Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Frýdek-Místek řeší možnosti úpravy přechodu na krajské silnici. Policie hledá svědky vážné nehody
  • Hasiči cvičili postup zásahu při požáru elektromobilu
  • Rodiče v dotazníku potvrdili, že školy jsou kvalitní

Frýdek-Místek řeší možnosti úpravy přechodu na krajské silnici. Policie hledá svědky vážné nehody

Frýdek-Místek usiluje o zlepšení bezpečnosti na rizikových přechodech pro chodce. Jedním z nich je aktuálně přechod na Bruzovské ulici. Nedávno tam byla vážně zraněna chodkyně a podle veřejnosti je nebezpečný. Město už má studie na úpravy, ale přechod mu nepatří, protože je na krajské silnici.

Přechod pro chodce přes čtyřproudou silnici v Bruzovské ulici ve Frýdku-Místku. Podle místních obyvatel je hlavně kvůli bezohlednosti některých řidičů velmi nebezpečný.

Anketa: 1.) Jak vnímáte tady ten přechod? - "Nebezpečně." – Proč? – "Když jde člověk přes, tak jedno auto jede, druhé zastaví a druhé jede."

Anketa: 2.) "Není to tak dokonalé, ale to, co říkala paní, opravdu to tak je. Jeden vám zastaví a další vás málem přejede. A ještě na vás ukáže kdoví co. I tady byl jeden velký úraz. I mě se málem stalo."

Anketa: 3.) "Jak jdu na návštěvu, tak ti řidiči dávají přednost těm chodcům."

Anketa: 4.) "Rozhodně by tady měla být světla, protože je to nebezpečné. Už se mi stalo, že jsem šla s vnučkou a jedno auto mě pustilo a druhé fičelo dál. Takže to bylo nebezpečné." – Nebo třeba ostrůvek? Jako je dál? – "Třeba. To už je mi jedno, ale ať je to bezpečné."

Podle norem má být přechod bezpečný. Přesto i město vnímá, že přechody na vícepruhových komunikacích mohou být rizikové. Tento přechod ale městu nepatří, je krajský. Město přesto jedná o možnosti zlepšení jeho bezpečnosti.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Ne všechny komunikace spravuje město. Velkou část komunikací druhé a první třídy spravuje kraj. A ty hlavní tahy spravuje stát. Takže ta spolupráce musí být vždycky mnohem složitější. A navíc, například u tohoto přechodu my už máme zpracovány studie, jak by mohl vypadat. Protože víme, že přechod přes 4 pruhy je nebezpečný. Je vhodné použít buďto dělící ostrůvek nebo speciální osvětlení a tak dále. Nicméně, i když máme zpracovanou studii, tak tady je problém navíc i s vlastnictvím pozemků, které nejsou městské. Nicméně, já věřím tomu, že se podaří v tomto roce majetkově to dořešit. A tak jako jiným místům, která bychom chtěli změnit, se podaří upravit tento přechod. Nicméně znovu zopakuji, že mnoho míst, která bychom chtěli vyřešit, buďto nejsou v majetku města, případně úpravám, a to je specialita pro komunikace, brání i některé další překážky. Jakože víme, že by byly vhodné někde přechody, nicméně není je možné z dopravně bezpečnostního hlediska zřídit. A i dopravní policie by byla proti."

Ve středu 24. ledna před 7. hodinou ráno srazilo na tomto přechodu osobní auto 29letou ženu, která skončila v ohrožení života v nemocnici. Policie nyní hledá svědky nehody.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Záchranáři byli na místě události během tří minut od převzetí výzvy. Devětadvacetiletá pacientka jevila známky poruchy vědomí, prvotní lékařské vyšetření ukazovalo na poranění hlavy, mozku a horní končetiny. Vyloučit nebylo možno ani další zranění. Stav ženy byl život ohrožující."

