Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Moravskoslezský kraj má nového cyklokoordinátora, host: Martin Hiltavský

Moravskoslezský kraj má nového cyklokoordinátora, host: Martin Hiltavský

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj má nového cyklokoordinátora. To je hlavní téma dnešního vydání pořadu dopravní neví. Vítám Martina Hiltavského, který se tím novým cyklokoordinátorem nedávno stal. Dobrý den.

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Martine, Moravskoslezský kraj dosud svého cyklokoordinátora neměl. Co to vlastně znamenalo? Města a obce si veškeré své cykloprojekty de facto řídili samy.

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Dá se říct, že to byla taková doba ledová. Ne úplně, ale obce dá se říct si své projekty koordinovali samotné, ale Moravskoslezský kraj si po zjištěných informacích sám uvědomil to, že je nezbytné i cyklodopravu jakožto celek v Moravskoslezském kraji koordinovat. Do roku dá se říct 2018 nějaká ucelená koordinace nefungovala. Nicméně Moravskoslezský kraj měl svojí cyklistickou koncepci z roku 2007, ale ta se v dnešních podmínkách dá považovat už poměrně za zastaralou. Je potřeba se vrhnout do koordinace nové. Takže je to všechno v tuto chvílí před námi. Je to začínající pozice. Dá se říct, taková ta koordinace začala v roce 2018, kdy se hejtmanství rozhodlo, že svolá všechny zástupce obcí, starosty. Udělalo se společné jednání a ptalo se jich na to, zda je potřeba tu oblast cyklodopravy z jejich pohledu koordinovat. Starostové se shodli celkově na tom, že ano. Nějakou dobu ještě trvalo než se administrativně vznik této pozice doučesal a dá se říct od posledního půlroku, od listopadu 2021 pozice cyklokoordinátora byla zřízena.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak konkrétně Vy, jako nový cyklokoordinátor, jste spjat s cyklistikou?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Já osobně s cyklistikou spjat jsem už od útlého věku, protože od nějakých čtrnácti let, kdy jsem si koupil první kolo a dodneška na něm jezdím, tak mě to vedlo až k tomu, že organizuji cyklistické závody. Účastním se řady cyklistických závodů taky, v Moravskoslezském kraji a mimo, abych nasál nejen atmosféru, ale poznal podmínky jaké jsou pro cyklisty a návštěvníky připravené.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K těm podmínkám se ještě dostaneme. Máte nějaké funkční období jako cyklokoordinátor?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Funkční období není, nicméně mám stanovené úkoly, které mě limitují v tom, kdy v jakém období, co zhruba dosáhnout. Limitující určitě budou i nějaké programové období, co se týká získávání finančních zdrojů.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme tedy ke stavu cyklostezek, vůbec k celkově té síti a dalším podmínkám pro cyklisty v Moravskoslezském kraji. Jak se tady máme, respektive jak se cyklisté tady mají?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Myslím si, že cyklisté si mohou pískat oproti některým jiným krajů anebo i oproti jiným státům, protože dá se říct, cyklistická síť v rámci celé ČR je poměrně hustá na každý kraj včetně našeho. To vychází zhruba na dva a půl tisíce kilometrů značených tras, což není málo a i ta údržba následně si vyžaduje poměrně velké náklady a úsilí řady osob. Náš Moravskoslezský kraj má zhruba dva tisíce dvě sta značených cyklistických tras. Když se k tomu ještě přičtou různé trailové trasy, cyklostezky, ráj pro cyklisty je i u nás tady v našich podmínkách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: S tím souvisí tedy i úkoly, o kterých jste mluvil, jednak asi ty, které jste dostal a ty, které jste si stanovil sám. Takže, na co se chystáte zaměřit?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Prioritním úkolem krajského cyklokoordinátora je sestavit aktualizovanou koncepci pro rozvoj cyklistické dopravy v Moravskoslezském kraji, která nese název Cyklovize 2030. V tom názvu je ukryto to, že do roku 2030 bychom chtěli zrealizovat určité strategické projekty, které by měly směřovat ke zvýšení bezpečnosti osob pohybujících se právě na těch cyklistických trasách. Takže je hlavním úkolem vytvoření strategického dokumentu jak v textové, tak v digitální podobě, protože náš kraj v tuto chvíli nemá zmapováno do detailu digitálně celou cyklistickou síť a je potřeba i tady toto nějak zanést doma a případně následně aplikovat do aplikací a uživatelů na cyklistických stezkách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To má vzniknout do kdy?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Právě ten zmiňovaný rok 2030, ale postupnými kroky, když by se podařilo digitalizovat tu síť do roku 2025, bylo by fajn.