Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: 105. sezóna Národního divadla MS

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V roce 2024 uplyne 200 let od narození českého hudebního skladatele Bedřicha Smetany a zároveň to bude 140 let, co zemřel. Národní divadlo moravskoslezské ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava připomene tato výročí Smetanovským operním cyklem Ostrava 2024. Nejen o něm si budu povídat s ředitelem divadla Jiřím Nekvasilem, dobrý den.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, skočíme hned do cyklu rovnýma nohama? Národní divadlo moravskoslezské nabídne svým divákům v příští už 105. sezoně 18 novinek či obnovených premiér a největším projektem je právě už zmíněný Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024. Než si o něm něco řekneme, zkuste říct o Bedřichu Smetanovi.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Je to opravdu zakladatelská hudební osobnost pro českou hudbu v 19. a nese své dědictví 20. a 21. století, takže je to velká osobnost, která po sobě zanechala 8 dokončených oper. Oproti jiným skladatelům opery mají ještě vlastnost, že všechny se dají hrát, všechny jsou svým způsobem zralá díla. Včetně prvotiny, která může mít nějaké mouchy prvotin, ale je to zralé dílo, což jsou Braniboři v Čechách. Zároveň je velmi důležitá věc, že Smetanovo dílo je určitý koncept. Jako kdyby každou svou operou zkoušel pro českou operu jiný dramaturgický hudební terén. Otevíral dveře pro své následovníky, což se tak dělo. Čím vším může být česká opera? Stojí to za to to připomenout? Já bych jenom rád připomněl jeden fakt, že v roce 1924, tedy před téměř 100 lety v mladé Československé republice, se oslavovalo 100 let od narození Bedřicha Smetany. Řada divadel, včetně tehdy mladého Národního divadla moravskoslezského, realizovala svůj Smetanovský cyklus, připomínala narození tohoto skladatele a vznikla tradice Roku české hudby. To jsou většinou roky, které končí čtyřkou, protože když se podíváte do hudebních kalendářů, řada skladatelů má právě čtyřku. V tom datu vzpomeňme: Antonín Dvořák zemřel 1904, Leoš Janáček se narodil 1854.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Magická čtyřka.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Magická čtyřka pro českou hudbu a najdeme spoustu různých příkladů. To je pro nás ne jediný, ale takový základní projekt Roku české hudby. Navíc naše divadlo je jediné nejen u nás, ale i na celém světě, které v jubilejním roce realizuje celý cyklus Smetanovských oper vlastními silami. Osm inscenací je realizováno, jak jste zmiňovala, ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Začnu koncem, vždy cyklus završí poloscénické provedení jeho slavnostní opery Libuše a to bude právě ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Bude to trochu poloscénický koncert, něco jiného než ostatní inscenace. Ostatní opery, které budeme s výjimkou Libuše, hrát chronologicky tak, jak byly napsány během času toho cyklu. To jsou všechny naše originální inscenace, které vznikly v průběhu let 2014-2023.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vás jenom doplním, že cyklus divákům nebo posluchačům a návštěvníkům divadel představíte 2. března a podruhé v květnu.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: My to představíme ve dvou cyklech, kdy budete moct zažít osm oper během devíti dnů. Koncentrace je cílena na návštěvníky, nejen na naše publikum. Někteří si už koupili lístky, protože už jsme začali prodávat. Jenom bych upozornil ostravské publikum, že si ten cyklus mohou rozložit v průběhu celé sezóny, kdy opery budou na repertoáru a budou se na repertoár vracet, nebo na repertoáru jsou. I takto je možno absolvovat cyklus. Pouze Libuše se hraje dvakrát, na tu je dobré neváhat s koupí vstupenek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kromě tohoto cyklu, o kterém se doteď bavíme, 105. sezóna Národního divadla moravskoslezského nabízí řadu dalších premiér. Já jsem si například vybrala ostravskou muzikálovou premiéru Oliver!. Mě na ní zaujalo, jak náročné bylo ji získat a dodržet podmínky vlastníka práv.