Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Havířovský expres

Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Sdružení chce zvážit možnost změny trasy obchvatu Havířova
  • Havířov plánuje, že spustí obří třídící linku v roce 2026
  • Nové vedení AZ Havířov se zaměří na děti a postup do 1. ligy

Sdružení chce zvážit možnost změny trasy obchvatu Havířova

Obchvat Havířova je stále živým tématem. Především jeho druhá část, která má vést přes Horní Suchou a Třanovice. Zástupci Sdružení pro přeložku a výstavbu silnice l/11 požadují, aby byla zvážena alternativní možnost, která by trasu změnila.

V listopadu má být kraji předložena IEA obou částí výstavby obchvatu Havířova. Sdružení pro přeložku a výstavbu silnice 1/11 na svém zasedání nyní vzneslo požadavek, aby ŘSD ještě zvážilo možnost trasy, která by vedla z Horní Suché, dále na Stonavu a následně Český Těšín. Nyní projekt počítá s trasou Horní Suchá, Těrlicko, Třanovice.

Jiří Veselý, předseda Sdružení pro přeložku a výstavbu silnice 1/11: "Protože vnímáme, že zaznívají dotazy z řad občanů, proč není v jiné, případně alternativní trase. Tak jsme požádali zástupce ŘSD, aby dokumentaci, která k tomuto tématu byla zpracována, znovu oprášili, abychom mohli ty důvody, které vedly k tomu rozhodnutí, že ta trasa té silnice povede přes Těrlicko a Třanovice znovu vysvětlit.”

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Kdybych měl konkrétně hovořit za Havířov, tak řeknu, že nám je jedno, jestli se na D48 dálnici napojíme v Českém Těšíně, nebo Třanovicích, to je práce ŘSD. Pokud by z té alternativní trasy vzešlo, že je levnější, výhodnější, tak proč nevymyslet alternativní trasu. Je otázkou, zda je možné přes poddolované území alternativní trasu udělat.”

Pokud bude platit nyní plánovaná trasa požaduje Sdružení, aby bylo součástí IEA vybudování mimoúrovňové křižovatky v Třanovicích.

Martin Polášek (NEZÁVISLÍ - Těrlická koalice), starosta Těrlicka: “Původní trasa nepočítala s napojením Těrlicka a Třanovic na tuto novou komunikaci. To jsme v minulých letech doplnili o křižovatku s pracovním názvem MKÚ Třanovice 2, která vlastně by řešila napojení občanů Třanovic, Těrlicka, Dolních Domaslavic na tuto novou komunikaci. Nicméně ministerstvo dopravy tuto křižovatku vypustilo ze zpracování IEA. Což je zásadní problém, protože pokud by to nebylo v této studii zohledněno, tak nám následně tato křižovatka vypadává z realizace a pro naše by to byl zásadní problém. Ty protesty občanů by byly zcela oprávněné.”

Zástupce ŘSD uvedl, že s požadavkem v Třanovicích by neměl být problém. Druhý nekomentoval. Na první etapě obchvatu panuje všestranná shoda.

---

Havířov plánuje, že spustí obří třídící linku v roce 2026

Velkokapacitní centrum pro využití komunálního odpadu CEVYKO za téměř půl miliardy korun zřejmě spustí provoz o dva roky později, než Havířov plánoval. Ve hře je také varianta, že nebude postaveno v areálu Průmyslové zóny Dukla.

Akciová společnost CEVYKO - Centrum pro využití komunálního odpadu byla založena v říjnu 2019. Havířov měl původně v plánu, že provoz velké a moderní třídící linky za zhruba 450 milionů korun spustí na pozemcích města v areálu Průmyslové zóny Dukla v roce 2024. To se však nestihne. Za zpožděním v jednáních je podle společnosti covidové období a také legislativa.

Václav Zyder, ředitel společnosti CEVYKO: ”Další věcí, proč jsme se museli posunout, je že se nám protahují možnosti dotační podpory takového projektu, které bychom rádi využili. Například do dnešních dnů nebyly schváleny Evropskou komisí přesné rámce operačního programu Životní prostředí a my, abychom ten projekt mohli udělat s tím, že budeme maximálně splňovat podmínky takových operačních programů, tak potřebujeme přesně vědět, jaké jsou na nás kladeny požadavky, abychom to mohli upravit. Je to jedno s druhým.”

Někteří zastupitelé si myslí, že lokalita pro výstavbu není vhodná, protože se v blízkosti nachází firma na výrobu zdravotnických setů.