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co dále? Jaké další úkoly? Co třeba koordinace obcí a měst?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: To je prioritní úkol číslo dva. Říkám to trošičku s úsměvem, každý si představuje, že cyklokoordinátor bude jezdit hlavně na kole, ale opak je v tuto chvíli pravdou. Devadesát procent mé práce se v tuto chvílí skládá z toho, že objíždím obce s rozšířenou působností, navštěvuji místní akční skupiny, jednám se starosty a získávám informace o jejich potřebách. O tom, co je pro ně důležité, co očekávají od pozice cyklokoordinátora, hlavně zjišťují také problémy, s kterými se oni ve svých katastrech, jednotlivých obcí potýkají a je potřeba je řešit. Ve vztahu na to následně budeme sestavovat i právě ten dokument cyklistické koncepce, který bude evidovat ty nejpotřebnější úkoly cyklistické dopravy v našem kraji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Víte už například teď jaké projekty, možná dejme tomu takové hlavní nebo větší, se chystají pro cyklisty v Moravskoslezském kraji?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Ano, za mé funkční období, které v tuto chvíli šest měsíců se podařilo vytipovat alespoň deset strategičtějších projektů, o kterých se dlouhodobě mluví, ale z realizovány v tuto chvíli ještě nejsou. Jedním z nejvýznamnějších projektů je zajištění propojení cyklistické stezky směrem z Ostravy do Ostravice pod Lysou horu. Nicméně na této trase Ostrava-Beskydy se nachází poměrně velký problém pro cyklisty a to je obec Baška. Kdy v tuto chvílí obec Baška, paní starostka, je ve spolupráci s jejím týmem, připravujeme jednak přechod cyklistů přes řeku Ostravici na území katastru obce Baška a chtěli bychom se totálně vyhnout automobilové dopravě, kdy právě v okolí obce Baška cyklisté musí najet na silnice, kde je poměrně hustý provoz a je tam poměrně vysoké riziko nehody.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Přednedávnem proběhlo v médiích to, že Moravskoslezský kraj chystá i cyklistické útulny. Jak tento projekt bude vypadat?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Na to se taky těším, jak bude vypadat ve svém finále. Ale dá se říct, že to je projekt opravdu, na který jsem se i já osobně upnul a inspiroval jsem se v Rychlebských horách, kdy u vstupu do hor existuje útulna, ubytovna. Je to přístřešek trošičku většího charakteru a hlavním cílem toho projektu, těch útulen je to, abychom v našem kraji zřídili na dálkových trasách, které propojují, jak jsem zmínil třeba Ostravu s Beskydy nebo s Jeseníkem, aby vzniklo deset takovýchto útulen tak, aby lidi mohli tato místa využít k noclehu a to i s dětma. Nebudou to objekty uzavřené dveřmi, bude to celo dobově přístupné. A tím to jim zpříjemnit, ne jen uživatelům v našem kraji, ale i zahraničním návštěvníkům, kteří přijedou z Polska, ze Slovenska, případný průjezd naším krajem a napojí se na dálkové trasy jako jsou například Eurovelo, Greenway a putovat tak napříč Evropou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná to nejzásadnější, co peníze na veškeré ty cykloprojekty, které máte v plánu? Jsou a budou na ně zdroje?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Já si myslím, že na dobrý nápad se vždycky peníze najdou, a to ať budou evropského charakteru anebo půjde to z rozpočtu krajů. Nicméně každá koruna, jelikož jsou to výdaje občanů, musí být rozumně vynaložená. Předpokladem je to, že bychom mohli využít některý z přeshraničních projektů Česko-Polsko, popřípadě Česko-Slovensko a zafinancování toho projektu by mohlo být právě z těchto zdrojů. Chtěli bychom spolupracovat s Euro regionem Silesia, popřípadě Euro regionem Praděd, který ví, jak v tuto chvíli v těchto věcech postupovat. Takže upínáme trošičku zraky tímto směrem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokud by se někdo, ať už cyklisté nebo zástupci obcí a měst, chtěl na Vás obrátit, jak jim můžete pomoct a jak se na Vás mohu dovolat nebo nebo Vám napsat?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Určitě, mohou mě potkat na trase, pokud vidí někoho z nápisem cyklokoordinátora. Ale nicméně v tuto chvíli působím pod společností Moravia-Silesia Tourism, kdy na internetovém portálu této společnosti www.mstourism.cz je funkce cyklokoordinátor, kde jsou uvedeny hlavní kontaktní údaje, ale i rovněž už v tuto chvílí se tam nachází informace na často kladené dotazy, které mi v tuto chvíli kladou jak občané, tak starostové jednotlivých obcí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje, byl s námi ve studiu Dopravní Revui. Děkuju za to.

