Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • V MSK začaly jezdit první bateriové vlaky
  • Prosincové změny v jízdních řádech v MS kraji, host: Aleš Stejskal

Začíná pořad Dopravní revue, jako obvykle pro vás máme témata z dopravy, tak zůstaňte s námi následujících deset minut.

V MSK začaly jezdit první bateriové vlaky

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v Česku, kde budou cestující využívat bateriové vlaky. Čtyři moderní RegioPantery začaly od neděle jezdit na trase mezi Ostravou a Veřovicemi. Do konce roku 2026 bude nasazeno dalších 15 souprav.

Nádraží Ostrava-střed. Bateriový RegioPanter je připraven na ukázkovou jízdu. Nejde jen o technologickou novinkou, ale také velký krok k udržitelnější dopravě, která má přilákat více cestujících.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: "Z železničářského pohledu srdce jásá, ale je to hlavně pro cestující, protože těmi bateriovými vlaky vyeliminujeme přestupy ve stanicích, kde jezdí elektrické vlaky a pak dále se pokračovalo dieselovými. Samozřejmě ekologie, o tom nebudu ani hovořit, protože to už z toho vyplývá. Samozřejmě ekologie je u nás na prvním místě, protože náš kraj je nejvíc postižený prachem a emisemi. No a dále komfort, protože ty motorové vlaky nebyly nejkomfortnější. Dnes se nízkopodlažní vozidla s wi-fi, s prostorem pro kočárky i pro kola, dostanou do míst, kde jsme dříve nejezdili, takže je to hlavně pro cestující a já věřím tomu, že cestující přibudou do vlaků.”

Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Je to obrovská investice Moravskoslezského kraje a tím, že se jedná o produkt českých firem, že se jedná o české know-how, že se jedná o jednotky, které se také vyrábí v Ostravě, tak je to pro nás obrovská přidaná hodnota, protože v tom je budoucnost České republiky, byznys s přidanou hodnotou.”

RegioPantery zvládnou na baterii ujet až 80 kilometrů.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: "Při těch zkušebních jízdách jsme zjistili, že se ta vozidla chovají velmi dobře, protože když se brzdí, tak se rekuperuje a nabíjí se baterky. To brždění je velmi velmi účinné, takže ta energie se zase dobře skladuje, aby se zase mohla použít. Tady toto vozidlo je klasický Panter, který už u nás jezdí, má jen baterky a opravdu ve Škodovce to udělali velmi dobře, takže zatím nevím o nějakých problémech.”

Linka mezi Ostravou a Veřovicemi je jen začátek. Do konce roku 2026 přibude dalších 15 jednotek, které budou jezdit například do Krnova, Nového Jičína nebo Českého Těšína.