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Je dobré si uvědomit, že my hrajeme hodně velkých světových muzikálů, mnohé jsou velice přísně licencované a jsou i přísně dané podmínky, které je potřeba dodržet. Musíme mít také určité reference jako kvalitu divadelní produkce, což se nám daří. Za těch cca třináct let, co se soubor radikálně transformoval směrem k muzikálu, patří dnes k velmi kvalitním muzikálovým scénám v nejen v českém kontextu. U agentur je už o nás nějaké vědomí, že jsme záruka jistoty, z čehož máme samozřejmě radost, ale není to nic trvalého. Pořád se na tom musí pracovat, takže získat licenci na Olivera! nebylo jednoduché, bylo to poměrně náročné. Navíc ten muzikál je velmi náročný tím, že je tam obrovská spousta dětských rolí. Vy musíte přesvědčit vlastníka licence, že to umíte obsadit. Dokonce se posílají výsledky konkurzů do zahraničí, kde se obsazení schvaluje, stejně jako se schvalují návrhy scény, když tu není replika původního nastudování. Přece jenom držitelé práv mají nějaké představy, co by tam mělo a nemělo být, takže je to velice těžké.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Z baletních premiér jsem vybrala představení Okno. Tam mě zaujalo, že to provedení návštěvníci uvidí v malých prostorách Divadla "12".

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Ano, je to poprvé, co se soubor baletu pokusí udělat autorskou inscenaci s choreografem Jo Strømgrenem, což je renomovaný ruský choreograf. U nás už se představil velkým autorským představením Mahlerovy vzpomínky. My se budeme snažit najít formu tanečního divadla. Divadlo "12", které oslaví 5 let na podzim na začátku sezóny 18-19, které vzniklo v průběhu první fáze rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona, je komorní prostor pro 60 diváků s poměrně ne tak malou scénou, malým jevištěm a poskytuje prostor pro to, abychom dělali divadlo jinak, než ho děláme na velkých scénách. A balet tam ještě nevystoupil, takže to je výzva. Zkoušíme možnosti, pro který soubor, a co se tam dá vytvořit, protože divadlo nabízí jinou práci s prostorem, ale hlavně nabízí jiný kontakt s divákem. Možnost být na dotek umělcům, hercům, zpěvákům a i tanečníkům je obrovskou výzvou. Já se na to moc těším.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Z činohry jsem vybrala Shakespearova Richarda III., jestli ho okomentujete, jak je těžké Shakespeara ztvárnit?

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: To se nechme překvapit. Já si myslím, že tam je několik lákadel. Režisérem bude hostující Ivan Krejčí, umělecký šéf Komorní scény Aréna a hlavně v hlavní roli se můžeme těšit na Petra Panzenbergera, který je vynikajícím hercem, nejen komikem, ale i charakterním hercem. Slibuje to velký zážitek, navíc v nádherném překladu Martina Hilského. Je dobré si připomenout, že Richard III. se tady dlouhou dobu nehrál. Je to možná i něco přes 50 let. Byla to poměrně legendární inscenace režiséra Radima Kovala a i herce v roli Richarda III. Tenkrát v alternaci právě s režisérem Radimem Kovalem vystupoval Jiří Adamíra, který byl členem naší činohry. Myslím si, že to byla jedna z jeho posledních rolí, než odešel do pražského angažmá. Takovou další klasikou, kterou činohra bude hrát, je Médea Euripidesova, která je taky titulem, který se v historii Národního divadla moravskoslezského hrál pouze dvakrát. Co je ještě zajímavé, že na naší objednávku pro tuto inscenaci vzniká nový překlad hry z péra Matyáše Havrdy a Petra Borkovce. Je na co se těšit, protože oni už mají s tou antikou své zkušenosti. To jsou dva klasické pilíře příští sezony v činohře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já vám děkuji za rozhovor. Náš čas vypršel a já Vám děkuji i za malou ochutnávku 105. sezóny Národního divadla moravskoslezského.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Já děkuji za pozvání a na shledanou. Choďte do divadla.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jiří Nekvasil, ředitel NDM: 105. sezóna Národního divadla MS
