Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Schodiště propojí nový bulvár s nádražním terminálem
  • Den Země vzdělával hravou formou děti i dospělé
  • Retro jízdu ve F-M nahradila přednáška o kolech

Schodiště propojí nový bulvár s nádražním terminálem

Realizace nového bulváru ve Frýdku-Místku dostává další rozměry. Architekti nyní řeší napojení nové čtvrti na dopravní terminál. Zajistit ho má schodiště, které bude překonávat zhruba osmimetrový výškový profil. Úpravou projde také celý břeh, který je dnes poměrně nevzhledný.

Areál bývalého textilního závodu Slezan ve Frýdku-Místku se promění k nepoznání. Postupnými krůčky už probíhají přípravy na vznik nového bulváru, který povede od ulice Těšínská k vlakovému i autobusovému terminálu. Architekt aktuálně představil návrh schodiště, které propojí obě části.

Jan Beneš, petit atelier: "To, co je dneska předmětem, tak je profil, který překonáváme, výškový, asi 8 metrů. Mezi horní hranou, kde vzniká právě bulvár, nový pěší, a tím prostorem přednádraží."

Proměna areálu v novou městskou čtvrť navazuje na memorandum o spolupráci, které uzavřelo město se společností Slezan už v roce 2016.

Jiří Karásek, předseda představenstva společnosti Slezan Holding: "My budeme zajišťovat to, že pro tu realizaci poskytujeme pozemky, které jsou nutné. A zajišťujeme i to, že dodáváme nějakou projektovou dokumentaci a do budoucna bychom měli pozemky, kterých se to týká, v tom rozsahu potřebném převádět městu darem."

Jan Beneš, petit atelier: "Na tom stanovišti jsou chodníky menší šíře. Naopak nahoře ten bulvár má třeba šířku přes 20 metrů, pro představu."

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Celý ten břeh, který je dneska nevzhledný, neláká k ničemu, je takový ošklivý, zarostlý, tak bude po obou stranách upraven a bude to skoro mít prvky arboreta. Takže tím se ten vstup na ten bulvár od toho nádraží otevře, zjemní se. Bude lákat k tomu, aby ten člověk tam šel a bude mít takový až povznášející pocit, bych řekl, protože bude kultivované prostředí veřejného prostoru."

Loni na podzim už začala demolice nepotřebných budov v areálu. Některé historické objekty ale zůstanou zachovány.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Řeší se tam otázka parkování a po všech úpravách, které budou, tak v koncovém stavu by mělo přibýt asi 150 nových parkovacích míst. Což je dobrá zpráva pro bydlící na Slezské a v okolí."

V rámci proměny čtvrti už město začalo s opravou krajní budovy bývalé školy, kde bude nové sídlo městské policie za zhruba 60 milionů korun. Nový bulvár by měl vyjít na přibližně 15 milionů.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Předpokládáme, že v příštím roce už bychom mohli mít projektovou dokumentaci a v dalším roce, to znamená 2023 až 2024 bychom mohli se samotnými pracemi."

Soukromý investor chce kolem vystavět také nové bytové domy i administrativní centrum.

---

Den Země vzdělával hravou formou děti i dospělé

Třídění odpadu, poznávání stromů i zajímavé fyzikální pokusy v podání Smokemana a mnoho dalšího. Takový byl Den Země ve Frýdku-Místku. Hravou formou vzdělával tisíce dětí i dospělých. Letošní ročník byl na téma Globální oteplování a klimatické změny.

Už od pátečních ranních hodin proudily do parku ve Frýdku-Místku stovky školáků. Každý vyfasoval herní kartičku, se kterou pak musel obejít různá stanoviště, kde se plnily všemožné úkoly.

Anketa: 1.) "Nejvíc se mi asi líbilo poznávání šupin a skládání duhy. I když jsem to neskládala já." 2.) "Různé věci a líbilo se asi tady poznávání zvířat a tak, a stromů." 3.) "Foukání lodiček se mi hodně líbilo a poznávání šupin." 4.) "Líbilo se mi tady úplně všechno, máme raz, dva, tři, čtyři, pět, šest, osm nálepek a je to pěkný zážitek." 5.) "Nejlepší byl Smokeman a jak jsme stříleli ty rakety s vodou."

Patrik Siegelstein, ředitel SVČ Klíč F-M: "Den Země je letos na téma Globální oteplování – Změna klimatu a na patnácti stanovištích, z nichž 7 zajišťuje Středisko volného času Klíč, zbývající ostatní spolupracující organizace, se děti dozví na toto téma spousty zajímavých informací."

Tradičně velký zájem vzbudil zážitkový program ukázek Smokemana z ostravské Vysoké školy báňské.

