Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Doprava v MSK vloni a letos pohledem náměstka hejtmana pro dopravu Radka Podstawky

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad DOPRAVNÍ REVUE, vítejte u něj a spolu s vámi vítám ve studiu i náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radka Podstawku. Dobrý den, vítejte u nás.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když se ohlédneme za rokem 2023 v dopravě, tak jaký byl z pohledu náměstka hejtmana, který má dopravu na starosti?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Byl náročný, ale hlavně úspěšný. Podařilo se nám udělat hodně oprav a rekonstrukcí na krajských silnicích a podařila se nám postavit Cargo hala v Mošnově, takže to byl úspěšný rok.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K těm jednotlivým projektům se ještě dostaneme. Vloni čelil Moravskoslezský kraj nějakým speciálním, třeba větším, výzvám v dopravě?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Byly tam výzvy i větší stavby. Podařilo se nám získat hodně peněz z evropských zdrojů, to byla velká výzva. Ale všechno se nám nepovedlo. Nepovedlo se nám třeba postavit most v Polance, kde se bohužel během stavby zjistilo, že středový pilíř nelze postavit tak, jak byl projektovaný, protože naši předci to postavili jinak, ne podle dokumentace, kterou stavaři měli. Ta stavba se tedy přesouvá do letošního roku a bude to most bez středového pilíře, což zase uvítají vodohospodáři, protože když jsou větší vody, pilíře jim vadí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké velké opravy nebo zásadní projekty se naopak podařilo ukončit?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Moravskoslezský kraj má 2700 km silnic, 1140 mostů, což znamená, že je to bezedná díra, kam se dá pořád investovat a dávat prostředky. Ale podařil se třeba most v Břidličné, most v Košatci, v Hukvaldech jsme postavili most. To byla velká stavba. A pokračuje se na tom mostu v Polance. To nejsou jenom mosty nebo silnice, ale my třeba máme i opěrné zdi, protože to je taky jedna ze součástí. Když naši občané jedou krajem, vidí, že některé opěrné zdi jsou popadané. Opravili jsme tedy opěrné zdi v Sosnové, v Rychvaldě, v Krmelíně a v Čeladné a opravujeme i propustky. To je most, přes který teče voda, aby se dala odvodnit jedna strana silnice na druhou. Těch jsme udělali taky hodně. Pak se udělalo hodně rekonstrukcí silnic, silnice Partyzánů v Krnově, Lidická v Bohumíně. Bylo toho strašně hodně a všichni vidí, že se pořád stavělo. Hlavně mám dobrou zprávu, bude se zase stavět.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jedním z témat, které Moravskoslezský kraj jako obvykle řeší, je Letiště Leoše Janáčka v Mošnově. Jaký byl rok 2023 a jaké jsou plány s letištěm a s dopravou z něj?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Rok 2023 byl velmi úspěšný. Letiště skončilo v černých číslech, po dlouhé době letiště hospodaří kladně. Podařilo se postavit Cargo halu, takže budeme mít celkem velký nárůst v cargo objemu, který roste pořád nahoru. Přibývají nám cestující. Předpokládáme, že v tomto roce už odbavíme 385 tisíc cestujících. V letošním roce přibude dalších 11 destinací. Já ty destinace nebudu vyjmenovávat, ať se každý podívá na letiště, ale jenom zmíním, že přibude Malaga, přibudou rotace na Londýn nebo se bude se lítat do Černé Hory. Plus cestovní kancelář TUI si jde otevřít kancelář, takže letiště bude určitě v letošním roce velmi zajímavé a doporučuju lítat z Mošnova, protože je to lepší než z jakéhokoliv jiného letiště.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě zpátky k tomu, co jste říkal. Řidiči si hlavně v těch letních měsících stěžují, že opravy jim komplikují dojezd a celkově dopravu. Jak to vypadalo v uplynulém roce a jakým způsobem to koordinujeme?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: To je celkem složité, protože neopravujeme jenom my, ale i Ředitelství silnic a dálnic. Opravují se místní komunikace ve městech, takže se musíme sejít a domluvit se. Říkáme si stavby, které prostě budou probíhat a koordinujeme je, ale bohužel se to ne pokaždé podaří. Máte tam stavební řízení, někdo se odvolá, počasí může nějakou stavbu oddálit. Opravdu se někdy stane, že se potkají stavby a pak je problém. Jsou zácpy. Ale zase dobrá zpráva je ta, že to vždycky jednou skončí a pak už je to všechno opravené.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kraj zajišťuje také hromadnou dopravu. Jaký byl v tomto ohledu minulý rok? Jak jste Vy spokojený s hromadnou dopravou v kraji?