Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje, Vodíková budoucnost MS kraje

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Moderní vlaky v Moravskoslezském kraji, vodíková budoucnost projekty v rámci spravedlivé transformace a další témata pro náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Jakuba Unucku. Dobrý den, vítejte.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Hezký den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Do Beskyd budou jezdit moderní vlaky tzv. Push-pully, jak budou vybaveny. A proč zrovna bylo zvoleno to území, kde Moravskoslezský kraj startuje s tímto projektem?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Jednoduchá věc, správa železnic, které patří ty koleje říká, že to tam někdy bude elektrifikovat. Ale jestli to bude příští rok nebo za pět let nebo za deset nikdo neví. Když jsme řešili ten stav, kdy do toho Frýdku, Frýdlantu a Frenštátu jezdí strašně hodně lidí, tak je to nejvíc vytížená neelektrifikována trať. Řešili jsme, co s tím. A kolegové vymysleli to řešení, že koupíme nový vlak, ale bez mašinky. A dokud tam ty dráty nebudou tak bude jezdit mašinka dieselová nebo vodíková, pokud bude vodík. Až tam ty dráty budou, tak se zapřáhne mašinka elektrická a bude to standardní elektrický vlak.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Až tam ty vlaky budou nebo až bude elektrifikována ta trať, tak výhled časový je kdy?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Fakt v Praze to mají složité s těmi daty. To neví nikdo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Počítá kraj s tím, že by moderní vlaky jezdily i na jiných tratích?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Určitě, protože my teďka budeme soutěžit nebo budeme vybírat dopravce na příštích 15 let a je zřejmé, že budeme chtít, aby jezdil novými vláčky. Je otázka jaké to vláčky budou, protože koupit dneska dieselový vlak je sebevražda ekonomická a politická, protože ten vlak má životnost řekněme 50 let. Já tedy nepodepíšu nákup vlaků na naftu, který bude jezdit v roce 2060, protože tehdy už žádná nafta nebude. Myslím si, že je to nesmysl koupit dieselový vlak. Ale zase ne všude jsou troleje, tak řešíme, jestli tam dát vláček na baterky, který by střídavě jezdil třeba z Ostravy do Studénky, nabil by se, potom by vyjel na trať do Bílovce, tam by jel na baterky zase zpátky do Studénky na baterky a pak by jel do Ostravy, zase by se nabil. Ale zase taková cik-tak cesta nevychází všude. Zejména na těch tratích kolem Krnova, Jeseníku, Olomouc. Krnov, Bruntál, Olomouc, tak tam to prostě baterka být nemůže a tam založíme vodíkové vlaky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Proč do toho kraj vstupuje, podle toho, co říkáte i finančně? Proč to nenechává na Českých drahách? Nemá jiné páky než tomu pomoct finančně s nákupem třeba?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Regionální doprava za prvé je krajská objednávka. Je zvláštní, že některé vlaky platí stát, některé vlaky platí kraj. V tom Krnově to bude úplně šílené, protože tam polovinu vlaků těch rychlíků platí stát a polovinu vlak těch pomalejší platí kraj. Pokud my tam budeme jezdit vodíkem a stát tam bude jezdit smradlavým dieselem, tak jsem zvědav jak to ministr dopravy budoucí zdůvodní. Tady v tom třeba jednáme o společném postupu se státem. Proč do toho vstupuje kraj? Protože kraj platí ze zákona tu regionální dopravu. České dráhy konkrétně v Krnově bude soutěž natvrdo, ať si to rozdají všichni. Tam jako rozhodně se s Českými drahami bavit nebudeme napřímo. Na rozdíl od zbytku toho kraje, ale v tom Krnově ať si to dopravci rozdají.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dalšímu tématu, operační program spravedlivá transformace. To jsou projekty s místním dopadem na Ostravsko. Můžeme některé zmínit? Takový nejčastěji zmiňovaný možná ve spojitosti s krajem je Černá kostka. Ale je to třeba i technologická a podnikatelská akademie a další.