Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Boris Urbánek, hudebník, skladatel, Patricie Janečková, herečka, "Harpagon je lakomec?" - nový muzikál z NDM

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nový muzikál Harpagon je Lakomec měl premiéru už koncem ledna, ale bez diváků. Inscenace vznikla na motivy slavné Moliérovi komedie. Národní divadlo Moravskoslezské se rozhodlo nenabízet novinku online protože její zpracování přímo vyžaduje interakci diváků v hledišti. Premiéra původního díla tedy bude v divadle až bude dovoleno hrát pro publikum. Teď už vítám Borise Urbánka, autora hudby. Dobrý den, vítejte. Vy jste autorem muzikálu Mrazík a Romeo a Julie poselství lásky teď do třetice Harpagon je nějaká linie, která všechna tři díla spojuje?

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Nemyslím si, že je tam nějaká přímá linie. Jediná přímá linie je, že jsem hudbu ke všem třem napsal já. A když bych porovnal hudební složku, tak jsou dosti rozdílné. U Mrazíka jsem se hodně věnoval té ruské melodice a ruském pojetí hudby u Romana to byl vyloženě romantický muzikál s historickými odkazy, kdyžto Harpagon je ryze současná věc. Byť je to hra stará čtyři sta let, tak díky panu režisérovi Pavlovi Vojtěchovi Štěpánkovi, který psal i scénář a ten scénář vlastně velmi upravil, posunul ho úplně dál do současnosti, takže i má hudba je jaksi v souvislosti s tím scénářem poměrně současná, ale je velmi pestrá. Ono tam nabírám ze všech možných koutů, všech možných oblastí hudebních stylů a tím mě to baví. Takže linie vlastně navíc ty dva první muzikály jako prvotně vznikly jako muzikály na ledě. Takže byly jako první jejich premiéry inscenace byly na ledě s krasobruslaři, kdežto tohle je typické divadelní představení.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak jak dlouho to dílo vznikalo? Jak dlouho jste na muzice pracoval. Prozraďte nějakou perlička pro naše diváky. Pakliže nějaká je.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pracoval jsem asi dva roky, před dvěmi lety mě oslovil management nebo vedení divadla Opereta a muzikál Gábina Petráková s Jirkou Nekvasilem, ředitelem, že by rádi udělali představení a jakési poděkování dlouholetému členů souboru opereta muzikál Liborovi, který měl 60, tak by se hodilo nějaké představení. Nevím jestli Harpagona, protože je to jaksi tématicky, ne že by byl lakonec to ne, ale má ten věk, tak asi před dvěmi lety mě oslovili. Já jsem začal na tom pracovat. Dlouho jsem trkal do Vojty Štěpánka, který měl psát scénář ať už konečně začne a už jdeme dál. No a dlouho jsme hledali textaře. Oslovil jsem Jaromíra Nohavicu, který se mnou dělal Romea ale Jaromír měl spoustu práce, tak jsem s ním mluvil a doporučil mi našeho společného kamaráda Jirku Krhuta, který se toho chopil teda velmi krásně a vletěl do toho rovnýma nohama a po hlavě a napsal spoustu krásných textů. Takže ty vznikaly někdy od jara loňského roku. Perlička je taková, že to je fakt zábavné a že by se lidé měli na to přijít podívat, protože je to opravdu velmi zábavné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste určitě premiéru viděl. Já už jsem řekla, že premiéra proběhla bez diváků v lednu. Tak jak se potom díváte na to ukončené své dílo se vším všudy?

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Nás to baví, nás to bavilo během zkoušení. A nejen nás. Všichni, kteří se na tom podíleli herci i muzikanti z orchestru, dirigent Marek Prášil. Všechny nás to nesmírně bavilo. To je asi to nejpodstatnější, protože pokud to baví nás a děláme to s takovou jako otevřenou myslí, tak pevně věřím, že to přeneseme i na diváky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Harpagon už máte v uvozovkách za sebou, své odpracováno. Teď čekáte na premiéru před diváky aby jste možná vyslechl i jejich názor, jak se dílo povedlo. Na čem pracujete teď aktuálně?

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Aktuálně jsem si vymaloval pracovnu a představuji si pracovnu, ale nicméně aktuálně zase, tím že mám ještě spoustu aktivit. Hraju s Vojtěchem Dykem nebo mám své vlastní jazzové kapely. Tak zase jsem se pustil do skládání muziky pro své soubory, abych nevyšel z toho cviku skládání. Protože, to je taková moje permanentní celoživotní činnost. Mám syna a já mám nápady na nové dílo pro Národní divadlo moravskoslezské, ale nebudu prozrazovat. Jenom řeknu, že máme další nápad. Možná se zase časem začne něco dít .

