Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Havířovský expres

Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Havířov usiluje o asfaltový povrch na cyklostezce
  • Soud potrestal muže za anonym, líčení sledovali studenti
  • Kraj posoudí dokumentaci EIA k obchvatu Havířova

Havířov usiluje o asfaltový povrch na cyklostezce

Loňské povodně značně poničily cyklostezku u řeky Lučiny v Havířově. Radnice nyní po zimě začala s opravami. Mnozí lidé by si však přáli, aby nestmelený povrch, nahradil takový, po kterém by se lépe jezdilo na kolech, koloběžkách i na bruslích.

Takto už podruhé dopadla cyklostezka v Havířově po vydatných deštích. Loni v září se nemusela z koryta vylít ani řeka Lučina, velkou škodu tentokrát napáchal místní potok. Lidé by uvítali, aby nestmelený povrch nahradil asfalt.

anketa: “Tak, jak je to tady, tak by to mělo být i dole, protože se tam špatně jede. Někde jsou kameny, potom jezdíte po tom vyježděném a hledáte nejlepší cestu.”

anketa: “Já bych si přála, aby tam udělali stezku na bruslení, aby se tam dalo normálně chodit.”

anketa: “Já bych uvítal, kdyby tam byl takový povrch, jako je tady. Nevím, kdo to tam postavil, ale to je strašné. Tak maximálně pro kolo, na brusle vůbec.”

anketa: “Já jako běžkyně, tak bych tam chtěla nějaký měkčí povrch, alespoň část. Ale zase pro ty cyklisty, něco tvrdšího.”

Město nyní dává cyklostezku do původního stavu a hledá další řešení.

Ondřej Baránek (ANO), primátor Havířova: “Díky tomu, že tam byl v podstatě šotolinový povrch, tak došlo k odplavení. Podle mých informací je tam problém se životním prostředím, oni k tomu mají nějaké výhrady. Je to v chráněné zóně Lučiny. Já věřím, že nějaké řešení najdeme. Na západ od našich hranic v chráněných zónách přírodních krajinných oblastí tyto cyklostezky jsou a nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat tady.”

Nyní bude v lokalitě ob března do června probíhat biologické hodnocení. To znamená, jaký by měla cyklostezka s asfaltovým povrchem vliv na tamní žijící živočichy. Město ale plánuje výstavbu i dalších cyklostezek tak, aby centrum města bylo propojeno. Nyní se připravuje například další etapa v Moskevské ulici.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Co je důležité, snažíme se a připravujeme projekčně cyklostezky směrem na Ostravu, Karvinou a Český Těšín tak, abychom se napojili na síť cyklostezek v rámci MSK. V rámci Energostezky se chceme napojit na Karvinou a potom na tzv. Żelazny Szlak Rowerowy, který vede až do Jastrzębia. V rámci propojení na Český Těšín je to cyklotrasa číslo 10 a chceme se na ni napojit a připravujeme propojení přes novou šenovskou lávku směrem na Ostravu a Slezskoostravský hrad.”

Nezbytnou součástí celého projektu je výkup určitých pozemků, na čemž radnice nyní pracuje.

---

Soud potrestal muže za anonym, líčení sledovali studenti

Soud potrestal muže, který v loňském roce vyhrožoval bombou několika školám. Evakuováno muselo být téměř 900 lidí. Líčení se zúčastnili i studenti Gymnázia Studentská.

Studenti havířovského gymnázia mohli na vlastní oči u okresního soudu sledovat hlavní líčení s 24letým mladíkem, který loni v září vyhrožoval několika školám bombovým útokem.

anketa, studentka Gymnázia Studentská Havířov: “Dost zajímavý způsob, jak řešit určité situace. Moc nechápu, jak vůbec k takovému nápadu člověk přijde a že si neuvědomuje následky.”

Pachatel, který kdysi chodil jak na Základní školu Moravskou, tak i na Střední školu Dakol uvedl, že potřeboval zažít adrenalin. Mladík si ale zřejmě neuvědomil, že mu hrozí až osm let za mřížemi.

Edita Zobačová, státní zástupkyně: “Tohoto se dopustil, kdy byl vyhlášen nouzový stav v důsledku povodní a spáchal tedy zločin šíření poplašné zprávy. Má v minulosti dvě odsouzení i pro násilnou trestnou činnost, avšak všechno již bylo osvědčeno, tudíž navrhujeme podmíněný trest, ale s dohledem probační služby.”

Obžalovaný svou vinu přiznal, on ani státní zástupkyně netrvali na odvolání. Soudem mu byla uložena podmínka v trvání 36 měsíců s dohledem.