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Proč vlastně nějaký fond tady je? Dvě stě roků tady Ostravsko a Karvinsko bylo zneužíváno, využíváno, znásilňováno pro těžbu uhlí. Nejprve pro Rakousko-Uhersko, potom pro Československo a teď pro Česko, tak je pochopitelně po těch 200 letech by nám to ten zbytek republiky případně Evropy měl vrátit. To je jednoznačné. Takže vznikl nějaký evropský fond s nějakými pár penězi, což je tak moc málo, co potřebujeme. Ten fond by měl nakopnout, restartovat ten region. Takže nechceme to použít na stavbu chodníků, byť jsou potřeba a mělo by to být něco, co region trošku nakopne. V Ostravě Černá kostka bezesporu. Já tomu říkám hospoda pro intelektuály, protože tito lidé se nemají moc kde scházet. A když by jsme se zajeli podívat do Prahy do Dejvic, kde stojí vědecká knihovna, tak tam uvidíme neskutečnou koncentraci mladých lidí, kteří spekulují, co budou dělat, kteří se baví o tom, co budou vymýšlet, kteří se baví o studiu, kteří se baví o dalších věcech a to je obrovský potenciál těch lidí a to chceme nabídnout v Ostravě, aby byl důvod studovat v Ostravě, aby tady ten genofond se trošku promítl za zbytkem republiky, aby tady lidi jezdili studovat. Takže proto černá kostka a ty ostatní projekty ať už to je bio medicínské projekt ostravské univerzity tady v Zábřehu kousek, ať už to je ten projekt vědeckovýzkumný refresh na Vysoké škole báňské. To jsou věci, které přitáhnou vědce. Lidi odcházejí z našeho kraje, protože říkají je tady špatný vzduch a nic si neděláme, tak vzduch řešíme vodíkem třeba a vydělávají pouze ty firmy, které něco vymyslí a zároveň třeba vyrobí. Rozhodně nevyděláme na něčem, co budeme tady montovat, ať už je to je auto nebo ať už to je nějaký kabel, takže musí se vymýšlet. A pokud tady budou firmy, které budou mít tu know-how na něco patentované, něco vymyšleného, tak vydělají mnohem víc peněz ti zaměstnanci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdy by to mohlo být? Jaký je výhled? Protože jestliže se bavíme o tom, aby lidé neodcházeli z Moravskoslezského kraje, což se pořád děje, tak jak s tím spěcháte, abyste ty lidi zabrzdili nebo aby se alespoň vraceli?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Ono se to už před covidem dařilo. Když se podívám na tu křivku, tak ten propad klesal. Teď během covidu samozřejmě je ten propad obrovský, protože všichni, co mají trvalé bydliště, ať už to byli Ukrajinci a tak ti všichni odešli pryč, deset tisíc lidí tam je opravdu znát. Takže na jednu stranu, co nejdřív. Na druhou stranu jsme tlačeni tou EU, která říká, že do roku 2026 to musí být vyčerpané, takže tam ten tlak je ze všech stran.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čeká nás vodíková budoucnost. Kraj je takovým jakýmsi lídrem v rámci ČR, protože tuto myšlenku začíná i proměňovat. Jak jsme daleko a co to bude pro Moravskoslezský kraj znamenat?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: proč blbneme s vodíkem? Jednoduchá věc. Když v roce 2016 začal kraj soutěžit o plynové autobusy na CNG, tak si všichni klepali na hlavu, co blbneme, ale jezdí 600 a rozhodně je to příjemnější než ta nafta. Ale pořád ještě ty autobusy v těch centrech měst a vesnic smrdí, protože z toho výfuku a leze spálený plyn. Takže tím důvodem proč blbneme s vodíkem je vyčistit centra měst, tam kde stojí lidi. Oni totiž stojí na zastávce a ty autobusy tam smrdí, tak to prostě je. Ten vodíkový nesmrdí vůbec, takže od toho proto vodík v dopravě. Nemáme ambici spalovat vodík někde teplárnách nebo v elektrárnách, to je nesmysl ekonomický.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže vodík jen pro dopravu?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Výhradně pro dopravu, protože vyrobit ten vodík není úplně levné, nemáme tady moře, abychom mohli točit nějakými větráky pořád. Takže výhradně pro dopravu, jestli najde někdo nějaké jiné využití, dobře, ale je to jeho věc, ale kraj iniciuje vodík dopravě.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď k té výrobě. Vznikne tedy nové průmyslové odvětví tady v Moravskoslezském?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: To je přesně ten důvod proč máme projekt vodíkové údolí, kde chceme na jedné straně vyrábět vodík zeleně, solárně, větrákem nebo nějakým jiným způsobem. Samozřejmě je potom i využití odpadu. Máme tady obrovský potenciál v uhelných lagunách. Je tady 5 milionů tun uhlí někde v nějakých rybníkách, které dřív nebo později prosáknou do Olše a umřou ryby až do Varšavy, takže tady opravdu je velký potenciál i v tom uhlí, které se nějak bude muset zlikvidovat, takže tam všude ten vodík je, teď ho jen vyrobit, technologie jsou, uskladnit, zatím nejsou. Budeme vodík pouštět v Střešovicích do země, tak jak se pouští plyn. Budeme vodík skladovat v nějakých nádobách tady ve Vítkovické elektrárně bývalé. To je výzva pro průmysl a proto to děláme. My říkáme my od vás ten vodík koupíme pro autobusy, pro vlaky, pro auta. Popelářské auto je nejkrásnější případ, proč mít vodíkové auto a proč má popálené auto smrdět někde v centru měst pod okny. My říkáme my tady budeme kupovat tolik a tolik vodíku, vyrobte ho a vyrobte ty technologie. Pokud se povedou v kraji ty technologie vyrobit a provozovat, tak potom se můžou kopírovat do Brna, do Jihlavy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Znova je tady otázka kdy to bude?