Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Mezi Ostravou a Opavou bude jezdit nový RegioPanter
  • ŘSD zahájilo stavbu Palačovské spojky
  • V Ostravě soutěžili policisté o nejlepšího regulovčíka
  • Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR MSK: Aktuální dopravní témata a nehodovost v MSK

Mezi Ostravou a Opavou bude jezdit nový RegioPanter

V Ostravě proběhl mezinárodní veletrh se zaměřením na kolejová vozidla, moderní technologie a železniční infrastrukturu - Rail Days. Partnerem akce je i Moravskoslezský kraj, který na místě představil nový vlak RegioPanter.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje:
“Já jsem strašně rád, že tady ta souprava stojí, že brzo vyjede. Bude jezdit mezi Opavou a Svinovem a budou přijíždět další. Máme smlouvu s Českými drahami, že musí obměnit celý park. Budeme mít patnáct bateriových souprav, pak dalších pět dvouvozových Panterů, takže budeme mít jen samá nová vozidla a já mám strašnou radost, že se to pomalu daří a plní, takže šťastnou cestu tomuto vozidlu.”

Michal Krapinec, ředitel ČD:
“Souprava je unikátní v tom, že je to první třívozová. Jednotky budou nasazeny v Moravskoslezském kraji a budou obsluhovat trasu Opava - Ostrava-Svinov.”

Tomáš Ignačák, ředitel Škoda Group CZ/SK:
„Vlak je vybaven informačním systémem, který umožňuje řadu věcí, zejména předávat cestujícím informace o spoji, následující zastávce.”

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR:
“Je to klíčový krok pro větší atraktivitu cestování na železnici. Podaří se postupně rozšířit ty nejmodernější vozidla na území celé České republiky v regionální dopravě. Ta je koneckonců využívaná dennodenně lidmi při cestě za prací, za vzděláním, lékaři. Znamená to opravdu výrazný skok v kvalitě.”

ŘSD zahájilo stavbu Palačovské spojky

Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo stavbu takzvané Palačovské spojky. Silnice mezi Lešnou na Vsetínsku a Palačovem na Novojičínsku propojí páteřní komunikace I/35 a I/48, místo níž vzniká dálnice D48.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD:
“Není to úplně jednoduchá stavba, stále je to devět kilometrů dálničního tahu, protože se sice bavíme o silnici I/35, ale je to prakticky v dálničním profilu. Takže stavba je náročná, dlouhá, je tady i poměrně hodně mostních objektů, procházíme složitým reliéfem krajiny, je zde 1200 metrů mostů, je zde 2500 metrů protihlukových stěn, spousta přeložek silnic nižších tříd a velká mimoúrovňová křižovatka v rámci napojení I/35 na D48 Palačov.“

Vysoutěžená cena stavby je téměř 2,2 miliardy korun a hotová má být za tři roky.

V Ostravě soutěžili policisté o nejlepšího regulovčíka

Řidiči v Ostravě mohli na křižovatce ulic 28. října a Novinářská potkat policejní regulovčíky. Utkali se v dalším ročníku tradiční soutěže Regulovčík roku.
Petr Štencel, vedoucí dopravní policie PČR MS kraje:
"Disciplíny jsou 3. Řízení křižovatky, testy ohledně silniční dopravy, zákona o silničním provozu a zákona o služebním poměru a poslední disciplína je jízda zručnosti."
Jakub Demel: soutěžící policista: "Baví mě že můžu pomoct lidem v té křižovatce. Poradím jim, co mají dělat."
Řízení křižovatky je královskou disciplínou této soutěže a porotci se zaměřují na celou řadu detailů.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP Ostrava:
"Je to velice individuální. Někteří používají píšťalku a důrazně pískají a ty řidiče, co neví nebo váhají, navedou. Jsou policisté, kdy ten jejich postoj není úplně čitelný. Je to individuální."