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Rovněž děkuju. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Moravskoslezský kraj má nového cyklokoordinátora, host: Martin Hiltavský
27. dubna 2022, 18:20

Moravskoslezský kraj má nového cyklokoordinátora, host: Martin Hiltavský

Lukáš Zavadil, TV Polar: Moravskoslezský kraj má nového cyklokoordinátora. To je hlavní téma dnešního vydání pořadu dopravní neví. Vítám Martina Hiltavského, který se tím novým cyklokoordinátorem nedávno stal. Dobrý den.

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Martine, Moravskoslezský kraj dosud svého cyklokoordinátora neměl. Co to vlastně znamenalo? Města a obce si veškeré své cykloprojekty de facto řídili samy.

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Dá se říct, že to byla taková doba ledová. Ne úplně, ale obce dá se říct si své projekty koordinovali samotné, ale Moravskoslezský kraj si po zjištěných informacích sám uvědomil to, že je nezbytné i cyklodopravu jakožto celek v Moravskoslezském kraji koordinovat. Do roku dá se říct 2018 nějaká ucelená koordinace nefungovala. Nicméně Moravskoslezský kraj měl svojí cyklistickou koncepci z roku 2007, ale ta se v dnešních podmínkách dá považovat už poměrně za zastaralou. Je potřeba se vrhnout do koordinace nové. Takže je to všechno v tuto chvílí před námi. Je to začínající pozice. Dá se říct, taková ta koordinace začala v roce 2018, kdy se hejtmanství rozhodlo, že svolá všechny zástupce obcí, starosty. Udělalo se společné jednání a ptalo se jich na to, zda je potřeba tu oblast cyklodopravy z jejich pohledu koordinovat. Starostové se shodli celkově na tom, že ano. Nějakou dobu ještě trvalo než se administrativně vznik této pozice doučesal a dá se říct od posledního půlroku, od listopadu 2021 pozice cyklokoordinátora byla zřízena.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak konkrétně Vy, jako nový cyklokoordinátor, jste spjat s cyklistikou?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Já osobně s cyklistikou spjat jsem už od útlého věku, protože od nějakých čtrnácti let, kdy jsem si koupil první kolo a dodneška na něm jezdím, tak mě to vedlo až k tomu, že organizuji cyklistické závody. Účastním se řady cyklistických závodů taky, v Moravskoslezském kraji a mimo, abych nasál nejen atmosféru, ale poznal podmínky jaké jsou pro cyklisty a návštěvníky připravené.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K těm podmínkám se ještě dostaneme. Máte nějaké funkční období jako cyklokoordinátor?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Funkční období není, nicméně mám stanovené úkoly, které mě limitují v tom, kdy v jakém období, co zhruba dosáhnout. Limitující určitě budou i nějaké programové období, co se týká získávání finančních zdrojů.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme tedy ke stavu cyklostezek, vůbec k celkově té síti a dalším podmínkám pro cyklisty v Moravskoslezském kraji. Jak se tady máme, respektive jak se cyklisté tady mají?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Myslím si, že cyklisté si mohou pískat oproti některým jiným krajů anebo i oproti jiným státům, protože dá se říct, cyklistická síť v rámci celé ČR je poměrně hustá na každý kraj včetně našeho. To vychází zhruba na dva a půl tisíce kilometrů značených tras, což není málo a i ta údržba následně si vyžaduje poměrně velké náklady a úsilí řady osob. Náš Moravskoslezský kraj má zhruba dva tisíce dvě sta značených cyklistických tras. Když se k tomu ještě přičtou různé trailové trasy, cyklostezky, ráj pro cyklisty je i u nás tady v našich podmínkách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: S tím souvisí tedy i úkoly, o kterých jste mluvil, jednak asi ty, které jste dostal a ty, které jste si stanovil sám. Takže, na co se chystáte zaměřit?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Prioritním úkolem krajského cyklokoordinátora je sestavit aktualizovanou koncepci pro rozvoj cyklistické dopravy v Moravskoslezském kraji, která nese název Cyklovize 2030. V tom názvu je ukryto to, že do roku 2030 bychom chtěli zrealizovat určité strategické projekty, které by měly směřovat ke zvýšení bezpečnosti osob pohybujících se právě na těch cyklistických trasách. Takže je hlavním úkolem vytvoření strategického dokumentu jak v textové, tak v digitální podobě, protože náš kraj v tuto chvíli nemá zmapováno do detailu digitálně celou cyklistickou síť a je potřeba i tady toto nějak zanést doma a případně následně aplikovat do aplikací a uživatelů na cyklistických stezkách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To má vzniknout do kdy?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Právě ten zmiňovaný rok 2030, ale postupnými kroky, když by se podařilo digitalizovat tu síť do roku 2025, bylo by fajn.