Host dne

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Lázeňská léčba postcovidových pacientů

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Přibývá pacientů, kteří trpí takzvaným postcovidovým syndromem a dlouhodobě se potýkají s dušností, sníženou pohyblivostí, trvalou únavou a řadou dalších zdravotních problémů. Údajně 10 až 50 procent pacientů z prodělaným koronavirovým onemocněním se potýká s chronickými komplikacemi. Nápomocí jsou rehabilitační oddělení v nemocnicích a také lázně. Z ostravského studia vítám ředitele lázní Karlova Studánka Jana Poštulku. Dobrý den.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak pane řediteli, už tady padlo že 10 až 50 procent pacientů s prodělaným koronavirovým onemocněním se potýká s chronickými komplikacemi. S jakým typem onemocnění se nejčastěji u vás v lázních setkáváte? Myslím tím u postcovidových pacientů.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Nejčastěji se to týká pacientů s onemocněním dýchacího ústrojí. Je to nejčastější onemocnění, které postihuje právě postcovidové pacienty a dále ale ovšem to zasahuje do dalších indikací napříč celým spektrem a to jak u pohybových onemocnění, tak zároveň u nemocí nervového ústrojí, oběhové ústrojí, ale zároveň třeba i pro pacienty s psychickými problémy, takže celý ten covidový problém je napříč celým spektrem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vláda na program covid lázně loni vyčlenila miliardu korun. Za to mělo být vydáno asi 250 tisíc vocherů. Zatímco v létě si lidé do lázní ještě jezdili a chválili tady příliv těch samoplátců i lázně, tak v listopadu a prosinci už přišel propad a do konce roku lidé v Česku prý uplatnili jen 40 tisíc vocherů. Jaká situace byla v loňském roce u vás v lázních Karlova Studánka?

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Po rozvolnění těch opatření v létě ten nápor zájemců byl obrovský. Bohužel přišla další vlna podzimní, která to omezila a zastavila. Takže my jsme s očekávaných dvou tisíc voucherů byli schopni uplatit pouze polovinu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A jaká je situace v letošním roce? To znamená teď už můžete tak nějak shrnout téměř tři měsíce letošního roku.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Ta situaci je bohužel velmi nepříznivá, protože pro rekreační klientelu, která by mohla platit lázeňský voucher je dle vládních opatření pobyt v lázních omezen, zakázán. V současné době. Takže nemůžeme uplatňovat lázně pro rekreační klientelu. Pouze poskytujeme péči pacientům. Takže musí být teď každý zájemce trpělivý a věříme, jak vláda a ministerstvo avizovalo, že výzva je připravena, tak samozřejmě se budeme ucházet a věřím, že po celý letošní rok nebo ten zbytek letošního roku budeme moci poskytovat tyto služby.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vím, že je to tak trošičku mimo, protože vláda rozhodla, že lázeňská péče je omezena. Nicméně vy v lázních stejně tak jako kdekoliv jinde přece byste uměli zabezpečit vstup svých pacientů tak, aby jste si na vstupu zjistili, jestli jsou zdraví či ne. A pak už je v uvozovkách uzavřeli do toho vašeho prostoru tak, aby se nešířila nákaza. Nebo se mýlím?

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Nemýlíte se. My už to i děláme dokonce. Takže my jdeme dopředu a abychom udrželi to největší bezpečí zde pro naše klienty a hosty, to je vlastně již dnes každý, kdo k nám přijede jako pacient ubytován na komplexní či příspěvkovou léčbu, protože z pohledu zdravotních služeb omezení nejsme. Tak musí se prokázat negativním výsledkem ať už PCR nebo antigenního testu a v průběhu pobytu již dále preventivně testujeme. Jak své klienty, pacienty, tak stejně tak zaměstnance. Takže zde věřím, že máme nastavené takové hygienická opatření, tak přísná, že bych se cítil velmi bezpečně a komfortně a rozhodně v této době je to jenom vítaná změna oproti té sociální izolaci zavřeného okresu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak často testujete pacienty a své zaměstnance?

