

Témata z dopravy v našem regionu. To je magazín Dopravní revue, který právě začíná. Vítám vás u jeho sledování.
Kraj jedná s Polskem kvůli peážní trati do Jeseníků
Moravskoslezský kraj jedná s polskou stranou kvůli trati přes Glucholazy. Peážní trať spojuje Krnov a Jeseníky. Náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka kvůli tomu navštívil Vojvodství Opolské.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Mám dobrou zprávu. Polská strana se tím intenzivně zabývá a chtějí postavit bezúvraťové napojení, takže už by se v Glucholazech nemuselo úvraťově jezdit, ale postavili by novou trať, takže bychom se do Jeseníku dostali napřímo. Postavili by tam i nové nádraží s tím, že samozřejmě Glucholazy by se tím pádem přiblížily více i turistům. Je to krásné lázeňské město a nebyla by to pouze jenom peážní, jakože průjezdná trať, ale dalo by se tam vystupovat a nastupovat.”
Dopravně-preventivní akce Speed Marathon v MSK
Řidiči, kteří nedodržují stanovenou rychlost, měli ve středu 9. dubna důvod zpomalit. V rámci celoevropské akce Speed Marathon se totiž dopravní policisté po celé republice zaměřili na kontrolu rychlosti. A Moravskoslezský kraj nebyl výjimkou.
Cílem nebyly pokuty, hlavně upozornit na to, že rychlost bývá častým viníkem tragických nehod. Řidiči mohli na policejní hlídky narazit na 55 místech a úsecích kraje.
Petr Štencel, vedoucí dopravní policie MS kraje: “Můžeme si to samozřejmě vytipovat sami, podle našich statistických údajů, ale samozřejmě i u těch občanů. Samozřejmě někteří občané zvolili taktiku, že tam třeba dali 800 míst k měření. Tím vypadá, že by se tam mělo měřit, ale díváme se i na ty mínusy, co nám tam dávají občané. Samozřejmě snažíme se to dávat třeba ke školám, ale vždycky nemůžeme všude měřit. To prostě nejde. Musíme bezpečně zastavit, musí ti policisté být v nějakém bezpečném prostoru, takže ne, že nám tam udělají 600 míst k měření a my tam budeme měřit. Můžeme se tam chovat úplně bezpečně. Můžeme zastavit toho účastníka bezpečně a musíme zachovat tu bezpečnost, když jsme samozřejmě proti policistům. Speed Marathon je samozřejmě celoevropské bezpečnostní opatření na dodržování rychlosti. Není to jenom v České republice, je to spíše preventivní akce.”
Jako problematická se opakovaně ukazuje ostravská policie v Petřvaldu. Přestože je zde padesátka, mnozí řidiči ji nerespektují.
Petr Štencel, vedoucí dopravní policie MS kraje: “Ta cesta je dlouhodobě problematická, dokonce tady je požádáno i o úsekové měření. Ty nehody tady byly opravdu vážné, byly dokonce smrtelné, tak jak říkáte třeba tady na těch křižovatkách, kde se kříží, měli jsme tady sražené i chodce, cyklisty. Proto se provádí ta úprava té pozemní komunikace a policisté se tady ve větší míře zaměřují opravdu na dodržování té povolené rychlosti. Samozřejmě neděláme jenom tu rychlost, děláme předjíždění, nebezpečné vybržďování a další a další, na alkohol se tu zaměřujeme, ale bohužel je to čtyřpruh a řidiče to svádí.”
Policisté zde opravdu dlouho čekat nemuseli – brzy zastavili řidiče, který jel v padesátce 73 kilometrů v hodině, o akci přitom věděl.
pokutovaný řidič: „Je to potřeba, aby řidiči, jako třeba já, kteří spěchají do práce, to zmírnili.“
Během akce zkontrolovali moravskoslezští dopravní policisté 415 vozidel. Odhalili 240 přestupků, z toho 164 za překročení rychlosti. Nejvyšší naměřená hodnota byla 167 km/h v úseku dálnice D1, kde je povoleno 100. V obci na Opavsku pak jeden z řidičů v padesátce jel 89 kilometrů za hodinu a připsal 11 trestných bodů z 12 možných.
Policisté zaznamenali také 16 případů použití telefonu za jízdy, 9 technicky nevyhovujících vozidel nebo 19 přestupků v souvislosti s jízdou v pruzích. Pozitivní zprávou je, že nikdo z kontrolovaných řidičů nebyl pod vlivem alkoholu.
Frekventovanou křižovatku v Bohumíně nahradí rondel
Frekventovanou křižovatku v centru Bohumína nahradí nový kruhový objezd. Ten bude hotový za půl roku a přinese úlevu tamní dopravě.
