Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue. Dobrý den a dobrý den i mému hostovi, ve studiu je dnes s námi ředitel letiště Mošnov Jaromír Radkovský, vítejte.
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Dobrý den přeji.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme prosím nejprve k osobní přepravě na Letišti Leoše Janáčka. V plném běhu je totiž sezóna letních zájezdů a tedy charterových letů. Jak teď funguje na vašem letišti tento provoz?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: My jsme moc rádi, že se podařilo znovu nastartovat běh letiště tak, jak jsme na to byli zvyklí. Samozřejmě je to doba pocovidová, takže ta čísla nebudou tak úžasná, jak se nám dařilo před tím. Ale naplánovaly jsme na letošní rok zhruba dvě stě šedesát tisíc přepravených cestujících, což je dvojnásobek proti loňsku. Zatím to vypadá velmi dobře.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Řečí čísel, kolik třeba linek i těch charterových startuje?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: V současné době máme šestnáct linek. Také to není úplně stejné, jak to bylo před covidem, kdy jsme měli jednadvacet. Ale myslím si, že všechny linky jsou zatím obsazené a vypadá to, že ta sezóna se posune i dál až do podzimu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Na jaká místa se létá z Ostravy?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Lítáme standardně Řecko, lítáme Tunis, létáme Bulharsko, Egypt a letos máme po dlouhé době zase Španělsko, Mallorku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kromě charterů, do jakých míst teď pravidelně létají osobní linky? Tedy především potom covidu, kdy ta situace z cestování, možná i část vašich plánů, se docela zkomplikovala.
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: To se říká, že když se plánuje, tak Bůh se veselí, opravdu k tomu došlo. My jsme znovu začali lítat Varšavu. Varšava není cílová destinace, ale je to takzvaný velký hábit, je to velké síťové letiště, odkud vlastně cestující mohou pokračovat dál. Takže z Ostravy dneska navazuje zhruba 90 přímých spojení přes Varšavu. To je první věc. Ta Varšava lítá pětkrát týdně a znovu jsme zahájili ryanairem. Lítáme dvakrát týdně do Londýna.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jsou nějaké další linky, které teď máte ve výhledu?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Máme, plánujeme. Chtěli bychom pro pravidelné obchodní cestující ještě minimálně jedno to velké síťové letiště a já už nebudu ani naznačovat, protože rok před covidem jsme měli rozjednané další dvě letiště a víte, jak to dopadlo.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jednu dobu vlastně polský dopravce LOT tu linku prodlužoval z Ostravy do Prahy. K tomu už nedojde?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Jednáme intenzivně s LOTem a je to to, co možná bude to druhé letiště, že možná se otevře znovu Praha, ale skutečně uvidíme v následujících měsících.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Takže jsme naznačili nakonec.
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Ano, naznačili.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Nicméně, jak je to s čísly, které se týkají počtu cestujících? Daří se vám odbavovat po covidu více cestujících, nebo naopak méně?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: My jsme přesně podle toho plánu, který jsme si nastavili. Jedeme plus mínus stejně. Za prvních šest měsíců máme odbavených 72 tisíc cestujících, takže to odpovídá té naší ambici dostat se na dvojnásobek toho loňského roku. Uvidíme, jak to bude dál. Já si myslím, že ten počet cestujících nakonec bude trochu větší, možná i spojeno s tím, že chceme prodloužit LOT do Prahy. Možná i proto, že vypadá to tak, že ta sezóna se opravdu prodlouží.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jsem zaznamenal, že hodně lidí vlastně vyčítá letišti, že v určitou dobu, to se bavíme hlavně tedy o historii. Promeškalo nějakou svoji příležitost a místo něj se tak výrazně rozvinulo to letiště u polských Katovic. Setkáváte se taky s tímto názorem?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Myslím si, že už je méně těch dotazů, ale stále se objevují. Ta situace se nedá vrátit zpět. Je to stejné, jako kdybyste se ptali brněnského letiště, kdy dožene Vídeň. My ani už nemáme tu ambici. Když jsem před lety nastoupil na letiště, tak jsem zjistil, že toto je prostě nedosažitelná meta, protože ty stovky milionů korun do osobní přepravy už nám nikdo nedá. To byl důvod, proč jsme se rozhodli, že změníme ráz letiště a že posílíme naše zaměření na cargo na přepravu zboží. Ukázalo se vlastně i v průběhu vidu, že ta strategie je správná.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Nákladní přeprava je pro mošnovské letiště, troufám si říct, velkou výzvou. Co všechno se podařilo v posledních letech, kdybychom to měli opět shrnout?