Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Tomáš Kotyza, ředitel KÚ MS kraje: Ředitel KÚ je Osobností roku

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ředitel moravskoslezského krajského úřadu Tomáš Kotyza je E-osobností roku. Mění úřad z papírového na elektronický. Údajně jinde v česku není tak snadné vyřídit téměř všechny potřebné záležitosti přes internet jako u nás v regionu. Více už Tomáš Kotyza. Dobrý den, vítejte.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátek pane řediteli se sluší Vám pogratulovat k takovému úspěchu. Jak si ho vážíte osobně?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak děkuji. Je to samozřejmě úspěch, který potěší. Jsem velice rád, že i porota si všimla toho, že Krajský úřad Moravskoslezského kraje se snaží být takovým pionýrem, lídrem v této v této oblasti. Jak vlastně úřad zpřístupnit a zpříjemnit lidem a v zásadě zpříjemnit jakoby do té míry, že ho lidé nemusí v podstatě navštěvovat, protože je jasné, že to není nic příjemného chodit na úřad, strávit tam ten čas, jezdit po městě, hledat místo na zaparkování, i když u nás to mimochodem není problém. Tak v každém případě je to spojené s celou řadou jakoby ne příliš příjemných zážitků, takže možná proto je lepší nabídnout veškeré služby tak, ať jsou dostupné někde z toho gauče, z tepla domova atd. Ale jinak samozřejmě nevnímám to jako ocenění jenom své osoby, ale je to samozřejmě práce celého týmu. Lidí, kteří na té elektronizaci pracují a není to málo lidí a není to málo práce.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Není to první ocenění, protože těch už krajský úřad nasbíral v posledních letech daleko více. Vyjmenujte alespoň některé, kterých si možná nejvíce vážíte.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak asi největší váhu má ocenění Rady kvality ČR a je to vlastně o tom, že systém řízení krajského úřadu je na řekněme světové úrovni.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A vy jste sám řekl, že si dovedete představit, že lidé raději než by přišli k vám si řeší věci z tepla domova. Asi nejvíc se to teď projevilo během letošního roku, kdy úřad buď byl uzavřený nebo těch hodin byl hodně omezeno. Takže možná náš Moravskoslezský krajský úřad to měl jednodušší než ty jiné v zemi, protože ta elektronizace už je na jiné úrovni než v jiných krajích.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: No je to pravda. Vlastně ta doba, ta zvláštní doba, kterou nemáme nikdo příliš rádi a všichni se těšíme až pomine. Ukázala nám, že ten nastavený směr je naprosto v pořádku. To znamená a teď bez toho, že jsme očekávali covid. Zkrátka, ať je to pro občana nebo pro toho zákazníka co nejpříjemnější. V zásadě my jsme se vlastně připravili a my jsme se připravili do té míry, že 90 procent služeb krajského úřadu může ten zákazník čerpat elektronicky. Teď je na tahu ten zákazník, aby začal ty služby elektronicky čerpat. Dneska když bych srovnal. Za rok přijde nějaký 80 tisíc nějakých podání. Dneska už je elektronicky podáno více než polovina, nicméně elektronické podání neznamená, že toto podání na tom e-formuláři, které je podepsáno tím digitálním podpisem, ale pokud by tomu tak bylo. Pokud by opravdu lidé začali stoprocentně čerpat tu možnost těchto služeb, tak zkrátka neudělají v tom podání chybu, protože je to vede jako jakýkoliv jiný formulář e-shopu. Prostě jsou povinná políčka, které je potřeba vyplnit a pokud to mám všechno správně vyplněné, tak mám samozřejmě jakousi garanci, že mě ten úřad nebude přerušovat řízení, vyzývat k doplnění nějakých náležitostí a podobně. A že zkrátka už to podání půjde přímo na stůl tomu úředníkovi, který ho má zpracovat. To znamená vynecháváme takové ty uzly typu podatelny atd. ušetříme tím i další pracovníky, ušetříme tím peníze.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Říkáte, že ušetříte pracovníky. Znamená to, že pokud takhle budete postupovat dál s elektronizací a robotizací krajského úřadu, že budete potřebovat méně lidí?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak do těch obslužných profesí v každém případě.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte zpětnou vazbu od lidí, kteří používají elektronický portál služeb. Jsou mezi nimi i lidé, třeba důchodového věku senioři a handicapovaní? Zvládnou to také zvládnout?