03. srpna 2023, 17:30

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V roce 2024 uplyne 200 let od narození českého hudebního skladatele Bedřicha Smetany a zároveň to bude 140 let, co zemřel. Národní divadlo moravskoslezské ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava připomene tato výročí Smetanovským operním cyklem Ostrava 2024. Nejen o něm si budu povídat s ředitelem divadla Jiřím Nekvasilem, dobrý den.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, skočíme hned do cyklu rovnýma nohama? Národní divadlo moravskoslezské nabídne svým divákům v příští už 105. sezoně 18 novinek či obnovených premiér a největším projektem je právě už zmíněný Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024. Než si o něm něco řekneme, zkuste říct o Bedřichu Smetanovi.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Je to opravdu zakladatelská hudební osobnost pro českou hudbu v 19. a nese své dědictví 20. a 21. století, takže je to velká osobnost, která po sobě zanechala 8 dokončených oper. Oproti jiným skladatelům opery mají ještě vlastnost, že všechny se dají hrát, všechny jsou svým způsobem zralá díla. Včetně prvotiny, která může mít nějaké mouchy prvotin, ale je to zralé dílo, což jsou Braniboři v Čechách. Zároveň je velmi důležitá věc, že Smetanovo dílo je určitý koncept. Jako kdyby každou svou operou zkoušel pro českou operu jiný dramaturgický hudební terén. Otevíral dveře pro své následovníky, což se tak dělo. Čím vším může být česká opera? Stojí to za to to připomenout? Já bych jenom rád připomněl jeden fakt, že v roce 1924, tedy před téměř 100 lety v mladé Československé republice, se oslavovalo 100 let od narození Bedřicha Smetany. Řada divadel, včetně tehdy mladého Národního divadla moravskoslezského, realizovala svůj Smetanovský cyklus, připomínala narození tohoto skladatele a vznikla tradice Roku české hudby. To jsou většinou roky, které končí čtyřkou, protože když se podíváte do hudebních kalendářů, řada skladatelů má právě čtyřku. V tom datu vzpomeňme: Antonín Dvořák zemřel 1904, Leoš Janáček se narodil 1854.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Magická čtyřka.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Magická čtyřka pro českou hudbu a najdeme spoustu různých příkladů. To je pro nás ne jediný, ale takový základní projekt Roku české hudby. Navíc naše divadlo je jediné nejen u nás, ale i na celém světě, které v jubilejním roce realizuje celý cyklus Smetanovských oper vlastními silami. Osm inscenací je realizováno, jak jste zmiňovala, ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Začnu koncem, vždy cyklus završí poloscénické provedení jeho slavnostní opery Libuše a to bude právě ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Bude to trochu poloscénický koncert, něco jiného než ostatní inscenace. Ostatní opery, které budeme s výjimkou Libuše, hrát chronologicky tak, jak byly napsány během času toho cyklu. To jsou všechny naše originální inscenace, které vznikly v průběhu let 2014-2023.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vás jenom doplním, že cyklus divákům nebo posluchačům a návštěvníkům divadel představíte 2. března a podruhé v květnu.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: My to představíme ve dvou cyklech, kdy budete moct zažít osm oper během devíti dnů. Koncentrace je cílena na návštěvníky, nejen na naše publikum. Někteří si už koupili lístky, protože už jsme začali prodávat. Jenom bych upozornil ostravské publikum, že si ten cyklus mohou rozložit v průběhu celé sezóny, kdy opery budou na repertoáru a budou se na repertoár vracet, nebo na repertoáru jsou. I takto je možno absolvovat cyklus. Pouze Libuše se hraje dvakrát, na tu je dobré neváhat s koupí vstupenek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kromě tohoto cyklu, o kterém se doteď bavíme, 105. sezóna Národního divadla moravskoslezského nabízí řadu dalších premiér. Já jsem si například vybrala ostravskou muzikálovou premiéru Oliver!. Mě na ní zaujalo, jak náročné bylo ji získat a dodržet podmínky vlastníka práv.