Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Stavba obchvatu Frýdku-Místku jde podle plánu na pravidelném kontrolním dni v polovině července se na tom shodli zástupci města a ředitelství silnic a dálnic. Druhá etapa se bude týkat stavby mostu. Téma pro náměstka primátora Frýdku-Místku Karla Deutchera. Dobrý den, vám u televizních obrazovek a také hezké odpoledne v našem studiu. Dobrý den pane náměstku, vítejte. Tak co se od poloviny července na obchvatu změnilo a jaké novinky těch pár týdnů přinesly?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak z našich poznámek je vidět, že ta stavba opravdu pokračuje. Už se definitivně ta první část přehoupla z těch zemních prací, do staveb mostů a do přípravy na spojovací komunikace. Takže tady si myslím, že každý kdo jde kolem, tak vidí výsledky té práce. A dokonce bych řekl, že každý měsíc je vidět velký pokrok na stavbě.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná bychom ještě na začátek mohli připomenout našim divákům kolik let trvalo, než se vůbec obchvat začal stavět.
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak nechci se předhánět úplně v letech, ale první řekněme taková čára tužkou byla v roce 1996, tak to je už 24 let.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak už jsme zmínili, že druhá etapa se bude týkat mostů a ta druhá etapa je část od cesty na Frýdlant směrem přes Staré Město, Skalici a do Dobré. Předpokládají se tam nějaké problémy, které by se musely řešit?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak zatím ty informace nemáme, byť to území je geologicky složité, ale docela dobře to popisovala projektová dokumentace, takže informace od realizační firmy o tom, že by tam byly nějaké zásadní problémy nemáme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dá se teď už hovořit, že některý z těch úseků a jak dlouhý úsek to je před FM?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak celý ten obchvat je zhruba 4,4 km. Takže je to opravdu docela dlouhé. Kdybyste se vydali pěšky, tak vám bude trvat hodinu, než to projdete.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dá se v tuto chvíli říct, že už je aspoň nějaká část hotová?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Ne, ta stavba jako taková je velice náročná. Je tam poměrně velké množství mostů, takže to co se chystá v nejbližší době bude. Očekává se, že zhruba v listopadu na té první části na vjezdu do Frýdku-Místku do Ostravy dojde k převedení dopravy. Ta doprava dnes jezdí ještě po staré cestě na kruhový objezd a na pravé straně z pohledu od Ostravy vzniká mostní objekt a zhruba v listopadu by se na něho měla převést doprava a tím by se uvolnila stavbařům ta stávající lokalita, kterou musí napojit na obchvat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A možná bychom mohli zmínit řidiče, kteří musí zdolávat teď různé objížďky a takové složité cesty před Frýdkem Místkem. Jakou máte zpětnou vazbu, jak to zvládají? Byť všichni víme, že je to opravdu nutné ten obchvat vybudovat.
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak já před těmi řidiči smekám, protože ta situace se mění každý den. A to nehovořím o nějakých nehodách nebo i dalších situacích mimořádných, které se tady dějí. A Frýdek-Místek je teď skutečně dokonale obklíčen prakticky na všech vjezdech do města. V celém Frýdku-Místku jsou nějaké stavební práce a zůstala už jen poslední volná silnice na Sedliště. Jinak se skutečně pracuje všude a buď je tam teda zúžení nebo dokonce semafory.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mělo by být hotovo částečně v lednu 2021 a ta druhá část za dva roky zhruba.
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak hotovo by mělo být v lednu 2022 ta první část, ale stavbaři sami uvádějí, že leden a prosinec není úplně vhodně nastavený na stavění, takže by rádi tu realizaci měli do listopadu 2021.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A to bude už hotový kompletně celý úsek obchvatu Frýdku-Místku anebo Frýdek-Místek čeká další někde nějaká etapa z jiné části města?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Měla by to být ta první etapa, kterou dneska asi nejvíc uživatelé znají. To znamená cesta od Ostravy na Frýdlant. Tato část bude hotová včetně napojení od Příbora.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mohlo by se něco stát a ta stavba by se protáhla? Byť stavbaři slibují, že raději chtějí skončit dřív. I kvůli počasí.
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak vždycky se může něco stát. Ta stavba je z mého pohledu laika ohromná. Když tam jezdím, tak mě to neustále překvapuje, jak obrovská ta stavba je. A třeba klasický případ byl v době covidu, kdy si nikdo neuměl představit, že tady k nám jede plný kamion geotextílie, kterou ti stavbaři potřebovali a nikoho předtím nenapadlo, že takový kamion z Francie pojede 14 dnů. Takže ta stavba s tím počítala, že to bude jako běžně. Objedná zboží a zhruba za dva dny tady ten kamion bude a pak ta stavba skoro pět dnů stála, protože čekala na geotextilií v tak obrovském množství, které nikde v České republice nebylo a pokud nebudou takovéto mimořádné situace, kdy ten kamion na ty hranice nemohl překračovat, byly obrovské kolony, tak si myslím, že ta stavba bude dokončena řádně a včas.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmínili jsme, že tam budou mosty a kolik těch mostů bude?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Já to nemám úplně spočítáno, byť to na papíře je. Ale je třeba si uvědomit, že tam budou dvě poměrně velké estakády a to už jsou mosty dlouhé přes stovky metrů a jak na části jedna, tak na části dvě. Jinak je tam i spoustu malých mostů, které překlenutí vodoteče. I město Frýdek-Místek staví dneska dva mosty, které pro změnu zase budou překlenovat samotný obchvat. Takže je to celá soustava různých mostů, mostků.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Těsně před Frýdkem-Místkem jsou Chlebovice, Zelinkovice, jak se jich ta stavba dotýká a jak to změní vzhled těch obcí? Protože jsou vlastně průjezdem obcí a vjezdem do Frýdku-Místku.