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Ano, také je to jednoduché, nicméně jak jsem řekl. My jsme na začátku, jsme pionýři. Samozřejmě nelze očekávat, že každý systém bude na tom začátku úplně dokonalý. Systém je intuitivní, je graficky přívětivý, myslím si, že každý ho zvládne. Samozřejmě jsou tam různé jakoby možná omezení, že v čerpání různých služeb se člověk musí několikrát přihlásit do toho systému a to jakoby našimi silami úplně neumíme zvládnout, abychom tady tyhle překážky vyladili, ale umíme to zase zvládnout třeba ve spolupráci s ministerstvem vnitra a portálem Občana ČR a nějakou jednotnou identitní bránou, což jsou nějaké detaily, které jsou uvnitř tohoto systému. A pokud se nám podaří všechno doladit, tak to bude zase pro toho občana o krok příjemnější. Největší bariéra pro toho zákazníka ve vztahu ke komunikaci s úřadem je, že samozřejmě je to podmíněno tím, že má nějakou elektronickou identitu. Buď elektronický občanský průkaz nebo datovou schránku. A teď nově možná i bankovní identitu a pokud pokud nemá, tak samozřejmě ta možnost čerpání těch služeb je omezená. Jak ta naše aktivita a ta naše snaha v podstatě vede i k tomu, že bychom chtěli občany podnítit k tomu, ať si ty datové schránky, případně ty e-občanky zřizují.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To jak krajský úřad elektronicky funguje je i u vás? I vy jste člověk, který má rád elektronizaci? Zřejmě ano, protože jste hlavu a krkem, která hýbe těmi procesy.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Nevím, jestli bych se označil přímo za člověka, který jakoby je fanda do elektronizace. Možná částečně taky. Já hlavně nemám rád zbytečnou práci a já si říkám, že práci, kterou za nás může v podstatě ten počítač nebo softwarový robot nebo kdokoliv jiný udělat, tak tenhle ten čas tam lidé být nemusí nebo mohou být přesměrování na práci, která je pro občana tohoto kraje užitečnější. Má větší přidanou hodnotu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A jsou některé záležitosti, které nedovoluje zákon, aby se mohly vyřídit elektronicky? Tudíž ten občan musí přijít k vám na úřad?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak to je opravdu minimální část agendy. Odhaduji to na nějakých deset procent, která vyžaduje fyzickou přítomnost lidí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Které to třeba jsou? Můžete uvést?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Typicky je to třeba státní občanství atd. kde člověk musí opravdu přijít fyzicky se prokázat, že je to on nebo případně nějaké ověřování listin a podobně. To znamená tam, kde opravdu musí být nějaký ten fyzický kontakt s nějakým tím fyzickým papírem, který prostě člověk přinese.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Součástí portálu služeb je i portál pacienta. Co si prostřednictvím tohoto portálu můžou lidé vyřídit?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Portál pacienta je v zásadě taková samostatná odnož, která velice já bych řekl sofistikovaný a dobrým způsobem umožňuje pacientům, potenciálním pacientům, se objednat na vyšetření k lékaři, do zařízení zdravotního, které si vybere. Vybere si čas, může si objednat výpis ze zdravotní dokumentace, může si objednat zdravotní dopravní službu, cokoliv co se tady tohoto týče.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A co chystáte pro další následující měsíce a roky?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak já bych řekl, máme připraveno a v tuto chvíli se budeme snažit motivovat a naučit lidi, ať opravdu s tím začnou všichni pracovat a v okamžiku, kdy se zvýší zásadním způsobem ta poptávka po tomto typu služby, tak pak už jakoby na základě nějaké širší zpětné vazby můžeme pracovat na jejím dopilování, zpřesnění, vylepšení atd. ale v tuto chvíli není už kam se dále v té elektronizaci rozvíjet.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jsou mezi námi lidé, kteří nemají rádi počítač, nechtějí řešit prostřednictvím virtuálních služeb své záležitosti. Chtějí za úředníky a na krajský úřad přijít. Neodmítnete je?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Pochopitelně neodmítneme. Máme otevřeno pro veřejnost běžně. Samozřejmě každý den v týdnu. Teď je trošičku omezená ta provozní doba díky situaci která panuje. Nicméně i na tyto občany myslíme ve smyslu, že jim umožňujeme prostřednictvím portálu služeb se objednat. To znamená mají tu garanci, že ten příslušný úředník si na něj udělá čas. Mohou si dokonce ve velmi blízké budoucnosti rezervovat i parkovací místo před budovou krajského úřadu, které bude vázáno na ten čas schůzky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já vám děkuji za rozhovor a přeji Vám i Vašim kolegům hodně takových podobných úspěchů. Ať se Vám daří.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Děkuji moc. Mějte se moc hezky. Děkuji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Tomáš Kotyza, ředitel KÚ MS kraje: Ředitel KÚ je Osobností roku