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Minimálně jedenkrát týdně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V jakých případech se k vám postcovidoví pacienti dostanou. To znamená, kdy jim lékař, v jakém stavu musí být nebo jsou, aby jim lékař předepsal pobyt v lázních a léčbu.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Je to velmi individuální. Je potřeba vzít v potaz několik faktorů a ta první je kde rozhodně bych neváhal a to je po komplikovaném zánětu plic. To rozhodně. Tam si myslím, že není ani úvaha a revizní lékař určitě na každou takovou žádost návrh lázeňský schválí. A to je ad jedna. Každý je de facto hospitalizovaný a měl by strávit ten čas doléčení a následné rehabilitační péče. Opět další bez diskuze. U těch pacientů, kteří prodělali koronavirus v domácím prostředí, tak je to samozřejmě individuální, protože do toho může zasahovat celé spektrum dalších přidružených nemocí a tam já doporučuji konzultovat stav se svým praktickým ošetřujícím lékařem, se specialistou pneumologem, aby zvážili zdali není vhodné právě nastoupit i na tu následnou lázeňskou rehabilitační péči.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak je to s platbami? Platí tuto léčbu zdravotní pojišťovny?

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: No opět je to stejný způsob jako u jiných indikací, takže i u post pacientů. Třeba když se budeme bavit o těch postcovidových pacientů po zánětu plic, tak se bavíme o indikaci číslo 5/3 a ta je hrazená ze zdravotního pojištění.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste na začátku vyjmenoval, co všechno nebo jací pacienti k vám teď v této době dojíždějí. Co jim vy jako lázně Karlova Studánka nabízíte? Jaké formy léčby?

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Opět v prvé řadě je to naprosto bezpečné prostředí. To chci každého ujistit, že nemusí mít obavy a tady se léčí ba naopak. A druhá věc je to celé široké spektrum všech procedur, protože procedury omezení nejsou ve svém poskytování, takže po prvotním, ať už zátěžovém testů prvotním vyšetření lázeňským lékařem stanovujeme individuální léčebný plán každému pacientovi zvlášť na míru tak, aby byl pro něj maximálně přínosný. Takže od té moderní fyzioterapie, kterou zde máme, léčebných postupů přes samozřejmě využití přírodních léčivých zdrojů čím jsou lázně unikátní a navíc u postcovidových pacientů naprosto úžasné klima.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste několikrát zdůraznil, že je u vás v lázních Karlova Studánka se lidé teď v době pandemie koronaviru budou cítit bezpečně. A čím tu bezpečnost podmiňujete.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Podmínil bych to tím, že v horách bylo po celou dobu té krize, pandemie nejbezpečněji. A myslím si, že jak doporučují odborníci větrat, tak tady je ten vzduch naprosto ideální pro to, aby nám ten virus foukal někam jinam. Samozřejmě že děláme vše pro to, abychom udrželi i veškeré protiepidemické opatření, ty hygienická opatření na maximálně nejvyšší úrovni. To znamená opravdu je zde prolévána dezinfekce horem pádem. Na každém vstupu je možnost si vydezinfikovat ruce. Jsou individuální rozestupy a stravování zatím probíhá pouze jednoho u stolu, případně s přepážkou, tak abychom udrželi opět tu bezpečnost. Ubytování na jednolůžkovém pokoji, takže myslím si, že ten kontakt vzhledem k tomu jaká jsou omezení i zde pohybu teďka v rámci okresu, tak je minimalizován. Myslím, že právě pro tu lázeňskou léčbu je teďka naprosto nejideálnější prostředí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Lázně Karlova Studánka mají kapacitu 400 pacientů, pakliže se nemýlím. Jak jste aktuálně vytížení?

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Celkově jsme vytíženi pouze z jedné čtvrtiny ,takže máme tady z celé kapacity asi tak okolo 100 pacientů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co to udělá s vaším rozpočtem? Už když k tomu přičteme i ten loňský stav.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Rozhodně není tím pozitivním na co bych rád koukal, nicméně věříme, že ta opatření po velikonočních svátcích se určitým způsobem rozvolní. Věřím, že si občané, naši klienti, pacienti svědomitě budou pracovat na prevenci a budou chtít doléčit i určité neduhy, které třebas postcovidový syndrom přináší a že i tu ekonomiku do konce roku doženeme. Já věřím, jsem optimista. Tak nesmíme přidávat do depresivních období, ba naopak musíme věřit, že vše co se v dobré vrátí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, přeji Vám, ať co nejvíce pacientů k vám najde do Karlovy Studánky cestu.

Jan Poštulka, ředitel Lázní Karlova Studánka: Já vám děkuji.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat