Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mým dnešním hostem je profesor Igor Františák, umělecký ředitel a zakladatel Svatováclavského hudebního festivalu. Povídat si budeme o projektu Hudební výlety, který vznikl v roce 2009 jako nová forma festivalového programu. Tento cyklus přináší klasickou hudbu do netradičních prostor od kostelů a zámků až po industriální památky. Dobrý den, vítejte u nás, pane profesore.
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Dobrý den a děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Cyklus Hudební výlety se přejmenoval v roce 2018, ale jak jste zmínila v úvodu, vznikl už jako odnož Svatováclavského hudebního festivalu v roce 2009. Co tedy přináší navíc oproti Svatováclavskému hudebnímu festivalu?
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Tak předně, jedná se o celoroční projekt, to znamená, není časově ohraničený jako Svatováclavský hudební festival, který se koná v září, ale probíhá po celý rok. Zároveň má širší žánrové pojetí, protože nepředstavuje jen vážnou hudbu, ale zařazuje i jazzové koncerty, folklor a různé rozvojové projekty. Je tedy otevřenější a přístupnější širšímu publiku. Cílem projektu je také podpořit kulturní turismus, a právě proto byl v roce 2018 rozšířen a přejmenován – původně se jmenoval Čtvero ročních období. V roce 2018, tedy při stoletém výročí založení Československa, jsme se rozhodli zmapovat zajímavé prostory Moravskoslezského kraje, nejen kostely a sakrální stavby, ale také historické a technické památky. Projekt tak vznikl v přímé spolupráci s Moravskoslezským krajem a představuje pestřejší, celoroční a otevřenější hudební koncept.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Znamená to, že už se už vůbec nevracíte do klasických koncertních sálů s vašimi koncerty, s vaším projektem?
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Tak to klasické koncertní sály v Moravskoslezském kraji nemáme, čekáme, až se vlastně postaví první. Tento projekt má být vlastně takovým opravdu, řekněme, kulturně turistickým eventem. Není to jenom samotný koncert, ale jde nám o propojení toho atraktivního prostoru s živým obsahem hudby a vlastně k tomu ty jednotlivé prostory se vlastně vybízejí. Takže když jsme na zámcích, jako je třeba Frýdek-Místek, Nová Horka, Žerotín anebo nebo Kunín nebo Bruntál, tak se snažíme samozřejmě do těchto prostor zasazovat hudbu nejčastěji teda vážnou, tedy klasickou, ale řekněme historicky poučené. To znamená nejčastěji jsou to právě soubory, které se specializují na dobový provoz staré hudby, tzn. barokní ansámbly nebo soubory, které dělají období klasicismu, tzn. Beethovena, Haydna, Mozarta a oproti tomu ty industriální prostory, jako například muzeum nákladních vozů Tatra. Kde vlastně budeme dělat krásný projekt pana Javorského s významným beskydským muzikantem Mariánem Friedlem a jazzovým triem. Tak se ukazuje, že vlastně propojení i těch industriálních prostor, které jsou mnohdy vlastně akusticky velice zajímavé a atraktivní, stejně jako například řetízkové šatny dolu Michal a řada dalších prostor, tak se snažíme zase tam zasazovat projekty, které se vlastně jakoby sluší do těch prostorů dávat. To znamená dělali jsme tam třebas Klezmer, Ostrava Band, dělali jsme tam koncerty jazzových muzikantů, ale také folklorní vystoupení nebo projekty ovlivněné folklorem. Nejde tedy jen o klasický koncert, ale o opravdový společenský event. To znamená, že kromě hudebního zážitku dochází také k setkávání lidí. Na mnoha koncertech je například přestávka s vínem a máme možnost pořádat i besedy s umělci nebo pozvanými hosty. Například nyní ve Frýdku-Místku na zámku byl přítomen muzikolog pan Kapsa, který měl průvodní slovo, a poté proběhla i diskuse s publikem. Myslím si, že právě tohle je krásné doplnění samotného živého programu, které dává celému projektu hlubší společenský i kulturní rozměr.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k jednotlivým koncertům nebo k jednotlivým hudebním výletům. Pozveme naše diváky na některé, které se budou konat.