Jiří Horák, SMOKEMAN, Výzkumné energetické centrum VŠB-TUO: "My chceme, abychom věděli, že pokud se ve škole naučím něco a neumím si to představit v životě, tak je to v podstatě zbytečné a rychle to zapomenu. Takže u nás je dotýkání přísně nařízeno a snažíme se ukázat, kde to, co se učíme ve fyzice, v přírodovědě, v chemii, že to je všude kolem nás. A bez toho si neumíme představit svět."

Z dalších organizací se představila ADRA, Asociace malých debrujárů, Český rybářský svaz, Faunapark, Muzeum Beskyd nebo Frýdecká skládka a Lesy České republiky.

Dagmar Jančáková, Frýdecká skládka: "Prezentujeme se jako městská firma, která sbírá odpady a jakým způsobem je dále zpracovává. To znamená recyklace, využití do kompostu, bioodpadu. Jak se dále zpracovává sklo, papír, plasty."

Václav Langer, Lesy ČR: "Aby se děti něco naučily, tak máme poznávačku, jak stromů podle pupenů, listy ještě nejsou. Máme tady ukázky dřeva, vzorků dřeva. Takže mohou vidět, že každá dřevina má jiné to dřevo, které dále využíváme v nábytkářství a podobně. A máme tady samozřejmě z myslivosti různé parohy, lebky a kůže, aby taky poznaly, co v tom lese žije."

Jakub Tichý, radní Frýdku-Místku/Piráti/: "Den Země už se dělá přes 50 let, ale je skvělé, že naštěstí alespoň v posledních letech se konečně ty otázky spojené s ochranou životního prostředí a s udržitelností dostávají do popředí. Každá hodina věnovaná enviromentálnímu vzdělávání je velmi dobrá investice do budoucnosti. Protože obyvatelnou planetu máme jenom jednu, jak známo."

Den Země připadá tradičně na 22. dubna. V Česku se oficiálně slaví od roku 1990. Dnes se také spojuje s řadou úklidových akcí, kdy se čistí příroda od nepořádku.

---

Retro jízdu ve F-M nahradila přednáška o kolech

O retro jízdy na historických kolech je ve Frýdku-Místku velký zájem. Lidé se rádi chodí dívat na zajímavé a netradiční kousky. Ne vždy ale na jízdu vyjde počasí a majitelé přivezou svá kola. Poslední retro jízda se tak nečekaně změnila v přednášku o historických kolech a dalších zajímavostech kolem nich.

Retro jízda Frýdkem a Místkem na kole se pořádá od roku 2017. Není to jenom o jízdě na kole, ale hlavně o historii města.

Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "Budeme si povídat příběhy starých ulic, o lidech, kteří tam žili, co se kde zajímavého přihodilo. A je to taková akce, která má lidi rozhýbat. V takovém retro stylu. Všechno, co se dříve používalo, na čem se jezdilo.¨"

Akce je závislá na počasí. A protože letos cyklistů moc nebylo, poradil si historik Jaromír Polášek jinak. Početnému davu přihlížejících udělal přednášku o vzácném kole Griffon Grand Luxe – Randonneur z roku 1938.

Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "Tak je to Griffon model PH50. Kdyby to byla 52, tak má berany. Je to turisticko-sportovní lehké závodní kolo. Rám je odvozen od kol, která jela v roce 1937 až 1939 Tour de France. Ve své době špičkové komponenty. Kliky a pedály jsou závodní. Ty se používaly ještě začátkem padesátých let na Tour de France. Jsou tady speciální závodní brzdy Beborex vyvinuté pro Tour de France. A rám je z anglických vysoce jakostních trubek Reynlods, třída 531. A spoje jsou všechny pájené stříbrem. Ložiska jsou použita průmyslová."

Kolo, na kterém přijel je totiž jediné v republice.

Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "A toto je první závodní a potom je komerční přehazovačka, francouzská firma Simplex. A toto vyvinuli v roce 1938. Byl to třístupňový měnič. Nejdokonalejší oproti jiným systémům, kdy se složitě přehazovaly dvě páky. Řetěz se nahazoval na větší kolečko zpětným šlapáním a podobné výmysly. Takto to už bylo kolo moderního typu. A ráfky, které jsou použité, tak jsou od jiné špičkové firmy, která dodnes dodává pro závodní kola komponenty. Je to firma Mavic."