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Roku 2022 na konci bude první plnička na Hraničníku. V roce 2023 vyjede prvních 20 autobusů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na vodík, který bude vyrobený kde?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Bude vyrobený možná v Kopřivnici na střechách kopřivnické Tatrovky. Možná v Krnově v teplárně spáleniny nějaké biomasy, byť já biomasu nepokládám moc za zelený zdroj, ale budiž. Může být vyrobený v nějakých větrácích na Osoblažsku a tam všude může být zelená elektřina na výrobu zeleného vodíku. Aby ten dotační mechanismus fungoval, tak ten vodík musí být zatím zelený.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pořád z toho, co říkáte je to takové "možná, možná, možná". Co je s určitostí?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Určitá je pouze smrt a daně, to řekl nějaký můj předchůdce, ale tak jak to naplánováno, tak běží výběrovka na vodíkové autobusy na ty mezi Ostravu a Havířovem. Běží výběrovka na autobusy pro Ostravu a snad už je hotové výběrové řízení na dodavatele té plničky Hranečníku. Roku 2023 se bude plnit vodík na Hraničku a bude jezdit autobusy po Ostravě a do Havířova.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vodíkem vyrobeným v Moravskoslezském kraji?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Vodíkem vyrobeným v místě.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuje za užitečné informace pro diváky televize Polar, mějte se hezky.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Děkuji moc a na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje, Vodíková budoucnost MS kraje
14. prosince 2021, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Moderní vlaky v Moravskoslezském kraji, vodíková budoucnost projekty v rámci spravedlivé transformace a další témata pro náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Jakuba Unucku. Dobrý den, vítejte.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Hezký den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Do Beskyd budou jezdit moderní vlaky tzv. Push-pully, jak budou vybaveny. A proč zrovna bylo zvoleno to území, kde Moravskoslezský kraj startuje s tímto projektem?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Jednoduchá věc, správa železnic, které patří ty koleje říká, že to tam někdy bude elektrifikovat. Ale jestli to bude příští rok nebo za pět let nebo za deset nikdo neví. Když jsme řešili ten stav, kdy do toho Frýdku, Frýdlantu a Frenštátu jezdí strašně hodně lidí, tak je to nejvíc vytížená neelektrifikována trať. Řešili jsme, co s tím. A kolegové vymysleli to řešení, že koupíme nový vlak, ale bez mašinky. A dokud tam ty dráty nebudou tak bude jezdit mašinka dieselová nebo vodíková, pokud bude vodík. Až tam ty dráty budou, tak se zapřáhne mašinka elektrická a bude to standardní elektrický vlak.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Až tam ty vlaky budou nebo až bude elektrifikována ta trať, tak výhled časový je kdy?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Fakt v Praze to mají složité s těmi daty. To neví nikdo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Počítá kraj s tím, že by moderní vlaky jezdily i na jiných tratích?