Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Festival Colours of Ostrava je už dávno mnohem víc než jen hudební událostí. Jeho součástí je i Mezinárodní diskuzní fórum Meltingpot. O tom, co letos festival nabídne návštěvníkům jak na pódiích, tak na debatních scénách, si dnes budeme povídat s Filipem Košťálkem, dramaturgem hudebního programu a Vlaďkou Rychlík, kurátorkou Meltingpot. Vítejte u nás, oba dva ve studiu.
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Hned první taková rozjezdová otázka. Jak byste letošní ročník Colours of Ostrava charakterizovali jedním slovem nebo větou?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Já jsem nad tím přemýšlela, co to vlastně pro mě znamená a pro mě je to opravdu - letní vánoční stromeček plný dárečků, plný divadel, koncertů, řečí. Je tam spousta prostě zajímavých zážitků, které může člověk zažít i já jako tvůrce, si to tam ohromně užívám.
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Filmy pro mě samozřejmě čtyři nejbarevnější dny roku, takový švédský stůl těch nejlepších laskomin, ze kterých si můžu jenom vybírat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Co je Filipe, letošním největším překvapením festivalu?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Já myslím, že festival má překvapení na každém rohu a člověk si bude objevovat během těch čtyřech dní. Nicméně co je velmi zajímavé, je náš "asijský fokus". Máme 9 umělců z Asie, k tomu taky tři řečníky. Možná za všechny bych zmínil Jung Jae-il. Je to hudební skladatel, který složil hudbu k Parazitovy, nebo třeba ke Hře na oliheň, která teďka vstoupila do třetí série.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak těžké je pořád přinášet návštěvníkům nějaké novinky, něco nového, někoho nového, nějakou novou hvězdu, někoho, kdo přitáhne do Dolních Vítkovic?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Samozřejmě, hudba se stále vyvíjí, takže musíme být ve střehu, ale zároveň máme v programu i spoustu legend, jako je Sting, Iggy Pop, někteří se k nám vracejí, ale je to práce, která trvá celý rok. Je to práce, se kterou nám pomáhá naše skvělé publikum, protože interpreti vědí, že u nás máme vždy super atmosféru a je to úsilí celého týmu, který do toho dává opravdu všechno.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Když už jste zmínil publikum, komunikujete třeba prostřednictvím sociálních sítí s lidmi, kteří jsou pravidelnými návštěvníky Colours of Ostrava. Co by třeba chtěli v příštím roce vidět, slyšet, zažít?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Určitě, tuhle zpětnou vazbu máme po celý rok. A není to tak, že by to byly jenom komentáře někde na zdi, které bychom neviděli, ale opravdu zařazujeme je na naše porady, bavíme se o tom a ne vždy je to tak jednoduché, jak to třeba může vypadat. Ale snažíme se i vyhovět.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vladi, Meltingpot, jak dlouho už vlastně je součástí Colours of Ostrava?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Já myslím, že devátým rokem je Meltingpot, ale byli tam ještě plus další dva roky covidu, tak vlastně ono se to natahuje a já jsem součástí opravdu od prvního Meltingpotu, součástí toho týmu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Filip před chvílí řekl, že ten program se připravuje rok, určitě i déle než rok. Jak dlouho usilujete o některé řečníky v rámci Meltingpotu?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: O některé několik let. To je stejné jako opravdu s hvězdami jiného typu. Některé několik let, některé několik dokonce týdnů před festivalem, se nám objevují, ale většinou ten rok na tom pracujeme intenzivně.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A kolik řečníků letos budete mít?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: 100+.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: 100+? Tak to je zase vysoké číslo.
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Myslím, že 150. My se snažíme ubrat, ale vlastně ono to pak bobtná a bobtná. Záleží, které scény ještě do toho zahrneme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak to je pro návštěvníky, budou si muset na některé řečníky dopředu objednat třeba místenku?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Je to tak. Máme tam některá představení, třeba divadla nebo některé speciální debaty. A je dobré si rezervovat své místo, protože o ně je velký zájem. Mám pocit, že na některá divadla už teď je plno. Je už vyprodáno.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kdo bude takovou největší hvězdou?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: To je tak individuální. Já mám nějaký vkus, ale ti naši návštěvníci zase mají ty své oblíbené hvězdičky, podcastery. Máme obrovská jména zase tak jako každý rok a máme i třeba menší jména, na které právě přijde někdo, kdo je miluje. Pro mě třeba osobně jedna z největších hvězd máme nositele Nobelovy ceny, který přijede za chemii Mortel Meldal. Já tam mám spoustu českých jmen, o které jsem třeba usilovala už dlouho a letos tam dojedou jako poprvé. Přijede třeba Tomáš Břínek TMBK, ze kterého mám obrovskou, osobní radost, ale budou tam dejme tomu psychologové velmi zajímaví ze zahraničí Deirdre Barrett, která pracuje úžasně se sny. Z českých, vlastně známých psychologů tam bude opět Honza Vojtko. Bude tam poprvé Eliška Remešová, která se na to moc těší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vraťme se k té hudbě. Festival je multižánrový. Opravdu jsou zastoupeny všechny žánry hudební, které se dneska na těch hudebních scénách objevují?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Všechny asi ne, to by se nám do programu nevešlo, ale troufám si říct, že všechny aktuální žánry v programu zastoupeny jsou, a to od klasického rocku přes elektroniku, pop a vlastně i k té filmové vážnější hudbě.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vlaďko, vy jste součástí toho přípravného týmu a zažila jste už za tu dobu, co se podílíte na přípravách Colours, nějaké požadavky těch hvězd nebo účinkujících, které byly nesplnitelné?
