Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Moravian-Silesian Tourism řídí cestovní ruch regionu Severní Morava a Slezsko. Zabývá se destinačním managementem Moravskoslezského kraje. Kolik turistů k nám zavítá, co je nejvíce zajímá a také jak se turismus v kraji rozvíjí? Nejen na to se budu ptát Petra Koudely, jednatele společnosti. Dobrý den, vítejte u nás.
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Děkuji za pozvání a všechny zdravím.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Skočíme rovnýma nohama do tématu. Kolik turistů zavítá do Moravskoslezského kraje a za čím nejčastějí?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Ono se to dá posuzovat podle více aspektů, ale v zásadě absolutní čísla, jak se sleduje cestovní ruch v ČR, vykazuje Český statistický úřad kvartálně a je to podle počtu ubytovaných. Aktuální čísla, které teď jsou asi nejzajímavější, bohužel budou až na podzim. Takže my vycházíme z trendů, které jsou pro náš kraj naštěstí pozitivní. V této chvíli disponujeme čísly za první a druhý kvartál, od druhého kvartálu teprve těsně. A tady musíme říct, že ta čísla jsou lepší než v předchozích letech. Dokonce v jistých obdobích se dostávají i před čísla před covidem, takže trendy jsou pozitivní. V zásadě v roce 2019 před covidem se na severní Moravě ubytovalo více než milion návštěvníků. V uplynulém roce to bylo velmi málo pod touto hranicí a my věříme, že tento rok se nám tu hranici milion znovu podaří překonat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To si přejeme určitě všichni. Zajímá Vás od turistů a návštěvníků Moravskoslezského kraje zpětná vazba, jak se jim tady líbí, proč by se tady vrátili? Za čím nejčastěji k nám jezdí a jaký mají názor na Moravskoslezský kraj z pohledu turisty?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Odpovím, jenom možná ještě doplním, že vycházíme ještě z dotazníkových šetření a víme, že v tuzemsku se letos rozhodlo zůstat o 7 % méně turistů než loni. A ti, co tedy u nás zůstávají, je to pro letošek asi 61 % obyvatel v ČR, 42 % míří za procházkami za lehkými túrami, což hraje v náš prospěch. Jeseníky, Beskydy je určitě lákadlo, které zejména teď v letní turistické sezoně, i když není zima, bezvadně funguje. Lákají taky technické památky, industriální památky a programy v nich realizované.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že o 7 % méně lidí zůstává tady v Česku. Zjišťujete i důvody, proč se třeba lidé rozhodují zůstat více v Česku nebo jet do zahraničí nebo zavítat opakovaně do nějakého kraje? Dá se zjistit tato informace?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Různými dotazníkovými šetřeními asi ano. Znovu říkám, pro náš kraj je pozitivní to, že u nás ta tendence je spíš stoupající. Takže lidé Moravskoslezský kraj objevují. Po covidovém období se asi nabízí šance pro turisty vycestovat do zahraničí a užívat si toho, že můžou. To je neprospěch České republiky. Myslíme si, že současná ekonomická situace může spíš nahrávat právě tuzemským cestám. A na nás teď je, a na podnikatelích, kteří u nás jsou velmi úspěšní na poli cestovního ruchu, abychom nalákali co nejvíce lidí právě na severní Moravu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já jsem v úvodu řekla, že se zabýváte také destinačním managementem Moravskoslezského kraje. Těch destinací je tady mnoho a každá destinace má jakýsi řídící orgán nebo možná nějakou organizaci, která upozorňuje na ty zvláštnosti toho každého kousku našeho kraje. Jaká je s nimi spolupráce?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Tak ono to teď vyznělo institucionálně, nejsou to žádné velké organizace, žádné velké úřady v ČR. V zásadě v každém regionu je to možná trošku méně destinační ve srovnání s jinými regiony, jako je Chorvatsko, Slovinsko, ale i Slovensko nebo Rakousko. Ještě je tady jeden důležitý moment. V ČR neexistuje zákon o cestovním ruchu. Respektive existuje, ale ten, který chrání právě turisty, kteří vyrážejí za dovolenými ven. Ale v ČR podnikatelský sektor právě žádný zákon neošetřuje, nepodporuje. Jak jsem zmínil například Slovensko, Slovinsko, Rakousko nebo Chorvatsko, což se dá říct, že je vyspělá destinace, Švýcarsko, ty ten zákon mají a u nás existuje alespoň jakýsi certifikovaný systém, kdy na národní úrovni řídí cestovní ruch Ministerstvo pro místní rozvoj prostřednictvím své agentury CzechTourism na krajských úrovních, to jsme my jako centrála cestovního ruchu Moravskoslezského kraje. Potom je konkrétně náš region rozdělen na šest dalších oblastí. V našem případě jsou to Beskydy, Jeseníky, Těšínské Slezsko, Ostrava