Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Milan Vítek, sběratel veteránů: V MS kraji vznikne nové muzeum automobilových veteránů

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Milan Vítek je sběratel veteránů. Dobrý den z ostravského studia, vítejte.

Milan Vítek, sběratel veteránů: Dobrý den, vítám Vás v obchodním centru Breda v Opavě, kde se nacházím mezi svými veterány.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdy se auto stává veteránem?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Podle kodexu Viva tedy mezinárodní organizace zabývající se veterány je to od třiceti let věku, ale samozřejmě auta, které se vyráběly ve stotisícových nebo milionových sériích ve třiceti letech nemají tu hodnotu veteránů. Naopak v mnohých zemích se označuje jako klasický vůz nebo sběratelský vůz i vozidlo třeba deset let staré nebo pět let staré. Pokud je opravdu výjimečné a existuje v pár kusech je to kusová výroba nebo limitovaná série. A kde hodnota toho vozu mnohdy stoupá už hned od prvního majitele. Takže pokud chcete koupit určitý druh vozidla do sbírky a to jsou vozy, které se nepoužívají běžně. Většinou super sportovní auta nebo opravdu výjimečné auta, tak ty se dají považovat za klasické sběratelské auto vlastně okamžitě po výrobě nebo pokud je chcete koupit, tak je nemůžete koupit nové a kupujete je třeba dražší než nové už jako ojeté, ale jinak 30 let. A samozřejmě jak jsou mnohé hodnocené. Mám i vozy, které jsou mladší pětadvaceti, 20 let a které jsou perspektivními veterány, které jsou něčím zajímavé. Nejlepší motorizace, nejlepší výbavy, jasná historie, nepoškozené. Tak takovéto vozy se stávají mnohdy vzácnými. Už po dvaceti letech.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: O které vozy se zajímáte? Jestli to je stáří nebo ta vzácnost?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Já mám rád vzácné kusy i do toho budoucího muzea jsem se snažil sbírku koncipovat takovým způsobem, ať je rozmanitá a různorodá. Na rozdíl od muzeí, které se věnují jedné značce, jednomu typu nebo jednomu období vozidel, tak u mě najdete auta z dvacátých a třicátých let až po auta 20 let stará. Kabriolety i závodní vozy, limuzíny, auta na veškeré možné účely, což mi vyhovuje, protože jakýkoliv sraz koncipovaný na určitý druh vozidel nebo značku tak mohu navštívit s některým z mých aut. A ta různorodost tu já oceňuji. Mám rád anglické vozy i z toho důvodu, že většinou u anglických sportovních vozů jsou vynikající jízdní vlastnosti. Anglie je také největším trhem na veterány, vzhledem k populaci. Takže mám rád také Jaguary. Jsem fanoušek značky Jaguar, kterých mám téměř dvacet a vlastně sedmdesát let rozpětí od nejstaršího po nejnovější Jaguar.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když jste zmínil počty. Víte kolik veteránů máte? Vedle pěti tisícové sbírky modelů, tak kolik máte těch skutečných veteránů ve své sbírce.

