Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V pořadí druhou a zároveň světovou premiérou v Divadle Petra Bezruče bude dramatizace románu Skořápka. Jednu z hlavních rolí ztvárnil Lukáš Melník. Dobrý den v ostravském studiu televize Polar.
Lukáš Mělník, herec: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Lukáši, Vy jste v Divadle Petra Bezruče od roku 2006. Co se za tu dobu změnilo?
Lukáš Mělník, herec: Změnilo se hodně a taky nic. Změnilo se to, že jsem zestárl a dost, co se týče toho nic, tak v podstatě stále zůstávám, stále jsem členem, stále jsem věrný divadlu a nemám zatím zaječí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste mi nahrál. Říkáte Nemáte zaječí. Ptám se jak to? Protože dost se objevujete ve filmu, v seriálech, působíte hodně v Praze, tak není Vám najednou ta Ostrava nebo nezačíná být vám Ostrava malá?
Lukáš Mělník, herec: To ano. Ono je to hrozně těžké, protože člověk pracuje v divadle, je mu věrný, ale samozřejmě to natáčení láká a láká všechny a kdo tvrdí, že ne, tak si myslím, že lže. Protože to je zase jiný druh práce herectví a je to taky super, je to úžasná věc a tím, že ta Ostrava s tou Prahou není až tak daleká. Tam je v podstatě člověk za tři hodiny, to je super. A pokud ty produkce jsou vstřícné, což jsou už v dnešní době, to je super, poněvadž ze začátku to dost třelo a byly s tím problémy, říkali si "Ostrava ne", ale pak zjistili, že i v Ostravě jsou jako dobří herci, že to funguje a najednou se roztrhl pytel a jezdí tam stále víc Ostraváků. Já jsem jeden z nich a jsem za to hrozně vděčný. Takže tím jsem chtěl odpovědět, že zatím není důvod se stěhovat anebo jako opouštět divadlo, protože se to zvládá.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná i proto, že dostáváte hezké role v divadle. Je to tak nebo se mýlím?
Lukáš Mělník, herec: Samozřejmě, je to taky jedna z nich určitě. Určitě to je taky důvod, ale to je celkově to divadlo. Divadlo Petra Bezruče je malá komorní scéna. Ten Ansámbl má určitý počet lidí, takže je to v tom výhoda, že na každého, jak se říká, dojde. Jsou tam všichni kvalitní, jsou všichni super, tam není nikdo jako slabší nebo silnější, takže v podstatě kdokoliv si může střelit tu hlavní roli.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já jsem v úvodu zmínila novou premiéru, která už proběhla v říjnu. Detektivky Skořápka a Vy tam hrajete jednu z hlavních rolí. Listopadová premiéra v Praze Vás ještě čeká. Jaké to bylo si střihnout jednu z hlavních rolí ve Skořápka?
Lukáš Mělník, herec: Co se týče zkušenosti s hlavní rolí, tak to už pro mě není něco neobvyklého, takže to je to je docela zažité. Myslím to z toho důvodu, že když má člověk hlavní roli, aby to divák trošku pochopil, tak má velkou zodpovědnost, že musí to představení takzvaně utáhnout. A pokud to neutáhne, tak to celé takzvaně padá a je to prostě nekoukatelné. Když to řeknu takhle jednoduše. S tím mám už zkušenost a nejsem tam hlavně sám jako hlavní postava, takže to jsem taky chtěl říct, to je důležité. Ale, co se týče té zkušenosti v té Skořápce, tak tam si myslím, že bylo to nejzásadnější, že to bylo v tom covidovém období a to značně zasáhlo cele zkoušení, protože se to kouskovalo a to teda značně. Byla to pro mě teda velká zkušenost, protože jsme zvyklí na nějaký jako časový úsek zkoušení. U nás je to třeba čtyři pět týdnů, kdy se intenzívně zkouší a člověk se tomu intenzivně věnuje. Ve chvíli, kdy se to přeruší, tak byl docela problém to nějakým způsobem udržet v té pozornosti a vracet se pořád k tomu. Tak to i bylo. Ze začátku to byl takový problém se k tomu vracet, ale pak jsme si zvykli na to tempo, protože režisérské duo Spitfire Company takto pracují standardně. To byla pro mě novinka, takže jsme museli nějak se to naučit, přistoupit na to a zvyknout si.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co na to diváci? Jaká byla jejich reakce?
Lukáš Mělník, herec: Já si myslím, že vesměs pozitivní a to jsme hrozně rádi. I tím, jak to složitě a bolestivě vznikalo, tak si myslím, že z toho se vykřesalo moc pěkné představení. Jak vizuálně, tak i zvukové efekty, které tam opravdu jsou úžasné, ale samozřejmě i po herecké stránce, tak to je samozřejmost, protože člověk jde do divadla a předpokládá, že tam nekouká na nějaké loutkové divadlo.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Cítíte už tu sílu těch vracejících se diváků? Protože nejen Vám divadlo chybělo, ale samozřejmě i těm divákům.
Lukáš Mělník, herec: To je přesné. Těm divákům to evidentně hodně chybělo, protože máme úplně vyprodáno, máme plné hlediště a je to skvělý pocit, že tam zase máme ty lidi, který chodí k nám, chodili a snad budou chodit dál.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď aktuálně probíhají zkoušky na bratry Karamazovi. I tam hrajete. Prozraďte trošku zákulisí.
