Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Obnovená železniční doprava mezi Českým Těšínem a Polskem
  • Kruhová křižovatka změní centrum Nového Jičína
  • Budovu vlakového nádraží v Karviné čeká rekonstrukce
  • Ostravu čeká modernizace železničního uzlu, host: M. Svozil

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Pojďte se podívat, co se děje v dopravě v Moravskoslezském kraji.

Obnovená železniční doprava mezi Českým Těšínem a Polskem

Od 1. srpna byla obnovena železniční doprava mezi Českým Těšínem a polským Ciezsynem, a to linkou S7. Ve vlacích je možné cestovat podle tarifu IDOS nebo tarifu ČD. Na ODISKu lze zakoupit také jízdenku na jednotlivé jízdné do nebo z polského Těšína a to kterékoliv osobní pokladně nebo u průvodčího ve vlaku. Do polského Ciezsyna mohou lidé cestovat i na celosíťové jízdenky ODIS.

Kruhová křižovatka změní centrum Nového Jičína

Až do listopadu potrvá stavba deváté okružní křižovatky v centru Nového Jičína. Stavba začala v červnu a zatím jde podle plánu. Po celou dobu musí řidiči tuto část města objíždět.

Obrysy kruhové křižovatky, deváté na území Nového Jičína, už se rýsují v místě protnutí ulic K nemocnici, Generála Hlaďo a výjezd z Masarykova náměstí. Společným investorem stavby je Moravskoslezského kraje, který je vlastníkem hlavní komunikace, a město.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína:
“Jedná se o investiční akci zhruba v rozsahu 19 milionů korun, z čehož 7 milionů korun hradí správa silnic Moravskoslezského kraje a 12 milionů korun město Nový Jičín. Máme požádáno o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, kde bychom v srpnu měli vědět, zda jsme byli úspěšní.”

Stavba začala v červnu a potrvá do listopadu. Křižovatka bude mít vnější průměr 23 metrů.

Milan Novák, náměstek ředitele Správy silnic MSK:
“Ta stávající situace, která tam byla, byla už velmi nepřehledná, nebezpečná, docházelo tam k častým dopravním nehodám. Ty šířkové poměry, které tam byly, nezaručovaly úplně bezpečný průjezd tou křižovatkou.”

Cílem stavby není jen samotný kruhový objezd, ale celková revitalizace pracemi zasaženého prostoru v městské památkové rezervaci.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína:
“Vznikne zde nový dopravní, ale i veřejný prostor, včetně osazení zeleně a umístění městského mobiliáře. Veškeré práce, které jsou prováděny, jsou také koordinovány se stavebními pracemi budoucího Obchodního domu Javor.”

Řidiči tady musí až do ukončení projektu počítat s nemožností průjezdu. Kolem centra města jsou vedeny objízdné trasy včetně trasy autobusových linek.

Budovu vlakového nádraží v Karviné čeká rekonstrukce

Správa železnic má v plánu zrekonstruovat další významnou výpravní budovy v Moravskoslezském kraji. Tentokrát je na řadě rozsáhlá obnova objektu osobního nádraží ve stanici Karviná hlavní nádraží.

Už letos na podzim čeká vlakové nádraží v Karviné velká rekonstrukce. Práce by měly začít letos na podzim , potrvají jeden rok. Změní se centrální a severní části výpravní budovy.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR:
"V severní části objektu dojde k ubourání 2. patra, přízemí pak bude částečně otevřeno směrem k přestupnímu autobusovému terminálu. V těchto prostorech budou zřízena stání pro kola a dobíjecí stojany pro elektroauta."
V centrálním prostoru výpravní budovy dojde především k rekonstrukci veřejných toalet a ke zpřístupnění ochozu pomocí vřetenovitého schodiště a výtahu.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR:
"Na ochozu bude provedena příprava pro jeho komerční využití, současně vznikne prostor pro gastronomický provoz. Počítáme s využitím tohoto prostoru pro využití klubu mladých železničářů.
Na prostory na ochozu se členové klubu modelářů těší.

Rostislav Roubic, vedoucí Klubu modelářů Karviná:
“Potřebujeme hodně velké prostory, už kvůli výstavním možnostem. Rádi bychom karvinské veřejnosti jednou ukázali naše díla a rádi bychom využili hlavní vestibul stanice Karviná, to nadpodlažní patro."

Během stavebních prací bude ve výpravní budově pro cestující po celou dobu zachován provoz pokladen a komerčních prostor bez omezení. Po dobu výstavby budou uzavřeny veřejné toalety v odbavovací hale, k dispozici bude náhradní WC v mobilních buňkách. Celkové investiční náklady akce činí necelých 49 milionu korun. Spolufinancovat chce rekonstrukci Správa železnic i z prostředků EU.

Ostravu čeká modernizace železničního uzlu, host: M. Svozil

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ostravu čeká zásadní modernizace železničního uzlu. Více o tomto projektu se dozvíte od náměstka primátora Ostravy pro dopravu Miroslava Svozila, kterého vítám ve studiu. Dobrý den.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme projekt představit jako takový. Vy o něm z Vaší pozice víte více, i když jde o projekt správy železnic. Co tedy bude obnášet?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ano, je to projekt správy železnic. Je to grandiózní projekt. My musíme představit celé to území, které pokrývá. Čili v podstatě se jedná o úsek železniční trati od nádraží Ostrava Svinov přes hlavní nádraží až do Hrušova. Nesmíme zapomenout taky na větev na nádraží Ostrava střed. Je to modernizace, větší pohodlí, větší propustnost, větší rychlost a větší zabezpečení celého toho železničního uzlu. Já jenom lehce chci připomenout, že tento projekt také má návaznost na budování vysokorychlostních tratí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K tomu se ještě dostaneme. Ostrava předpokládám, že je účastníkem toho projektu nebo spolupracuje s projektanty. Máte vůbec nějaký prostor k prosazení případných zájmů?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ano, já jenom v kostce bych ještě uvedl, v čem ta modernizace spočívá. Od Svinova po hlavní nádraží bude z uvedených důvodů vybudována třetí kolej z Mariánek na hlavní nádraží půjde přes, aby se zabezpečil ten provoz od Mariánských Hor na nádraží Ostrava střed. Dojde k úpravám samozřejmě na trakčním vedení, dojde ke změně na střídavý proud. Za další na nádraží Ostrava střed má vzniknout nový podchod až k Trojhalí. Mají být prodlouženy peróny na zastávce Stodolní. A to hlavní, na co jsem se ptal, co si město prosadilo, to je změna revoluční pro občany a cestující. Přístup na hlavní nádraží bude řešen podchody. Já myslím, každý soudný člověk, co zná současný nadchod nad hlavním nádražím, uzná, že to je naprosto revoluční změna.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když už jsme tedy u hlavního nádraží. Magistrát řeší také toto místo celkově v kontextu dostupnosti, vzhledu, bezpečnosti a podobně. Jaké tam máte plány?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tam jsou v podstatě dva klíčové plány. My musíme optimalizovat dopravní dostupnost a dopravní řešení celého toho uzlu. Za druhé musíme řešit urbanismus celého toho území. Nemohu teď jít do detailů, ale cílem je zvednout Přívoz jako čtvrť a já to považuji za velmi důležitou šanci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zpátky k té modernizaci. Bavili jsme se o osobní přepravě. Co cargo?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Správná otázka. Málokdo ví, ale tento železniční uzel je asi největší v ČR, co se týče cargo dopravy a co se týče vlakotvorby. Čili tady dojde k několika optimalizacím, zejména na těch vlakotvorných nádraží v Mariánských Horách. Dojde tam k automatizaci celých těch uzlů, k zabezpečení ať to cargo může tvořit ještě větší byznys pro dopravce.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste mluvil o doplnění třetí traťové koleje. Tam to také vychází z nějaké potřeby, aby ta trať byla více propustná?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Samozřejmě musíme zajistit tu propustnost. Tedy jestli alespoň něco můžu o těch vysokorychlostních tratích, z jihu by ta vysokorychlostní trať měla končit ve Svinově, ale ty vlaky už tady potom zmodernizovaném uzlu by měly pokračovat na hlavní nádraží a stejně tak ze severu by měla na hlavním končit vysokorychlostní trať z Varšavy a z Katovic.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Přestavba bude stát dvacet pět miliard. Co se týká financování, podílí se nějakým způsobem Ostrava? Bude to něco stát?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ne, to musí být státní investice. Samozřejmě město musí vymyslet tu optimalizaci dopravní obslužnosti v Ostravě a tu urbanizaci. Čili to je povězme ta městská část. Myslím si, že obě dvě části sice budou řešeny nezávisle na sobě, ale budou spolu propojeny.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Přestavba by měla začít v roce 2025 a probíhat až do roku 2032. Co vám ještě zbývá připravit? Je něco, na co se město bude soustředit, než to všechno začne?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Město určitě se teď bude koncentrovat na tu svoji část, čili dopravní ze strany města, na tu urbanizaci daného území.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Říká náměstek primátora Ostravy Miroslav Svozil. Děkuji Vám za účast tady ve studiu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Děkuju. Na shledanou.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
17. srpna 2022, 18:20

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Pojďte se podívat, co se děje v dopravě v Moravskoslezském kraji.