Velocipedisté a majitelé retro kol pořádají vyjížďky pravidelně vždy už od začátku roku. 1. ledna vyjeli kolem Ostravy a pak se jezdí na dalších místech v březnu. Ve Frýdku-Místku se tak snad v dalších měsících ještě diváci dočkají opět početného zástupu historických kol.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
25. dubna 2022, 16:30

Schodiště propojí nový bulvár s nádražním terminálem

Realizace nového bulváru ve Frýdku-Místku dostává další rozměry. Architekti nyní řeší napojení nové čtvrti na dopravní terminál. Zajistit ho má schodiště, které bude překonávat zhruba osmimetrový výškový profil. Úpravou projde také celý břeh, který je dnes poměrně nevzhledný.

Areál bývalého textilního závodu Slezan ve Frýdku-Místku se promění k nepoznání. Postupnými krůčky už probíhají přípravy na vznik nového bulváru, který povede od ulice Těšínská k vlakovému i autobusovému terminálu. Architekt aktuálně představil návrh schodiště, které propojí obě části.

Jan Beneš, petit atelier: "To, co je dneska předmětem, tak je profil, který překonáváme, výškový, asi 8 metrů. Mezi horní hranou, kde vzniká právě bulvár, nový pěší, a tím prostorem přednádraží."

Proměna areálu v novou městskou čtvrť navazuje na memorandum o spolupráci, které uzavřelo město se společností Slezan už v roce 2016.

Jiří Karásek, předseda představenstva společnosti Slezan Holding: "My budeme zajišťovat to, že pro tu realizaci poskytujeme pozemky, které jsou nutné. A zajišťujeme i to, že dodáváme nějakou projektovou dokumentaci a do budoucna bychom měli pozemky, kterých se to týká, v tom rozsahu potřebném převádět městu darem."

Jan Beneš, petit atelier: "Na tom stanovišti jsou chodníky menší šíře. Naopak nahoře ten bulvár má třeba šířku přes 20 metrů, pro představu."

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Celý ten břeh, který je dneska nevzhledný, neláká k ničemu, je takový ošklivý, zarostlý, tak bude po obou stranách upraven a bude to skoro mít prvky arboreta. Takže tím se ten vstup na ten bulvár od toho nádraží otevře, zjemní se. Bude lákat k tomu, aby ten člověk tam šel a bude mít takový až povznášející pocit, bych řekl, protože bude kultivované prostředí veřejného prostoru."

Loni na podzim už začala demolice nepotřebných budov v areálu. Některé historické objekty ale zůstanou zachovány.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Řeší se tam otázka parkování a po všech úpravách, které budou, tak v koncovém stavu by mělo přibýt asi 150 nových parkovacích míst. Což je dobrá zpráva pro bydlící na Slezské a v okolí."

V rámci proměny čtvrti už město začalo s opravou krajní budovy bývalé školy, kde bude nové sídlo městské policie za zhruba 60 milionů korun. Nový bulvár by měl vyjít na přibližně 15 milionů.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Předpokládáme, že v příštím roce už bychom mohli mít projektovou dokumentaci a v dalším roce, to znamená 2023 až 2024 bychom mohli se samotnými pracemi."

Soukromý investor chce kolem vystavět také nové bytové domy i administrativní centrum.

---

Den Země vzdělával hravou formou děti i dospělé

Třídění odpadu, poznávání stromů i zajímavé fyzikální pokusy v podání Smokemana a mnoho dalšího. Takový byl Den Země ve Frýdku-Místku. Hravou formou vzdělával tisíce dětí i dospělých. Letošní ročník byl na téma Globální oteplování a klimatické změny.

Už od pátečních ranních hodin proudily do parku ve Frýdku-Místku stovky školáků. Každý vyfasoval herní kartičku, se kterou pak musel obejít různá stanoviště, kde se plnily všemožné úkoly.

Anketa: 1.) "Nejvíc se mi asi líbilo poznávání šupin a skládání duhy. I když jsem to neskládala já." 2.) "Různé věci a líbilo se asi tady poznávání zvířat a tak, a stromů." 3.) "Foukání lodiček se mi hodně líbilo a poznávání šupin." 4.) "Líbilo se mi tady úplně všechno, máme raz, dva, tři, čtyři, pět, šest, osm nálepek a je to pěkný zážitek." 5.) "Nejlepší byl Smokeman a jak jsme stříleli ty rakety s vodou."

Patrik Siegelstein, ředitel SVČ Klíč F-M: "Den Země je letos na téma Globální oteplování – Změna klimatu a na patnácti stanovištích, z nichž 7 zajišťuje Středisko volného času Klíč, zbývající ostatní spolupracující organizace, se děti dozví na toto téma spousty zajímavých informací."

Tradičně velký zájem vzbudil zážitkový program ukázek Smokemana z ostravské Vysoké školy báňské.