Lukáš Mělník, herec: Bratři Karamazovi, to je klasika, kterou snad každý zná a je to vesměs mužská záležitost, takže pro náš herecký soubor to nebyl takový problém tam najít silné mužské postavy. A samozřejmě, když to řeknu, jednu z těch titulních rolí je Bertíček Lichý, takže to je taková už záruka pro diváky, že se mají opravdu na co těšit, protože to je prostě mistr hlasu a je to i úžasný herec a výborně se s ním hraje. Ale jak říkám, jsou tam všichni kvalitní, takže je to super.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná bychom mohli zmínit i chystanou lednovou premiéru. To je hra pro dva herce Venuše v kožichu.
Lukáš Mělník, herec: Ano, to je zajímavá věc, na kterou upřímně řečeno se těším, ale mám z ní i docela obavy, protože v takovém obsazení jsem ještě nic nehrál. Kde opravdu je to na dvou hercích.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je to náročné textově nebo v čem je náročné?
Lukáš Mělník, herec: Textově náročné to asi určitě je, protože v podstatě ta masa textů z toho celého scénáře se vlastně rozdělí jenom mezi dvě postavy. Když máte třeba, vracím se k těm Karamazovcům, tak tam je mraky textů, ale je tam taky mraky herců. Takže ono se to nějak vyváží. Ale tady je to problém. Já upřímně řečeno nemůžu ještě říct, jak to bude velký problém, protože a je to vlastně na základě scénáře, který byl pro Romana Polanského režiséra, tak je to vlastně filmový scénář, který se zdramatizoval, anebo který se převedl na divadelní scénu. Takže i z toho důvodu mě to teda hodně láká a jsem zvědavý, protože my jsme to ještě nečetli, neviděli. Jenom víme, co to je, víme o čem to asi bude a víme kdo tam bude.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmiňme i tu Vaši tvorbu, které jsme se zmiňovali na začátku a to jsou filmové role. Je to třeba v Krobotově filmu Kvarteto anebo teď ve filmu Zbožňovaný. Tak jaký je rozdíl mezi divadlem a filmem z toho pohledu herce, z toho pohledu možná i textů, ztvárnění, toho všeho, co se kolem děje a jak se na to chystáte?
Lukáš Mělník, herec: Na divadla ten herec musí hrát jinak než před kamerou. Před kamerou se musí takzvaně hodně ubírat na těch emocích a výrazech a hodně hrát vnitřně a opravdu to prožít, v podstatě ty oči prozradí hodně věcí. A v tom je trošku nevýhoda toho filmového herectví, že tam se člověk nevžije, jakmile to je nepravda, tak to prostě není dobrý. Režisér to nevezme a to je zase ta výhoda, že se to jede na tolikrát, dokud prostě to takzvaně z něho nevymlátí. Stává se to, jsou to opravdu běžné praktiky, že dokážou i toho herce tak psychicky vyždímat, aby z něj dostali tu emoci, kterou chtějí. Je to trochu kruté, ale to je ten filmový průmysl.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zažil jste tyto chvíle?
Lukáš Mělník, herec: Abych se vrátil teda s touto otázkou k tomu Kvartetu, tak tam jsme to celkem prožívali všichni a i ti profesionálnější herci a já jsem byl takový trošku ještě mezi nimi jako začátečník v uvozovkách. Ale byli jsme na stejné lodi a všichni měli docela, nevím jak to říct, problém. Ne problém! Spíše slabší chvilku, kdy to takzvaně nešlo. A ten Mirek je nekompromisní, ten dokud to nemá, tak to tahá z toho člověka. A tím, že má tu režijní zkušenost nejen filmovou, ale i divadelní, tak věděl, jak na toho herce. Vlastně on i sám je výborný herec, takže naprosto věděl jak na to.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je to asi potom znát také na výsledku a možná i vy samotní herci jste pak s tím výsledkem spokojeni?
Lukáš Mělník, herec: Určitě, ten film celkově byl náročný nejen po té herecké stránce. Abych teda řekl upřímně, co jsem z toho měl největší strach, tam pro mě byl největší problém se naučit hrát na tu Violu. Každý z nás z těch hlavních protagonistů měl za úkol za určitý časový období se naučit na ten daný hudební nástroj, který v tom filmu figuruje. Já jsem dostal toho Černého Petra, Violu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Umíte na ní hrát?
Lukáš Mělník, herec: Měl jsem úžasného učitele, který mě naučil něco a to něco stačilo. Ale když to řeknu takhle, ono to zní hrozně jednoduše, ale já jsem fakt jako dřel, já jsem měl křeče, měl jsem ruce od krve a bral jsem to fakt poctivě a bylo to v podstatě skoro půl roku trápení a vesměs se povedlo ze mě udělat alespoň na tu kameru věruhodného hráče, což je super.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Budete ve hře pokračovat dál?
Lukáš Mělník, herec: Ve chvíli, kdy se to skončilo, tak jsem to hned vrátil.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Lukáše, já Vám děkuje za rozhovor i za Váš čas, který jste věnoval televize Polar.
Lukáš Mělník, herec: Já děkuji za pozvání.
Redakčně upraveno / zkráceno.