
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dobrý den, vítejte u pořadu HOST DNE. Tentokrát se zaměříme na plánovaný obchvat Havířova. Projekt za víc než 8 miliard korun, který má zlepšit dopravu, ale zároveň budí silný odpor obyvatel dotčených obcí. Ve studiu vítám hejtmana Moravskoslezského kraje Josefa Bělicu. Dobrý den, vítejte u nás, pane hejtmane.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Krásný dobrý den vám i divákům.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane hejtmane, proč kraj považuje výstavbu obchvatu Havířova za klíčovou?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Přeložka silnice první třídy 1/11 je velmi důležitá infrastrukturní stavba nejenom pro Havířov, ale pro celý Moravskoslezský kraj a jeho rozvoj. Prostě bez kvalitní dopravní infrastruktury se přirozeně nemůže rozvíjet nejenom Havířov, ale celý Moravskoslezský kraj a Havířov je posledním velkým městem Moravskoslezského kraje, které nemá obchvat. A já bych všechny v tomto směru odkázal třeba na obchvat Krnova nebo obchvat Opavy, aby se podívali, jak v dnešní době se dají velmi dobře tyto infrastrukturní stavby začlenit do krajiny.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme říct, jaké výhody od obchvatu očekáváte.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Především úlevu pro občany Havířova. Je třeba si uvědomit, že je to 70 tisícové metropole Moravskoslezská. A pokud máme zajistit nějakou bezpečnost do budoucna v tom městě a myslím tím i kvalitu života, tak prostě pokles toho provozu v centru města je prostě nezbytný. A je také třeba si uvědomit, že tato silnice první třídy 1/11, která je evropského významu, tak vede přímo centrem města.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme říct, jak Havířovu uleví obchvat v číslech?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Je to bezmála 50 % automobilů, které dnes projíždějí Havířovem je tranzit. Z toho 25 % a to si vemte, že dnes přes Bludovický kopec jako tranzitní doprava projede zhruba 19 000 aut a za posledních 10 let se toto číslo téměř zdvojnásobilo. A ta doprava by jenom v této části měla klesnout někde na 10 000 aut. To znamená zase skoro 50 % té dopravy bude odvedeno po obchvatu a je to současná tranzitní doprava. Takže bych chtěl všechny uklidnit. Není to o tom, že by tam nějaká doprava najednou přibyla, která tam není. Tohle je tranzitní doprava, která už tam v dnešní době je a dalších 50 % tranzitní dopravy projíždí Havířovem směrem na Horní Suchou.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já jsem v úvodu řekla, že okolní obce nesouhlasí, nebo respektive nejsou naladěni na to, aby ten obchvat byl stavěn. Jedná se o Životice, Horní Suchou a Těrlicko. Co jim na tom obchvatu vadí?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Já bych vás s dovolením dělám to velmi nerad, opravil. Životice není okolní obec, Životice je městská část Havířova a jako taková má zhruba 1134 obyvatel včetně malých dětí a je to součást Havířova. Havířov tuto infrastrukturální stavbu potřebuje. To, že se staví na odpor občané Těrlicka, nebo starosta Těrlicko a starosta Horní Suché je jejich zodpovědnost. Jejich zodpovědností je i řekněme manipulativní způsob podávání informací, ke kterému přistoupili. Ale realizátorem té stavby je Ředitelství silnic a dálnic. To je potřeba si uvědomit od začátku. A my samozřejmě jsme připraveni poskytovat ty informace tak, jak jsou, v nezkreslené podobě.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme se ještě zastavit na chvilku u Těrlicka. Těrlicko má trasa rozdělit obec na dvě části. Má kraj řešení, jak zmírnit dopady na komunitní život?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Tak já to teda zopakuju. Kraj není realizátorem té stavby ani statutární město Havířov. Realizátorem té stavby je Ředitelství silnic a dálnic a již dnes je tou silnicí 1/11 rozdělená ta obec na dvě části. Akorát dneska ty auta nejezdí po obchvatu a nejezdí nějakým tunelem, ale jezdí normálně na povrchu. Takže se tam musí chodit přes přechody a ta doprava už dneska je tam komplikovaná. A Ředitelství silnic a dálnic v rámci tohoto projektu počítá i s vyřešením této problematiky, takže bude možné tu komunikaci přecházet, budou tam udělané nadchody nebo podchody, ale to je součástí toho projektu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme ještě teda říct, jak bude obchvat technicky řešen. Mluví se o osmi křižovatkách, jedenácti mostech a tunelu. Je to tak?