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Tak, jak jsem řekl, tedy vlastně nejbližší. Ten proběhne vlastně teď, o víkendu 15. a 16. listopadu, na kterém se představí Vláďa Javorský s Marianem Friedlem a jazzovým triem. Potom nás vlastně do konce roku čekají ještě zbývající tři koncerty, ale pochopitelně máme připraven vlastně už celý koncept na na rok 2026. Bude to celkem dvacet pět koncertů, které budou putovat vlastně celým Moravskoslezským krajem v průběhu toho celého kalendářního roku. No a z těch tří koncertů bych ještě mohl jmenovat Zámecký koncert ve Frýdku-Místku, kde se představí jedna z nejlepších mezzosopranistek současnosti Markéta Cukrová s klavíristou Mirkem Sekerou. V krásném programu, kde uvedou skladby Haydna a Mozarta. No a ty zbývající dva koncerty, ty budou už trochu jakoby, řekněme, netradiční. Jedním z nich bude koncert Vojenského uměleckého souboru Ondráš s novým programem, který se nazývá O čtvrtém mudrci. A navazujeme s tímto koncertem vlastně na dlouhodobou spolupráci s tímto fantastickým folklorním souborem, který zaštiťuje Armáda České republiky. A ten koncert budeme realizovat v evangelickém kostele v centru Ostravy od pondělí 8. prosince. No a posledním koncertem bude vystoupení Dana Bárty s duem slovenským Lash & Grey a myslím, že to bude taková krásná tečka za tou celou řadou letošních hudebních výletů.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak na to se samotná budu těšit, protože to duo znám. A klobouk dolů před nimi.
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Ano, jsou fantastičtí, je to pravda.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pro jaké publikum jsou tyto koncerty, které nabízíte, určeny? Protože to, co říkáte – ty besedy a podobné doprovodné aktivity – by se dalo říct, že jsou spíše pro užší skupinu posluchačů, kteří mají o vážné hudbě větší povědomí. Byť vím, že jsme se už jednou bavili o tom, proč se jí vlastně říká vážná hudba, když ve skutečnosti často vůbec vážná není.
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Ano, je to tak. Já si právě myslím, že opak je pravdou. Že právě prostřednictvím těch besed, prezentací a setkávání s těmi umělci, ať už o pauze anebo po koncertu, si myslím, že právě laické publikum, které má k hudbě blízko, a nejedná se jenom o koncerty, jak jsem řekl, vážné hudby, ale taky jazz, folklór nebo různé crossover projekty, to znamená přesahy, nové projekty. Myslím si, že tím, že mají možnost návštěvníci nahlédnout do té pomyslné muzikantské kuchyně a zjistit při té diskuzi, protože nejprve je samozřejmě ta diskuse komentovaná, ale potom mají možnost i návštěvníci pokládat otázky jednotlivým aktérům, je to velice atraktivní a může to přiblížit milovníkům hudby svět profesionálů – jakým způsobem se třeba na koncerty připravují, jak vybírají program atd. Takže za mě je to právě naopak, já to vnímám spíše jako popularizaci než něco hudebně uzavřeného.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jednou konferenci jsme, dá se říct, už na sklonku letošního roku. Určitě už víte některé "hvězdy" příštího Svatováclavského hudebního festivalu prozradíte? Našim divákům uděláme už takovou malou pozvánku na příští rok.
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Tak Svatováclavský hudební festival, vlastně druhý projekt, o který se starám. Ano, je to tak, už v prosinci budeme spouštět vlastně předprodej a vlastně i možnosti vánočních dárků. Možná řeknu dvě jména. Jedno je vlastně návrat anglického vokálního souboru VOCES8. Byly vlastně dominantní na cenu Grammy a před rokem jsme vlastně museli 3x navyšovat kapacitu kostela v Pustkovci, protože byl o tento koncert mimořádný zájem a jedná se opravdu o jeden z nejlepších vokálních souborů současnosti. No a druhé jméno je Adam Plachetka, náš nejvýznamnější nebo nejpopulárnější barytonista. Teď, jestli se nepletu, minimálně poslední dva měsíce strávil v Metropolitní opeře v New Yorku, kde hostuje a na Svatováclavském hudebním festivalu vystoupí v sólovém pěveckém recitálu. Takže si myslím, že to bude velice atraktivní.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak to teda asi ano. Já vám děkuji za rozhovor i za krásnou pozvánku nejen na Hudební výlety, ale také na Svatováclavský hudební festival.
Igor Františák, pedagog, klarinetista, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Děkuji a přeji příjemný den a děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mějte se hezky.
Redakčně upraveno / zkráceno.