Pavla Havránková, obhájkyně: "Můj klient se nechce vyjadřovat k dnešnímu průběhu jednání, protože toho velmi lituje a nechce, aby byl známý jako šiřitel nějakých poplašných zpráv. Obžalovaný nechtěl provádět dlouhé důkazní řízení, proto zde doznal vinu, že spáchal to, co je možné kvalifikovat jako závažný zločin, ale je nutné podotknout, že on si skutečně neuvědomoval, jak závažné jednání to je.”

Studenti gymnázia byli přítomni u dvou líčení.

anketa, studentka Gymnázia Studentská Havířov: "My jsme tady ze školou, protože v druhém ročníku probíráme právo a myslím, že je to zajímavé. Já myslím, že to bylo poučné. Myslím, že to je zajímavé a že bychom si měli uvědomovat následky svého jednání.”

anketa, student Gymnázia Studentská Havířov: "Vždy jsem se zajímal o právo o historii práva a jaké je v různých zemích. Třeba u nás na Ukrajině i v Česku a Evropě. Co je různé a co je společné. Proč je to třeba u nás trochu odlišné.”

Gymnazisté se také od soudkyně dozvěděli mnohé zajímavé informace z oblasti trestního práva.

---

Kraj posoudí dokumentaci EIA k obchvatu Havířova

Krajský úřad dostal na sůl dokumentaci EIA k plánovanému obchvatu Havířova. S výsledky posuzování vlivu na životní prostředí chce nyní Ředitelství silnic a dálnic seznámit i zástupce dotčených obcí.

Posouzení vlivu na životní prostředí rozhodne, zda se bude, či nebude stavět obchvat Havířova. Ředitelství silnic a dálnic nyní dokumentaci předalo na krajský úřad. Právě v této fázi se bude moci vyjádřit i veřejnost.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Projekt dostavby obchvatu Havířova se posunul do další fáze, protože jsme krajskému úřadu MSK předali dokumentaci EIA. Jedná se o zásadní krok k posouzení dopadu stavby na životní prostředí. Vyhodnocení zajistí, že obchvat postavíme s maximálním ohledem na dotčené území a obyvatele. Občané jsou pro nás důležitou součástí každé stavby. Lidé se k aktuální fázi příprav obchvatu Havířova mohou angažovat během veřejného projednání dokumentace EIA, nebo prostřednictvím nového informačního webu www.obchvathavirova.cz."

Ředitelství silnic a dálnic chce jednat také s dotčenými obcemi. Schůzka se uskuteční 20. března na havířovském magistrátu. Zúčastnit by se měli zástupci radnic Těrlicka, Horní Suché, Havířova a Třanovic.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Havířov, naše pozice je stále stejná, pro nás je obchvat dobře, protože řeší bezpečnost, řeší mimoúrovňové křižovatky na území města a řeší tranzitní dopravu skrze Havířov. To znamená, my si rádi poslechneme připomínky okolních obcí, nějakým způsobem jsme schopni možná na ně reagovat. Definovat náš postoj k obchvatu. To je základní premisa, se kterou na to jednání půjdeme. Obecně je třeba, aby ten proces dospěl do zdárného konce a nezávislý orgán rozhodl.”

Například Horní Suchá s obchvatem nesouhlasí, nicméně společnou schůzku vítá.

Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: “Ta schůzka mě trochu překvapila, protože obvyklé je, že člověk má čas se v klidu seznámit s výsledky vlivu na životní prostředí. Nemyslím si, že to bude něco, co se dá odvykládat v řádově desítkách minut. Nicméně jsem v zásadě rád, že ŘSD k tomu přistupuje takto transparentně a chce nás seznámit v nějakém předstihu, protože projednávání nezačalo ještě, to musí vyhlásit kraj. Ale jak jsem říkal, ze strany ŘSD je to alespoň pozitivní krok. Nicméně stanovisko mé, nebo obce je dáno například peticí, která vyjadřuje, že většina lidí v obci, které to zajímá, jsou absolutně proti. My se budeme snažit, jak jsme to deklarovali, alespoň o kompromis, který by znamenal minimalizaci zásahu touto stavbou do krajiny. Nicméně dneska v tom nějakém stupni poznání tu schůzku s ŘSD rozhodně vítáme.”