Nejlepším regulovčíkem se stal Jakub Demel z oddělení silničního dohledu krajského ředitelství, druhé místo patří Ondřeji Monsportovi z Nového Jičína a třetí místo obsadil Lukáš Chovanec, také z dopravního inspektorátu Nový Jičín. První dva policisté postupují do celostátního kola v Olomouci, které proběhne v září.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR MSK: Aktuální dopravní témata a nehodovost v MSK

Lukáš Zavadil, TV Polar: V tomto i v dalších tématech pokračujeme s vedoucím krajských dopravních policistů Petrem Štanclem. Dobrý den.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Dobrý den Vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak jsme mohli vidět v reportáži, ukázalo se, že spousta řidičů opravdu netuší, jak reagovat na regulovčíky. Co byste jim doporučil?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Hlavně nestresovat, ten policista je tam od toho, aby jim pomohl z té křižovatky se dostat co nejrychleji ven. Někdy křižovatku řídíme přímo anebo se snažíme usměrňovat provoz. Takže pokud je tam ten policista sám, dbát jeho pokynů. Pokud řidiči už ty pokyny zapomněli, protože opravdu křižovatky už se moc neřídí, většinou používáme všude světelnou signalizaci, je dobré si to nastudovat třeba na nějakých on-line portálech, popřípadě ministerstvo dopravy má přímo testové otázky. Jdou tam ti policisté vidět a jsou tam i nějaké interaktivní mapy, takže i ten policista se tam trošku hýbe. Už to není kdysi, jak jsme se dívali jenom do knížek, ale jsou i různé ty interaktivní portály, takže můžou jít tam.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jsem zaznamenal tedy i na stránkách policie, že je takové shrnutí pokynů regulovčíků, i tam mohou diváci nastudovat, s čím přesně se mohou setkat. Pojďme k nehodovosti v dopravě v Moravskoslezském kraji. Jak jsme na tom v našem regionu? Například od začátku roků.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Za první čtyři měsíce máme mírný pokles dopravních nehod. Máme přibližně 2 832 nehod, což je proti loňsku o 10,6 nějakých nehod méně. Co nám akorát stoupá, jsou zranitelní účastníci. Bohužel máme o tři smrtelné dopravní nehody více než loni. Momentálně jich máme dvanáct, vloni jsme jich měli devět. Stoupá nám těžké zranění u dopravních nehod, tam jsme se dostali nějakých devatenáct procent výš. Ale co se týká lehčích zranění, tam jdeme trošičku dolů. Máme nějakých šest procent již. Co se týká u zranitelných účastníků v silničním provozu, prozatím máme jednu smrtelnou nehodu s cyklistou. Tam čekáme ještě, jak dopadne zdravotní pitva, protože tam nepředpokládáme, že to bylo zaviněné nějakou srážkou pádem, takže na to čekáme. Potom máme čtyři smrtelné dopravní nehody s chodci. Jedna první taková vážnější byla v obci Návsí, kdy byly sražené dvě chodkyně za šera snížené viditelnosti.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V těchto měsících často se skloňují tedy motorkáři, kterým nedávno začala sezóna. Jak jsme na tom v tomto případě?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: S motorkáři musím teda zaklepat, jsme na tom velice prozatím dobře. Nemáme nějakou vážnou nebo smrtelnou dopravní nehodu. Motorkářům se věnujeme, děláme různé akce na motorkáře i s motorkáři. Ne, že bychom je chtěli pořád jenom trestat, ale samozřejmě děláme nějaké vyjížďky, nějaké doprovodné akce, takže motorkáři nás můžou vidět na různých srazech, kde se jim snažíme vysvětlovat naše priority, naše řekněme zkazky. Ale ten svět motorkářů je trošičku takový odlišný. Většinou s těmi našimi policisty si velice notují, protože berou ty policisty jako úplně stejné, jako oni sami sebe.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co Vaši kolegové, kteří jsou v terénu dopravní policisté, v posledních měsících možná i za poslední dobu řeší a možná je trápí? S čím se setkáváte na silnicích? Myslím tím to, co byste raději neviděli.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Určitě v Moravskoslezském kraji telefonování za jízdy. Takže ty mobilní telefony u ucha. Dneska de facto skoro všechna vozidla jsou vybavena nějakou handsfree sadou a i přesto máme za prvních šest měsíců přes deset tisíc hovorových zařízení, což si myslím, že je strašně hodně. Je to jedna z příčin dopravních nehod nevěnují se řízení, protože telefonují, někteří dokážou ještě u toho jíst, číst. To jsou potom ty zbytečné dopravní nehody, které vznikají zezadu, když jeden do druhého narazí, nevěnuje se, přejede křižovatku, chce se vrátit. Takže ty hovorové zařízení.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Blíží se prázdniny. S tím souvisí nejen volno žáků a studentů, ale i dopravní uzavírky, rekonstrukce. Možná poslední věc, na co by řidiči v následujících měsících z pohledu dopravní policie měli dát pozor?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Právě blíží se ty prázdniny, takže bude více dětí určitě v ulicích, na cestách. Doporučujeme všem cyklistům, nejenom samozřejmě dětem, u kterých je povinná helma, ale všem cyklistům používat ochrannou helmu a hlavně, aby byli všichni vidět, aby nebyli ve stresu. Pokud pojedou někam dál na dovolenou, jezdí dneska hodně lidí třeba do zahraničí, opravdu si odpočinout, je na dovolené, nemají stresovat, mají odpočatí, pitný režim, svítí sluníčko. Takže opravdu ať se věnují spíš tomu, že: "Jsme na dovolené, nemusíme přece spěchat, máme čas, už není kam spěchat." A ten spěch nás potom stojí právě ty dopravní nehody a v nejhorších případech nás zabijí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Děkuji za rozhovor, děkuji za Váš čas a budu se těšit tady ve studiu nebo kdekoliv jinde. Na viděnou příště