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak já vám držím palce a děkuji vám za rozhovor.

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Já moc děkuju za pozvání. Mějte se moc krásně. Všem přeji hezký den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A teď postřehy z muzikálu od operní pěvkyně Patricie Janečkové. Dobrý den, vítejte.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Dobrý den, děkuji.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Patricie účinkuje v muzikálu Harpagon je Lakomec, ale to není pro vás první muzikálový počin. Už jste zpívala v muzikálu Romeo a Julie poselství lásky také z muzikantské dílny Borise Urbánka. Váhala jste dlouho nad nabídkou?

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nad nabídkou myslíte Harpagona? Vlastně vůbec jsem neváhala ani vteřinu, protože k té roli jsem se dostala úplně přesně nevím jak. Podle mě to probíhalo tak, že přišla za mnou Gábina Petráková, šéfka souboru opereta muzikál a řekla mi "Pati, mám pro tebe roli bereš nebo ne?" A já samozřejmě protože už jsem věděla o tom, že se tam chystá takový muzikál od Borise, kterého už pár let znám, tak samozřejmě že jsem vůbec neváhala a hned jsem řekla ano.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Harpagonovi zpíváte Marianu. Byla to pro vás těžká role?

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Pěvecky bych řekla, že určitě ano, protože Boris napsal písničku pro Marianu. Je to velmi těžké zpívání a já jsem mu to i řekla, takže děkuju Borisi ještě jednou a je to jako na první poslech to člověk podle mě jako nepozná, že je to těžké technicky. Ono je to taková jako líbivá písnička, lehce naivní a opravdu taková taneční, hezká, ale jako technicky je opravdu těžká v tom, že tam jsou obrovské intervalové skoky, kdy během dvou taktu musím skákat přes dvě oktávy, což je technicky náročné, ale musím přiznat, že já i moje alternantka Míša Danielová, tak myslím, že jsme se s tím poprali celkem dobře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A v čem je ta role pro vás výjimečná? Krom toho co jste teď prozradila, že tam máte i těžké pasáže pěvecké.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Výjimečná je pro mě v tom, že je to další sólová role v rámci muzikálu, čehož si velmi vážím, že můžu být hostem. Také si velmi vážím toho, že to režíruje Vojta Štěpánek šéf činohry Národního Moravskoslezského divadla, protože je to vlastně moje první zkušenost, kdy mě režíruje ryze činoherec a jinak si toho vážím taky protože mám kolem sebe skvělé lidi a kolegy, navíc mého partnera na jevišti Kleanta hraje právě Adam Živnůstka a Radek Melša a oba stejně právě hráli se mnou Romea, takže je to taková nostalgie trošičku a je to prostě skvělé představení, takže je mi ctí, že můžu být součástí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátku pořadu padlo, že už máte za sebou premiéru ovšem ta premiéra byla bez diváků. Jaké je to pro herce nebo muzikálového herce pěvce operní pěvkyni. Hrát zpívat bez diváků a čekat vlastně na tu dobu, než se s nimi naváže kontakt hlediště - pódium.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: V první řadě je to velmi velmi smutné situace a přímo pro Harpagona si myslím, že tam bez diváka to vůbec nemá smysl. Ono je to napsané tak, že tam my všichni ty diváky potřebujeme na zpětné reakce, protože tam je jeden vtip za druhým a to bez diváka opravdu nejde a velmi nám diváci chybí. A co se opery týká, tak je to v podstatě úplně to samé. Ale můžeme alespoň nějakým způsobem se dostat k lidem přes sociální sítě a streamovat nějaké koncerty nebo nahrávat. To je asi jediné pozitivní na tom všem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na čem teď aktuálně pracujete? Na co se teď aktuálně připravujete? Přestože teda nemůžete zpívat před diváky.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Teď za dva týdny 22. Března máme stream koncert s mojí paní profesorkou Evou Jiroušovou, tam připravují nové dvě árie nebo jen jednu árii, jeden duet, který jsem ještě na repertoáru neměla. V půlce března máme taky on line koncert z Orlové. Tam mám taky. Tam zpívám nové moravské dvojzpěvy od Antonína Dvořáka, takže na studování nových věcí mám teď alespoň čas, protože se ani nekoncertuje a nehraje se v divadlech a aspoň mužů toho nasbírat nějak víc repertoár, když už nemůžu vystoupit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Patricie, já vám děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Boris Urbánek, hudebník, skladatel, Patricie Janečková, herečka, "Harpagon je lakomec?" - nový muzikál z NDM
17. března 2021, 17:13