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co dále? Jaké další úkoly? Co třeba koordinace obcí a měst?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: To je prioritní úkol číslo dva. Říkám to trošičku s úsměvem, každý si představuje, že cyklokoordinátor bude jezdit hlavně na kole, ale opak je v tuto chvíli pravdou. Devadesát procent mé práce se v tuto chvílí skládá z toho, že objíždím obce s rozšířenou působností, navštěvuji místní akční skupiny, jednám se starosty a získávám informace o jejich potřebách. O tom, co je pro ně důležité, co očekávají od pozice cyklokoordinátora, hlavně zjišťují také problémy, s kterými se oni ve svých katastrech, jednotlivých obcí potýkají a je potřeba je řešit. Ve vztahu na to následně budeme sestavovat i právě ten dokument cyklistické koncepce, který bude evidovat ty nejpotřebnější úkoly cyklistické dopravy v našem kraji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Víte už například teď jaké projekty, možná dejme tomu takové hlavní nebo větší, se chystají pro cyklisty v Moravskoslezském kraji?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Ano, za mé funkční období, které v tuto chvíli šest měsíců se podařilo vytipovat alespoň deset strategičtějších projektů, o kterých se dlouhodobě mluví, ale z realizovány v tuto chvíli ještě nejsou. Jedním z nejvýznamnějších projektů je zajištění propojení cyklistické stezky směrem z Ostravy do Ostravice pod Lysou horu. Nicméně na této trase Ostrava-Beskydy se nachází poměrně velký problém pro cyklisty a to je obec Baška. Kdy v tuto chvílí obec Baška, paní starostka, je ve spolupráci s jejím týmem, připravujeme jednak přechod cyklistů přes řeku Ostravici na území katastru obce Baška a chtěli bychom se totálně vyhnout automobilové dopravě, kdy právě v okolí obce Baška cyklisté musí najet na silnice, kde je poměrně hustý provoz a je tam poměrně vysoké riziko nehody.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Přednedávnem proběhlo v médiích to, že Moravskoslezský kraj chystá i cyklistické útulny. Jak tento projekt bude vypadat?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Na to se taky těším, jak bude vypadat ve svém finále. Ale dá se říct, že to je projekt opravdu, na který jsem se i já osobně upnul a inspiroval jsem se v Rychlebských horách, kdy u vstupu do hor existuje útulna, ubytovna. Je to přístřešek trošičku většího charakteru a hlavním cílem toho projektu, těch útulen je to, abychom v našem kraji zřídili na dálkových trasách, které propojují, jak jsem zmínil třeba Ostravu s Beskydy nebo s Jeseníkem, aby vzniklo deset takovýchto útulen tak, aby lidi mohli tato místa využít k noclehu a to i s dětma. Nebudou to objekty uzavřené dveřmi, bude to celo dobově přístupné. A tím to jim zpříjemnit, ne jen uživatelům v našem kraji, ale i zahraničním návštěvníkům, kteří přijedou z Polska, ze Slovenska, případný průjezd naším krajem a napojí se na dálkové trasy jako jsou například Eurovelo, Greenway a putovat tak napříč Evropou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná to nejzásadnější, co peníze na veškeré ty cykloprojekty, které máte v plánu? Jsou a budou na ně zdroje?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Já si myslím, že na dobrý nápad se vždycky peníze najdou, a to ať budou evropského charakteru anebo půjde to z rozpočtu krajů. Nicméně každá koruna, jelikož jsou to výdaje občanů, musí být rozumně vynaložená. Předpokladem je to, že bychom mohli využít některý z přeshraničních projektů Česko-Polsko, popřípadě Česko-Slovensko a zafinancování toho projektu by mohlo být právě z těchto zdrojů. Chtěli bychom spolupracovat s Euro regionem Silesia, popřípadě Euro regionem Praděd, který ví, jak v tuto chvíli v těchto věcech postupovat. Takže upínáme trošičku zraky tímto směrem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokud by se někdo, ať už cyklisté nebo zástupci obcí a měst, chtěl na Vás obrátit, jak jim můžete pomoct a jak se na Vás mohu dovolat nebo nebo Vám napsat?

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Určitě, mohou mě potkat na trase, pokud vidí někoho z nápisem cyklokoordinátora. Ale nicméně v tuto chvíli působím pod společností Moravia-Silesia Tourism, kdy na internetovém portálu této společnosti www.mstourism.cz je funkce cyklokoordinátor, kde jsou uvedeny hlavní kontaktní údaje, ale i rovněž už v tuto chvílí se tam nachází informace na často kladené dotazy, které mi v tuto chvíli kladou jak občané, tak starostové jednotlivých obcí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje, byl s námi ve studiu Dopravní Revui. Děkuju za to.

Martin Hiltavský, nový cyklokoordinátor Moravskoslezského kraje: Rovněž děkuju. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-27-04-2022-18-24