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Určitě, protože my teďka budeme soutěžit nebo budeme vybírat dopravce na příštích 15 let a je zřejmé, že budeme chtít, aby jezdil novými vláčky. Je otázka jaké to vláčky budou, protože koupit dneska dieselový vlak je sebevražda ekonomická a politická, protože ten vlak má životnost řekněme 50 let. Já tedy nepodepíšu nákup vlaků na naftu, který bude jezdit v roce 2060, protože tehdy už žádná nafta nebude. Myslím si, že je to nesmysl koupit dieselový vlak. Ale zase ne všude jsou troleje, tak řešíme, jestli tam dát vláček na baterky, který by střídavě jezdil třeba z Ostravy do Studénky, nabil by se, potom by vyjel na trať do Bílovce, tam by jel na baterky zase zpátky do Studénky na baterky a pak by jel do Ostravy, zase by se nabil. Ale zase taková cik-tak cesta nevychází všude. Zejména na těch tratích kolem Krnova, Jeseníku, Olomouc. Krnov, Bruntál, Olomouc, tak tam to prostě baterka být nemůže a tam založíme vodíkové vlaky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Proč do toho kraj vstupuje, podle toho, co říkáte i finančně? Proč to nenechává na Českých drahách? Nemá jiné páky než tomu pomoct finančně s nákupem třeba?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Regionální doprava za prvé je krajská objednávka. Je zvláštní, že některé vlaky platí stát, některé vlaky platí kraj. V tom Krnově to bude úplně šílené, protože tam polovinu vlaků těch rychlíků platí stát a polovinu vlak těch pomalejší platí kraj. Pokud my tam budeme jezdit vodíkem a stát tam bude jezdit smradlavým dieselem, tak jsem zvědav jak to ministr dopravy budoucí zdůvodní. Tady v tom třeba jednáme o společném postupu se státem. Proč do toho vstupuje kraj? Protože kraj platí ze zákona tu regionální dopravu. České dráhy konkrétně v Krnově bude soutěž natvrdo, ať si to rozdají všichni. Tam jako rozhodně se s Českými drahami bavit nebudeme napřímo. Na rozdíl od zbytku toho kraje, ale v tom Krnově ať si to dopravci rozdají.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dalšímu tématu, operační program spravedlivá transformace. To jsou projekty s místním dopadem na Ostravsko. Můžeme některé zmínit? Takový nejčastěji zmiňovaný možná ve spojitosti s krajem je Černá kostka. Ale je to třeba i technologická a podnikatelská akademie a další.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Proč vlastně nějaký fond tady je? Dvě stě roků tady Ostravsko a Karvinsko bylo zneužíváno, využíváno, znásilňováno pro těžbu uhlí. Nejprve pro Rakousko-Uhersko, potom pro Československo a teď pro Česko, tak je pochopitelně po těch 200 letech by nám to ten zbytek republiky případně Evropy měl vrátit. To je jednoznačné. Takže vznikl nějaký evropský fond s nějakými pár penězi, což je tak moc málo, co potřebujeme. Ten fond by měl nakopnout, restartovat ten region. Takže nechceme to použít na stavbu chodníků, byť jsou potřeba a mělo by to být něco, co region trošku nakopne. V Ostravě Černá kostka bezesporu. Já tomu říkám hospoda pro intelektuály, protože tito lidé se nemají moc kde scházet. A když by jsme se zajeli podívat do Prahy do Dejvic, kde stojí vědecká knihovna, tak tam uvidíme neskutečnou koncentraci mladých lidí, kteří spekulují, co budou dělat, kteří se baví o tom, co budou vymýšlet, kteří se baví o studiu, kteří se baví o dalších věcech a to je obrovský potenciál těch lidí a to chceme nabídnout v Ostravě, aby byl důvod studovat v Ostravě, aby tady ten genofond se trošku promítl za zbytkem republiky, aby tady lidi jezdili studovat. Takže proto černá kostka a ty ostatní projekty ať už to je bio medicínské projekt ostravské univerzity tady v Zábřehu kousek, ať už to je ten projekt vědeckovýzkumný refresh na Vysoké škole báňské. To jsou věci, které přitáhnou vědce. Lidi odcházejí z našeho kraje, protože říkají je tady špatný vzduch a nic si neděláme, tak vzduch řešíme vodíkem třeba a vydělávají pouze ty firmy, které něco vymyslí a zároveň třeba vyrobí. Rozhodně nevyděláme na něčem, co budeme tady montovat, ať už je to je auto nebo ať už to je nějaký kabel, takže musí se vymýšlet. A pokud tady budou firmy, které budou mít tu know-how na něco patentované, něco vymyšleného, tak vydělají mnohem víc peněz ti zaměstnanci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdy by to mohlo být? Jaký je výhled? Protože jestliže se bavíme o tom, aby lidé neodcházeli z Moravskoslezského kraje, což se pořád děje, tak jak s tím spěcháte, abyste ty lidi zabrzdili nebo aby se alespoň vraceli?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Ono se to už před covidem dařilo. Když se podívám na tu křivku, tak ten propad klesal. Teď během covidu samozřejmě je ten propad obrovský, protože všichni, co mají trvalé bydliště, ať už to byli Ukrajinci a tak ti všichni odešli pryč, deset tisíc lidí tam je opravdu znát. Takže na jednu stranu, co nejdřív. Na druhou stranu jsme tlačeni tou EU, která říká, že do roku 2026 to musí být vyčerpané, takže tam ten tlak je ze všech stran.