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nový muzikál Harpagon je Lakomec měl premiéru už koncem ledna, ale bez diváků. Inscenace vznikla na motivy slavné Moliérovi komedie. Národní divadlo Moravskoslezské se rozhodlo nenabízet novinku online protože její zpracování přímo vyžaduje interakci diváků v hledišti. Premiéra původního díla tedy bude v divadle až bude dovoleno hrát pro publikum. Teď už vítám Borise Urbánka, autora hudby. Dobrý den, vítejte. Vy jste autorem muzikálu Mrazík a Romeo a Julie poselství lásky teď do třetice Harpagon je nějaká linie, která všechna tři díla spojuje?

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Nemyslím si, že je tam nějaká přímá linie. Jediná přímá linie je, že jsem hudbu ke všem třem napsal já. A když bych porovnal hudební složku, tak jsou dosti rozdílné. U Mrazíka jsem se hodně věnoval té ruské melodice a ruském pojetí hudby u Romana to byl vyloženě romantický muzikál s historickými odkazy, kdyžto Harpagon je ryze současná věc. Byť je to hra stará čtyři sta let, tak díky panu režisérovi Pavlovi Vojtěchovi Štěpánkovi, který psal i scénář a ten scénář vlastně velmi upravil, posunul ho úplně dál do současnosti, takže i má hudba je jaksi v souvislosti s tím scénářem poměrně současná, ale je velmi pestrá. Ono tam nabírám ze všech možných koutů, všech možných oblastí hudebních stylů a tím mě to baví. Takže linie vlastně navíc ty dva první muzikály jako prvotně vznikly jako muzikály na ledě. Takže byly jako první jejich premiéry inscenace byly na ledě s krasobruslaři, kdežto tohle je typické divadelní představení.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak jak dlouho to dílo vznikalo? Jak dlouho jste na muzice pracoval. Prozraďte nějakou perlička pro naše diváky. Pakliže nějaká je.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pracoval jsem asi dva roky, před dvěmi lety mě oslovil management nebo vedení divadla Opereta a muzikál Gábina Petráková s Jirkou Nekvasilem, ředitelem, že by rádi udělali představení a jakési poděkování dlouholetému členů souboru opereta muzikál Liborovi, který měl 60, tak by se hodilo nějaké představení. Nevím jestli Harpagona, protože je to jaksi tématicky, ne že by byl lakonec to ne, ale má ten věk, tak asi před dvěmi lety mě oslovili. Já jsem začal na tom pracovat. Dlouho jsem trkal do Vojty Štěpánka, který měl psát scénář ať už konečně začne a už jdeme dál. No a dlouho jsme hledali textaře. Oslovil jsem Jaromíra Nohavicu, který se mnou dělal Romea ale Jaromír měl spoustu práce, tak jsem s ním mluvil a doporučil mi našeho společného kamaráda Jirku Krhuta, který se toho chopil teda velmi krásně a vletěl do toho rovnýma nohama a po hlavě a napsal spoustu krásných textů. Takže ty vznikaly někdy od jara loňského roku. Perlička je taková, že to je fakt zábavné a že by se lidé měli na to přijít podívat, protože je to opravdu velmi zábavné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste určitě premiéru viděl. Já už jsem řekla, že premiéra proběhla bez diváků v lednu. Tak jak se potom díváte na to ukončené své dílo se vším všudy?

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Nás to baví, nás to bavilo během zkoušení. A nejen nás. Všichni, kteří se na tom podíleli herci i muzikanti z orchestru, dirigent Marek Prášil. Všechny nás to nesmírně bavilo. To je asi to nejpodstatnější, protože pokud to baví nás a děláme to s takovou jako otevřenou myslí, tak pevně věřím, že to přeneseme i na diváky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Harpagon už máte v uvozovkách za sebou, své odpracováno. Teď čekáte na premiéru před diváky aby jste možná vyslechl i jejich názor, jak se dílo povedlo. Na čem pracujete teď aktuálně?

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Aktuálně jsem si vymaloval pracovnu a představuji si pracovnu, ale nicméně aktuálně zase, tím že mám ještě spoustu aktivit. Hraju s Vojtěchem Dykem nebo mám své vlastní jazzové kapely. Tak zase jsem se pustil do skládání muziky pro své soubory, abych nevyšel z toho cviku skládání. Protože, to je taková moje permanentní celoživotní činnost. Mám syna a já mám nápady na nové dílo pro Národní divadlo moravskoslezské, ale nebudu prozrazovat. Jenom řeknu, že máme další nápad. Možná se zase časem začne něco dít .