Jak dlouho bude trvat proces posuzování, se nedá odhadnout. Nicméně ŘSD počítá se zahájením prací v roce 2029. Obchvat o délce 19 kilometrů počítá s 8 mimoúrovňovými křižovatkami, 11 mosty a půl kilometrovým tunelem. Náklady na stavbu jsou odhadované na zhruba 8,2 miliardy korun.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Havířovský expres
15. března 2025, 16:20

Havířov usiluje o asfaltový povrch na cyklostezce

Loňské povodně značně poničily cyklostezku u řeky Lučiny v Havířově. Radnice nyní po zimě začala s opravami. Mnozí lidé by si však přáli, aby nestmelený povrch, nahradil takový, po kterém by se lépe jezdilo na kolech, koloběžkách i na bruslích.

Takto už podruhé dopadla cyklostezka v Havířově po vydatných deštích. Loni v září se nemusela z koryta vylít ani řeka Lučina, velkou škodu tentokrát napáchal místní potok. Lidé by uvítali, aby nestmelený povrch nahradil asfalt.

anketa: “Tak, jak je to tady, tak by to mělo být i dole, protože se tam špatně jede. Někde jsou kameny, potom jezdíte po tom vyježděném a hledáte nejlepší cestu.”

anketa: “Já bych si přála, aby tam udělali stezku na bruslení, aby se tam dalo normálně chodit.”

anketa: “Já bych uvítal, kdyby tam byl takový povrch, jako je tady. Nevím, kdo to tam postavil, ale to je strašné. Tak maximálně pro kolo, na brusle vůbec.”

anketa: “Já jako běžkyně, tak bych tam chtěla nějaký měkčí povrch, alespoň část. Ale zase pro ty cyklisty, něco tvrdšího.”

Město nyní dává cyklostezku do původního stavu a hledá další řešení.

Ondřej Baránek (ANO), primátor Havířova: “Díky tomu, že tam byl v podstatě šotolinový povrch, tak došlo k odplavení. Podle mých informací je tam problém se životním prostředím, oni k tomu mají nějaké výhrady. Je to v chráněné zóně Lučiny. Já věřím, že nějaké řešení najdeme. Na západ od našich hranic v chráněných zónách přírodních krajinných oblastí tyto cyklostezky jsou a nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat tady.”

Nyní bude v lokalitě ob března do června probíhat biologické hodnocení. To znamená, jaký by měla cyklostezka s asfaltovým povrchem vliv na tamní žijící živočichy. Město ale plánuje výstavbu i dalších cyklostezek tak, aby centrum města bylo propojeno. Nyní se připravuje například další etapa v Moskevské ulici.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Co je důležité, snažíme se a připravujeme projekčně cyklostezky směrem na Ostravu, Karvinou a Český Těšín tak, abychom se napojili na síť cyklostezek v rámci MSK. V rámci Energostezky se chceme napojit na Karvinou a potom na tzv. Żelazny Szlak Rowerowy, který vede až do Jastrzębia. V rámci propojení na Český Těšín je to cyklotrasa číslo 10 a chceme se na ni napojit a připravujeme propojení přes novou šenovskou lávku směrem na Ostravu a Slezskoostravský hrad.”

Nezbytnou součástí celého projektu je výkup určitých pozemků, na čemž radnice nyní pracuje.

---

Soud potrestal muže za anonym, líčení sledovali studenti

Soud potrestal muže, který v loňském roce vyhrožoval bombou několika školám. Evakuováno muselo být téměř 900 lidí. Líčení se zúčastnili i studenti Gymnázia Studentská.

Studenti havířovského gymnázia mohli na vlastní oči u okresního soudu sledovat hlavní líčení s 24letým mladíkem, který loni v září vyhrožoval několika školám bombovým útokem.

anketa, studentka Gymnázia Studentská Havířov: “Dost zajímavý způsob, jak řešit určité situace. Moc nechápu, jak vůbec k takovému nápadu člověk přijde a že si neuvědomuje následky.”

Pachatel, který kdysi chodil jak na Základní školu Moravskou, tak i na Střední školu Dakol uvedl, že potřeboval zažít adrenalin. Mladík si ale zřejmě neuvědomil, že mu hrozí až osm let za mřížemi.

Edita Zobačová, státní zástupkyně: “Tohoto se dopustil, kdy byl vyhlášen nouzový stav v důsledku povodní a spáchal tedy zločin šíření poplašné zprávy. Má v minulosti dvě odsouzení i pro násilnou trestnou činnost, avšak všechno již bylo osvědčeno, tudíž navrhujeme podmíněný trest, ale s dohledem probační služby.”

Obžalovaný svou vinu přiznal, on ani státní zástupkyně netrvali na odvolání. Soudem mu byla uložena podmínka v trvání 36 měsíců s dohledem.