09. prosince 2020, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ředitel moravskoslezského krajského úřadu Tomáš Kotyza je E-osobností roku. Mění úřad z papírového na elektronický. Údajně jinde v česku není tak snadné vyřídit téměř všechny potřebné záležitosti přes internet jako u nás v regionu. Více už Tomáš Kotyza. Dobrý den, vítejte.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátek pane řediteli se sluší Vám pogratulovat k takovému úspěchu. Jak si ho vážíte osobně?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak děkuji. Je to samozřejmě úspěch, který potěší. Jsem velice rád, že i porota si všimla toho, že Krajský úřad Moravskoslezského kraje se snaží být takovým pionýrem, lídrem v této v této oblasti. Jak vlastně úřad zpřístupnit a zpříjemnit lidem a v zásadě zpříjemnit jakoby do té míry, že ho lidé nemusí v podstatě navštěvovat, protože je jasné, že to není nic příjemného chodit na úřad, strávit tam ten čas, jezdit po městě, hledat místo na zaparkování, i když u nás to mimochodem není problém. Tak v každém případě je to spojené s celou řadou jakoby ne příliš příjemných zážitků, takže možná proto je lepší nabídnout veškeré služby tak, ať jsou dostupné někde z toho gauče, z tepla domova atd. Ale jinak samozřejmě nevnímám to jako ocenění jenom své osoby, ale je to samozřejmě práce celého týmu. Lidí, kteří na té elektronizaci pracují a není to málo lidí a není to málo práce.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Není to první ocenění, protože těch už krajský úřad nasbíral v posledních letech daleko více. Vyjmenujte alespoň některé, kterých si možná nejvíce vážíte.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak asi největší váhu má ocenění Rady kvality ČR a je to vlastně o tom, že systém řízení krajského úřadu je na řekněme světové úrovni.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A vy jste sám řekl, že si dovedete představit, že lidé raději než by přišli k vám si řeší věci z tepla domova. Asi nejvíc se to teď projevilo během letošního roku, kdy úřad buď byl uzavřený nebo těch hodin byl hodně omezeno. Takže možná náš Moravskoslezský krajský úřad to měl jednodušší než ty jiné v zemi, protože ta elektronizace už je na jiné úrovni než v jiných krajích.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: No je to pravda. Vlastně ta doba, ta zvláštní doba, kterou nemáme nikdo příliš rádi a všichni se těšíme až pomine. Ukázala nám, že ten nastavený směr je naprosto v pořádku. To znamená a teď bez toho, že jsme očekávali covid. Zkrátka, ať je to pro občana nebo pro toho zákazníka co nejpříjemnější. V zásadě my jsme se vlastně připravili a my jsme se připravili do té míry, že 90 procent služeb krajského úřadu může ten zákazník čerpat elektronicky. Teď je na tahu ten zákazník, aby začal ty služby elektronicky čerpat. Dneska když bych srovnal. Za rok přijde nějaký 80 tisíc nějakých podání. Dneska už je elektronicky podáno více než polovina, nicméně elektronické podání neznamená, že toto podání na tom e-formuláři, které je podepsáno tím digitálním podpisem, ale pokud by tomu tak bylo. Pokud by opravdu lidé začali stoprocentně čerpat tu možnost těchto služeb, tak zkrátka neudělají v tom podání chybu, protože je to vede jako jakýkoliv jiný formulář e-shopu. Prostě jsou povinná políčka, které je potřeba vyplnit a pokud to mám všechno správně vyplněné, tak mám samozřejmě jakousi garanci, že mě ten úřad nebude přerušovat řízení, vyzývat k doplnění nějakých náležitostí a podobně. A že zkrátka už to podání půjde přímo na stůl tomu úředníkovi, který ho má zpracovat. To znamená vynecháváme takové ty uzly typu podatelny atd. ušetříme tím i další pracovníky, ušetříme tím peníze.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Říkáte, že ušetříte pracovníky. Znamená to, že pokud takhle budete postupovat dál s elektronizací a robotizací krajského úřadu, že budete potřebovat méně lidí?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak do těch obslužných profesí v každém případě.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte zpětnou vazbu od lidí, kteří používají elektronický portál služeb. Jsou mezi nimi i lidé, třeba důchodového věku senioři a handicapovaní? Zvládnou to také zvládnout?