Eduard Heczko (KSČM), zastupitel: “Lokalita, kde se původně počítalo, že by to mělo být v Průmyslové zóně Dukla, si myslíme, že je velice nevhodná. Z důvodu, že v sousedství je velice čistý provoz společnosti Mölnlycke a přijít do tohoto prostředí odpady, to si myslím není správné.”

Václav Zyder, ředitel společnosti CEVYKO: “Co se týče lokalizace, momentálně ještě probíhalo vyhodnocování alternativních variant. Společně pořád ve variantě je i území Dukla. Na nejbližším jednání představenstva budou předloženy všechny informace, které se mi podařilo získat a předpokládáme, že v průběhu května padne definitivní rozhodnutí o umístění projektu.”

Oponentům také vadí, že se do CEVYKA nehlásí další obce. Prozatím jsou do projektu zapojena vedle Havířova také města Orlová a Rychvald a dále společnost ASOMPO, která sdružuje 45 obcí z Novojičínska.

Eduard Heczko (KSČM), zastupitel: “Po třech letech fungování této společnosti nepřistoupila žádná další obec z okresu Karviná, která by chtěla právě tam svážet komunální odpad. A vozit odpad až z Novojičínska, abychom naplnili kapacitu tohoto zařízení, je velice nerentabilní a bude zatěžovat i dopravní síť a životní prostředí.”

Vedení radnice tvrdí, že o vstupu do spolku nyní uvažují další obce. Například Bohumín, Bílovec nebo Šenov. CEVYKO by chtělo provoz centra spustit v roce 2026, tedy ještě před zákazem skládkování využitelných odpadů, které je stanoveno na rok 2030.

---

Nové vedení AZ Havířov se zaměří na děti a postup do 1. ligy

Hokejový klub AZ Havířov má nové vedení. Skupina kolem Petra Malíře, který se stal prezidentem, se chce zaměřit na výchovu mládeže, práci s rodiči, fanoušky a sestavit A-tým, který by se pokusil do čtyř let vrátit do první ligy.

Neúspěšná sezona v první lize, nespokojenost rodičů s výchovou mládeže vyústila ke změně ve vedení hokejového klubu AZ Havířov. Nový směr se pokusí nastolit prezident Petr Malíř a celý management. Klub se bude chtít zaměřit zejména na mládež a vytvoření hokejové akademie. První třída by měla být otevřena na ZŠ 1. Máje od září 2023.

Petr Malíř, prezident HC AZ Havířov: “Chceme rodičům nabídnout komplexní péči o děti. To dítě bude moci v dopoledních hodinách mít posunutou výuku. Předcházet tomu bude ledová plocha a tréninky. Zapojujeme i hráče z A-týmu, budou nám pomáhat, aby ty děti byl schopen někdo odvádět na tu školu, nebo je tam vyzvedávat. Tudíž rodičům má odpadnout velká řada starostí. A v neposlední řadě by měl být navázaný prospěch. Bude sportovní výbor, ve kterém bude sedět i zástupce ZŠ a nedílnou součásti hodnocení hráče bude i prospěch na ZŠ. Tak, jak jsme to měli my kdysi na Nezvalce. Chceme, aby ty děti byly motivované tím, že mohou ten sport vykonávat a mají tu péči a zdárně se učily,”

Klub nyní sestavuje A-tým, se kterým by se chtěl do čtyř let probojovat opět do první ligy.

Milan Mikulík, sportovní manažer HC AZ Havířov: “Kluky jako je Michal Kolář, Marek Haas, Lukáš Daněček, tak ti se vrací Havířovu pomoct, ale musíme najít i střední generaci. Havířovští hráči ve střední generaci hrají v extraligových týmech, což je teď těžké jim říct, pojďte hrát druhou ligu, pojďte pomoct Havířovu. Spíš ti starší kluci jako je Jirka Krisl, David Klimša, když jim ta kariéra v 1. lize už bude končit, tak určitě půjdou do Havířova. Ten tým na ten postup už musíme ladit postupně během tady těch čtyř let. Tak, aby ta střední generace, co v tom týmu bude, aby to byli TOP hráči, kteří AZ dostanou do 1. ligy.”

Situaci kolem hokeje bedlivě sleduje i radnice.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Já jsem moc rád za tu změnu. Věřím, že hlavně ta koncepce a to směřování hokeje starost o ty děti, je to nejdůležitější, co potřebujeme. Protože pokud má mít jednou havířovský hokej zase zvučné jméno, tak je třeba, aby vycházel v první řadě z havířovských odchovanců.”

