Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Expres Ostrava-Jih

Expres Ostrava-Jih

  • Zpravodajství z obvodu Ostrava-Jih od redaktorky Andrey Holeszové a kameramana Pavla Straky
  • ZŠ Kosmonautů testuje první školní ulici
  • Technické služby Ostrava-Jih oslavily 10 let
  • Historické jízdy tramvají připomněly kulaté výročí

ZŠ Kosmonautů testuje první školní ulici

Během třetího zářijového týdne byl jednosměrný úsek ulice Kosmonautů u tamní základní školy uzavřen pro ranní příjezd aut. Takzvaná školní ulice má dětem zajistit bezpečnější cestu do školy a rodiče přimět, aby zvolili parkování o něco dál.

Velké množství aut rodičů, kteří vozí děti až k budově. Tento problém pozorují u základní školy Kosmonautů v Ostravě-Zábřehu. Nebezpečnou situaci pro děti, které zde docházejí pěšky, má řešit projekt Školní ulice.

Josef Laža, dopravní specialista MAPPA: „Školní ulice na Základní škole Kosmonautů byl požadavek městského obvodu jako zřizovatele, abychom vyzkoušeli nějaké opatření, které zvýší bezpečnost dětí. A v tomto případě je to uzavření na krátkou dobu před zahájením školní výuky, kdy dáme přednost přecházejícím dětem, rodičům a omezíme průjezd vozidel, ať už před jedním vchodem a nebo výrazně snížíme pohyb vozidel před druhým vchodem tady do základní školy.“

Uzávěrka platí v nejvytíženějším čase, a to od půl osmé do čtvrt na devět. Projekt se zde pilotně zkouší pouze jeden týden. Po ukončení testovacího období bude opatření vyhodnoceno.

Marek Pabjan, ředitel, ZŠ Kosmonautů: „Bereme to jako takový testovací projekt je třeba zajistit v této lokalitě bezpečnost dětem a tak sám jsem zvědavý, jak to dopadne tady celý tento týden a pokud se vyhodnotí, že ta opatření, která jsou přijata, jsou přínosem tak proč by se neměla realizovat?“

Radim Ivan (ODS/SPOLU), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Pokud se to odsvědčí, tak bychom tu ulici mohli upravit ještě více a třeba propojit s tím hezkým parkem, který je vlastně před školou. Tím by nám vznikl krásný předprostor a myslím si, že jak děti, tak rodiče, by ten prostor využívali pravidelně ať už před nebo po škole.“

Opatření zde bylo zavedeno souběžně v rámci kampaně Pěšky do školy. Jedná se o tradiční podzimní výzvu, jejímž cílem je zvýšit počet dětí, které se budou pravidelně dopravovat do školy pěšky.

anketa, žáci a rodiče: „Jak často chodíš v pěšky do školy?“ - „Když jsem u mamky takže asi tak čtyřikrát týdně a když jsem u taťky, tak jezdím autem.“ – „Jak dlouho to máš asi?“ – „8 minut.“

anketa, žáci a rodiče: „My takhle jezdíme autem tím, že ještě musel by asi tak přes 3 přechody, ještě není naučený chodit sám a ještě jezdí tramvajkou, takže ho házím do školy autem.“

Marek Pabjan, ředitel, ZŠ Kosmonautů: „Zúčastňujeme se letos poprvé, přihlásili jsme něco přes 45 kolektivů takže jsem zvědavý, jak to dopadne.“

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Jsem ráda, že v rámci projektu Pěšky do školy se v rámci Ostravy zapojilo nejvíce škol v rámci celé České republiky. Moc nás to těší, protože projekt dlouhodobě podporujeme a zaštiťujeme jako magistrát.“

Další školní ulici, který obvod a MAPPA připravují, je u Základní školy Šeříková ve Výškovicích.

Josef Laža, dopravní specialista MAPPA: „Na Základní škole Šeříkova jsme ten provoz spíše uklidili, zorganizovali, řekli jsme, kde projíždějí vozidla, kde mají vozidla parkovat, kde mají parkovat rodiče pro krátkodobé vysazení, takže tam žádný úsek uzavřen nebude, ale to opatření bude dlouhodobé.“

Projekt přinese zklidnění dopravy v ulici Předškolní, vytvoření bezpečné pěší trasy a postupnou kultivaci okolí školy. Realizace začala v září.