Prosincové změny v jízdních řádech v MS kraji, host: Aleš Stejskal

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ve studiu Dopravní revue vítám Aleše Stejskala, jednatele společnosti KODIS. Vítejte u nás ve studiu.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Krásný den přeji.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Našim hlavním tématem jsou dnes změny v jízdních řádech, které můžu říct vlastně tady už tradičně komentujeme někdy v téhle době v půlce prosince, ale ještě než se k nim dostaneme, tak v prosinci je to teď 25 let, co byla železnice standardně začleněna do ODIS tady v Moravskoslezském kraji. Dá se na to krátce zavzpomínat? A co to znamená především pro cestující?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Tak zavzpomínáme na to určitě rádi a rádi si to tedy připomeneme. Jednalo se o první úsek mezi Ostravou, hlavním nádražím a Bohumínem, který jsme tehdy připravili k integraci už podle standardních podmínek. No a integrace potom samozřejmě dále pokračovala, rozšiřovala se, až došlo k zapojení všech tratí na území Moravskoslezského kraje i včetně některých přesahů do krajů sousedních Olomouckého nebo Zlínského.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak to poznají cestující? Možná, že dnes už to berou tak jako přirozeně, nebo ani o tom neví.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Přesně tak. Dneska už asi nad tím nikdo nepřemýšlí. Prostě berou to, že i železnice podobně jako městské dopravy všechny v našem kraji a regionální autobusová doprava jsou prostě součástí jednoho dopravního tarifního systému a už je to ani nenapadá, že by třeba to mohlo být i jinak, což je dobře.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme tedy k těm tradičním prosincovým změnám v jízdních řádech. Nejprve tedy k regionální vlakové dopravě a tam bychom se možná ještě lehce vrátili k povodním.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Povodně způsobily spoustu neštěstí, samozřejmě jednotlivcům, firmám a také v dopravě, takže došlo k vážnému poškození několika železničních tratí. Postupně byl provoz na některých už obnoven a teď od 15. prosince došlo k obnovení provozu na třech tratích, které se nějakým způsobem dotýkají našeho kraje. Zejména se jedná o úsek mezi Opavou a Krnovem, ten je asi nejdůležitější. Dále došlo k obnovení provozu na naší úzkokolejka z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a také došlo k obnovení provozu navazujícího úseku z Jindřichova ve Slezsku přes Głuchołazy polské do Mikulovic, které už jsou v Olomouckém kraji. Pořád nám zůstávají traťové úseky, které ještě si počkají několik měsíců na obnovení provozu. To se jedná o trať mezi Hlučínem a Opavou a odbočkou z Kravař do Chuchelské. A také bude ještě nějakou dobu mimo železniční provoz trať z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem. V obou dvou případech je zapotřebí nejprve uvést řeku zase zpátky do koryta a potom teprve následně lze obnovit drážní těleso.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Kromě těchto povodňových věcí, které jste zmínil, přináší tyto prosincové změny ještě něco dalšího zásadního pro cestující?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Zejména největší změnou určitě, kterou přinesly tyto změny, je výrazné rozšíření provozu spěšných vlaků mezi Ostravou a donedávna pouze Štramberkem, nyní na obou koncích této linky došlo k prodloužení.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: To jsou ty bateriové vlaky, které jsme viděli?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: To jsou ty bateriové vlaky, přesně tak. Tyto vlaky nyní jezdí dál ještě ze Štramberku až do Veřovic, a obráceně na druhém konci nezačínají v Ostravě na Hlavním nádraží, ale už na železniční stanici Ostrava střed. Takže výrazně a samozřejmě počet těchto vlaků se výrazně zvýšil. V podstatě jezdí po celý den v hodinovém intervalu a na této lince jezdí bateriové vlaky. K tomu bych ještě i přidal to, že v letním období budou další vlaky zajíždět na letiště v Mošnově, což kvitujeme určitě s potěšením, protože tak jak stoupá počet cestujících odbavených na letišti v Mošnově, tak samozřejmě je zapotřebí je tam i přivézt, respektive odvézt. Takže i ta železniční doprava k tomu určitě touto cestou přispěje.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Kromě tohoto zmíněného, změnila se například ještě návaznost nějakých jednotlivých linek v kraji?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Důsledkem výlukové činnosti na trati mezi Havířovem a Českým Těšín bohužel jsou nepříliš populární posuny časové některých vlaků na této trati, které mají bohužel i dopad do jiných, zejména tedy třeba do linky S6 z Frýdlantu přes Frýdek-Místek do Ostravy. A tak po dobu té výluky došlo k některým úpravám, které mají i negativní dopad. To je bohužel negativní důsledek a zřejmě po ukončení výlukové činnosti se tato situace zase navrátí do stavu tak, jak si přejeme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Teď se můžeme přesunout z železnice k autobusům, tak jak se změny v jízdních řádech dotknou regionálních nebo také městských autobusových doprav?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: V autobusové dopravě tradičně dochází k celé řadě změn, ale víceméně drobných. Jsou to většinou reakce na podněty ze strany starostů, případně občanů, ale nikoliv jednotlivců. Ale samozřejmě vyhodnocujeme vždycky množství. Nemůžeme si dovolit reagovat na požadavek každého jednotlivce, to bychom nikdy jízdní řád nedokončili. Ale z těch větších změn bych jmenoval především výrazné zlepšení rozšíření dopravní obsluhy Kopřivnice, kde došlo ke zřízení několika nových zastávek na sídlištích Kopřivnických a tyto zastávky obsluhují linky 638 a 653, což jsou regionální linky, které mají takto upravenou trasu. Takže to je asi největší změna v regionální autobusové dopravě. A pokud jde o městské dopravy, tady bych jenom uvedl dočasné zrušení linky 66 z Ostravy do Hlučína k nádraží, která dočasně ztrácí svůj smysl, protože jednalo se o linku navazující na vlaky a ty teď, jak jsem uvedl, dočasně nejezdí, takže dočasně tato linka je mimo provoz.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Naše diváky a vaše cestující samozřejmě zajímají i případné změny v odbavení, tedy i ceny. Poznají to nějak?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Poznají to cestující v oblasti Ostrava XXL, a to ti cestující, kteří používají jednotlivé nebo krátkodobé jízdné. Tady došlo ke zvýšení ceny u té krátké jízdenky z 23 na 24 korun a u té standardní z 30 na 32 korun. A včetně samozřejmě úpravy cen i těch tzv. polovičních jízdenek. V těch dalších se nemění nic, čili ceny zůstávají stejné jak v dalších městských hromadných dopravák v kraji, tak i v regionální dopravě.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
18. prosince 2024, 18:20

Začíná pořad Dopravní revue, jako obvykle pro vás máme témata z dopravy, tak zůstaňte s námi následujících deset minut.