Skupina kolem Petra Malíře chce pro sportovní akademii vybudovat i druhou ledovou plochu. Ta bude postavena na prostranství po bývalé ZŠ Mánesova. Realizace je v plánu v roce 2024.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Havířovský expres
30. dubna 2022, 16:20

Sdružení chce zvážit možnost změny trasy obchvatu Havířova

Obchvat Havířova je stále živým tématem. Především jeho druhá část, která má vést přes Horní Suchou a Třanovice. Zástupci Sdružení pro přeložku a výstavbu silnice l/11 požadují, aby byla zvážena alternativní možnost, která by trasu změnila.

V listopadu má být kraji předložena IEA obou částí výstavby obchvatu Havířova. Sdružení pro přeložku a výstavbu silnice 1/11 na svém zasedání nyní vzneslo požadavek, aby ŘSD ještě zvážilo možnost trasy, která by vedla z Horní Suché, dále na Stonavu a následně Český Těšín. Nyní projekt počítá s trasou Horní Suchá, Těrlicko, Třanovice.

Jiří Veselý, předseda Sdružení pro přeložku a výstavbu silnice 1/11: "Protože vnímáme, že zaznívají dotazy z řad občanů, proč není v jiné, případně alternativní trase. Tak jsme požádali zástupce ŘSD, aby dokumentaci, která k tomuto tématu byla zpracována, znovu oprášili, abychom mohli ty důvody, které vedly k tomu rozhodnutí, že ta trasa té silnice povede přes Těrlicko a Třanovice znovu vysvětlit.”

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Kdybych měl konkrétně hovořit za Havířov, tak řeknu, že nám je jedno, jestli se na D48 dálnici napojíme v Českém Těšíně, nebo Třanovicích, to je práce ŘSD. Pokud by z té alternativní trasy vzešlo, že je levnější, výhodnější, tak proč nevymyslet alternativní trasu. Je otázkou, zda je možné přes poddolované území alternativní trasu udělat.”

Pokud bude platit nyní plánovaná trasa požaduje Sdružení, aby bylo součástí IEA vybudování mimoúrovňové křižovatky v Třanovicích.

Martin Polášek (NEZÁVISLÍ - Těrlická koalice), starosta Těrlicka: “Původní trasa nepočítala s napojením Těrlicka a Třanovic na tuto novou komunikaci. To jsme v minulých letech doplnili o křižovatku s pracovním názvem MKÚ Třanovice 2, která vlastně by řešila napojení občanů Třanovic, Těrlicka, Dolních Domaslavic na tuto novou komunikaci. Nicméně ministerstvo dopravy tuto křižovatku vypustilo ze zpracování IEA. Což je zásadní problém, protože pokud by to nebylo v této studii zohledněno, tak nám následně tato křižovatka vypadává z realizace a pro naše by to byl zásadní problém. Ty protesty občanů by byly zcela oprávněné.”

Zástupce ŘSD uvedl, že s požadavkem v Třanovicích by neměl být problém. Druhý nekomentoval. Na první etapě obchvatu panuje všestranná shoda.

---

Havířov plánuje, že spustí obří třídící linku v roce 2026

Velkokapacitní centrum pro využití komunálního odpadu CEVYKO za téměř půl miliardy korun zřejmě spustí provoz o dva roky později, než Havířov plánoval. Ve hře je také varianta, že nebude postaveno v areálu Průmyslové zóny Dukla.

Akciová společnost CEVYKO - Centrum pro využití komunálního odpadu byla založena v říjnu 2019. Havířov měl původně v plánu, že provoz velké a moderní třídící linky za zhruba 450 milionů korun spustí na pozemcích města v areálu Průmyslové zóny Dukla v roce 2024. To se však nestihne. Za zpožděním v jednáních je podle společnosti covidové období a také legislativa.

Václav Zyder, ředitel společnosti CEVYKO: ”Další věcí, proč jsme se museli posunout, je že se nám protahují možnosti dotační podpory takového projektu, které bychom rádi využili. Například do dnešních dnů nebyly schváleny Evropskou komisí přesné rámce operačního programu Životní prostředí a my, abychom ten projekt mohli udělat s tím, že budeme maximálně splňovat podmínky takových operačních programů, tak potřebujeme přesně vědět, jaké jsou na nás kladeny požadavky, abychom to mohli upravit. Je to jedno s druhým.”

Někteří zastupitelé si myslí, že lokalita pro výstavbu není vhodná, protože se v blízkosti nachází firma na výrobu zdravotnických setů.

Eduard Heczko (KSČM), zastupitel: “Lokalita, kde se původně počítalo, že by to mělo být v Průmyslové zóně Dukla, si myslíme, že je velice nevhodná. Z důvodu, že v sousedství je velice čistý provoz společnosti Mölnlycke a přijít do tohoto prostředí odpady, to si myslím není správné.”

