komunikacích totiž nově umožňuje nechat odstranit vůz, který má půl roku propadlou technickou kontrolu. Dříve se zákon vztahoval pouze na poškozená auta – vraky.

Lukáš Zavadil, TV Polar:Tento vůz stojí na parkovišti nedaleko Městských sadů jistě několik týdnů, možná spíš měsíců. Zjevně s ním už delší čas nikdo nevyjel. Jinak by před ním nerostla tráva. Auto zabírá parkovací místo, které pak chyvbí. Podle novely zákona o pozemních komunikacích nemají auta s víc jak půl roku propadlou technickou kontrolu co dělat. Ještě před novelou zákona by strážníkům nezbylo nic jiného, než si takového auta prostě nevšímat. Teď ale kontrolují i vozy, které jsou na první pohled zcela v pořádku. Dříve totiž bylo možné odstranit ze silnic či parkovišť pouze zničená vozidla, která viditelně nejsou schopná provozu. Jedině tak se mohla uvolnit potřebná parkovací místa, především na sídlištích.

Marek Dýčka, mluvčí Městské policie Opava: „Podle starého zákona musel být vrak silně poškozen, musely mu chybět mechanické části, či části karoserie."

Lukáš Zavadil, TV Polar: K odstranění vraků, které v ulicích města zabírají parkoviště, jsou vyzváni jejich majitelé. Pokud auto neodstraní, nechá jej obec odtáhnout a zlikvidovat. A po majiteli pak bude vymáhat náklady i 300 tisícovou pokutu.

Dalibor Novotný, vedoucí odboru dopravy, Magistrát Opava: „Za dobu od dubna 2020, kdy vešla v platnost novela silničního zákona, řešíme zhruba 20 vozidel, které mají víc než šest měsíců propadlou technickou kontrolu. A tím pádem jsou nezpůsobilé provozu na technických komunikacích."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Auta, která podezřele dlouho bez známek pohnutí parkují na jednom místě, si všímají nejen strážníci během svých pochůzek městem, ale často je také ohlašují občané na lince městské policie.

----------------------------------

"Silnici nikoho" u Nového Jičína převezme kraj

Lukáš Zavadil, TV Polar: Nový Jičín se před časem dohodl s Moravskoslezským krajem na vzájemném převodu některých komunikací. Kraj v tomto procesu převezme do správy i tak zvaný úsek “nikoho”, který vede kolem bývalých sirných lázní. Tuto silnici ještě do konce roku opraví. Silnice „nikoho“ vede z Nového Jičína kolem bývalých sirných lázní, leží na území města, obcí Rybí a Šenov u Nového Jičína. K vlastnictví se léta nikdo nehlásil. Město Nový Jičín vyvolalo jednání s Moravskoslezským krajem a ten inkriminovaný úsek komunikace převezme.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Pro občany města ale i přilehlých obcí Rybí, Libhošť i Příbora je to velmi příznivá zpráva v tom, že konečně po mnoha letech bude mít svého majetkového správce.”

Miroslava Chlebounová, tisková mluvčí MSK: “Moravskoslezský kraj už od roku 2008 deklaroval, že by návaznosti na rekonstrukci silnice I/48 na dálnici II. třídy zajistil provozování komunikace v krajské silniční síti. Převzetí ale podmínil vyváženým uspořádáním majetkových vztahů.“

Lukáš Zavadil, TV Polar: V rámci optimalizace silnic tedy radnice dále předá kraji ulice Propojovací, Suvorovova a část Hřbitovní, tedy asi dva kilometry cest, a výměnou získá 4,3 kilometru dlouhou silnici vedoucí do místní části Kojetín.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Byť ten náš úsek bude delší, tak co se týká kvality, stavebně technického stavu a šíře vozovky, budeme na tom stejně jako kraj.”

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj předpokládá, že do konce roku rozbitou silnici “nikoho” opraví. Rekonstrukce je pak v plánu v souvislosti s realizací stavby D48 v úseku Bělotín–Rybí kolem roku 2023.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledovali jste pořad Dopravní revue, další témata z dopravy v našem regionu vám přineseme opět ve středu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-11-11-2020-18-24