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Ano, také je to jednoduché, nicméně jak jsem řekl. My jsme na začátku, jsme pionýři. Samozřejmě nelze očekávat, že každý systém bude na tom začátku úplně dokonalý. Systém je intuitivní, je graficky přívětivý, myslím si, že každý ho zvládne. Samozřejmě jsou tam různé jakoby možná omezení, že v čerpání různých služeb se člověk musí několikrát přihlásit do toho systému a to jakoby našimi silami úplně neumíme zvládnout, abychom tady tyhle překážky vyladili, ale umíme to zase zvládnout třeba ve spolupráci s ministerstvem vnitra a portálem Občana ČR a nějakou jednotnou identitní bránou, což jsou nějaké detaily, které jsou uvnitř tohoto systému. A pokud se nám podaří všechno doladit, tak to bude zase pro toho občana o krok příjemnější. Největší bariéra pro toho zákazníka ve vztahu ke komunikaci s úřadem je, že samozřejmě je to podmíněno tím, že má nějakou elektronickou identitu. Buď elektronický občanský průkaz nebo datovou schránku. A teď nově možná i bankovní identitu a pokud pokud nemá, tak samozřejmě ta možnost čerpání těch služeb je omezená. Jak ta naše aktivita a ta naše snaha v podstatě vede i k tomu, že bychom chtěli občany podnítit k tomu, ať si ty datové schránky, případně ty e-občanky zřizují.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To jak krajský úřad elektronicky funguje je i u vás? I vy jste člověk, který má rád elektronizaci? Zřejmě ano, protože jste hlavu a krkem, která hýbe těmi procesy.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Nevím, jestli bych se označil přímo za člověka, který jakoby je fanda do elektronizace. Možná částečně taky. Já hlavně nemám rád zbytečnou práci a já si říkám, že práci, kterou za nás může v podstatě ten počítač nebo softwarový robot nebo kdokoliv jiný udělat, tak tenhle ten čas tam lidé být nemusí nebo mohou být přesměrování na práci, která je pro občana tohoto kraje užitečnější. Má větší přidanou hodnotu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A jsou některé záležitosti, které nedovoluje zákon, aby se mohly vyřídit elektronicky? Tudíž ten občan musí přijít k vám na úřad?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak to je opravdu minimální část agendy. Odhaduji to na nějakých deset procent, která vyžaduje fyzickou přítomnost lidí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Které to třeba jsou? Můžete uvést?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Typicky je to třeba státní občanství atd. kde člověk musí opravdu přijít fyzicky se prokázat, že je to on nebo případně nějaké ověřování listin a podobně. To znamená tam, kde opravdu musí být nějaký ten fyzický kontakt s nějakým tím fyzickým papírem, který prostě člověk přinese.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Součástí portálu služeb je i portál pacienta. Co si prostřednictvím tohoto portálu můžou lidé vyřídit?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Portál pacienta je v zásadě taková samostatná odnož, která velice já bych řekl sofistikovaný a dobrým způsobem umožňuje pacientům, potenciálním pacientům, se objednat na vyšetření k lékaři, do zařízení zdravotního, které si vybere. Vybere si čas, může si objednat výpis ze zdravotní dokumentace, může si objednat zdravotní dopravní službu, cokoliv co se tady tohoto týče.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A co chystáte pro další následující měsíce a roky?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Tak já bych řekl, máme připraveno a v tuto chvíli se budeme snažit motivovat a naučit lidi, ať opravdu s tím začnou všichni pracovat a v okamžiku, kdy se zvýší zásadním způsobem ta poptávka po tomto typu služby, tak pak už jakoby na základě nějaké širší zpětné vazby můžeme pracovat na jejím dopilování, zpřesnění, vylepšení atd. ale v tuto chvíli není už kam se dále v té elektronizaci rozvíjet.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jsou mezi námi lidé, kteří nemají rádi počítač, nechtějí řešit prostřednictvím virtuálních služeb své záležitosti. Chtějí za úředníky a na krajský úřad přijít. Neodmítnete je?

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Pochopitelně neodmítneme. Máme otevřeno pro veřejnost běžně. Samozřejmě každý den v týdnu. Teď je trošičku omezená ta provozní doba díky situaci která panuje. Nicméně i na tyto občany myslíme ve smyslu, že jim umožňujeme prostřednictvím portálu služeb se objednat. To znamená mají tu garanci, že ten příslušný úředník si na něj udělá čas. Mohou si dokonce ve velmi blízké budoucnosti rezervovat i parkovací místo před budovou krajského úřadu, které bude vázáno na ten čas schůzky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já vám děkuji za rozhovor a přeji Vám i Vašim kolegům hodně takových podobných úspěchů. Ať se Vám daří.

Tomáš Kotyza, ředitel krajského úřadu MSK: Děkuji moc. Mějte se moc hezky. Děkuji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-09-12-2020-17-14