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Jsem hodně spokojený. V březnu loňského roku jsme podepsali smlouvu s Českými drahami na obslužnost Moravskoslezského kraje, tzv. Ostravska, kde se najezdí 5,5 milionu kilometrů ročně. Ta smlouva nám garantuje to, že my budeme mít všechna vozidla nová. To už dneska vidíte, nejezdí pantografické jednotky, ale najíždějí RegioPantery. Na konci letošního roku budeme mít v Moravskoslezském kraji 4 rekonstruované pantery na baterky, které budou jezdit do Štramberka. Takže už ze Štramberka přímo do Ostravy bude jezdit přímý vlak, nebude se muset přestupovat. Budou tedy nová vozidla a jelikož to je smlouva brutto, už jdou tržby za námi. Já myslím, že cestující, co pojedou po železnici, budou náramně spokojeni. Co se týče autobusové dopravy, máme už vypsané 2 výběrové řízení na Havířovsko, Třinecko a Jablunkovsko. Ty jsou zajímavé tím, že na Havířovsku bude jezdit 10 vodíkových autobusů a v Třinecku a Jablunkovsku budeme mít 7 vodíkových autobusů, takže budeme mít i 17 vodíkových autobusů. Někteří si myslí, že to bude drahé. Ono to možná bude trošku dražší, ale podařilo se nám získat na ty autobusy dotaci, takže to budou dotované autobusy. Doufejme, že se všechno podaří a vyjde tak, jak má.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zastupitelstvo v prosinci loňského roku schválilo rozpočet na letošek. Jakou částku vedení kraje vyčlenilo pro Váš resort, tedy resort dopravy? A s jakými projekty počítáte kromě těch, které jste už zmínil?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Resort dopravy bude hospodařit s částkou 5,2 miliardy korun, z toho 1,3 miliardy půjde do linkové autobusové dopravy, 1,6 miliardy do drážní dopravy a zbytek jde do silnic a letiště. Tohle je velká částka s tím, že naopak budeme mít příjmy za železniční dopravu z ministerstva dopravy, budeme mít příjmy z jízdného, které jsou nemalé. To bude skoro 800 milionů korun. Když to potom celé sečteme, tak náklady, které dáváme do dopravy, se nám část vrátí. Jak už jsem řekl, ten objem je dost velký, ale bude za to komfort, kvalita a hlavně rychlost.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste zmínil, co obyvatele Moravskoslezského kraje čeká letos stručně v železniční dopravě a v té autobusové, čili v hromadné? Jak to bude vypadat na silnicích?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Na silnicích to bude asi vypadat tak, že budeme zase investovat, budeme stavět a budeme rekonstruovat. Když řeknu to hlavní, ve větších městech jako v Karviné se bude bourat most přes vlečku u Kovony, což zasáhne opět Karvinou trošku nemile, ale ten most už je opravdu, jak se říká, na spadnutí, takže ho musíme celý udělat nový. Dále v Karviné se bude z nových peněz opravovat silnice Borovského. Mám dobrou zprávu, možná pro podnikatele na Pradědu není moc pozitivní. Budeme opět opravovat účelovou komunikaci z Hvězdy na Ovčárnu na Praděd, protože ta silnice nám ujíždí kvůli svahu. Takže další etapa opravy. Je tam problém s obslužností autobusem, ale musíme to nějak vydržet, protože ta silnice, kdyby jednou ujela, je to potom špatně. To jsou asi ty nejhlavnější opravy, které bychom dělali na silnicích.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co se týká železniční autobusové dopravy, byť jsme ji krátce zmínili, je tam něco, na co bychom mohli naše diváky připravit, co je čeká?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Mám jednu pozitivní zprávu. Jako snad jediní jsme v prosinci nezdražovali, takže budeme v letošním roce jezdit za stejné peníze, jako jsme jezdili v minulém roce, což si myslím, že je pozitivní. Já bych rád diváky vyzval k tomu, aby využívali bezhotovostní systém ODIS, nakupování jízdenek přes internet, měsíčníku apod. Protože, když se tohle všechno děje u řidiče, zdržuje ho to. Máme pak prostoje na zastávkách a není to moc dobré pro cestující, že se nedodržují jízdní doby.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vychází to lépe i finančně?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Ano, určitě, vychází to velmi výhodně. Když si bezhotovostně pořizujete jízdenky, je tam markantní rozdíl a možná to ještě budeme prohlubovat, možná budeme něco i zlevňovat v bezhotovostních jízdenkách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, ať se tedy letošní rok v dopravě vydaří. My určitě budeme u toho spolu s našimi diváci. Díky za návštěvu ve studiu.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Není zač, mějte se hezky.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Doprava v MSK vloni a letos pohledem náměstka hejtmana pro dopravu Radka Podstawky