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Děkuji a těším se na příště určitě. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
14. června 2023, 18:20

Mezi Ostravou a Opavou bude jezdit nový RegioPanter

V Ostravě proběhl mezinárodní veletrh se zaměřením na kolejová vozidla, moderní technologie a železniční infrastrukturu - Rail Days. Partnerem akce je i Moravskoslezský kraj, který na místě představil nový vlak RegioPanter.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje:
“Já jsem strašně rád, že tady ta souprava stojí, že brzo vyjede. Bude jezdit mezi Opavou a Svinovem a budou přijíždět další. Máme smlouvu s Českými drahami, že musí obměnit celý park. Budeme mít patnáct bateriových souprav, pak dalších pět dvouvozových Panterů, takže budeme mít jen samá nová vozidla a já mám strašnou radost, že se to pomalu daří a plní, takže šťastnou cestu tomuto vozidlu.”

Michal Krapinec, ředitel ČD:
“Souprava je unikátní v tom, že je to první třívozová. Jednotky budou nasazeny v Moravskoslezském kraji a budou obsluhovat trasu Opava - Ostrava-Svinov.”

Tomáš Ignačák, ředitel Škoda Group CZ/SK:
„Vlak je vybaven informačním systémem, který umožňuje řadu věcí, zejména předávat cestujícím informace o spoji, následující zastávce.”

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR:
“Je to klíčový krok pro větší atraktivitu cestování na železnici. Podaří se postupně rozšířit ty nejmodernější vozidla na území celé České republiky v regionální dopravě. Ta je koneckonců využívaná dennodenně lidmi při cestě za prací, za vzděláním, lékaři. Znamená to opravdu výrazný skok v kvalitě.”