V MSK začaly jezdit první bateriové vlaky

Moravskoslezský kraj se stal prvním regionem v Česku, kde budou cestující využívat bateriové vlaky. Čtyři moderní RegioPantery začaly od neděle jezdit na trase mezi Ostravou a Veřovicemi. Do konce roku 2026 bude nasazeno dalších 15 souprav.

Nádraží Ostrava-střed. Bateriový RegioPanter je připraven na ukázkovou jízdu. Nejde jen o technologickou novinkou, ale také velký krok k udržitelnější dopravě, která má přilákat více cestujících.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: "Z železničářského pohledu srdce jásá, ale je to hlavně pro cestující, protože těmi bateriovými vlaky vyeliminujeme přestupy ve stanicích, kde jezdí elektrické vlaky a pak dále se pokračovalo dieselovými. Samozřejmě ekologie, o tom nebudu ani hovořit, protože to už z toho vyplývá. Samozřejmě ekologie je u nás na prvním místě, protože náš kraj je nejvíc postižený prachem a emisemi. No a dále komfort, protože ty motorové vlaky nebyly nejkomfortnější. Dnes se nízkopodlažní vozidla s wi-fi, s prostorem pro kočárky i pro kola, dostanou do míst, kde jsme dříve nejezdili, takže je to hlavně pro cestující a já věřím tomu, že cestující přibudou do vlaků.”

Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Je to obrovská investice Moravskoslezského kraje a tím, že se jedná o produkt českých firem, že se jedná o české know-how, že se jedná o jednotky, které se také vyrábí v Ostravě, tak je to pro nás obrovská přidaná hodnota, protože v tom je budoucnost České republiky, byznys s přidanou hodnotou.”

RegioPantery zvládnou na baterii ujet až 80 kilometrů.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: "Při těch zkušebních jízdách jsme zjistili, že se ta vozidla chovají velmi dobře, protože když se brzdí, tak se rekuperuje a nabíjí se baterky. To brždění je velmi velmi účinné, takže ta energie se zase dobře skladuje, aby se zase mohla použít. Tady toto vozidlo je klasický Panter, který už u nás jezdí, má jen baterky a opravdu ve Škodovce to udělali velmi dobře, takže zatím nevím o nějakých problémech.”

Linka mezi Ostravou a Veřovicemi je jen začátek. Do konce roku 2026 přibude dalších 15 jednotek, které budou jezdit například do Krnova, Nového Jičína nebo Českého Těšína.

