Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ostravská Fiducia, jedna z nejznámějších nezávislých kulturních institucí v Moravskoslezském kraji, oslavila čtvrt století. V říjnu 1998 antikvariát a klub Fiducia založili manželé Rozehnalovi a od začátku se Fiducia angažuje v otázkách rozvoje Ostravy, organizuje debaty s různými tématy k budoucnosti města a zachraňuje památky. Ve studiu už vítám Ilonu Rozehnalovou. Ahoj, vítej u nás ve studiu. Na začátek se určitě sluší pogratulovat k takovému krásnému výročí, 25. narozeniny spolku nebo organizace, kterou jsi se svým manželem založila. Není to jenom tak takový spolek udržet a ještě takový aktivní a angažovaný spolek. Co bys jako zakladatelka klubu popřála?
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Přála bych mu, abychom pořád byli otevření a nebáli se být i kritičtí a hlavně, aby nás to všechny v tom velké týmu, který máme, bavilo a dávalo nám to smysl.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: K týmu se ještě dostaneme. Já jenom pro ty, kteří neví, kde sídlíte, tak sídlíte v Mlýnské ulici v Ostravě a kromě Antikvariátu zahrnuje vaše aktivity i dvě respektované galerie, a to fotografickou galerii Fiducia a Galerii Dole. Zároveň jste místem, kde se konají debaty, o kterých už jsem se zmínila, které se vztahují třeba k budoucnosti nebo zejména k budoucnosti města Ostravy. Kde vznikl ten nápad, že budete debatovat a posouvat budoucnost Ostravy? Asi to je i o těch lidech, o kterých ještě bude řeč, které dáváte dohromady.
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: My jsme začínali s literárními akcemi a někdy kolem roku 2001 jsem se seznámila blíže s Martinem Strakošem, historikem umění a památkářem a díky němu jsem se začala zabývat více tím, co se děje ve městě a architekturou a společně potom v takovém širším týmu jsme začali dělat různé diskuze, petice, protesty a přednášky věnované architektuře tak, aby lidi viděli, že má smysl dělat ve městě kvalitní architekturu a jaký to má potom dopad na rozvoj města.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak silný hlas potom mají výstupy těch vašich debat v rozvoji města? Protože samozřejmě něco je o tom debatovat, mít splněný cíl nebo z té debaty vzejde nějaký názor nebo možná více, ale teď posunout ten názor tak, aby byl respektovaným názorem a aby ho i představitelé města zakomponovali do těch svých vizí.
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Za těmi debatami je taková mikropráce, která není tolik vidět. My třeba chodíme pravidelně na zastupitelstva nebo je sledujeme on-line a vyjadřujeme se v rámci týmů, třeba městských. Jsme součástí strategického týmu pro oblast kultury města Ostravy, ale samozřejmě se účastníme i různých plánovacích dílen nebo skupin, na které nás město dneska už zve. Samozřejmě ta práce spočívá v tom, že posíláte různé maily, dotazy. Dneska už pracujeme hodně i na sítích a taky osobně. S těmi, kdo vedou město, se snažíme vést dialog, takže ta debata je jenom jakoby většinou vykopávací, že tam se téma otevře, je tam zástupce opozice, koalice, oponenti názorový a potom my s tím pracujeme dále formou tiskové zprávy, rozšířením toho názoru z debaty a pak dále komunikací s městem. Takže není to jenom to, že uděláte debatu, odškrtnete si a jdete dál. Některým tématům se věnujeme dlouhodobě, třeba Černou kostku řešíme od roku 2004 a pořád intenzivně pracujeme na tom, aby ta knihovna vznikla. Dneska tu iniciativu převzalo současné vedení kraje, které je velice aktivní a už dotahuje ten projekt do finále, stejně tak i s městskými jatky. My jsme od počátku ukazovali na to, že by stavba měla být zachována, proč by měla být zachována, proč by do ní měly být investovány peníze? Protože se objevovaly kritické názory, že je lepší zbořit než zachovat. A zároveň jsme rozvíjeli i tu diskuzi o tom, že by měla vzniknout městská galerie a potom i ve spolupráci s městem, protože bez toho to nejde. Vy kdybyste sama jenom říkala nějaké názory, tak k ničemu to moc nevede. Je třeba s těmi lidmi vést dialog, kteří potom rozhodují o tom výsledku nějak. A díky té spolupráci potom vznikl dneska ten úžasný projekt městských jatek. Jednak opravené stavby, dneska už oceňované architektury, protože teď třeba včera získala tu cenu Grand Prix architektů pro rekonstrukci.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To je takové příjemné poděkování, když se něco povede posunout a možná v tuto chvíli i zachránit jako městská jatka. No ale byly i takové projekty, teď zmiňuji Strakáč, které se nepovedly. Nepovedlo se ho zachránit. Je to velké zklamání.