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Zase v řeči čísel, když jsem nastoupil, bylo zhruba tři a půl tisíce tun přepraveného zboží za rok. Za loňský rok jsme měli osmnáct tisíc tun přepraveného zboží a na letošní rok neplánujeme ani větší kapacitu. Je to v šestinásobek za těch několik let. Neplánujeme větší kapacitu, protože dneska už v podstatě nemáme prostor. To je vlastně jeden z důvodů, kdy jsme se rozhodli, že musíme postavit nový cargo terminál, a doufám, že na podzim letošního roku jej postavíme.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pardon, a prostor pro to přivezené anebo odvozené zboží?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Ano, prostor pro přivezené, odvezené zboží, protože to se musí většinou z kamionu naložit, vyložit na speciální letecké palety. Ty se potom musí speciálně uložit do těch letadel a my ten prostor už dneska na navýšení kapacity moc nemáme.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Na podzim se na letišti otevře i nákladní terminál České pošty. Co dalšího je ještě v běhu nebo v takové té cargo vizi?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Česká pošta na začátku plánuje, že by s námi lítala jedno letadlo týdně, takže to je spíš taková příprava a oťukávání, jestli se nám to bude dařit. Samozřejmě ta vize je zněkolikanásobit provoz České pošty. Můžu říct obecně, přestože nejsem tady z České pošty, jedná se o cargo zboží z Číny, že naši obyvatelé používají hodně e-shopy čínských obchodníků. Ta ambice České pošty je, aby jsme vzali víc než český trh, abychom vzali střední Evropu. A samozřejmě ambice letiště je, abychom byli schopni celé to cargo zvládnout.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Já zkusím takovou možná laickou představu a takovou potenciální situaci. Může se například stát, že díky dobrým finančním výsledkům nákladní dopravy by kraj, potažmo letiště nebo letiště, potažmo kraje, začalo dotovat nějaké další osobní linky? Dá se to vůbec něco takového představit a byla by to případná cesta?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Zase řeč čísel, když jsem nastoupil, tak cargo dělalo zhruba pět procent celkových výnosů. My jsme dneska zhruba okolo čtyřiceti procent a moje představa je, že během dvou let poté, co dostavíme terminál, by to mělo být přes padesát procent. A budoucnost? Zhruba osmdesát procent výnosu by mělo jít z nákladní přepravy. Díky tomu, že bychom se dostali, doufám, že v krátké době už konečně do zisku, protože letiště ještě v zisku nebylo, tak bychom mohli potom nějakým způsobem spolufinancovat přepravu osob, a to je náš cíl.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Velkým tématem je nedávno podepsané memorandum s ministerstvem obrany. Na letišti vyroste vojenská logistická základna. Vy jako šéf letiště tuto vizi vítáte?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Určitě ano, má to několik důvodů. Jeden z prvních důvodů je, jak jistě víte a opakovaně se o tom píše, letiště musí projít zásadní rekonstrukcí. Poslední rekonstrukce byla dělána v osmdesátých letech minulého století. A to letiště už je skutečně na hraně svojí životnosti. Druhá věc, kterou si možná občané neuvědomují, je to, že jakákoliv přítomnost vojáků v nějakém prostoru znamená vlastně větší pocit bezpečí. A my, protože máme na letišti policii a naši vlastní ochranu letiště, samozřejmě tuto iniciativu vítáme a jedna informace, která je také důležitá. Opakovaně to sděluji, jednáme s Armádou ČR a již několik let, není to rozhodnutí posledních několika měsíců.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Letiště jako takové má za sebou více než 60 let provozu v roce 2019 jste slavili toto kulaté výročí. Jaká je podle Vás vize? A má ostravské letiště budoucnost?
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Určitě má. Myslím si, že to není jenom záležitost našeho patriotismu, protože jsme oba odsud. Ale je to dáno i tou změnou té strategie, kterou jsme se rozhodli před několika lety. A to, že měníme ráz. Nemělo by ostravské letiště být pouze letiště pro cestující a pro dovolenky, což je samozřejmě perfektní a budeme se snažit, aby obyvatelé Moravskoslezského kraje měli sezónu na dovolenou co nejdelší a dovolím si tvrdit, že to chceme prodloužit celoročně. Ale hlavní důvod je, že i vzhledem k tomu, že vzniká logistické centrum Velký Mošnov, my to chceme chopit jako příležitost nebo uchopit jako příležitost a chceme vybudovat z ostravského letiště jedno z největších, nejdůležitějších nákladních letišť v Evropě.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Říká Jaromír Radkovský, který byl hostem pořadu Dopravní revue. Děkuji Vám za to.
Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Děkuji také.
Redakčně upraveno / zkráceno.