Kateřina Kubzová, mluvčí PČR Frýdek-Místek: "Frýdecko-místečtí kriminalisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu těžké ublížení na zdraví z nedbalosti. V souvislosti s prověřováním okolností této nehody se obrací na svědky, kteří se v uvedenou dobu na místě nehody nacházeli nebo místem projížděli a mohli by poskytnout informace vedoucí k objasnění průběhu dopravní nehody, popřípadě záznamy z palubních kamer."

Většina takových nehod bohužel vzniká, když někdo z účastníků silničního provozu poruší předpisy.

---

Hasiči cvičili postup zásahu při požáru elektromobilu

Požár elektromobilu. To bylo hlavní téma speciálního semináře pro hasiče, který proběhl ve Frýdku-Místku. Hasiči se učili především správný postup likvidace takového požáru. Využili k tomu plno speciálního vybavení a spolupracovali také s nedalekou automobilkou, která dodala elektromobil.

Jak správně likvidovat požár elektromobilu a elektrických baterií. To bylo hlavním tématem dalšího cvičení, na které se zaměřili moravskoslezští hasiči.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Dvoudenní odborná příprava proběhla na stanici ve Frýdku-Místku, byla určena především pro velitele a řídící důstojníky z územního odboru Frýdek-Místek. A byla zaměřena na zásahy u požárů automobilů poháněných baterií. Součástí byla i odborná přednáška zaměstnanců automobilky Hyundai. Ti nám přivezli ukázat i novou elektrickou Konu a zároveň jsme měli na odborné přípravě k dispozici starší Konu, elektromobil, který byl rozřezaný tak, aby byly vidět jeho konstrukční prvky."

Prakticky si tak mohli vyzkoušet postup při požáru automobilu na elektrický pohon. A to od příjezdu první jednotky, přes použití hasicího zařízení až po následný transport vozidla do speciálního kontejneru.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Hasičům bylo kromě taktických postupů předvedeno i veškeré vybavení, které máme v rámci Moravskoslezského kraje k dispozici, právě pro případné požáry elektromobilů. Takže jsme ukázali zásah s řezacím a hasícím zařízením Cobra. Byl tady k dispozici kontejner, do kterého se uhašený elektromobil musí ponořit, v případě, že i po uhašení se jeho baterie stále zahřívá. A byl předveden zásah s bojovým rozvinutím, určeným právě pro bezpečný zásah u tohoto typu zásahu."

Případný požár elektromobilu bývá pro hasiče velmi náročný.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Tady v kraji jsme zatím požár elektromobilu neměli. Nicméně likvidovali jsme požár baterií u fotovoltaických elektráren, které jsou konstrukčně shodné."

S požárem elektromobilu v podzemní garáži už se setkali hasiči v Praze, loni v květnu. Podle dat ministerstva dopravy bylo na konci loňského roku v Česku 20 700 elektromobilů a 13 700 hybridních aut. Jejich požáry jsou za tři až čtyři roky evidovány u pojišťoven v jednotkách případů, navíc z 90 procent jde o hybridy.

---

Rodiče v dotazníku potvrdili, že školy jsou kvalitní

Jak jsou kvalitní základní školy ve Frýdku-Místku? Na to se přímo rodičů ptal online dotazník, který město připravilo v loňském roce. Zaměřen byl hlavně na komunikaci a bezpečnost. Město už má k dispozici výsledky, které potvrdily, že školy jsou kvalitní. Každá má navíc jinou silnou stránku.

Ve Frýdku-Místku a jeho okolních částech je 12 základních škol, které navštěvuje na 4 500 žáků. Město v loňském roce připravilo anketu, která měla zjistit, jak jsou rodiče spokojeni s fungováním škol.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Pro město je velmi důležité, aby mělo zpětnou vazbu o tom, jak fungují školy, které zřizuje. My jsme se rozhodli uspořádat dotazníkové šetření, které vzniklo z popudu školské komise v jejímž čele stojí Tomáš Chrobák, pedagog. A chtěli jsme zjistit zejména klima na školách. Jak se děti cítí, jak z pohledu fyzického bezpečí, tak zejména fyzicky. Jaké mají pocity, jak tu školu vnímají. Ten dotazník měl velkou odezvu. Chtěl bych poděkovat všem rodičům. Byly školy, kde ta reakce byla více než padesátiprocentní."