24. ledna 2024, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad DOPRAVNÍ REVUE, vítejte u něj a spolu s vámi vítám ve studiu i náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radka Podstawku. Dobrý den, vítejte u nás.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když se ohlédneme za rokem 2023 v dopravě, tak jaký byl z pohledu náměstka hejtmana, který má dopravu na starosti?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Byl náročný, ale hlavně úspěšný. Podařilo se nám udělat hodně oprav a rekonstrukcí na krajských silnicích a podařila se nám postavit Cargo hala v Mošnově, takže to byl úspěšný rok.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K těm jednotlivým projektům se ještě dostaneme. Vloni čelil Moravskoslezský kraj nějakým speciálním, třeba větším, výzvám v dopravě?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Byly tam výzvy i větší stavby. Podařilo se nám získat hodně peněz z evropských zdrojů, to byla velká výzva. Ale všechno se nám nepovedlo. Nepovedlo se nám třeba postavit most v Polance, kde se bohužel během stavby zjistilo, že středový pilíř nelze postavit tak, jak byl projektovaný, protože naši předci to postavili jinak, ne podle dokumentace, kterou stavaři měli. Ta stavba se tedy přesouvá do letošního roku a bude to most bez středového pilíře, což zase uvítají vodohospodáři, protože když jsou větší vody, pilíře jim vadí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké velké opravy nebo zásadní projekty se naopak podařilo ukončit?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Moravskoslezský kraj má 2700 km silnic, 1140 mostů, což znamená, že je to bezedná díra, kam se dá pořád investovat a dávat prostředky. Ale podařil se třeba most v Břidličné, most v Košatci, v Hukvaldech jsme postavili most. To byla velká stavba. A pokračuje se na tom mostu v Polance. To nejsou jenom mosty nebo silnice, ale my třeba máme i opěrné zdi, protože to je taky jedna ze součástí. Když naši občané jedou krajem, vidí, že některé opěrné zdi jsou popadané. Opravili jsme tedy opěrné zdi v Sosnové, v Rychvaldě, v Krmelíně a v Čeladné a opravujeme i propustky. To je most, přes který teče voda, aby se dala odvodnit jedna strana silnice na druhou. Těch jsme udělali taky hodně. Pak se udělalo hodně rekonstrukcí silnic, silnice Partyzánů v Krnově, Lidická v Bohumíně. Bylo toho strašně hodně a všichni vidí, že se pořád stavělo. Hlavně mám dobrou zprávu, bude se zase stavět.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jedním z témat, které Moravskoslezský kraj jako obvykle řeší, je Letiště Leoše Janáčka v Mošnově. Jaký byl rok 2023 a jaké jsou plány s letištěm a s dopravou z něj?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Rok 2023 byl velmi úspěšný. Letiště skončilo v černých číslech, po dlouhé době letiště hospodaří kladně. Podařilo se postavit Cargo halu, takže budeme mít celkem velký nárůst v cargo objemu, který roste pořád nahoru. Přibývají nám cestující. Předpokládáme, že v tomto roce už odbavíme 385 tisíc cestujících. V letošním roce přibude dalších 11 destinací. Já ty destinace nebudu vyjmenovávat, ať se každý podívá na letiště, ale jenom zmíním, že přibude Malaga, přibudou rotace na Londýn nebo se bude se lítat do Černé Hory. Plus cestovní kancelář TUI si jde otevřít kancelář, takže letiště bude určitě v letošním roce velmi zajímavé a doporučuju lítat z Mošnova, protože je to lepší než z jakéhokoliv jiného letiště.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě zpátky k tomu, co jste říkal. Řidiči si hlavně v těch letních měsících stěžují, že opravy jim komplikují dojezd a celkově dopravu. Jak to vypadalo v uplynulém roce a jakým způsobem to koordinujeme?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: To je celkem složité, protože neopravujeme jenom my, ale i Ředitelství silnic a dálnic. Opravují se místní komunikace ve městech, takže se musíme sejít a domluvit se. Říkáme si stavby, které prostě budou probíhat a koordinujeme je, ale bohužel se to ne pokaždé podaří. Máte tam stavební řízení, někdo se odvolá, počasí může nějakou stavbu oddálit. Opravdu se někdy stane, že se potkají stavby a pak je problém. Jsou zácpy. Ale zase dobrá zpráva je ta, že to vždycky jednou skončí a pak už je to všechno opravené.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kraj zajišťuje také hromadnou dopravu. Jaký byl v tomto ohledu minulý rok? Jak jste Vy spokojený s hromadnou dopravou v kraji?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Jsem hodně spokojený. V březnu loňského roku jsme podepsali smlouvu s Českými drahami na obslužnost Moravskoslezského kraje, tzv. Ostravska, kde se najezdí 5,5 milionu kilometrů ročně. Ta smlouva nám garantuje to, že my budeme mít všechna vozidla nová. To už dneska vidíte, nejezdí pantografické jednotky, ale najíždějí RegioPantery. Na konci letošního roku budeme mít v Moravskoslezském kraji 4 rekonstruované pantery na baterky, které budou jezdit do Štramberka. Takže už ze Štramberka přímo do Ostravy bude jezdit přímý vlak, nebude se muset přestupovat. Budou tedy nová vozidla a jelikož to je smlouva brutto, už jdou tržby za námi. Já myslím, že cestující, co pojedou po železnici, budou náramně spokojeni. Co se týče autobusové dopravy, máme už vypsané 2 výběrové řízení na Havířovsko, Třinecko a Jablunkovsko. Ty jsou zajímavé tím, že na Havířovsku bude jezdit 10 vodíkových autobusů a v Třinecku a Jablunkovsku budeme mít 7 vodíkových autobusů, takže budeme mít i 17 vodíkových autobusů. Někteří si myslí, že to bude drahé. Ono to možná bude trošku dražší, ale podařilo se nám získat na ty autobusy dotaci, takže to budou dotované autobusy. Doufejme, že se všechno podaří a vyjde tak, jak má.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zastupitelstvo v prosinci loňského roku schválilo rozpočet na letošek. Jakou částku vedení kraje vyčlenilo pro Váš resort, tedy resort dopravy? A s jakými projekty počítáte kromě těch, které jste už zmínil?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Resort dopravy bude hospodařit s částkou 5,2 miliardy korun, z toho 1,3 miliardy půjde do linkové autobusové dopravy, 1,6 miliardy do drážní dopravy a zbytek jde do silnic a letiště. Tohle je velká částka s tím, že naopak budeme mít příjmy za železniční dopravu z ministerstva dopravy, budeme mít příjmy z jízdného, které jsou nemalé. To bude skoro 800 milionů korun. Když to potom celé sečteme, tak náklady, které dáváme do dopravy, se nám část vrátí. Jak už jsem řekl, ten objem je dost velký, ale bude za to komfort, kvalita a hlavně rychlost.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste zmínil, co obyvatele Moravskoslezského kraje čeká letos stručně v železniční dopravě a v té autobusové, čili v hromadné? Jak to bude vypadat na silnicích?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Na silnicích to bude asi vypadat tak, že budeme zase investovat, budeme stavět a budeme rekonstruovat. Když řeknu to hlavní, ve větších městech jako v Karviné se bude bourat most přes vlečku u Kovony, což zasáhne opět Karvinou trošku nemile, ale ten most už je opravdu, jak se říká, na spadnutí, takže ho musíme celý udělat nový. Dále v Karviné se bude z nových peněz opravovat silnice Borovského. Mám dobrou zprávu, možná pro podnikatele na Pradědu není moc pozitivní. Budeme opět opravovat účelovou komunikaci z Hvězdy na Ovčárnu na Praděd, protože ta silnice nám ujíždí kvůli svahu. Takže další etapa opravy. Je tam problém s obslužností autobusem, ale musíme to nějak vydržet, protože ta silnice, kdyby jednou ujela, je to potom špatně. To jsou asi ty nejhlavnější opravy, které bychom dělali na silnicích.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co se týká železniční autobusové dopravy, byť jsme ji krátce zmínili, je tam něco, na co bychom mohli naše diváky připravit, co je čeká?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Mám jednu pozitivní zprávu. Jako snad jediní jsme v prosinci nezdražovali, takže budeme v letošním roce jezdit za stejné peníze, jako jsme jezdili v minulém roce, což si myslím, že je pozitivní. Já bych rád diváky vyzval k tomu, aby využívali bezhotovostní systém ODIS, nakupování jízdenek přes internet, měsíčníku apod. Protože, když se tohle všechno děje u řidiče, zdržuje ho to. Máme pak prostoje na zastávkách a není to moc dobré pro cestující, že se nedodržují jízdní doby.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vychází to lépe i finančně?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Ano, určitě, vychází to velmi výhodně. Když si bezhotovostně pořizujete jízdenky, je tam markantní rozdíl a možná to ještě budeme prohlubovat, možná budeme něco i zlevňovat v bezhotovostních jízdenkách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, ať se tedy letošní rok v dopravě vydaří. My určitě budeme u toho spolu s našimi diváci. Díky za návštěvu ve studiu.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Není zač, mějte se hezky.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-24-01-2024-18-24