Václav Zyder, ředitel společnosti CEVYKO: “Co se týče lokalizace, momentálně ještě probíhalo vyhodnocování alternativních variant. Společně pořád ve variantě je i území Dukla. Na nejbližším jednání představenstva budou předloženy všechny informace, které se mi podařilo získat a předpokládáme, že v průběhu května padne definitivní rozhodnutí o umístění projektu.”

Oponentům také vadí, že se do CEVYKA nehlásí další obce. Prozatím jsou do projektu zapojena vedle Havířova také města Orlová a Rychvald a dále společnost ASOMPO, která sdružuje 45 obcí z Novojičínska.

Eduard Heczko (KSČM), zastupitel: “Po třech letech fungování této společnosti nepřistoupila žádná další obec z okresu Karviná, která by chtěla právě tam svážet komunální odpad. A vozit odpad až z Novojičínska, abychom naplnili kapacitu tohoto zařízení, je velice nerentabilní a bude zatěžovat i dopravní síť a životní prostředí.”

Vedení radnice tvrdí, že o vstupu do spolku nyní uvažují další obce. Například Bohumín, Bílovec nebo Šenov. CEVYKO by chtělo provoz centra spustit v roce 2026, tedy ještě před zákazem skládkování využitelných odpadů, které je stanoveno na rok 2030.

---

Nové vedení AZ Havířov se zaměří na děti a postup do 1. ligy

Hokejový klub AZ Havířov má nové vedení. Skupina kolem Petra Malíře, který se stal prezidentem, se chce zaměřit na výchovu mládeže, práci s rodiči, fanoušky a sestavit A-tým, který by se pokusil do čtyř let vrátit do první ligy.

Neúspěšná sezona v první lize, nespokojenost rodičů s výchovou mládeže vyústila ke změně ve vedení hokejového klubu AZ Havířov. Nový směr se pokusí nastolit prezident Petr Malíř a celý management. Klub se bude chtít zaměřit zejména na mládež a vytvoření hokejové akademie. První třída by měla být otevřena na ZŠ 1. Máje od září 2023.

Petr Malíř, prezident HC AZ Havířov: “Chceme rodičům nabídnout komplexní péči o děti. To dítě bude moci v dopoledních hodinách mít posunutou výuku. Předcházet tomu bude ledová plocha a tréninky. Zapojujeme i hráče z A-týmu, budou nám pomáhat, aby ty děti byl schopen někdo odvádět na tu školu, nebo je tam vyzvedávat. Tudíž rodičům má odpadnout velká řada starostí. A v neposlední řadě by měl být navázaný prospěch. Bude sportovní výbor, ve kterém bude sedět i zástupce ZŠ a nedílnou součásti hodnocení hráče bude i prospěch na ZŠ. Tak, jak jsme to měli my kdysi na Nezvalce. Chceme, aby ty děti byly motivované tím, že mohou ten sport vykonávat a mají tu péči a zdárně se učily,”

Klub nyní sestavuje A-tým, se kterým by se chtěl do čtyř let probojovat opět do první ligy.

Milan Mikulík, sportovní manažer HC AZ Havířov: “Kluky jako je Michal Kolář, Marek Haas, Lukáš Daněček, tak ti se vrací Havířovu pomoct, ale musíme najít i střední generaci. Havířovští hráči ve střední generaci hrají v extraligových týmech, což je teď těžké jim říct, pojďte hrát druhou ligu, pojďte pomoct Havířovu. Spíš ti starší kluci jako je Jirka Krisl, David Klimša, když jim ta kariéra v 1. lize už bude končit, tak určitě půjdou do Havířova. Ten tým na ten postup už musíme ladit postupně během tady těch čtyř let. Tak, aby ta střední generace, co v tom týmu bude, aby to byli TOP hráči, kteří AZ dostanou do 1. ligy.”

Situaci kolem hokeje bedlivě sleduje i radnice.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Já jsem moc rád za tu změnu. Věřím, že hlavně ta koncepce a to směřování hokeje starost o ty děti, je to nejdůležitější, co potřebujeme. Protože pokud má mít jednou havířovský hokej zase zvučné jméno, tak je třeba, aby vycházel v první řadě z havířovských odchovanců.”

Skupina kolem Petra Malíře chce pro sportovní akademii vybudovat i druhou ledovou plochu. Ta bude postavena na prostranství po bývalé ZŠ Mánesova. Realizace je v plánu v roce 2024.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/havirovsky-expres/havirovsky-expres-30-04-2022-16-24