Tomáš Chrobák (NMFM), radní a pedagog, spoluautor dotazníku: "Dvě hlavní témata byly komunikace, to znamená, jakým způsobem a jak komunikuje škola s rodiči. A druhým tématem bylo bezpečí. Bezpečí dětí ve škole. Jednak fyzické, ale i duševní."

Město je s výsledkem dotazníku spokojeno. Věří, že získalo od rodičů reprezentativní soubor odpovědí na to, jak jejich děti jednotlivé školy vnímají.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "To, co je velmi pozitivní, mohu říct, že každá škola má nějakou silnou specifickou stránku, ve které vyniká oproti ostatním. Nebo je jí nějakým způsobem definovaná. Což je velmi dobře. A zároveň jsme zjistili, že nemáme strukturální problém. Žádná ze škol se nepotýká s nějakým velkým problémem. A obecně toto je velmi dobrý výsledek. Samozřejmě jsme získali i řadu odpovědí, které mohou pomáhat školám mezi sebou. Protože si mohou sdělit zkušenosti z oblastí, ve kterých škola vyniká. A jinde třeba trošku ještě hledají cestu. A zároveň my jako zřizovatel můžeme být těm školám nápomocni. To, co bylo hlavním cílem, bylo nehledat chyby, ale získat informace, které použijeme k tomu, aby se ty školy mohly zlepšovat ve vztahu k dětem a k rodičům."

Tomáš Chrobák (NMFM), radní a pedagog, spoluautor dotazníku: "Spokojenost rodičů se školami je dost velká. Povedly se tam najít ale i místa, na kterých se dá pracovat. Což také beru, že velmi cenné. My jsme především rádi, že jako zřizovatelé máme představu o tom, jak veřejnost vnímá tady místní školy. Také jsme rádi, že můžeme veřejnosti předat, jaké jsou jednotlivé silné stránky školy. O to nám šlo především."

Další podrobnosti o výsledcích dotazníku jsou popsány ve zpravodaji města. Dotazník by chtělo město zhruba jednou za dva roky opakovat.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
19. února 2024, 16:30

Frýdek-Místek řeší možnosti úpravy přechodu na krajské silnici. Policie hledá svědky vážné nehody

Frýdek-Místek usiluje o zlepšení bezpečnosti na rizikových přechodech pro chodce. Jedním z nich je aktuálně přechod na Bruzovské ulici. Nedávno tam byla vážně zraněna chodkyně a podle veřejnosti je nebezpečný. Město už má studie na úpravy, ale přechod mu nepatří, protože je na krajské silnici.

Přechod pro chodce přes čtyřproudou silnici v Bruzovské ulici ve Frýdku-Místku. Podle místních obyvatel je hlavně kvůli bezohlednosti některých řidičů velmi nebezpečný.

Anketa: 1.) Jak vnímáte tady ten přechod? - "Nebezpečně." – Proč? – "Když jde člověk přes, tak jedno auto jede, druhé zastaví a druhé jede."

Anketa: 2.) "Není to tak dokonalé, ale to, co říkala paní, opravdu to tak je. Jeden vám zastaví a další vás málem přejede. A ještě na vás ukáže kdoví co. I tady byl jeden velký úraz. I mě se málem stalo."

Anketa: 3.) "Jak jdu na návštěvu, tak ti řidiči dávají přednost těm chodcům."

Anketa: 4.) "Rozhodně by tady měla být světla, protože je to nebezpečné. Už se mi stalo, že jsem šla s vnučkou a jedno auto mě pustilo a druhé fičelo dál. Takže to bylo nebezpečné." – Nebo třeba ostrůvek? Jako je dál? – "Třeba. To už je mi jedno, ale ať je to bezpečné."

Podle norem má být přechod bezpečný. Přesto i město vnímá, že přechody na vícepruhových komunikacích mohou být rizikové. Tento přechod ale městu nepatří, je krajský. Město přesto jedná o možnosti zlepšení jeho bezpečnosti.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Ne všechny komunikace spravuje město. Velkou část komunikací druhé a první třídy spravuje kraj. A ty hlavní tahy spravuje stát. Takže ta spolupráce musí být vždycky mnohem složitější. A navíc, například u tohoto přechodu my už máme zpracovány studie, jak by mohl vypadat. Protože víme, že přechod přes 4 pruhy je nebezpečný. Je vhodné použít buďto dělící ostrůvek nebo speciální osvětlení a tak dále. Nicméně, i když máme zpracovanou studii, tak tady je problém navíc i s vlastnictvím pozemků, které nejsou městské. Nicméně, já věřím tomu, že se podaří v tomto roce majetkově to dořešit. A tak jako jiným místům, která bychom chtěli změnit, se podaří upravit tento přechod. Nicméně znovu zopakuji, že mnoho míst, která bychom chtěli vyřešit, buďto nejsou v majetku města, případně úpravám, a to je specialita pro komunikace, brání i některé další překážky. Jakože víme, že by byly vhodné někde přechody, nicméně není je možné z dopravně bezpečnostního hlediska zřídit. A i dopravní policie by byla proti."

Ve středu 24. ledna před 7. hodinou ráno srazilo na tomto přechodu osobní auto 29letou ženu, která skončila v ohrožení života v nemocnici. Policie nyní hledá svědky nehody.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Záchranáři byli na místě události během tří minut od převzetí výzvy. Devětadvacetiletá pacientka jevila známky poruchy vědomí, prvotní lékařské vyšetření ukazovalo na poranění hlavy, mozku a horní končetiny. Vyloučit nebylo možno ani další zranění. Stav ženy byl život ohrožující."

Kateřina Kubzová, mluvčí PČR Frýdek-Místek: "Frýdecko-místečtí kriminalisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu těžké ublížení na zdraví z nedbalosti. V souvislosti s prověřováním okolností této nehody se obrací na svědky, kteří se v uvedenou dobu na místě nehody nacházeli nebo místem projížděli a mohli by poskytnout informace vedoucí k objasnění průběhu dopravní nehody, popřípadě záznamy z palubních kamer."

Většina takových nehod bohužel vzniká, když někdo z účastníků silničního provozu poruší předpisy.

---

Hasiči cvičili postup zásahu při požáru elektromobilu

Požár elektromobilu. To bylo hlavní téma speciálního semináře pro hasiče, který proběhl ve Frýdku-Místku. Hasiči se učili především správný postup likvidace takového požáru. Využili k tomu plno speciálního vybavení a spolupracovali také s nedalekou automobilkou, která dodala elektromobil.

Jak správně likvidovat požár elektromobilu a elektrických baterií. To bylo hlavním tématem dalšího cvičení, na které se zaměřili moravskoslezští hasiči.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Dvoudenní odborná příprava proběhla na stanici ve Frýdku-Místku, byla určena především pro velitele a řídící důstojníky z územního odboru Frýdek-Místek. A byla zaměřena na zásahy u požárů automobilů poháněných baterií. Součástí byla i odborná přednáška zaměstnanců automobilky Hyundai. Ti nám přivezli ukázat i novou elektrickou Konu a zároveň jsme měli na odborné přípravě k dispozici starší Konu, elektromobil, který byl rozřezaný tak, aby byly vidět jeho konstrukční prvky."

Prakticky si tak mohli vyzkoušet postup při požáru automobilu na elektrický pohon. A to od příjezdu první jednotky, přes použití hasicího zařízení až po následný transport vozidla do speciálního kontejneru.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Hasičům bylo kromě taktických postupů předvedeno i veškeré vybavení, které máme v rámci Moravskoslezského kraje k dispozici, právě pro případné požáry elektromobilů. Takže jsme ukázali zásah s řezacím a hasícím zařízením Cobra. Byl tady k dispozici kontejner, do kterého se uhašený elektromobil musí ponořit, v případě, že i po uhašení se jeho baterie stále zahřívá. A byl předveden zásah s bojovým rozvinutím, určeným právě pro bezpečný zásah u tohoto typu zásahu."