Obnovená železniční doprava mezi Českým Těšínem a Polskem

Od 1. srpna byla obnovena železniční doprava mezi Českým Těšínem a polským Ciezsynem, a to linkou S7. Ve vlacích je možné cestovat podle tarifu IDOS nebo tarifu ČD. Na ODISKu lze zakoupit také jízdenku na jednotlivé jízdné do nebo z polského Těšína a to kterékoliv osobní pokladně nebo u průvodčího ve vlaku. Do polského Ciezsyna mohou lidé cestovat i na celosíťové jízdenky ODIS.

Kruhová křižovatka změní centrum Nového Jičína

Až do listopadu potrvá stavba deváté okružní křižovatky v centru Nového Jičína. Stavba začala v červnu a zatím jde podle plánu. Po celou dobu musí řidiči tuto část města objíždět.

Obrysy kruhové křižovatky, deváté na území Nového Jičína, už se rýsují v místě protnutí ulic K nemocnici, Generála Hlaďo a výjezd z Masarykova náměstí. Společným investorem stavby je Moravskoslezského kraje, který je vlastníkem hlavní komunikace, a město.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína:
“Jedná se o investiční akci zhruba v rozsahu 19 milionů korun, z čehož 7 milionů korun hradí správa silnic Moravskoslezského kraje a 12 milionů korun město Nový Jičín. Máme požádáno o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, kde bychom v srpnu měli vědět, zda jsme byli úspěšní.”

Stavba začala v červnu a potrvá do listopadu. Křižovatka bude mít vnější průměr 23 metrů.

Milan Novák, náměstek ředitele Správy silnic MSK:
“Ta stávající situace, která tam byla, byla už velmi nepřehledná, nebezpečná, docházelo tam k častým dopravním nehodám. Ty šířkové poměry, které tam byly, nezaručovaly úplně bezpečný průjezd tou křižovatkou.”

Cílem stavby není jen samotný kruhový objezd, ale celková revitalizace pracemi zasaženého prostoru v městské památkové rezervaci.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína:
“Vznikne zde nový dopravní, ale i veřejný prostor, včetně osazení zeleně a umístění městského mobiliáře. Veškeré práce, které jsou prováděny, jsou také koordinovány se stavebními pracemi budoucího Obchodního domu Javor.”

Řidiči tady musí až do ukončení projektu počítat s nemožností průjezdu. Kolem centra města jsou vedeny objízdné trasy včetně trasy autobusových linek.

Budovu vlakového nádraží v Karviné čeká rekonstrukce

Správa železnic má v plánu zrekonstruovat další významnou výpravní budovy v Moravskoslezském kraji. Tentokrát je na řadě rozsáhlá obnova objektu osobního nádraží ve stanici Karviná hlavní nádraží.

Už letos na podzim čeká vlakové nádraží v Karviné velká rekonstrukce. Práce by měly začít letos na podzim , potrvají jeden rok. Změní se centrální a severní části výpravní budovy.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR:
"V severní části objektu dojde k ubourání 2. patra, přízemí pak bude částečně otevřeno směrem k přestupnímu autobusovému terminálu. V těchto prostorech budou zřízena stání pro kola a dobíjecí stojany pro elektroauta."
V centrálním prostoru výpravní budovy dojde především k rekonstrukci veřejných toalet a ke zpřístupnění ochozu pomocí vřetenovitého schodiště a výtahu.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR:
"Na ochozu bude provedena příprava pro jeho komerční využití, současně vznikne prostor pro gastronomický provoz. Počítáme s využitím tohoto prostoru pro využití klubu mladých železničářů.
Na prostory na ochozu se členové klubu modelářů těší.

Rostislav Roubic, vedoucí Klubu modelářů Karviná:
“Potřebujeme hodně velké prostory, už kvůli výstavním možnostem. Rádi bychom karvinské veřejnosti jednou ukázali naše díla a rádi bychom využili hlavní vestibul stanice Karviná, to nadpodlažní patro."

Během stavebních prací bude ve výpravní budově pro cestující po celou dobu zachován provoz pokladen a komerčních prostor bez omezení. Po dobu výstavby budou uzavřeny veřejné toalety v odbavovací hale, k dispozici bude náhradní WC v mobilních buňkách. Celkové investiční náklady akce činí necelých 49 milionu korun. Spolufinancovat chce rekonstrukci Správa železnic i z prostředků EU.