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Je dobré si uvědomit, že my hrajeme hodně velkých světových muzikálů, mnohé jsou velice přísně licencované a jsou i přísně dané podmínky, které je potřeba dodržet. Musíme mít také určité reference jako kvalitu divadelní produkce, což se nám daří. Za těch cca třináct let, co se soubor radikálně transformoval směrem k muzikálu, patří dnes k velmi kvalitním muzikálovým scénám v nejen v českém kontextu. U agentur je už o nás nějaké vědomí, že jsme záruka jistoty, z čehož máme samozřejmě radost, ale není to nic trvalého. Pořád se na tom musí pracovat, takže získat licenci na Olivera! nebylo jednoduché, bylo to poměrně náročné. Navíc ten muzikál je velmi náročný tím, že je tam obrovská spousta dětských rolí. Vy musíte přesvědčit vlastníka licence, že to umíte obsadit. Dokonce se posílají výsledky konkurzů do zahraničí, kde se obsazení schvaluje, stejně jako se schvalují návrhy scény, když tu není replika původního nastudování. Přece jenom držitelé práv mají nějaké představy, co by tam mělo a nemělo být, takže je to velice těžké.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Z baletních premiér jsem vybrala představení Okno. Tam mě zaujalo, že to provedení návštěvníci uvidí v malých prostorách Divadla "12".

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Ano, je to poprvé, co se soubor baletu pokusí udělat autorskou inscenaci s choreografem Jo Strømgrenem, což je renomovaný ruský choreograf. U nás už se představil velkým autorským představením Mahlerovy vzpomínky. My se budeme snažit najít formu tanečního divadla. Divadlo "12", které oslaví 5 let na podzim na začátku sezóny 18-19, které vzniklo v průběhu první fáze rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona, je komorní prostor pro 60 diváků s poměrně ne tak malou scénou, malým jevištěm a poskytuje prostor pro to, abychom dělali divadlo jinak, než ho děláme na velkých scénách. A balet tam ještě nevystoupil, takže to je výzva. Zkoušíme možnosti, pro který soubor, a co se tam dá vytvořit, protože divadlo nabízí jinou práci s prostorem, ale hlavně nabízí jiný kontakt s divákem. Možnost být na dotek umělcům, hercům, zpěvákům a i tanečníkům je obrovskou výzvou. Já se na to moc těším.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Z činohry jsem vybrala Shakespearova Richarda III., jestli ho okomentujete, jak je těžké Shakespeara ztvárnit?

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: To se nechme překvapit. Já si myslím, že tam je několik lákadel. Režisérem bude hostující Ivan Krejčí, umělecký šéf Komorní scény Aréna a hlavně v hlavní roli se můžeme těšit na Petra Panzenbergera, který je vynikajícím hercem, nejen komikem, ale i charakterním hercem. Slibuje to velký zážitek, navíc v nádherném překladu Martina Hilského. Je dobré si připomenout, že Richard III. se tady dlouhou dobu nehrál. Je to možná i něco přes 50 let. Byla to poměrně legendární inscenace režiséra Radima Kovala a i herce v roli Richarda III. Tenkrát v alternaci právě s režisérem Radimem Kovalem vystupoval Jiří Adamíra, který byl členem naší činohry. Myslím si, že to byla jedna z jeho posledních rolí, než odešel do pražského angažmá. Takovou další klasikou, kterou činohra bude hrát, je Médea Euripidesova, která je taky titulem, který se v historii Národního divadla moravskoslezského hrál pouze dvakrát. Co je ještě zajímavé, že na naší objednávku pro tuto inscenaci vzniká nový překlad hry z péra Matyáše Havrdy a Petra Borkovce. Je na co se těšit, protože oni už mají s tou antikou své zkušenosti. To jsou dva klasické pilíře příští sezony v činohře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já vám děkuji za rozhovor. Náš čas vypršel a já Vám děkuji i za malou ochutnávku 105. sezóny Národního divadla moravskoslezského.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: Já děkuji za pozvání a na shledanou. Choďte do divadla.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-03-08-2023-17-31