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak tady už ta část postavena byla v minulosti. Byla to část Chlebovice, Zelinkovice, takže ta samotná výstavba už se jich dneska tolik netýká. Oni si tu stavbu užili v minulých letech a nebylo to jednoduché. Toho prachu a bahna tam bylo spoustu. Dneska jsou vzdálenější, ale dnes jsou zase omezeni v tom, že přijet k nim domů není jednoduché, protože projíždějí stavbou a kamkoliv se vydají do města, tak musí neustále přejíždět tu velkou silnici.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď tady řešíme, jak je těžké vjet do Frýdku-Místku v posledních měsících. Vy se snažíte, aby byla zrušena dálniční známka mezi Ostravou a Frýdkem- Místkem. Snažíte se o to dva roky, tak je něco nového?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Tak ta aktivita je dlouhodobá a my jsme už kdysi, když se dálniční známka měla zavést, tak jsme iniciovali petici. To se potom podařilo nějakou dobu odložit, ale v posledních dvou letech zase ta iniciativa sílí, protože se stalo přesně to, na co už jsme upozorňovali. V momentě, kdy ta dálniční známka bude, tak ta doprava se přelije do těch okolních obcí a tam to způsobí nebývalý nárůst prašnosti a zároveň hlavně provozu. A ten provoz je tam mimořádný. Dneska tam jezdí mnohem víc vozidel, než tam bydlí lidí, takže je jednoznačně vidět, že se z toho stávají tranzitní obce a my to chápeme tak, že to není úplně to, co bychom chtěli. My bychom chtěli, aby ti lidé jezdili po silnici, která k tomu byla určena. A to je ta původní spojnice z Ostravy do Frýdku-Místku. A aby ti lidé neměli bariéru dálniční známky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Abychom se nebavili jen o motoristech. Myslíte také na cyklisty a na několika místech jsou nově vystavěny dobíjecí stanice a takové nějaké servisní stojany. Je to tak?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: My se samozřejmě snažíme každý rok tu cyklistickou infrastrukturu nějakým způsobem zlepšit. A v minulých letech jsme právě udělali dobíjecí stanice, máme řekněme takové dvě nejvytíženější místa a to je u restaurace Na Riviéře nebo u nás se tomu říká u Žida. Takže tam jsme dříve udělali dobíjecí stanici a na Olešné u cyklostezky a tu jsme v letošním roce doplnili právě o ty servisní místa, kde uživatel si může dofouknout kolo, je tam pumpa, ale je tam i základní set klíčů. Může si dotáhnout třeba přední kolo, brzdu. Dá se s tím opravdu taková ta běžná údržba udělat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Frýdek Místek je známý také tím, že má MHD zdarma. Výjimka je ta, že když někdo není Frýdecko-Místecký občan, tak přesto přece jen platí.
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: Jsou vlastně dvě roviny. Buďto si za řídíte ODIS kartu a pak si můžete řekněme nahrát náš tarif a jezdit za jednu korunu. Pokud kartu nemáte, tak platíte deset korun nebo i ten kdo tu kartu nemá přijde za řidičem a zaplatí deset korun a dneska nově i platební kartou.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: My jsme se v minulosti bavili o tom, že Frýdek-Místek usiluje o svojí společnost, která by provozovala městskou hromadnou dopravu. Myslíte si, že se ještě vrátíte k té myšlence?
Karel Deutcher (ČSSD), náměstek primátora: V tuto chvíli zvítězilo to, že dopravní podnik nemá zelenou. Takže ty plány jsou u ledu. Spíše se připravuje soutěž na nového řekněme provozovatele městské hromadné dopravy. Ta dělá ty nutné kroky k tomu, aby se soutěž mohla vyhlásit. V minulosti to samé dělal Moravskoslezský kraj, takže my jdeme v nějakých jeho stopách a zároveň se snažíme i zkvalitňovat dopravu, protože to bylo hlavní motto. My jsme chtěli tu dopravu zkvalitnit. My jsme říkali, že si představujeme, aby po Frýdku-Místku jezdily celo nízkopodlažní vozy, plně klimatizované a s nějakým komfortem pro naše cestující. A to se dříve nedělo, nebyly zcela nízkopodlažní, nebyly klimatizované a například v letošním roce se právě podařilo nakoupit 15 vozidel celo nízkopodlažních a plně klimatizovaných, takže ta naše řekněme motivace zkvalitnit dopravu, tak i při tom, že nemá dopravní podnik zelenou, tak se snažíme dodržet.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za užitečné informace pro diváky televize Polar nejen z Frýdku-Místku.
Redakčně upraveno / zkráceno.