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čeká nás vodíková budoucnost. Kraj je takovým jakýmsi lídrem v rámci ČR, protože tuto myšlenku začíná i proměňovat. Jak jsme daleko a co to bude pro Moravskoslezský kraj znamenat?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: proč blbneme s vodíkem? Jednoduchá věc. Když v roce 2016 začal kraj soutěžit o plynové autobusy na CNG, tak si všichni klepali na hlavu, co blbneme, ale jezdí 600 a rozhodně je to příjemnější než ta nafta. Ale pořád ještě ty autobusy v těch centrech měst a vesnic smrdí, protože z toho výfuku a leze spálený plyn. Takže tím důvodem proč blbneme s vodíkem je vyčistit centra měst, tam kde stojí lidi. Oni totiž stojí na zastávce a ty autobusy tam smrdí, tak to prostě je. Ten vodíkový nesmrdí vůbec, takže od toho proto vodík v dopravě. Nemáme ambici spalovat vodík někde teplárnách nebo v elektrárnách, to je nesmysl ekonomický.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže vodík jen pro dopravu?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Výhradně pro dopravu, protože vyrobit ten vodík není úplně levné, nemáme tady moře, abychom mohli točit nějakými větráky pořád. Takže výhradně pro dopravu, jestli najde někdo nějaké jiné využití, dobře, ale je to jeho věc, ale kraj iniciuje vodík dopravě.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď k té výrobě. Vznikne tedy nové průmyslové odvětví tady v Moravskoslezském?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: To je přesně ten důvod proč máme projekt vodíkové údolí, kde chceme na jedné straně vyrábět vodík zeleně, solárně, větrákem nebo nějakým jiným způsobem. Samozřejmě je potom i využití odpadu. Máme tady obrovský potenciál v uhelných lagunách. Je tady 5 milionů tun uhlí někde v nějakých rybníkách, které dřív nebo později prosáknou do Olše a umřou ryby až do Varšavy, takže tady opravdu je velký potenciál i v tom uhlí, které se nějak bude muset zlikvidovat, takže tam všude ten vodík je, teď ho jen vyrobit, technologie jsou, uskladnit, zatím nejsou. Budeme vodík pouštět v Střešovicích do země, tak jak se pouští plyn. Budeme vodík skladovat v nějakých nádobách tady ve Vítkovické elektrárně bývalé. To je výzva pro průmysl a proto to děláme. My říkáme my od vás ten vodík koupíme pro autobusy, pro vlaky, pro auta. Popelářské auto je nejkrásnější případ, proč mít vodíkové auto a proč má popálené auto smrdět někde v centru měst pod okny. My říkáme my tady budeme kupovat tolik a tolik vodíku, vyrobte ho a vyrobte ty technologie. Pokud se povedou v kraji ty technologie vyrobit a provozovat, tak potom se můžou kopírovat do Brna, do Jihlavy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Znova je tady otázka kdy to bude?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Roku 2022 na konci bude první plnička na Hraničníku. V roce 2023 vyjede prvních 20 autobusů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na vodík, který bude vyrobený kde?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Bude vyrobený možná v Kopřivnici na střechách kopřivnické Tatrovky. Možná v Krnově v teplárně spáleniny nějaké biomasy, byť já biomasu nepokládám moc za zelený zdroj, ale budiž. Může být vyrobený v nějakých větrácích na Osoblažsku a tam všude může být zelená elektřina na výrobu zeleného vodíku. Aby ten dotační mechanismus fungoval, tak ten vodík musí být zatím zelený.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pořád z toho, co říkáte je to takové "možná, možná, možná". Co je s určitostí?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Určitá je pouze smrt a daně, to řekl nějaký můj předchůdce, ale tak jak to naplánováno, tak běží výběrovka na vodíkové autobusy na ty mezi Ostravu a Havířovem. Běží výběrovka na autobusy pro Ostravu a snad už je hotové výběrové řízení na dodavatele té plničky Hranečníku. Roku 2023 se bude plnit vodík na Hraničku a bude jezdit autobusy po Ostravě a do Havířova.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vodíkem vyrobeným v Moravskoslezském kraji?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Vodíkem vyrobeným v místě.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuje za užitečné informace pro diváky televize Polar, mějte se hezky.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Děkuji moc a na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-14-12-2021-17-14