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Pro mě osobně to bylo moc velké zklamání. Dodneška je mi strašně líto toho komína, protože to byl jeden ze sta nejcennějších komínů v ČR a byla to taková ikona Ostravy a na tom se ukázalo, že je nedostatečná propagace tématu, jako je ochrana těch industriálních památek tohoto typu jako těžní věže, vodojemy a komíny. My jsme od počátku, když jsme do té kauzy šli, tušili, že nebude šance tu památku zachránit nebo ten objekt, ale důležitá byla kolem toho ta diskuze a jednu chvíli jsem sama začala věřit tomu, že ji jsme schopni zachránit, ale bohužel se to tak nestalo. Ale důležité je, co potom následuje, že se o tom začne víc uvažovat. U dalších takových příkladů už tady bude jeden případ, který je jakoby negativní sice ale důležitý, že se ta diskuze k tomu otevřela. Já jsem potom navázala, nebo i celý spolek jsme navázali kontakty s komináři, vodojemáři a lidmi, kteří zachraňují tyto stavby po celé republice a vydávají k tomu i odborné publikace. Dále se tomu věnujeme v našich výstupech. Vydali jsme třeba Mapu tří živlů, která mapuje právě tyhle stavby a v příštím roce vydáme skládačku pro turisty a zájemce, která bude mapovat nejzajímavější ostravské vodojemy. Ony jsou unikátní. Málo se o tom mluví a díky tomu Strakáči se tyhle věci rozjely a my jsme se posunuli ještě dál v těch svých projektech. Takže ve výsledku to je pozitivní svým způsobem.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to je hezké, když máš takový závěr i k takové negativní zkušenosti. Dostaneme se tedy konečně k tomu týmu, který tě obklopuje. Vy totiž máte speciální pravidla, kdo může být členem týmu vašeho spolku, prozradíš je?
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: My máme dva spolky. Jsou to sesterské organizace, jedna je spolek Fiducia, kde je nás zhruba patnáct lidí toho tvrdého jádra jako týmu, který pracuje denně na projektech pro spolek a potom je tam širší tým. A druhá "sestra" Fiducie, je ten Okrašlovací spolek Za krásnou Ostravu, kde je čtyřicet členů a tam členem se může stát ten, kdo nějakým způsobem přispívá rozvoji města. 40 členů je nyní daných a nový člen se nabírá v případě, že někdo se stane třeba členem politické strany, ten není součástí té naší skupiny, nebo bohužel zemře, takže potom společně vybíráme dalšího. Někoho, se kterým musí ale všichni souhlasit, ten je přizvaný a dále ten spolek funguje pořád v počtu čtyřiceti lidí. Pak je kolem toho ale velká skupina dobrovolníků, na různé aktivity se podílejí dobrovolníci a takoví příznivci toho okrašlovacího spolku.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nabízí se otázka, jak jste financováni? Protože od tebe vím, že jsou to dotace a dotace a jejich vyúčtování a je to velmi těžké získávat peníze na provoz a na to, abyste mohli fungovat a posouvat věci dál.
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Ano, v poslední době je to o to obtížnější, že se plošně škrtají dotace. Například ministerstvo kultury o 30 % škrtá rozpočty. Samozřejmě vám stoupají extrémně náklady, takže v dnešní době je to fakt složité, ale my se pořád snažíme mít to financování z veřejných zdrojů, které je transparentní. Máme i celou dobu fungování spolku transparentní účet, na který se každý může podívat, jaké tam jsou finance. A vlastně zatím se nám daří realizovat i projekty, které jsou podporované ministerskými dotacemi, kde už je obrovská konkurence a je tam těžké nějaké dotace získat. Jsme rádi, že se nám to daří.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mezi další vaše aktivity, Ilonko, patří i to, že spravujete databázi ostravských památek a architektury a také databázi ostravských soch. Jak to funguje a kde můžeme my ostatní nakouknout do té databáze?
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Ty databáze vznikly díky veřejné podpoře, ale poslední roky je už naplňujeme jako dobrovolníci, protože na toto už finance jsme nebyli schopni sehnat. Můžete je najít na internetu. Jsou to ostravskesochy.cz, ostravskepamatky.cz a k tomu vznikly tištěné mapy. Mapa ostravských památek architektury a mapa ostravských soch, které jsou k dostání buď na webu klubu Fiducia, anebo jsou i v antikvariátu Fiducia. Takže se snažíme pořád třeba tu databázi ostravských soch rozšiřovat díky aktivitě Jakuba Ivánka, což je jeden člověk z našeho týmu, který je nadšenec do soch a ten tam pořád přidává všechny sochy, které vznikají, ale i třeba archivní dokumenty, které dohledá, protože se o to odborně zajímá.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vzniká tolik soch na území Ostravy?
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Vznikají sochy. Teď je právě otázkou, kolik jich má vznikat. Jestli všechny, které vznikají, vlastně potom i zachraňovat, protože jich je na území Ostravy už jakoby víc jak tisíc a je otázkou, co s nimi potom dál. Tomu se bude věnovat teď odborná debata. Naše debata o tom, jaké sochy umísťovat ve veřejném prostoru, protože je to zajímavé téma, řeší se celostátně, jak ty sochy vytvářet, zda se mají soutěžit, nemají soutěžit a co s nimi potom dál. Jsou různé darované sochy, o které se potom ale někdo musí starat. Z jakých peněz se o ně bude starat? Zda má vůbec město přijímat darované sochy nebo ne? To jsou všechno témata, kterým se věnujeme dlouhodobě a teď by měla ta debata je znovu otevřít.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mě moc mrzí, že náš čas vypršel, protože těch témat s tebou bychom mohli otevřít daleko více. Já ještě jednou všechno nejlepší k těm 25. narozeninám Fiducie a Antikvariátu, ať se vám daří stále tak dobře jako teď, otvírat témata a zachraňovat nejenom památky, ale celou historii Ostravy.
Ilona Rozehnalová, Antikvariát a klub Fiducia: Děkuju moc, mějte se pěkně.
Redakčně upraveno / zkráceno.