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: V mém rybníčku to až tak nebylo. Já se snažím opravdu doopečovat vše, co ti naši umělci, speakři, spisovatelé potřebují, a umožnit jim ten zážitek s naším publikem i s naším festivalem, aby byl co nejpříjemnější, aby je to tam bavilo a aby to bylo vidět na tom, jak se tam cítí, a vlastně aby ty naše debaty byly krásné, moudré, hluboké, aby tam byl živý kontakt s tím publikem. Takže nevybavuju si nic nesplnitelného.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A Filipe, u vás?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Také si myslím, že jsme vše splnili. Občas nás něco zaskočí a náš tým se nadře na tom, aby třeba nějakou konkrétní lahev sehnal v zahraničí apod. Jednou jsme objednávali saké na třikrát, protože dvakrát přišlo rozbité a musel to být konkrétní typ, jenom z Berlína, konkrétní značka. Ale řekl bych, že se to čím dál tím více zjednodušuje a právě to míří k té udržitelnosti a k lokální síti.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak velký tým připravuje Colours of Ostrava? A kolik lidí se pak v konečném důsledku během těch čtyřech dní o návštěvníky stará?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Celoročně je to zhruba 30 lidí, ale samozřejmě ten tým narůstá směrem k festivalu a během festivalu je to tuším letos nějakých 4,5 až 5 tisíc lidí, kteří se o ty naše návštěvníky starají, včetně seniorů, kteří nám pomáhají, včetně dobrovolníků, asistentů pro lidi s hendikepem a tak podobně. Je to velký moloch a máme radost, že to všechny s námi baví.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Seniory zvete většinou ten poslední den. Je to i letos tak?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: I letos senioři nad 65 let mají vstup zdarma.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A jak to využívají?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Hojně, čekají na nám na branách už v 11 hodin, kdy se areál otvírá. Chtějí si to užít opravdu do plna a my z toho máme velkou radost.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máte třeba spočítáno, kolik vy osobně na chodíte během těch 4 dní kilometrů?
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Já se radši nekoukám.
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Já si sbírám data, takže mám tak 28 tisíc až 35 tisíc kroků denně. Já mám fakt ten okruh takový jako velký.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: No a tak během těch tisíců kroků sbíráte také určitě podněty od návštěvníků. Tak je něco takového, co třeba vás taky zarazilo zajímavého? Já hledám vždycky takové nějaké ty "špeky" pro naše diváky.
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Ty věci, které mě zarazí, hned řeším a nepamatuju si je. Nebylo tam nic, co by mě zarazilo, ale vždycky mě dojme, když dojde právě k tomu živému propojení. V tom si myslím, že jsme úplně jedineční a já to znám i ze svého osobního života, kdy prostě přijde člověk a sleduje, sleduje nějakého podcastera, nějakou hvězdu, a teď tam přijde do toho prostoru, kde jsou naživo spolu na pár metrů, může mu položit otázku, může mu pak poděkovat po tom představení. A to jsem zažila mockrát a vždycky mám prostě úplně husí kůži, protože tam opravdu vidíte to dojetí, všechny ty emoce, které si ten člověk vlastně soukromě sbírá celou dobu, co si ho poslouchá a kouká na něho, a pak najednou tam prostě je ta osoba. A moje zkušenost je, že vlastně čím slavnější, zajímavější jméno, tím většinou skromnější. A u Filipa tam je to možná trošku jinak, ale u těch řečníků, u těch moudrých, prostě spisovatelů, jsou to všechno vlastně takoví jako introverti mnohdy, a ti lidé jsou prostě ohromně skromní a fakt zvědaví na to své publikum. Takže dojetí.
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Je to stejné i v hudbě. Čím větší hvězda, tím většinou je to skromnější člověk.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já mám pro vás takovou závěrečnou otázku. Máte nějaký rituál nebo moment, kdy si řeknete: "Tak a teď Colours of Ostrava opravdu začínají".
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Pro mě už je to v květnu, v momentě, kdy začnou první teplé dny, kdy vyjdu s tričkem, tak si říkám: "Aha, už je to fakt blízko." A potom ten začátek, to když se začne stavět areál, když jsou už tam naši kolegové, tak to je opravdový začátek.
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Areál určitě. Já už si navlékám třeba 2 - 3 dny dopředu tu naši pásku, tak vím - je to tu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já vám děkuji za odpovědi, za čas, který jste věnovali našemu pořadu. Přeji vám, ať vám všechno klapne tak, jak to máte připraveno, protože zaznělo tady, že ty přípravy jsou dlouhodobé, pečlivé, tak ať vám to všechno vyjde a ať máte hromady spokojených návštěvníků a vám děkujeme za pozornost.
Filip Košťálek, dramaturg Colours of Ostrava: Moc děkujeme za pozvání.
Vlaďka Rychlik, kurátorka Meltingpotu: Děkujeme.
Redakčně upraveno / zkráceno.