Milan Vítek, sběratel veteránů: Skutečných mám kolem padesáti. Momentálně mám několik aut na renovaci, kdy se snažím je uvést do původního nebo provozu schopného stavu. Takže bohužel se budu muset vzdát některého z veteránů připravených do muzea, abych mohl finančně pokryty renovace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakým způsobem hledáte trofeje do své sbírky?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Většinou klasická cesta na internetu, ale většinou nacházím zajímavé vozy třeba v Anglii nebo i v Německu, v Americe. Měl jsem vozidlo importované i z Japonska, kde navštěvuji sběratelé, zúčastňuji se velkých světových dražeb, navštěvuji různé muzea. Ročně navštívím několik desítek muzeí a znám některé majitele muzeí, jak v Anglii, tak v západní Evropě a mnohdy od nich dostanu zajímavou nabídku. Nemám vybrané určité typy nebo nehledám auto, že chci zrovna tohle auto. Na některé veterány čekám třeba pět let nebo i dvacet let. Mám v mysli třeba kolem 200 aut, které by se mi líbilo vlastnit. A když některé z těchto aut najdu v odpovídajícím stavu se zajímavou historií, tak ho koupí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když si nějaký veterán vyhlédnete a koupíte. Jste to pak vy, který ho dává dohromady, leští a případně shání nějaké součástky nebo s někým spolupracujete?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Většinou jsem to já. Samozřejmě musím spolupracovat s odborníky na vysoce profesionální práce jako je lakování, některé karosářské práce i některé hrubší mechanické práce. V této chvíli nemám svou dílnu, ale jinak pokud mám dílnu, tak většinu věcí nebo údržbu si provádím sám. Bohužel při tom počtu vozů a při tom, když chci založit muzeum a věnovat se tomu, tak to mi bere veškerý čas.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hovoříte o muzeu aktuálně vystavuje své veterány v Opavě a Ostravě. Zmiňujete muzeum, kde to muzeum bude?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Zatím není jasné místo. Rozhodl jsem se, že by mělo být někde v okolí Opavy, Ostravy a hledám poslední léta vhodné umístění. Kdy několik perspektivních možností bohužel zaniklo z různých důvodů a momentálně je to v jednání, takže nevím ještě na jakém místě to bude. Na rozdíl od západní Evropy je tady situace poměrně horší. Kdy opravdu třeba v Anglii, v Německu nebo v takových zemích není problém. Pokud člověk chce udělat něco pro veřejnost nebo založit muzeum, tak mají své fanoušky, kteří vlastní nevyužívané nemovitosti nebo kteří jsou ochotni poskytnout i zdarma takové nemovitosti a také s tím muzeem není problém z toho důvodu, že nejen kvůli úřadům, ale dobrovolníci, kteří pomáhají s auty jak s běžnou údržbou, tak čištěním. Je běžné, že na západě od nás pomáhá spousta dobrovolníků, kteří mají radost, že mohou s těmi auty pracovat, mohou se s nimi i svézt. U nás je to horší situace, ale naštěstí mám zde jednoho mechanika, který je němec a pomáhá mi pravidelně a několik mladých kluků, kteří mi pomáhají s různými věcmi. Jinak si všechno dělám sám. A pokud auto koupím, snažím se ho koupit v původním stavu, tak aby bylo pojízdné. A třeba v té Anglii s ním nějakou dobu jezdím protože tam je jednodušší přístup k náhradních dílů i k opravám. Takže takové nedostatky i na těch vozech většinou jsem odstranil třeba v Anglii. A až když jsem s tím přijel k nám, tak už to bylo součástí sbírky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A ještě poslední otázka závěrečná. Zatím tipujete místo, kde by muzeum mohlo být. Kdy asi si myslíte, že by do muzea mohl vstoupit první návštěvník?

Milan Vítek, sběratel veteránů: To vůbec netuším. Vlastně ta idea muzea u mě už existuje deset let. Kdy pomáhám v některých zahraničních muzeích, navštěvuji je, zjišťuji jakým způsobem jsou provozovány. Čerpám zkušenosti a zkouším i díky těm výstavám zájem lidí. A ten provoz simulovat, ale přímo to datum vzhledem k tomu, že se už to několikrát prodloužilo nebo hledám zase jiné prostory, tak nedokážu odhadnout. Doufám, že třeba během roku nebo v roce 22 bych mohl otevřít, ale nevím. Sbírky jsou připravené. Energii na to mám, prostředky na provoz také, ale chybí mi budova, kterou bych chtěl tak, aby to muzeum mohlo fungovat nejen jako regionální, ale nabízelo i věci, které zde nejsou běžné, akce, které nejsou úplně běžné a aby fungovalo takovým způsobem jako některé muzea v Anglii.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak já Vám přeji, ať Vám ten váš ideál se co nejdřív splní. Ať co nejdříve máte možnost otevřít muzeum na kýženém místě. Děkuji vám za rozhovor a držím palce.

Milan Vítek, sběratel veteránů: Děkuji Vám a zvu všechny diváky, aby se přišli podívat do kulturního domu Breda, kde v podzemním parkovišti ve vyhrazené sekci momentálně provozuji komentované prohlídky části té sbírky případně v Ostravě, kde mám také část své sbírky. Ta výstava je koncipovaná nejen na auta ale i motocykly.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hezký den, děkuji na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Milan Vítek, sběratel veteránů: V MS kraji vznikne nové muzeum automobilových veteránů
04. listopadu 2020, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Milan Vítek je sběratel veteránů. Dobrý den z ostravského studia, vítejte.