---

Technické služby Ostrava-Jih oslavily 10 let

Komentované prohlídky, prezentace komunální techniky a doprovodný program pro děti. To vše si měli možnost užít návštěvníci oslav 10 let fungování Technických služeb Ostravy-Jihu. Den otevřených dveří proběhl v sídle organizace na ulici Kpt. Vajdy v Zábřehu.

Během deseti let stihly zrekonstruovat své sídlo, převzít do správy městský hřbitov, fontány, podchody a zajistit si moderní techniku. Dnes organizace zaměstnává přes 130 pracovníků. Technické služby Ostravy-Jihu nyní slaví své první kulatiny.

Jaroslav Plaček, ředitel Technických služeb Ostrava-Jih: „U příležitosti desátého výročí vzniku Technických služeb Ostrava Jih jsme připravili pro občany městského obvodu Den otevřených dveří, na kterém si mohou občané prohlédnout zázemí našeho sídla, organizace, mohou si prohlédnout zázemí pro pracovníky, mohou si prohlédnout naše sklady a ve venkovních prostorách si mohou prohlédnout komunální techniku, kterou pracovníci používají pro svůj činnost. Máme tady aktuálně vystaveno přes 20 vozidel a strojů.“

anketa: návštěvníci oslavy: „S dětmi si se přišli podívat tady na techniku, co tady máme na technických, jelikož jsem zaměstnanec, aby věděli, jak tady pracujeme na zeleni, co tady všechno máme, a nejvíc se nám co tady líbí. Co se ti líbí? Tady ta sekačka, že? Jo.“

anketa: návštěvníci oslavy: Mně se tu líbí nejvíc ty traktory.“

Součástí Dne otevřených dveřích je i prohlídka vnitřních prostor, provádí přímo ředitel organizace. Uvnitř budovy současně probíhal také doprovodný zábavný program pro děti. Během své desetileté existence se Technické služby značně rozrostly. Mají 4 střediska rozmístěna různě po obvodu, přičemž každé z nich má speciální zaměření.

Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Někde je shromážděna technika, třeba zimní a letní údržby, někde zase mají dílnu, kde se starají o mobiliář, můžou lavičky opravit, natřít, udělat nové, vyměnit koše, kde se třeba i uschovává sůl na zimní posyp. Jsme s technickýma službami velice spokojeni, protože bez nich bychom nezvládli tolik požadavků, které opravdu chodí. Každý den je dostáváme, můžeme operativně na ně zareagovat pružně.“

Do budoucna chtějí Technické služby Jihu pokračovat v modernizaci, rozšiřování technického vybavení a v ještě větším důrazu na udržitelnost a inovace.

---

Historické jízdy tramvají připomněly kulaté výročí

Okružní jízdy Hrabůvkou a Zábřehem připomněly padesátileté výročí od ukončení provozu tramvaje přezdívané Komárek do Ščučí. O projížďku historickým vozem byl velký zájem a účastníci se během jízdy dozvěděli i různé zajímavosti nejen o tramvajové dopravě.

Výhledy na Hrabůvku a Zábřeh si z okýnka tramvaje mohou vychutnávat lidé denně, ale projet se přitom historickým vozem - tato příležitost se často nenaskýtá. Dopravní podnik Ostrava však zájemcům možnost nabídnul, a to v rámci oslavy výročí 50 let od ukončení provozu tramvaje Komárek do Ščučí.

Jiří Boháček, historik DPO: „Co je zajímavé, tak právě poslední tramvaj, poslední vůz, který odjel z té Hrabové je právě tento muzejník, který máme zachovaný, ve kterém dneska sedíme. Vyrobili ho Vítkovické železárny v roce 1949, protože ta trať do Hrabové, do Pískových dolů do roku 1953 patřila Vítkovickým železárnám. Má přezdívku Komárek. Ta přezdívka vznikla ještě v dřívějším období, kdy po obou těch tratích jezdily parní motorové vozy, jejichž konstruktérem byl František Xaver Komárek z Vídně, který tam měl strojírnu a ten název vlastně těch parní motorových vozů se přenesl i na ty elektrické tramvaje, i na tu trať, i na ty vozy.“