samotná, Poodří a Opavské Slezsko. No a v každém regionu je pár lidí. Ti jsou s námi v kontaktu stejně jako my s lidmi na Národní centrále cestovního ruchu a snažíme se pro náš region urvat co největší zásah a co největší zájem. Ať už novinářů, agentur, které například dělají i konference, kongresy, tak abychom je nalákali tady k našim podnikatelům, aby se u nás ubytovali, aby u nás utratili. A takhle to funguje. Kromě toho máme ještě i nějaké servisní funkce, co se týče cestovního ruchu. Takže pomáháme například zprostředkovávat signál z roleb, které v zimě projíždějí běžkařské stopy, a přenášíme ty data na internet, na mapy.cz, máme Film Offset manažera, který se stará o o to, aby když se přijede natáčet, abychom zužitkovali krásy našeho kraje právě i k lákání prostřednictvím filmů. Takže máme takového člověka a máme člověka, který právě láká konference, kongresy, objíždí největší evropské agentury a snaží se jim nabídnout naše kongresové prostory, naše hotely. Tak to je taková servisní poloha.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy také máte za úkol rozvíjet turismus v Moravskoslezském kraji. To asi navazuje na to všechno, co jste řekl. Nejenže hledáte asi i nové možnosti, kam ještě pozvat turisty, ale zatraktivnit ta místa. Je to tak?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Je to tak. To hlavní břímě a úspěchy a zásluhy samozřejmě leží na podnikatelích. My jsme takhle i nastaveni. Když jsem mluvil o tom, že ten zákon v ČR pořád není, je to s podivem, protože například cestovní ruch s navazujícími odvětvími tvoří téměř čtyři procenta národního hrubého domácího produktu, což je skoro tak jako zemědělství nebo stavebnictví. A tady pravidla, třeba legislativní, jsou. Takže my se snažíme pomoct zejména podnikatelům, přizpůsobit jim ty podmínky tak, aby v komplexnosti se mohli starat oni o své a my o celou destinaci. Protože žádný návštěvník nejede do konkrétního hotelů a zajímá ho okolí, zajímá ho ta oblast, zajímají ho atraktivity poblíž hotelů, možnosti a to už potom je na někom, kdo to musí řešit komplexně za každého daného podnikatele.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Za čím tedy turisté nejčastěji v Moravskoslezském kraji dojíždějí?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Tak jsou to ty Jeseníky, Beskydy samozřejmě. Ale je to i ten industriál a technické památky. Nám udělal velkou radost loňské ocenění na národní úrovni v cenách cestovního ruchu, kdy vůbec nejlepší produkt cestovního ruchu v ČR byla vyznamenána Technotrasa, což je portfolio těch nejzajímavějších míst, kde se snažíme prezentovat industriální historii, ukazovat památky, zpřístupňovat je společně s podnikateli. Předčili jsme tak ty nejzajímavější místa v ČR a je to takový stimul pro návštěvníky z jiných koutů ČR poznat severní Moravu. Takže je to ta Technotrasa, ale potom na základě čerstvě přijaté strategie cestovního ruchu, kterou přijal MSK minulý rok, jsme si vybrali další čtyři témata, na které lákáme. Kromě té industrie chceme být region přívětivý pro rodiny s dětmi, jsme určitě originální a máme šanci zapůsobit právě v eventech. Jsou to festivaly, ale nejsou to jenom kulturní akce, jsou to sportovní akce, Zlatá tretra, společenské dny NATO, potom jsou to hory a Jeseníky, což se snažíme lákat návštěvníky na vybudovanou infrastrukturu, například v podobě golfových hřišť, ale i stanic dobíjecích a půjčoven elektrokol, které máme rozmístěny napříč krajem. No a potom se snažíme náš region nabízet právě agenturám, které vozí návštěvníky na konference, kongresy na pracovní cesty, protože návštěvník, který jede na služební cestu, utrácí statisticky třikrát až čtyřikrát víc peněz, než návštěvník, který jede na rodinnou dovolenou. I to je určitě pro náš kraj zajímavé téma.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A to je pro mne velké překvapení. Jak to? Kde nejvíc utratí člověk, který jede na služební cestu?
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Teď to nechci úplně shazovat, ale na služebních cestách člověk disponuje služební firemní kartou, na soukromých dovolených, si každý hlídá svůj rozpočet, čili čísla ukazují, že opravdu stojí za to, aby se regiony ucházely o tu klientelu korporátní, kongresovou a proto vznikají i právě tyhle aktivity, abychom přilákali návštěvníky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane Koudelo, já vám děkuji za rozhovor, náš čas vypršel, i za pozvání do Moravskoslezského kraje.
Petr Koudela, jednatel společnosti Moravian-Silesian Tourism: Já děkuju za zájem a všechny zvu na severní Moravu.
Redakčně upraveno / zkráceno.