Milan Vítek, sběratel veteránů: Dobrý den, vítám Vás v obchodním centru Breda v Opavě, kde se nacházím mezi svými veterány.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdy se auto stává veteránem?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Podle kodexu Viva tedy mezinárodní organizace zabývající se veterány je to od třiceti let věku, ale samozřejmě auta, které se vyráběly ve stotisícových nebo milionových sériích ve třiceti letech nemají tu hodnotu veteránů. Naopak v mnohých zemích se označuje jako klasický vůz nebo sběratelský vůz i vozidlo třeba deset let staré nebo pět let staré. Pokud je opravdu výjimečné a existuje v pár kusech je to kusová výroba nebo limitovaná série. A kde hodnota toho vozu mnohdy stoupá už hned od prvního majitele. Takže pokud chcete koupit určitý druh vozidla do sbírky a to jsou vozy, které se nepoužívají běžně. Většinou super sportovní auta nebo opravdu výjimečné auta, tak ty se dají považovat za klasické sběratelské auto vlastně okamžitě po výrobě nebo pokud je chcete koupit, tak je nemůžete koupit nové a kupujete je třeba dražší než nové už jako ojeté, ale jinak 30 let. A samozřejmě jak jsou mnohé hodnocené. Mám i vozy, které jsou mladší pětadvaceti, 20 let a které jsou perspektivními veterány, které jsou něčím zajímavé. Nejlepší motorizace, nejlepší výbavy, jasná historie, nepoškozené. Tak takovéto vozy se stávají mnohdy vzácnými. Už po dvaceti letech.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: O které vozy se zajímáte? Jestli to je stáří nebo ta vzácnost?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Já mám rád vzácné kusy i do toho budoucího muzea jsem se snažil sbírku koncipovat takovým způsobem, ať je rozmanitá a různorodá. Na rozdíl od muzeí, které se věnují jedné značce, jednomu typu nebo jednomu období vozidel, tak u mě najdete auta z dvacátých a třicátých let až po auta 20 let stará. Kabriolety i závodní vozy, limuzíny, auta na veškeré možné účely, což mi vyhovuje, protože jakýkoliv sraz koncipovaný na určitý druh vozidel nebo značku tak mohu navštívit s některým z mých aut. A ta různorodost tu já oceňuji. Mám rád anglické vozy i z toho důvodu, že většinou u anglických sportovních vozů jsou vynikající jízdní vlastnosti. Anglie je také největším trhem na veterány, vzhledem k populaci. Takže mám rád také Jaguary. Jsem fanoušek značky Jaguar, kterých mám téměř dvacet a vlastně sedmdesát let rozpětí od nejstaršího po nejnovější Jaguar.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když jste zmínil počty. Víte kolik veteránů máte? Vedle pěti tisícové sbírky modelů, tak kolik máte těch skutečných veteránů ve své sbírce.

Milan Vítek, sběratel veteránů: Skutečných mám kolem padesáti. Momentálně mám několik aut na renovaci, kdy se snažím je uvést do původního nebo provozu schopného stavu. Takže bohužel se budu muset vzdát některého z veteránů připravených do muzea, abych mohl finančně pokryty renovace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakým způsobem hledáte trofeje do své sbírky?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Většinou klasická cesta na internetu, ale většinou nacházím zajímavé vozy třeba v Anglii nebo i v Německu, v Americe. Měl jsem vozidlo importované i z Japonska, kde navštěvuji sběratelé, zúčastňuji se velkých světových dražeb, navštěvuji různé muzea. Ročně navštívím několik desítek muzeí a znám některé majitele muzeí, jak v Anglii, tak v západní Evropě a mnohdy od nich dostanu zajímavou nabídku. Nemám vybrané určité typy nebo nehledám auto, že chci zrovna tohle auto. Na některé veterány čekám třeba pět let nebo i dvacet let. Mám v mysli třeba kolem 200 aut, které by se mi líbilo vlastnit. A když některé z těchto aut najdu v odpovídajícím stavu se zajímavou historií, tak ho koupí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když si nějaký veterán vyhlédnete a koupíte. Jste to pak vy, který ho dává dohromady, leští a případně shání nějaké součástky nebo s někým spolupracujete?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Většinou jsem to já. Samozřejmě musím spolupracovat s odborníky na vysoce profesionální práce jako je lakování, některé karosářské práce i některé hrubší mechanické práce. V této chvíli nemám svou dílnu, ale jinak pokud mám dílnu, tak většinu věcí nebo údržbu si provádím sám. Bohužel při tom počtu vozů a při tom, když chci založit muzeum a věnovat se tomu, tak to mi bere veškerý čas.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hovoříte o muzeu aktuálně vystavuje své veterány v Opavě a Ostravě. Zmiňujete muzeum, kde to muzeum bude?