Případný požár elektromobilu bývá pro hasiče velmi náročný.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Tady v kraji jsme zatím požár elektromobilu neměli. Nicméně likvidovali jsme požár baterií u fotovoltaických elektráren, které jsou konstrukčně shodné."

S požárem elektromobilu v podzemní garáži už se setkali hasiči v Praze, loni v květnu. Podle dat ministerstva dopravy bylo na konci loňského roku v Česku 20 700 elektromobilů a 13 700 hybridních aut. Jejich požáry jsou za tři až čtyři roky evidovány u pojišťoven v jednotkách případů, navíc z 90 procent jde o hybridy.

---

Rodiče v dotazníku potvrdili, že školy jsou kvalitní

Jak jsou kvalitní základní školy ve Frýdku-Místku? Na to se přímo rodičů ptal online dotazník, který město připravilo v loňském roce. Zaměřen byl hlavně na komunikaci a bezpečnost. Město už má k dispozici výsledky, které potvrdily, že školy jsou kvalitní. Každá má navíc jinou silnou stránku.

Ve Frýdku-Místku a jeho okolních částech je 12 základních škol, které navštěvuje na 4 500 žáků. Město v loňském roce připravilo anketu, která měla zjistit, jak jsou rodiče spokojeni s fungováním škol.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Pro město je velmi důležité, aby mělo zpětnou vazbu o tom, jak fungují školy, které zřizuje. My jsme se rozhodli uspořádat dotazníkové šetření, které vzniklo z popudu školské komise v jejímž čele stojí Tomáš Chrobák, pedagog. A chtěli jsme zjistit zejména klima na školách. Jak se děti cítí, jak z pohledu fyzického bezpečí, tak zejména fyzicky. Jaké mají pocity, jak tu školu vnímají. Ten dotazník měl velkou odezvu. Chtěl bych poděkovat všem rodičům. Byly školy, kde ta reakce byla více než padesátiprocentní."

Tomáš Chrobák (NMFM), radní a pedagog, spoluautor dotazníku: "Dvě hlavní témata byly komunikace, to znamená, jakým způsobem a jak komunikuje škola s rodiči. A druhým tématem bylo bezpečí. Bezpečí dětí ve škole. Jednak fyzické, ale i duševní."

Město je s výsledkem dotazníku spokojeno. Věří, že získalo od rodičů reprezentativní soubor odpovědí na to, jak jejich děti jednotlivé školy vnímají.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "To, co je velmi pozitivní, mohu říct, že každá škola má nějakou silnou specifickou stránku, ve které vyniká oproti ostatním. Nebo je jí nějakým způsobem definovaná. Což je velmi dobře. A zároveň jsme zjistili, že nemáme strukturální problém. Žádná ze škol se nepotýká s nějakým velkým problémem. A obecně toto je velmi dobrý výsledek. Samozřejmě jsme získali i řadu odpovědí, které mohou pomáhat školám mezi sebou. Protože si mohou sdělit zkušenosti z oblastí, ve kterých škola vyniká. A jinde třeba trošku ještě hledají cestu. A zároveň my jako zřizovatel můžeme být těm školám nápomocni. To, co bylo hlavním cílem, bylo nehledat chyby, ale získat informace, které použijeme k tomu, aby se ty školy mohly zlepšovat ve vztahu k dětem a k rodičům."

Tomáš Chrobák (NMFM), radní a pedagog, spoluautor dotazníku: "Spokojenost rodičů se školami je dost velká. Povedly se tam najít ale i místa, na kterých se dá pracovat. Což také beru, že velmi cenné. My jsme především rádi, že jako zřizovatelé máme představu o tom, jak veřejnost vnímá tady místní školy. Také jsme rádi, že můžeme veřejnosti předat, jaké jsou jednotlivé silné stránky školy. O to nám šlo především."

Další podrobnosti o výsledcích dotazníku jsou popsány ve zpravodaji města. Dotazník by chtělo město zhruba jednou za dva roky opakovat.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-19-02-2024-16-34