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak já vám držím palce a děkuji vám za rozhovor.

Boris Urbánek, hudebník, skladatel: Já moc děkuju za pozvání. Mějte se moc krásně. Všem přeji hezký den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A teď postřehy z muzikálu od operní pěvkyně Patricie Janečkové. Dobrý den, vítejte.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Dobrý den, děkuji.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Patricie účinkuje v muzikálu Harpagon je Lakomec, ale to není pro vás první muzikálový počin. Už jste zpívala v muzikálu Romeo a Julie poselství lásky také z muzikantské dílny Borise Urbánka. Váhala jste dlouho nad nabídkou?

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nad nabídkou myslíte Harpagona? Vlastně vůbec jsem neváhala ani vteřinu, protože k té roli jsem se dostala úplně přesně nevím jak. Podle mě to probíhalo tak, že přišla za mnou Gábina Petráková, šéfka souboru opereta muzikál a řekla mi "Pati, mám pro tebe roli bereš nebo ne?" A já samozřejmě protože už jsem věděla o tom, že se tam chystá takový muzikál od Borise, kterého už pár let znám, tak samozřejmě že jsem vůbec neváhala a hned jsem řekla ano.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Harpagonovi zpíváte Marianu. Byla to pro vás těžká role?

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Pěvecky bych řekla, že určitě ano, protože Boris napsal písničku pro Marianu. Je to velmi těžké zpívání a já jsem mu to i řekla, takže děkuju Borisi ještě jednou a je to jako na první poslech to člověk podle mě jako nepozná, že je to těžké technicky. Ono je to taková jako líbivá písnička, lehce naivní a opravdu taková taneční, hezká, ale jako technicky je opravdu těžká v tom, že tam jsou obrovské intervalové skoky, kdy během dvou taktu musím skákat přes dvě oktávy, což je technicky náročné, ale musím přiznat, že já i moje alternantka Míša Danielová, tak myslím, že jsme se s tím poprali celkem dobře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A v čem je ta role pro vás výjimečná? Krom toho co jste teď prozradila, že tam máte i těžké pasáže pěvecké.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Výjimečná je pro mě v tom, že je to další sólová role v rámci muzikálu, čehož si velmi vážím, že můžu být hostem. Také si velmi vážím toho, že to režíruje Vojta Štěpánek šéf činohry Národního Moravskoslezského divadla, protože je to vlastně moje první zkušenost, kdy mě režíruje ryze činoherec a jinak si toho vážím taky protože mám kolem sebe skvělé lidi a kolegy, navíc mého partnera na jevišti Kleanta hraje právě Adam Živnůstka a Radek Melša a oba stejně právě hráli se mnou Romea, takže je to taková nostalgie trošičku a je to prostě skvělé představení, takže je mi ctí, že můžu být součástí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátku pořadu padlo, že už máte za sebou premiéru ovšem ta premiéra byla bez diváků. Jaké je to pro herce nebo muzikálového herce pěvce operní pěvkyni. Hrát zpívat bez diváků a čekat vlastně na tu dobu, než se s nimi naváže kontakt hlediště - pódium.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: V první řadě je to velmi velmi smutné situace a přímo pro Harpagona si myslím, že tam bez diváka to vůbec nemá smysl. Ono je to napsané tak, že tam my všichni ty diváky potřebujeme na zpětné reakce, protože tam je jeden vtip za druhým a to bez diváka opravdu nejde a velmi nám diváci chybí. A co se opery týká, tak je to v podstatě úplně to samé. Ale můžeme alespoň nějakým způsobem se dostat k lidem přes sociální sítě a streamovat nějaké koncerty nebo nahrávat. To je asi jediné pozitivní na tom všem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na čem teď aktuálně pracujete? Na co se teď aktuálně připravujete? Přestože teda nemůžete zpívat před diváky.

Patricie Janečková, operní pěvkyně: Teď za dva týdny 22. Března máme stream koncert s mojí paní profesorkou Evou Jiroušovou, tam připravují nové dvě árie nebo jen jednu árii, jeden duet, který jsem ještě na repertoáru neměla. V půlce března máme taky on line koncert z Orlové. Tam mám taky. Tam zpívám nové moravské dvojzpěvy od Antonína Dvořáka, takže na studování nových věcí mám teď alespoň čas, protože se ani nekoncertuje a nehraje se v divadlech a aspoň mužů toho nasbírat nějak víc repertoár, když už nemůžu vystoupit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Patricie, já vám děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-17-03-2021-17-13