V březnu začala v centru Bohumína na jedné z nejfrekventovanějších křižovatek výstavba nového kruhového objezdu, který by měl ulevit dopravní situaci. Stavbu kruhového objezdu nelze řešit částečnou uzavírkou, proto je kolem několik objízdných tras.
Lumír Macura (SOCDEM), starosta Bohumína: “Je tady velká objízdná trasa pro tranzitní dopravu do Bohumína a místní samozřejmě si najdou tu trasu v těch kratších uličkách, kterou znají. Větší komplikací byla asi doprava autobusová, protože tady jezdí linka 555 z Bohumína na Ostravu. Ta se ale musela odklonit do té jedné boční uličky, kde se muselo vymístit parkování z této uličky. Takže tato komplikace samozřejmě nastává, ale naštěstí ke zpoždění autobusů by nemělo docházet.”
Průběh stavby začal výkopovými pracemi, které v jednu chvíli uzavřou i část pěší zóny. Práce by měly být kompletně hotové za šest měsíců a měly by zklidnit dopravu na křižovatce Štefánikovy ulice s třídou Dr. E. Beneše.
Lucie Špačková, tisková mluvčí Bohumína: "Máme v těchto místech i tři jízdní pruhy, což je taková kolizní situace s přechodem. To by ten kruhový objezd měl taky vyřešit."
Nový kruhový objezd vyřeší hned několik kolizních situací, ke kterým kvůli frekvenci na křižovatce docházelo.
Na hranicích panují přísnější dezinfekční opatření
Na hranicích se Slovenskem bylo zpřísněno preventivní opatření proti zavlečení vysoce nakažlivé slintavky a kulhavky na české území. Na vybraných hraničních přechodech probíhá důkladnější očista nákladních vozidel, která by mohla virus na sobě převážet.
Zpočátku stačilo, aby přes rohože s dezinfekcí přejížděla jen vytipovaná nákladní auta. Nyní si takto musí své pneumatiky očistit všechna nákladní auta. Ta, která přicházejí do kontaktu se zvířaty nebo výrobky z nich, pak musejí projít důslednější očistou. Silničáři poblíž hraničního přechodu v Mostech vyfrézovali prostor, kterým kamiony projíždějí.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Po Lanžhotě, kde jsme upravili bývalou celnici a zřídili jsme tam dezinfekční jámy, jsme se přesunuli do Mostů u Jablunkova, kde v tuto chvíli už je dezinfekční jáma také vyhloubená a připravená."
Přímo na místě jsou do akce zapojení policisté, celníci a hasiči.
Jana Urbancová, mluvčí ZÚ HSZ ČR: “Záchranný útvar nasadil od čtvrtečního večera na místo do Mostů u Jablunkova stanoviště dekontaminace techniky, a to v rámci součinnosti s Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje. Od pátku již byla dekontaminační linka v plném provozu."
Nákladní auta nad 3,5 tuny mohou nyní do Česka přijíždět jen přes vybrané přechody. Ostatní hlídá policie, aby se dezinfekci nemohli vyhnout.
Jana Urbancová, mluvčí ZÚ HSZ ČR: “Naši hasiči se tam střídají v podstatě v nepřetržitém provozu, a to ve 12hodinových směnách. Záchranný útvar zabezpečuje vlastně obsluhu této dekontaminační linky, což je dekontaminační vana a rám pro oplach vozidel, kde je nanášen dekontaminační roztok. Tímto rámem projíždějí vozidla nad 3,5 tuny a dochází tam k jejich očištění.”
Zpřísněná opatření budou prováděna do odvolání.
Cestu do Karlovy Studánky uzavřela oprava
Řidiči a turisté mířící do Karlovy Studánky nebo na Praděd narazí na uzavřenou silnici, která spojuje oblíbené jesenické lázně s velkým parkovištěm pod Pradědem. Důvodem uzavírky je celková rekonstrukce silnice, která potrvá dva měsíce, tedy až do konce května.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: “Motoristé musí uzavřený úsek objíždět. Pěší a cyklisté mohou využít lesní cestu. Jedná se o úsek asi v délce jednoho kilometru, kdy vlastně tato silnice už je ve špatném technickém stavu. První etapa bude končit 18. května a druhá etapa je od 19. května do konce měsíce. Tento úsek bude za úplné uzavírky. Je schválená objízdná trasa. Jsme si vědomi, že bohužel v této lokalitě jde o oblíbenou silnici, pouze jenom jeden kilometr, a objízdná trasa je zdlouhavější než tento úsek. Samozřejmě během stavby nebude omezeno jak parkoviště na Hvězdě, tak ani nebude omezená autobusová doprava pod Ovčárnu pro ty, kdo budou mít zájem o individuální výjezd.”
Sledovali jste pořad Dopravní revue. Díky, že jste byli s námi, a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.