René Mazzolini, řidič historické tramvaje: „Jako pro nás to je třeba čest s tím vozem jezdit, protože srovnala konkrétně tenhle vůz, ta 94 skončila v roce, no vlastně před 50. lety skončila provoz a od tehdy byla jako muzejní, potom historická vlastně a dnes se zachovala vlastně v tomhle stavu, v jakém jezdila. Takže řízení téhle tramvaje jako ještě dalších našich vozů, které máme, je prostě jiné než dnešní vozy, které jezdí, to se nedá srovnávat, prostě ten rozdíl je 50 let, 100 let třeba řekněme. Takže tady byly třeba obě ruce na to řízení té tramvaje, je třeba řadit, když teda vypnul ten automat, abyste viděli, jak to je. Odpojím, takže se dám směr dopředu, mám pět sériových stupňů rozjezdových, čtyři paralelně, teď budu naplnit výkon té tramvaje, kdyby to jelo samozřejmě, na druhou stranu 7 stupňů brzdových, to znamená, že jednou rukou ovládám tuhle jízdní páku a druhou rukou ovládám ruční brzdu, kterou vlastně musím tu tramvaj zajistit.“

Historická tramvaj svoji okružní trasu dneska jede celkem osmkrát. Začíná na nádraží Vítkovice.

anketa: účastníci historické jízdy: „Mám rád tramvaje, chtěl jsem to ukázat dětem, jak se tu kdysi jezdilo.  Já si pamatuju T1, T2 a tohle už ne, no.“

anketa: účastníci historické jízdy: „No mě se líbilo prostě všechno. Já jsem se dneska hlavně těšil a spíš ta historie je taková zajímavá.

anketa: účastníci historické jízdy: „No mě se líbí takovéhle ty projížďky, den dopraváků. Já prostě zbožňuju dopravní podnik.“

Hlavním důvodem ukončení provozu tramvaje na trase byla výstavba nové ulice - Místecká.

Jiří Boháček, historik DPO: „To je vlastně ta silnice, ten čtyřpruh, který dneska vede na Frýdek-Místek a mění se potom v dálnici. Tak vlastně výstavba, která probíhala od těch 70. let, tak se nepočítalo s tím, že by ta tramvajová trať byla zachovaná a že by nějakým způsobem třeba mimoúrovňově tu komunikaci křížila.“

Jízdy nebyly jen vyhlídkovou projížďkou po známých ostravských částech, ale i poutavým připomenutím tramvajové historie regionu.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Expres Ostrava-Jih
23. září 2025, 16:40

ZŠ Kosmonautů testuje první školní ulici

Během třetího zářijového týdne byl jednosměrný úsek ulice Kosmonautů u tamní základní školy uzavřen pro ranní příjezd aut. Takzvaná školní ulice má dětem zajistit bezpečnější cestu do školy a rodiče přimět, aby zvolili parkování o něco dál.

Velké množství aut rodičů, kteří vozí děti až k budově. Tento problém pozorují u základní školy Kosmonautů v Ostravě-Zábřehu. Nebezpečnou situaci pro děti, které zde docházejí pěšky, má řešit projekt Školní ulice.

Josef Laža, dopravní specialista MAPPA: „Školní ulice na Základní škole Kosmonautů byl požadavek městského obvodu jako zřizovatele, abychom vyzkoušeli nějaké opatření, které zvýší bezpečnost dětí. A v tomto případě je to uzavření na krátkou dobu před zahájením školní výuky, kdy dáme přednost přecházejícím dětem, rodičům a omezíme průjezd vozidel, ať už před jedním vchodem a nebo výrazně snížíme pohyb vozidel před druhým vchodem tady do základní školy.“

Uzávěrka platí v nejvytíženějším čase, a to od půl osmé do čtvrt na devět. Projekt se zde pilotně zkouší pouze jeden týden. Po ukončení testovacího období bude opatření vyhodnoceno.

Marek Pabjan, ředitel, ZŠ Kosmonautů: „Bereme to jako takový testovací projekt je třeba zajistit v této lokalitě bezpečnost dětem a tak sám jsem zvědavý, jak to dopadne tady celý tento týden a pokud se vyhodnotí, že ta opatření, která jsou přijata, jsou přínosem tak proč by se neměla realizovat?“

Radim Ivan (ODS/SPOLU), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Pokud se to odsvědčí, tak bychom tu ulici mohli upravit ještě více a třeba propojit s tím hezkým parkem, který je vlastně před školou. Tím by nám vznikl krásný předprostor a myslím si, že jak děti, tak rodiče, by ten prostor využívali pravidelně ať už před nebo po škole.“

Opatření zde bylo zavedeno souběžně v rámci kampaně Pěšky do školy. Jedná se o tradiční podzimní výzvu, jejímž cílem je zvýšit počet dětí, které se budou pravidelně dopravovat do školy pěšky.

anketa, žáci a rodiče: „Jak často chodíš v pěšky do školy?“ - „Když jsem u mamky takže asi tak čtyřikrát týdně a když jsem u taťky, tak jezdím autem.“ – „Jak dlouho to máš asi?“ – „8 minut.“

anketa, žáci a rodiče: „My takhle jezdíme autem tím, že ještě musel by asi tak přes 3 přechody, ještě není naučený chodit sám a ještě jezdí tramvajkou, takže ho házím do školy autem.“

Marek Pabjan, ředitel, ZŠ Kosmonautů: „Zúčastňujeme se letos poprvé, přihlásili jsme něco přes 45 kolektivů takže jsem zvědavý, jak to dopadne.“

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Jsem ráda, že v rámci projektu Pěšky do školy se v rámci Ostravy zapojilo nejvíce škol v rámci celé České republiky. Moc nás to těší, protože projekt dlouhodobě podporujeme a zaštiťujeme jako magistrát.“

Další školní ulici, který obvod a MAPPA připravují, je u Základní školy Šeříková ve Výškovicích.

Josef Laža, dopravní specialista MAPPA: „Na Základní škole Šeříkova jsme ten provoz spíše uklidili, zorganizovali, řekli jsme, kde projíždějí vozidla, kde mají vozidla parkovat, kde mají parkovat rodiče pro krátkodobé vysazení, takže tam žádný úsek uzavřen nebude, ale to opatření bude dlouhodobé.“

Projekt přinese zklidnění dopravy v ulici Předškolní, vytvoření bezpečné pěší trasy a postupnou kultivaci okolí školy. Realizace začala v září.

---

Technické služby Ostrava-Jih oslavily 10 let

Komentované prohlídky, prezentace komunální techniky a doprovodný program pro děti. To vše si měli možnost užít návštěvníci oslav 10 let fungování Technických služeb Ostravy-Jihu. Den otevřených dveří proběhl v sídle organizace na ulici Kpt. Vajdy v Zábřehu.

Během deseti let stihly zrekonstruovat své sídlo, převzít do správy městský hřbitov, fontány, podchody a zajistit si moderní techniku. Dnes organizace zaměstnává přes 130 pracovníků. Technické služby Ostravy-Jihu nyní slaví své první kulatiny.

Jaroslav Plaček, ředitel Technických služeb Ostrava-Jih: „U příležitosti desátého výročí vzniku Technických služeb Ostrava Jih jsme připravili pro občany městského obvodu Den otevřených dveří, na kterém si mohou občané prohlédnout zázemí našeho sídla, organizace, mohou si prohlédnout zázemí pro pracovníky, mohou si prohlédnout naše sklady a ve venkovních prostorách si mohou prohlédnout komunální techniku, kterou pracovníci používají pro svůj činnost. Máme tady aktuálně vystaveno přes 20 vozidel a strojů.“

anketa: návštěvníci oslavy: „S dětmi si se přišli podívat tady na techniku, co tady máme na technických, jelikož jsem zaměstnanec, aby věděli, jak tady pracujeme na zeleni, co tady všechno máme, a nejvíc se nám co tady líbí. Co se ti líbí? Tady ta sekačka, že? Jo.“

anketa: návštěvníci oslavy: Mně se tu líbí nejvíc ty traktory.“

Součástí Dne otevřených dveřích je i prohlídka vnitřních prostor, provádí přímo ředitel organizace. Uvnitř budovy současně probíhal také doprovodný zábavný program pro děti. Během své desetileté existence se Technické služby značně rozrostly. Mají 4 střediska rozmístěna různě po obvodu, přičemž každé z nich má speciální zaměření.

Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Někde je shromážděna technika, třeba zimní a letní údržby, někde zase mají dílnu, kde se starají o mobiliář, můžou lavičky opravit, natřít, udělat nové, vyměnit koše, kde se třeba i uschovává sůl na zimní posyp. Jsme s technickýma službami velice spokojeni, protože bez nich bychom nezvládli tolik požadavků, které opravdu chodí. Každý den je dostáváme, můžeme operativně na ně zareagovat pružně.“

Do budoucna chtějí Technické služby Jihu pokračovat v modernizaci, rozšiřování technického vybavení a v ještě větším důrazu na udržitelnost a inovace.