ŘSD zahájilo stavbu Palačovské spojky

Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo stavbu takzvané Palačovské spojky. Silnice mezi Lešnou na Vsetínsku a Palačovem na Novojičínsku propojí páteřní komunikace I/35 a I/48, místo níž vzniká dálnice D48.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD:
“Není to úplně jednoduchá stavba, stále je to devět kilometrů dálničního tahu, protože se sice bavíme o silnici I/35, ale je to prakticky v dálničním profilu. Takže stavba je náročná, dlouhá, je tady i poměrně hodně mostních objektů, procházíme složitým reliéfem krajiny, je zde 1200 metrů mostů, je zde 2500 metrů protihlukových stěn, spousta přeložek silnic nižších tříd a velká mimoúrovňová křižovatka v rámci napojení I/35 na D48 Palačov.“

Vysoutěžená cena stavby je téměř 2,2 miliardy korun a hotová má být za tři roky.

V Ostravě soutěžili policisté o nejlepšího regulovčíka

Řidiči v Ostravě mohli na křižovatce ulic 28. října a Novinářská potkat policejní regulovčíky. Utkali se v dalším ročníku tradiční soutěže Regulovčík roku.
Petr Štencel, vedoucí dopravní policie PČR MS kraje:
"Disciplíny jsou 3. Řízení křižovatky, testy ohledně silniční dopravy, zákona o silničním provozu a zákona o služebním poměru a poslední disciplína je jízda zručnosti."
Jakub Demel: soutěžící policista: "Baví mě že můžu pomoct lidem v té křižovatce. Poradím jim, co mají dělat."
Řízení křižovatky je královskou disciplínou této soutěže a porotci se zaměřují na celou řadu detailů.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP Ostrava:
"Je to velice individuální. Někteří používají píšťalku a důrazně pískají a ty řidiče, co neví nebo váhají, navedou. Jsou policisté, kdy ten jejich postoj není úplně čitelný. Je to individuální."

Nejlepším regulovčíkem se stal Jakub Demel z oddělení silničního dohledu krajského ředitelství, druhé místo patří Ondřeji Monsportovi z Nového Jičína a třetí místo obsadil Lukáš Chovanec, také z dopravního inspektorátu Nový Jičín. První dva policisté postupují do celostátního kola v Olomouci, které proběhne v září.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR MSK: Aktuální dopravní témata a nehodovost v MSK

Lukáš Zavadil, TV Polar: V tomto i v dalších tématech pokračujeme s vedoucím krajských dopravních policistů Petrem Štanclem. Dobrý den.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Dobrý den Vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak jsme mohli vidět v reportáži, ukázalo se, že spousta řidičů opravdu netuší, jak reagovat na regulovčíky. Co byste jim doporučil?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Hlavně nestresovat, ten policista je tam od toho, aby jim pomohl z té křižovatky se dostat co nejrychleji ven. Někdy křižovatku řídíme přímo anebo se snažíme usměrňovat provoz. Takže pokud je tam ten policista sám, dbát jeho pokynů. Pokud řidiči už ty pokyny zapomněli, protože opravdu křižovatky už se moc neřídí, většinou používáme všude světelnou signalizaci, je dobré si to nastudovat třeba na nějakých on-line portálech, popřípadě ministerstvo dopravy má přímo testové otázky. Jdou tam ti policisté vidět a jsou tam i nějaké interaktivní mapy, takže i ten policista se tam trošku hýbe. Už to není kdysi, jak jsme se dívali jenom do knížek, ale jsou i různé ty interaktivní portály, takže můžou jít tam.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jsem zaznamenal tedy i na stránkách policie, že je takové shrnutí pokynů regulovčíků, i tam mohou diváci nastudovat, s čím přesně se mohou setkat. Pojďme k nehodovosti v dopravě v Moravskoslezském kraji. Jak jsme na tom v našem regionu? Například od začátku roků.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Za první čtyři měsíce máme mírný pokles dopravních nehod. Máme přibližně 2 832 nehod, což je proti loňsku o 10,6 nějakých nehod méně. Co nám akorát stoupá, jsou zranitelní účastníci. Bohužel máme o tři smrtelné dopravní nehody více než loni. Momentálně jich máme dvanáct, vloni jsme jich měli devět. Stoupá nám těžké zranění u dopravních nehod, tam jsme se dostali nějakých devatenáct procent výš. Ale co se týká lehčích zranění, tam jdeme trošičku dolů. Máme nějakých šest procent již. Co se týká u zranitelných účastníků v silničním provozu, prozatím máme jednu smrtelnou nehodu s cyklistou. Tam čekáme ještě, jak dopadne zdravotní pitva, protože tam nepředpokládáme, že to bylo zaviněné nějakou srážkou pádem, takže na to čekáme. Potom máme čtyři smrtelné dopravní nehody s chodci. Jedna první taková vážnější byla v obci Návsí, kdy byly sražené dvě chodkyně za šera snížené viditelnosti.