Prosincové změny v jízdních řádech v MS kraji, host: Aleš Stejskal

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ve studiu Dopravní revue vítám Aleše Stejskala, jednatele společnosti KODIS. Vítejte u nás ve studiu.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Krásný den přeji.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Našim hlavním tématem jsou dnes změny v jízdních řádech, které můžu říct vlastně tady už tradičně komentujeme někdy v téhle době v půlce prosince, ale ještě než se k nim dostaneme, tak v prosinci je to teď 25 let, co byla železnice standardně začleněna do ODIS tady v Moravskoslezském kraji. Dá se na to krátce zavzpomínat? A co to znamená především pro cestující?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Tak zavzpomínáme na to určitě rádi a rádi si to tedy připomeneme. Jednalo se o první úsek mezi Ostravou, hlavním nádražím a Bohumínem, který jsme tehdy připravili k integraci už podle standardních podmínek. No a integrace potom samozřejmě dále pokračovala, rozšiřovala se, až došlo k zapojení všech tratí na území Moravskoslezského kraje i včetně některých přesahů do krajů sousedních Olomouckého nebo Zlínského.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak to poznají cestující? Možná, že dnes už to berou tak jako přirozeně, nebo ani o tom neví.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Přesně tak. Dneska už asi nad tím nikdo nepřemýšlí. Prostě berou to, že i železnice podobně jako městské dopravy všechny v našem kraji a regionální autobusová doprava jsou prostě součástí jednoho dopravního tarifního systému a už je to ani nenapadá, že by třeba to mohlo být i jinak, což je dobře.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme tedy k těm tradičním prosincovým změnám v jízdních řádech. Nejprve tedy k regionální vlakové dopravě a tam bychom se možná ještě lehce vrátili k povodním.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Povodně způsobily spoustu neštěstí, samozřejmě jednotlivcům, firmám a také v dopravě, takže došlo k vážnému poškození několika železničních tratí. Postupně byl provoz na některých už obnoven a teď od 15. prosince došlo k obnovení provozu na třech tratích, které se nějakým způsobem dotýkají našeho kraje. Zejména se jedná o úsek mezi Opavou a Krnovem, ten je asi nejdůležitější. Dále došlo k obnovení provozu na naší úzkokolejka z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a také došlo k obnovení provozu navazujícího úseku z Jindřichova ve Slezsku přes Głuchołazy polské do Mikulovic, které už jsou v Olomouckém kraji. Pořád nám zůstávají traťové úseky, které ještě si počkají několik měsíců na obnovení provozu. To se jedná o trať mezi Hlučínem a Opavou a odbočkou z Kravař do Chuchelské. A také bude ještě nějakou dobu mimo železniční provoz trať z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem. V obou dvou případech je zapotřebí nejprve uvést řeku zase zpátky do koryta a potom teprve následně lze obnovit drážní těleso.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Kromě těchto povodňových věcí, které jste zmínil, přináší tyto prosincové změny ještě něco dalšího zásadního pro cestující?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Zejména největší změnou určitě, kterou přinesly tyto změny, je výrazné rozšíření provozu spěšných vlaků mezi Ostravou a donedávna pouze Štramberkem, nyní na obou koncích této linky došlo k prodloužení.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: To jsou ty bateriové vlaky, které jsme viděli?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: To jsou ty bateriové vlaky, přesně tak. Tyto vlaky nyní jezdí dál ještě ze Štramberku až do Veřovic, a obráceně na druhém konci nezačínají v Ostravě na Hlavním nádraží, ale už na železniční stanici Ostrava střed. Takže výrazně a samozřejmě počet těchto vlaků se výrazně zvýšil. V podstatě jezdí po celý den v hodinovém intervalu a na této lince jezdí bateriové vlaky. K tomu bych ještě i přidal to, že v letním období budou další vlaky zajíždět na letiště v Mošnově, což kvitujeme určitě s potěšením, protože tak jak stoupá počet cestujících odbavených na letišti v Mošnově, tak samozřejmě je zapotřebí je tam i přivézt, respektive odvézt. Takže i ta železniční doprava k tomu určitě touto cestou přispěje.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Kromě tohoto zmíněného, změnila se například ještě návaznost nějakých jednotlivých linek v kraji?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Důsledkem výlukové činnosti na trati mezi Havířovem a Českým Těšín bohužel jsou nepříliš populární posuny časové některých vlaků na této trati, které mají bohužel i dopad do jiných, zejména tedy třeba do linky S6 z Frýdlantu přes Frýdek-Místek do Ostravy. A tak po dobu té výluky došlo k některým úpravám, které mají i negativní dopad. To je bohužel negativní důsledek a zřejmě po ukončení výlukové činnosti se tato situace zase navrátí do stavu tak, jak si přejeme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Teď se můžeme přesunout z železnice k autobusům, tak jak se změny v jízdních řádech dotknou regionálních nebo také městských autobusových doprav?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: V autobusové dopravě tradičně dochází k celé řadě změn, ale víceméně drobných. Jsou to většinou reakce na podněty ze strany starostů, případně občanů, ale nikoliv jednotlivců. Ale samozřejmě vyhodnocujeme vždycky množství. Nemůžeme si dovolit reagovat na požadavek každého jednotlivce, to bychom nikdy jízdní řád nedokončili. Ale z těch větších změn bych jmenoval především výrazné zlepšení rozšíření dopravní obsluhy Kopřivnice, kde došlo ke zřízení několika nových zastávek na sídlištích Kopřivnických a tyto zastávky obsluhují linky 638 a 653, což jsou regionální linky, které mají takto upravenou trasu. Takže to je asi největší změna v regionální autobusové dopravě. A pokud jde o městské dopravy, tady bych jenom uvedl dočasné zrušení linky 66 z Ostravy do Hlučína k nádraží, která dočasně ztrácí svůj smysl, protože jednalo se o linku navazující na vlaky a ty teď, jak jsem uvedl, dočasně nejezdí, takže dočasně tato linka je mimo provoz.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Naše diváky a vaše cestující samozřejmě zajímají i případné změny v odbavení, tedy i ceny. Poznají to nějak?

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: Poznají to cestující v oblasti Ostrava XXL, a to ti cestující, kteří používají jednotlivé nebo krátkodobé jízdné. Tady došlo ke zvýšení ceny u té krátké jízdenky z 23 na 24 korun a u té standardní z 30 na 32 korun. A včetně samozřejmě úpravy cen i těch tzv. polovičních jízdenek. V těch dalších se nemění nic, čili ceny zůstávají stejné jak v dalších městských hromadných dopravák v kraji, tak i v regionální dopravě.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-18-12-2024-18-23