Jiří Horák, SMOKEMAN, Výzkumné energetické centrum VŠB-TUO: "My chceme, abychom věděli, že pokud se ve škole naučím něco a neumím si to představit v životě, tak je to v podstatě zbytečné a rychle to zapomenu. Takže u nás je dotýkání přísně nařízeno a snažíme se ukázat, kde to, co se učíme ve fyzice, v přírodovědě, v chemii, že to je všude kolem nás. A bez toho si neumíme představit svět."

Z dalších organizací se představila ADRA, Asociace malých debrujárů, Český rybářský svaz, Faunapark, Muzeum Beskyd nebo Frýdecká skládka a Lesy České republiky.

Dagmar Jančáková, Frýdecká skládka: "Prezentujeme se jako městská firma, která sbírá odpady a jakým způsobem je dále zpracovává. To znamená recyklace, využití do kompostu, bioodpadu. Jak se dále zpracovává sklo, papír, plasty."

Václav Langer, Lesy ČR: "Aby se děti něco naučily, tak máme poznávačku, jak stromů podle pupenů, listy ještě nejsou. Máme tady ukázky dřeva, vzorků dřeva. Takže mohou vidět, že každá dřevina má jiné to dřevo, které dále využíváme v nábytkářství a podobně. A máme tady samozřejmě z myslivosti různé parohy, lebky a kůže, aby taky poznaly, co v tom lese žije."

Jakub Tichý, radní Frýdku-Místku/Piráti/: "Den Země už se dělá přes 50 let, ale je skvělé, že naštěstí alespoň v posledních letech se konečně ty otázky spojené s ochranou životního prostředí a s udržitelností dostávají do popředí. Každá hodina věnovaná enviromentálnímu vzdělávání je velmi dobrá investice do budoucnosti. Protože obyvatelnou planetu máme jenom jednu, jak známo."

Den Země připadá tradičně na 22. dubna. V Česku se oficiálně slaví od roku 1990. Dnes se také spojuje s řadou úklidových akcí, kdy se čistí příroda od nepořádku.

---

Retro jízdu ve F-M nahradila přednáška o kolech

O retro jízdy na historických kolech je ve Frýdku-Místku velký zájem. Lidé se rádi chodí dívat na zajímavé a netradiční kousky. Ne vždy ale na jízdu vyjde počasí a majitelé přivezou svá kola. Poslední retro jízda se tak nečekaně změnila v přednášku o historických kolech a dalších zajímavostech kolem nich.

Retro jízda Frýdkem a Místkem na kole se pořádá od roku 2017. Není to jenom o jízdě na kole, ale hlavně o historii města.

Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "Budeme si povídat příběhy starých ulic, o lidech, kteří tam žili, co se kde zajímavého přihodilo. A je to taková akce, která má lidi rozhýbat. V takovém retro stylu. Všechno, co se dříve používalo, na čem se jezdilo.¨"

Akce je závislá na počasí. A protože letos cyklistů moc nebylo, poradil si historik Jaromír Polášek jinak. Početnému davu přihlížejících udělal přednášku o vzácném kole Griffon Grand Luxe – Randonneur z roku 1938.

Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "Tak je to Griffon model PH50. Kdyby to byla 52, tak má berany. Je to turisticko-sportovní lehké závodní kolo. Rám je odvozen od kol, která jela v roce 1937 až 1939 Tour de France. Ve své době špičkové komponenty. Kliky a pedály jsou závodní. Ty se používaly ještě začátkem padesátých let na Tour de France. Jsou tady speciální závodní brzdy Beborex vyvinuté pro Tour de France. A rám je z anglických vysoce jakostních trubek Reynlods, třída 531. A spoje jsou všechny pájené stříbrem. Ložiska jsou použita průmyslová."

Kolo, na kterém přijel je totiž jediné v republice.

Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "A toto je první závodní a potom je komerční přehazovačka, francouzská firma Simplex. A toto vyvinuli v roce 1938. Byl to třístupňový měnič. Nejdokonalejší oproti jiným systémům, kdy se složitě přehazovaly dvě páky. Řetěz se nahazoval na větší kolečko zpětným šlapáním a podobné výmysly. Takto to už bylo kolo moderního typu. A ráfky, které jsou použité, tak jsou od jiné špičkové firmy, která dodnes dodává pro závodní kola komponenty. Je to firma Mavic."

Velocipedisté a majitelé retro kol pořádají vyjížďky pravidelně vždy už od začátku roku. 1. ledna vyjeli kolem Ostravy a pak se jezdí na dalších místech v březnu. Ve Frýdku-Místku se tak snad v dalších měsících ještě diváci dočkají opět početného zástupu historických kol.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-25-04-2022-16-34