Milan Vítek, sběratel veteránů: Zatím není jasné místo. Rozhodl jsem se, že by mělo být někde v okolí Opavy, Ostravy a hledám poslední léta vhodné umístění. Kdy několik perspektivních možností bohužel zaniklo z různých důvodů a momentálně je to v jednání, takže nevím ještě na jakém místě to bude. Na rozdíl od západní Evropy je tady situace poměrně horší. Kdy opravdu třeba v Anglii, v Německu nebo v takových zemích není problém. Pokud člověk chce udělat něco pro veřejnost nebo založit muzeum, tak mají své fanoušky, kteří vlastní nevyužívané nemovitosti nebo kteří jsou ochotni poskytnout i zdarma takové nemovitosti a také s tím muzeem není problém z toho důvodu, že nejen kvůli úřadům, ale dobrovolníci, kteří pomáhají s auty jak s běžnou údržbou, tak čištěním. Je běžné, že na západě od nás pomáhá spousta dobrovolníků, kteří mají radost, že mohou s těmi auty pracovat, mohou se s nimi i svézt. U nás je to horší situace, ale naštěstí mám zde jednoho mechanika, který je němec a pomáhá mi pravidelně a několik mladých kluků, kteří mi pomáhají s různými věcmi. Jinak si všechno dělám sám. A pokud auto koupím, snažím se ho koupit v původním stavu, tak aby bylo pojízdné. A třeba v té Anglii s ním nějakou dobu jezdím protože tam je jednodušší přístup k náhradních dílů i k opravám. Takže takové nedostatky i na těch vozech většinou jsem odstranil třeba v Anglii. A až když jsem s tím přijel k nám, tak už to bylo součástí sbírky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A ještě poslední otázka závěrečná. Zatím tipujete místo, kde by muzeum mohlo být. Kdy asi si myslíte, že by do muzea mohl vstoupit první návštěvník?

Milan Vítek, sběratel veteránů: To vůbec netuším. Vlastně ta idea muzea u mě už existuje deset let. Kdy pomáhám v některých zahraničních muzeích, navštěvuji je, zjišťuji jakým způsobem jsou provozovány. Čerpám zkušenosti a zkouším i díky těm výstavám zájem lidí. A ten provoz simulovat, ale přímo to datum vzhledem k tomu, že se už to několikrát prodloužilo nebo hledám zase jiné prostory, tak nedokážu odhadnout. Doufám, že třeba během roku nebo v roce 22 bych mohl otevřít, ale nevím. Sbírky jsou připravené. Energii na to mám, prostředky na provoz také, ale chybí mi budova, kterou bych chtěl tak, aby to muzeum mohlo fungovat nejen jako regionální, ale nabízelo i věci, které zde nejsou běžné, akce, které nejsou úplně běžné a aby fungovalo takovým způsobem jako některé muzea v Anglii.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak já Vám přeji, ať Vám ten váš ideál se co nejdřív splní. Ať co nejdříve máte možnost otevřít muzeum na kýženém místě. Děkuji vám za rozhovor a držím palce.

Milan Vítek, sběratel veteránů: Děkuji Vám a zvu všechny diváky, aby se přišli podívat do kulturního domu Breda, kde v podzemním parkovišti ve vyhrazené sekci momentálně provozuji komentované prohlídky části té sbírky případně v Ostravě, kde mám také část své sbírky. Ta výstava je koncipovaná nejen na auta ale i motocykly.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hezký den, děkuji na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-04-11-2020-17-14