Lukáš Zavadil, TV Polar: V těchto měsících často se skloňují tedy motorkáři, kterým nedávno začala sezóna. Jak jsme na tom v tomto případě?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: S motorkáři musím teda zaklepat, jsme na tom velice prozatím dobře. Nemáme nějakou vážnou nebo smrtelnou dopravní nehodu. Motorkářům se věnujeme, děláme různé akce na motorkáře i s motorkáři. Ne, že bychom je chtěli pořád jenom trestat, ale samozřejmě děláme nějaké vyjížďky, nějaké doprovodné akce, takže motorkáři nás můžou vidět na různých srazech, kde se jim snažíme vysvětlovat naše priority, naše řekněme zkazky. Ale ten svět motorkářů je trošičku takový odlišný. Většinou s těmi našimi policisty si velice notují, protože berou ty policisty jako úplně stejné, jako oni sami sebe.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co Vaši kolegové, kteří jsou v terénu dopravní policisté, v posledních měsících možná i za poslední dobu řeší a možná je trápí? S čím se setkáváte na silnicích? Myslím tím to, co byste raději neviděli.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Určitě v Moravskoslezském kraji telefonování za jízdy. Takže ty mobilní telefony u ucha. Dneska de facto skoro všechna vozidla jsou vybavena nějakou handsfree sadou a i přesto máme za prvních šest měsíců přes deset tisíc hovorových zařízení, což si myslím, že je strašně hodně. Je to jedna z příčin dopravních nehod nevěnují se řízení, protože telefonují, někteří dokážou ještě u toho jíst, číst. To jsou potom ty zbytečné dopravní nehody, které vznikají zezadu, když jeden do druhého narazí, nevěnuje se, přejede křižovatku, chce se vrátit. Takže ty hovorové zařízení.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Blíží se prázdniny. S tím souvisí nejen volno žáků a studentů, ale i dopravní uzavírky, rekonstrukce. Možná poslední věc, na co by řidiči v následujících měsících z pohledu dopravní policie měli dát pozor?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Právě blíží se ty prázdniny, takže bude více dětí určitě v ulicích, na cestách. Doporučujeme všem cyklistům, nejenom samozřejmě dětem, u kterých je povinná helma, ale všem cyklistům používat ochrannou helmu a hlavně, aby byli všichni vidět, aby nebyli ve stresu. Pokud pojedou někam dál na dovolenou, jezdí dneska hodně lidí třeba do zahraničí, opravdu si odpočinout, je na dovolené, nemají stresovat, mají odpočatí, pitný režim, svítí sluníčko. Takže opravdu ať se věnují spíš tomu, že: "Jsme na dovolené, nemusíme přece spěchat, máme čas, už není kam spěchat." A ten spěch nás potom stojí právě ty dopravní nehody a v nejhorších případech nás zabijí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Děkuji za rozhovor, děkuji za Váš čas a budu se těšit tady ve studiu nebo kdekoliv jinde. Na viděnou příště

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie PČR Moravskoslezského kraje: Děkuji a těším se na příště určitě. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-14-06-2023-18-24