Ostravu čeká modernizace železničního uzlu, host: M. Svozil

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ostravu čeká zásadní modernizace železničního uzlu. Více o tomto projektu se dozvíte od náměstka primátora Ostravy pro dopravu Miroslava Svozila, kterého vítám ve studiu. Dobrý den.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme projekt představit jako takový. Vy o něm z Vaší pozice víte více, i když jde o projekt správy železnic. Co tedy bude obnášet?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ano, je to projekt správy železnic. Je to grandiózní projekt. My musíme představit celé to území, které pokrývá. Čili v podstatě se jedná o úsek železniční trati od nádraží Ostrava Svinov přes hlavní nádraží až do Hrušova. Nesmíme zapomenout taky na větev na nádraží Ostrava střed. Je to modernizace, větší pohodlí, větší propustnost, větší rychlost a větší zabezpečení celého toho železničního uzlu. Já jenom lehce chci připomenout, že tento projekt také má návaznost na budování vysokorychlostních tratí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K tomu se ještě dostaneme. Ostrava předpokládám, že je účastníkem toho projektu nebo spolupracuje s projektanty. Máte vůbec nějaký prostor k prosazení případných zájmů?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ano, já jenom v kostce bych ještě uvedl, v čem ta modernizace spočívá. Od Svinova po hlavní nádraží bude z uvedených důvodů vybudována třetí kolej z Mariánek na hlavní nádraží půjde přes, aby se zabezpečil ten provoz od Mariánských Hor na nádraží Ostrava střed. Dojde k úpravám samozřejmě na trakčním vedení, dojde ke změně na střídavý proud. Za další na nádraží Ostrava střed má vzniknout nový podchod až k Trojhalí. Mají být prodlouženy peróny na zastávce Stodolní. A to hlavní, na co jsem se ptal, co si město prosadilo, to je změna revoluční pro občany a cestující. Přístup na hlavní nádraží bude řešen podchody. Já myslím, každý soudný člověk, co zná současný nadchod nad hlavním nádražím, uzná, že to je naprosto revoluční změna.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když už jsme tedy u hlavního nádraží. Magistrát řeší také toto místo celkově v kontextu dostupnosti, vzhledu, bezpečnosti a podobně. Jaké tam máte plány?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tam jsou v podstatě dva klíčové plány. My musíme optimalizovat dopravní dostupnost a dopravní řešení celého toho uzlu. Za druhé musíme řešit urbanismus celého toho území. Nemohu teď jít do detailů, ale cílem je zvednout Přívoz jako čtvrť a já to považuji za velmi důležitou šanci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zpátky k té modernizaci. Bavili jsme se o osobní přepravě. Co cargo?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Správná otázka. Málokdo ví, ale tento železniční uzel je asi největší v ČR, co se týče cargo dopravy a co se týče vlakotvorby. Čili tady dojde k několika optimalizacím, zejména na těch vlakotvorných nádraží v Mariánských Horách. Dojde tam k automatizaci celých těch uzlů, k zabezpečení ať to cargo může tvořit ještě větší byznys pro dopravce.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste mluvil o doplnění třetí traťové koleje. Tam to také vychází z nějaké potřeby, aby ta trať byla více propustná?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Samozřejmě musíme zajistit tu propustnost. Tedy jestli alespoň něco můžu o těch vysokorychlostních tratích, z jihu by ta vysokorychlostní trať měla končit ve Svinově, ale ty vlaky už tady potom zmodernizovaném uzlu by měly pokračovat na hlavní nádraží a stejně tak ze severu by měla na hlavním končit vysokorychlostní trať z Varšavy a z Katovic.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Přestavba bude stát dvacet pět miliard. Co se týká financování, podílí se nějakým způsobem Ostrava? Bude to něco stát?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Ne, to musí být státní investice. Samozřejmě město musí vymyslet tu optimalizaci dopravní obslužnosti v Ostravě a tu urbanizaci. Čili to je povězme ta městská část. Myslím si, že obě dvě části sice budou řešeny nezávisle na sobě, ale budou spolu propojeny.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Přestavba by měla začít v roce 2025 a probíhat až do roku 2032. Co vám ještě zbývá připravit? Je něco, na co se město bude soustředit, než to všechno začne?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Město určitě se teď bude koncentrovat na tu svoji část, čili dopravní ze strany města, na tu urbanizaci daného území.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Říká náměstek primátora Ostravy Miroslav Svozil. Děkuji Vám za účast tady ve studiu.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Děkuju. Na shledanou.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-17-08-2022-18-24