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Ano, je třeba si také uvědomit, že křižovatky v té první části, řekněme od havířovského rondelu až po křižovatku Padlých hrdinů a startu a cíle v Těrlicku, mají být v této první fázi řešeny jako mimoúrovňová křížení, která jsou pro Havířov velmi důležitá. Jsou to tři mimoúrovňová křížení na Šumbark. Je třeba si uvědomit, že městská část Šumbark má skoro 17 a půl tisíce obyvatel. To je v rámci Moravskoslezského kraje a celé České republiky solidní okresní město. A tyto sjezdy jsou velmi důležité jak pro občany Šumbarku, tak pro občany Havířova, město, které je samozřejmě na to navazuje a další mimoúrovňová křížení a velmi důležité mimoúrovňové křížení, ať už u sjezdu Rudná na Šumbark u toho prvního sjezdu ještě před železničním mostem, tak potom samozřejmě u druhého mostu železničního, jak je odbočka vlastně na Orlovské ulici směrem na Globus, tak tam taky vznikne nová mimoúrovňová křižovatka, velmi důležitá infrastrukturní stavba. Takže já si myslím, že rozsah té stavby pro Havířov je velmi důležitý a je třeba na to koukat jako na infrastrukturální stavbu. A já pevně věřím v to, že Ředitelství silnic a dálnic s tím má zkušenosti, jsou to profíci a jsou schopni se s těmi problémy, které takové stavby přinášejí, velmi efektivně vyrovnat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A pracuje s těmi připomínkami těch obyvatel Ředitelství silnic a dálnic?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Samozřejmě, ten proces je velmi otevřený a já bych chtěl, aby zaznělo, že je to v pořádku. Ty připomínky jsou v pořádku. Je legitimní se ptát, je legitimní ty dotazy mít a je legitimní požadovat na ně odpovědi. A já se k tomu takhle stavím. Takže já budu velmi rád, pokud na ty dotazy bude zodpovězeno. Ale je třeba si také říci, že spousta těch záležitostí není úplně korektních a některé pocity a to velmi respektuji, mohou být negativní, ale to ještě neznamená, že se zakládají na faktech.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme se ještě vrátit k Životicím, protože obchvat má vést přes území spojené s Životickou tragédií z roku 1944. Co říkáte na obavy těch lidí z narušení pietního místa?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Já už jsem to slyšel několikrát. Podle mých informací, tak jak já jsem viděl tu trasu, tak ta trasa se těm pomníčků vyhýbá. Jestli zasahuje jeden nebo dva, si nejsem úplně jist. Nicméně tu trasu, kterou já jsem viděl, tak ta trasa se těm pomníčků vyhýbá. Na to jsem slyšel argumenty, že je to příliš blízko. Ale já jsem už jako primátor Havířova nabízel diskuzi o tom, že se dá velmi důstojně vytvořit pietní místo v rámci památníku Živočišné tragédie, které tam máme, protože samozřejmě nikdo nechce, aby se na tu tragédii zapomnělo a já se velmi zasazuji o to, aby občané o ni věděli, aby se o tom vědělo v rámci celé České republiky a myslím si, že mohu být hrdý na kolegy z Magistrátu města Havířova, jak se nám podařilo zorganizovat a vyšperkovat pietní akt k Životické tragédii a troufám si říci, že je to jestli ne nejlepší, tak jeden z nejlepších pietních aktů v rámci celé České republiky. A o tom svědčí i v minulosti návštěva člena vlády. Ministr obrany byl na Živočichem pietním aktu dvakrát na mé pozvání a jsem na to za to velmi rád. O té tragédii se mluví, dostává se pomaličku do povědomí a myslím si, že je to správně. Myslím si, že by se na to nemělo zapomínat. Je to událost, která je velmi hluboce spjata s Moravskoslezským krajem a já udělám maximum pro to, aby se na ni nezapomnělo a aby v případě, že ta stavba by měla jakýmkoliv způsobem to pietní místo narušit tak, aby došlo k dohodě a abychom byli schopni důstojným způsobem si tu památku těch těch obětí připomínat i do budoucna. Já teda musím říci, že mne velmi překvapilo emoce, které to vzbudilo u lidí, které neznám, kteří o mně veskrze nic neví a reagují emotivně, na základě nějakých spekulací nebo na základě nějakých nepravdivých informací. Jsem moc rád, že pan ředitel Těšínského muzea bude mít na půdě Poslanecké sněmovny možnost informovat o tom, co se v Životicích stalo, o těch historických souvislostech. Myslím si, že i ta výstava těch fotografií bude velmi důstojná a jsem rád, že se mi podařilo problematiku Životické tragédie dostat i na půdu Parlamentu České republiky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vraťme se k obchvatu Havířova. Připomínky k projektu mohou lidé dávat. Co bude následovat potom?
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Potom bude samozřejmě následovat fáze vypořádání se s těmi připomínkami, ale je to úplně stejný postup, který probíhá u všech takovýchto infrastrukturních staveb. Vždycky proběhne veřejné projednání a vždycky se ti lidé mohou v tom území k tomu vyjádřit. A samozřejmě je na investorovi, což je Ředitelství silnic a dálnic, aby se s těmito připomínkami vypořádal.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane hejtmane, já Vám děkuji za Vaše odpovědi, á Vám děkuji za pozornost. Mějte se moc hezky, uvidíme se u dalšího tématu, na viděnou.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Děkuju za pozvání a přeji všem krásný den.
Redakčně upraveno / zkráceno.