---

Historické jízdy tramvají připomněly kulaté výročí

Okružní jízdy Hrabůvkou a Zábřehem připomněly padesátileté výročí od ukončení provozu tramvaje přezdívané Komárek do Ščučí. O projížďku historickým vozem byl velký zájem a účastníci se během jízdy dozvěděli i různé zajímavosti nejen o tramvajové dopravě.

Výhledy na Hrabůvku a Zábřeh si z okýnka tramvaje mohou vychutnávat lidé denně, ale projet se přitom historickým vozem - tato příležitost se často nenaskýtá. Dopravní podnik Ostrava však zájemcům možnost nabídnul, a to v rámci oslavy výročí 50 let od ukončení provozu tramvaje Komárek do Ščučí.

Jiří Boháček, historik DPO: „Co je zajímavé, tak právě poslední tramvaj, poslední vůz, který odjel z té Hrabové je právě tento muzejník, který máme zachovaný, ve kterém dneska sedíme. Vyrobili ho Vítkovické železárny v roce 1949, protože ta trať do Hrabové, do Pískových dolů do roku 1953 patřila Vítkovickým železárnám. Má přezdívku Komárek. Ta přezdívka vznikla ještě v dřívějším období, kdy po obou těch tratích jezdily parní motorové vozy, jejichž konstruktérem byl František Xaver Komárek z Vídně, který tam měl strojírnu a ten název vlastně těch parní motorových vozů se přenesl i na ty elektrické tramvaje, i na tu trať, i na ty vozy.“

René Mazzolini, řidič historické tramvaje: „Jako pro nás to je třeba čest s tím vozem jezdit, protože srovnala konkrétně tenhle vůz, ta 94 skončila v roce, no vlastně před 50. lety skončila provoz a od tehdy byla jako muzejní, potom historická vlastně a dnes se zachovala vlastně v tomhle stavu, v jakém jezdila. Takže řízení téhle tramvaje jako ještě dalších našich vozů, které máme, je prostě jiné než dnešní vozy, které jezdí, to se nedá srovnávat, prostě ten rozdíl je 50 let, 100 let třeba řekněme. Takže tady byly třeba obě ruce na to řízení té tramvaje, je třeba řadit, když teda vypnul ten automat, abyste viděli, jak to je. Odpojím, takže se dám směr dopředu, mám pět sériových stupňů rozjezdových, čtyři paralelně, teď budu naplnit výkon té tramvaje, kdyby to jelo samozřejmě, na druhou stranu 7 stupňů brzdových, to znamená, že jednou rukou ovládám tuhle jízdní páku a druhou rukou ovládám ruční brzdu, kterou vlastně musím tu tramvaj zajistit.“

Historická tramvaj svoji okružní trasu dneska jede celkem osmkrát. Začíná na nádraží Vítkovice.

anketa: účastníci historické jízdy: „Mám rád tramvaje, chtěl jsem to ukázat dětem, jak se tu kdysi jezdilo.  Já si pamatuju T1, T2 a tohle už ne, no.“

anketa: účastníci historické jízdy: „No mě se líbilo prostě všechno. Já jsem se dneska hlavně těšil a spíš ta historie je taková zajímavá.

anketa: účastníci historické jízdy: „No mě se líbí takovéhle ty projížďky, den dopraváků. Já prostě zbožňuju dopravní podnik.“

Hlavním důvodem ukončení provozu tramvaje na trase byla výstavba nové ulice - Místecká.

Jiří Boháček, historik DPO: „To je vlastně ta silnice, ten čtyřpruh, který dneska vede na Frýdek-Místek a mění se potom v dálnici. Tak vlastně výstavba, která probíhala od těch 70. let, tak se nepočítalo s tím, že by ta tramvajová trať byla zachovaná a že by nějakým způsobem třeba mimoúrovňově tu komunikaci křížila.“

Jízdy nebyly jen vyhlídkovou projížďkou po známých ostravských částech, ale i poutavým připomenutím tramvajové historie regionu.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/expres-ostrava-jih/expres-ostrava-jih-23-09-2025-16-44