Pavla Havránková, obhájkyně: "Můj klient se nechce vyjadřovat k dnešnímu průběhu jednání, protože toho velmi lituje a nechce, aby byl známý jako šiřitel nějakých poplašných zpráv. Obžalovaný nechtěl provádět dlouhé důkazní řízení, proto zde doznal vinu, že spáchal to, co je možné kvalifikovat jako závažný zločin, ale je nutné podotknout, že on si skutečně neuvědomoval, jak závažné jednání to je.”

Studenti gymnázia byli přítomni u dvou líčení.

anketa, studentka Gymnázia Studentská Havířov: "My jsme tady ze školou, protože v druhém ročníku probíráme právo a myslím, že je to zajímavé. Já myslím, že to bylo poučné. Myslím, že to je zajímavé a že bychom si měli uvědomovat následky svého jednání.”

anketa, student Gymnázia Studentská Havířov: "Vždy jsem se zajímal o právo o historii práva a jaké je v různých zemích. Třeba u nás na Ukrajině i v Česku a Evropě. Co je různé a co je společné. Proč je to třeba u nás trochu odlišné.”

Gymnazisté se také od soudkyně dozvěděli mnohé zajímavé informace z oblasti trestního práva.

---

Kraj posoudí dokumentaci EIA k obchvatu Havířova

Krajský úřad dostal na sůl dokumentaci EIA k plánovanému obchvatu Havířova. S výsledky posuzování vlivu na životní prostředí chce nyní Ředitelství silnic a dálnic seznámit i zástupce dotčených obcí.

Posouzení vlivu na životní prostředí rozhodne, zda se bude, či nebude stavět obchvat Havířova. Ředitelství silnic a dálnic nyní dokumentaci předalo na krajský úřad. Právě v této fázi se bude moci vyjádřit i veřejnost.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Projekt dostavby obchvatu Havířova se posunul do další fáze, protože jsme krajskému úřadu MSK předali dokumentaci EIA. Jedná se o zásadní krok k posouzení dopadu stavby na životní prostředí. Vyhodnocení zajistí, že obchvat postavíme s maximálním ohledem na dotčené území a obyvatele. Občané jsou pro nás důležitou součástí každé stavby. Lidé se k aktuální fázi příprav obchvatu Havířova mohou angažovat během veřejného projednání dokumentace EIA, nebo prostřednictvím nového informačního webu www.obchvathavirova.cz."

Ředitelství silnic a dálnic chce jednat také s dotčenými obcemi. Schůzka se uskuteční 20. března na havířovském magistrátu. Zúčastnit by se měli zástupci radnic Těrlicka, Horní Suché, Havířova a Třanovic.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Havířov, naše pozice je stále stejná, pro nás je obchvat dobře, protože řeší bezpečnost, řeší mimoúrovňové křižovatky na území města a řeší tranzitní dopravu skrze Havířov. To znamená, my si rádi poslechneme připomínky okolních obcí, nějakým způsobem jsme schopni možná na ně reagovat. Definovat náš postoj k obchvatu. To je základní premisa, se kterou na to jednání půjdeme. Obecně je třeba, aby ten proces dospěl do zdárného konce a nezávislý orgán rozhodl.”

Například Horní Suchá s obchvatem nesouhlasí, nicméně společnou schůzku vítá.

Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: “Ta schůzka mě trochu překvapila, protože obvyklé je, že člověk má čas se v klidu seznámit s výsledky vlivu na životní prostředí. Nemyslím si, že to bude něco, co se dá odvykládat v řádově desítkách minut. Nicméně jsem v zásadě rád, že ŘSD k tomu přistupuje takto transparentně a chce nás seznámit v nějakém předstihu, protože projednávání nezačalo ještě, to musí vyhlásit kraj. Ale jak jsem říkal, ze strany ŘSD je to alespoň pozitivní krok. Nicméně stanovisko mé, nebo obce je dáno například peticí, která vyjadřuje, že většina lidí v obci, které to zajímá, jsou absolutně proti. My se budeme snažit, jak jsme to deklarovali, alespoň o kompromis, který by znamenal minimalizaci zásahu touto stavbou do krajiny. Nicméně dneska v tom nějakém stupni poznání tu schůzku s ŘSD rozhodně vítáme.”

Jak dlouho bude trvat proces posuzování, se nedá odhadnout. Nicméně ŘSD počítá se zahájením prací v roce 2029. Obchvat o délce 19 kilometrů počítá s 8 mimoúrovňovými křižovatkami, 11 mosty a půl kilometrovým tunelem. Náklady na stavbu jsou odhadované na zhruba 8,2 miliardy korun.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/havirovsky-expres/havirovsky-expres-15-03-2025-16-24