Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dobrý den, vítám vás u rozhovoru s primátorem města Opavy Tomášem Navrátilem. Dnes se zaměříme na několik aktuálních témat, která se přímo dotýkají života Opavanů. Od projektu bydlení v Dukelských kasárnách a úprav systému parkování, přes výměnu veřejného osvětlení až po opravy škol po povodních. A řeč bude i o dopravním spojení s Prahou. Dobrý den, vítejte u nás.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Krásný dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, začneme Dukelskými kasárnami. V jaké fázi je projekt bydlení?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Tak v současné chvíli soutěžíme první dva bytové domy, kde je šedesát bytů, včetně postavení celé infrastruktury. Já se na tento projekt velmi těším, protože jsou to historické budovy, které jsme se rozhodli zachovat. A vlastně pro druhé dvě budovy připravujeme formu družstevního bydlení — zkoušíme pilotní projekt, nyní na něm pracujeme, připravujeme stanovy. No a ty budovy budou sloužit jak mladým lidem jako takové startovací byty, tak i jako bydlení pro integrované složky nebo například zaměstnance nemocnice. To znamená nějaké stěžejní pracovní pozice, které jsou nezbytné pro chod ať už integrovaného systému, nemocnice a jiných zařízení.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máte hodně žádostí napříč Opavou o bydlení?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Ano, je velký zájem v Opavě bydlet. Problém je, že my těch rozvojových ploch na bydlení máme velmi málo. V historii vzniklo bydlení v městských částech a okolí. My samozřejmě každou volnou plochu, kterou máme, tak připravujeme právě pro bydlení, ať už je to hromadné bydlení nebo individuální bytové bydlení, což znamená rodinné domy. Jeden velký projekt Stromovka, kde celkově má být zhruba 300 pozemků, které budou také stěžejní, protože tam dneska bojujeme s legislativou, máme tam odvolání opakované, takže je to velmi složité, ale věřím, že se to podaří.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: S bydlením souvisí parkování, je to dneska velký problém všech měst. Co nového je s parkováním u vás? Daří se vám získávat nové plochy, abyste mohli vytvořit další parkovací místa?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Je to velký problém. Teď si myslím, že trošinku V Opavě se i zvedla trošku vlna nevole. My jsme zavedli tři parkovací zóny a chtěl bych ujistit, že samozřejmě celý systém je plovoucí, tzn. my na něm pracujeme. Řešíme veškeré připomínky občanů a snažíme se ten systém nastavit tak, aby byl komfortní nejenom pro ty, co tam bydlí. To znamená rezidenti, ale také ti, kteří jezdí k nám na návštěvu nebo tam provádějí různé služby, a nebo tam jezdí do zaměstnání. Musíme najít takový systém, který bude komfortní pro všechny, protože primárně vlastně parkovací zóny vznikly z toho, že za posledních deset let se čtyřnásobně zvýšil počet aut, ale neroste veřejný prostor, tudíž skoro není kde parkovat. My jsme sice postavili velký parkovací dům a stavíme další a další parkoviště, ale už nejsou prostory. Je to kvůli tomu, že také musíme dodržovat a mít nějakou zeleň. Všude jsou sítě, tak je to velmi složité hledat nová parkovací místa. Proto mnohdy děláme spoustu jednosměrek. Nicméně problematiku parkování musíme řešit zejména v centru a v tom bližším okolí centra. Já věřím, že ten systém najdeme takový, aby byl komfortní pro všechny.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dá se říct, o kolika parkovacích místech uvažujete nebo kolik se vám podaří v nejbližší době přidat? Jaké číslo to bude?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Tak já věřím, že to budou desítky až stovky, protože plánujeme právě i parkovací místa. Ono totiž lidé mají pocit, že jich těch parkovacích míst ubylo, ale velké stovky přibyly.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A přibylo také aut.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Ano, ale je to v tom, že my hlavně jsme vůbec udělali oficiálně, že se tam parkovat může. To znamená, že jsme dojeli do nějakého legislativního stavu, ne že se parkovalo všude, kde se mohlo, ale že se parkuje tak, aby to bylo v souladu s legislativou a samozřejmě s policií.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Opava přistoupila k výměně veřejného osvětlení. Lidem se teď zdá, že toho osvětlení je málo. Vy tvrdíte, že postupně budou přidávána, tak jaký je aktuální stav?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Tak my jsme museli k tomuto přistoupit, protože máme zhruba 7,5 tisíc světel a problém je, že my už dneska nejsme schopni měnit světlu tu lampu, protože současný dodavatel už je nevyrábí. To byl základ pro to, abychom se rozhodli, co s tím budeme vlastně dělat dál. A využili jsme dotačního programu, který byl ve výši 100 % dotace, což nebývá běžné a je to pouze na výměnu osvětlení, tzn. nemůžete vyměnit ani stožár, ani kabely, pouze to světlo, tu lampu. Takže v současné chvíli my už máme výměnou tři a půl tisíce světel. Také se narazilo na to, že dneska podle technických norem to světlo svítí pouze pod lampu. Už nemá ten rozptyl těch světel, co mělo kdysi. To znamená, že ony skutečně osvětlovaly fasády, svítily do oken, svítily do křoví, svítily na cesty i chodníky a vlastně byl to tzv. světelný smog, což dneska už nemůže být. Takže my budeme postupovat v osvětlení tak, že se budou přidělávat další lampy, další stožáry a budeme to podle světelných výpočtů nasazovat, abychom ty světla doplnili. No a taky se stalo to, že vlastně to osvětlení dneska už má přes dvacet, třicet let některé a vlastně se instalovalo v letech, kdy byly malé stromy a dnes jsou ty stromy vzrostlé. A samozřejmě také brání tomu světlu. Takže dneska děláme i ořezy a nastavujeme ty lampy i tak, aby byly třeba vyčleněny na obě dvě strany, tak ať osvětlují chodník a současně i cestu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k dalšímu tématu, a to je přímé vlakové spojení mezi Opavu a Prahou. Velké pozdvižení ve veřejném prostoru nastalo, když České dráhy tohle oznámily, že ho ruší. Je to tedy poslední a neměnné rozhodnutí, nebo se dá s tím ještě něco udělat?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Tak od první chvíle velmi intenzivně jednám s vedením Českých drah, s panem náměstkem generálního ředitele. Smutné na tom je to, že jsem se to dozvěděl z médií, protože my jsme nebyli u žádných jednání. Tuto informaci jsme oficiálně nedostali a samozřejmě jsem měl velký počet oznámení a informací, kdy mě oslovovali naši občané. Samozřejmě rozumím tomu, že to je komerční linka a že se počítá na nějaké výtěžnosti té trasy. Nicméně pořád to vnímám jako službu veřejnosti a prostě ne každá služba může být výdělečná, ale někde ji musíme sanovat. Problém je ten, že vlastně ta trasa od Ostravy na Opavu už není tolik vytížená. To znamená, že ona zatěžuje celý ten systém toho pendolina, té trasy. Nicméně já jsem připravený, celé město, jsme připraveni o tom jednat. Jenže potřebujeme aspoň k tomu nějaké podklady. Takže my jsme se s panem náměstkem domluvili, že nám dodá nějakou analýzu vytíženosti té přepravy a také nějakou ekonomickou analýzu, ať víme, o čem se bavíme. Jestli když by se město na tom nějak finančně podílelo, tak jestli se bavíme o statisících, nebo o desítkách milionů korun. My to dneska nevíme. A také jsem potřeboval vědět, abychom se nějak relevantně rozhodli, kdy vlastně ty vlaky se nejvíce využívají. Jestli je to pouze o víkendu, v pracovní dny, ráno, odpoledne. Takže ve chvíli, kdy tato data budeme mít, tak si k tomu sedneme společně a věřím, že najdeme nějaký konsenzus tak, aby ta doprava nebyla zrušena. Protože ono se nejedná jenom o dopravu z Opavska, ale také o celé Bruntálsko a Krnovsko.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A kdy padne finální rozhodnutí?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Ono už dneska vlastně bylo rozhodnuto. Ta doprava byla zrušena. Nicméně pan náměstek už deklaroval, že by částečně měla být obnovena v dubnu příštího roku. Ale byly by to víkendové vlaky. Ale dál se bavíme o tom, že bychom chtěli nasadit i vlaky přes týden, protože při tom přestupu prostě budeme do té Prahy cestovat víc než 5 hodin, protože minimálně s hodinovým předstihem musíme jet z Opavy tak, abychom stihli návazný spoj právě v Ostravě. A já doufám, že se podaří najít nějakou schůdnou cestu tak, abychom tu dopravu v nějakém rozsahu zachovali udržitelně a únosně jak pro ČD, tak pro město Opavu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: V listopadu jste oznámili, že finišujete s popovodňovými opravami na školách. Máte vše po povodních už opraveno? Teď se bavíme o těch školách.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: V rámci škol máme všechno opraveno, také už i tělocvičny a venkovní sportoviště. Mám z toho obrovskou radost. Celkově jsme do současnosti proinvestovali zhruba 600 milionů korun a na ty školy se hodně spěchalo, protože jsme děti měli v náhradních prostorech nebo byly v jiných školách. A bylo to nejenom pro ty děti, ale i pro ty rodiče stresující, protože to bylo o přejíždění, jiný kolektiv a podobně. Takže já jsem strašně rád, že se to brzo povedlo a že děti se navrátily jak do svých tříd, tak na sportoviště a do tělocvičen.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme ještě k našemu závěrečnému tématu. Už moc času nemáme. Rodinný park Komenda. Bude se stavět? Nebude se stavět? Kde je pravda?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Ano, teď prošla médii informace, že jsme to celé zastavili a posunuli. Ano, my jsme to zastavili v roce 2025, to znamená v letošním roce, protože skutečně všechny peníze šly primárně na ty povodňové opravy. Ale v současné chvíli máme stavební povolení a už připravujeme soutěž na realizaci, takže v příštím roce bude tento park postaven a připraven pro veřejnost.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Takže se veřejnost může uklidnit, že všechno klape tak, jak jste slíbil.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Ano, a mohou se těšit, že to bude určitě příjemný park pro rodiny s dětmi.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Poslední téma: Advent — co chystáte v Opavě?
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: Tak věřím, že máme připravený pěkný program. Máme připravené další osvětlení pro veřejnost na Ptačím vrchu a například nové náměstíčko a já věřím, že si tam každý najde to své. A budeme rádi, když se k nám přijdou lidé podívat, a určitě budou nadšeni.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, já Vám děkuji za Vaše odpovědi a vy se mějte moc hezky, uvidíme se u dalšího tématu.
Redakčně upraveno / zkráceno.
