Host dne

Jan Halász, IT specialista: Bílovečtí obchodníci mají svůj e-shop bilob.cz

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na stránce bilob.cz si mohou od nového roku Bílovečtí obchodníci spustit jednoduchý e-shop. Ve studiu vítám autora této iniciativy Jana Halásze. Dobrý den, vítejte.

Jan Halász, IT specialista: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak vás napadlo vymyslet zmíněnou platformu, co vás k tomu vedlo?

Jan Halász, IT specialista: Tak první nápad přišel někdy na konci listopadu, kdy jsem se sháněl po vánočním dárku pro svou manželku, sháněl jsem takovou speciální šálu a nalezl jsem ji na FB jednoho Bíloveckého obchodu. Jenomže obchody byly v té době zavřené a nebylo možné si tu šálu takto koupit, tak jsem si říkal, jestli by nestálo za to, udělat si nějaký shop. Potom přišlo otevření obchodu, někdy na začátku prosince, tu šálu jsem v obchodě koupil. Nicméně vzhledem k tomu, jak se vyvíjela situace v okolních státech, tak to vypadalo, že se bude znovu zavírat. A já jsem pořád přemýšlel jestli by nestálo za to, pro ty Bílovecké obchody něco udělat, protože E-Shop a výdejní okénko vypadalo jako jediná možnost, jak by alespoň částečně mohli prodávat. Takže prvotní nápad přišel někdy na konci listopadu. Pak se mi to v hlavě přemýlalo, konzultoval jsem to s různými kamarády, a takové finální rozhodnutí přišlo při tom druhém zavření. To bylo na konci prosince, někdy dvacátého sedmého, kdy se obchody znovu uzavřely a já jsem se procházel v Bílovci po náměstí a viděl jsem ty zavřené obchody. Tehdy jsem si řekl jasně, zkusím Bíloveckým obchodům to E-Shopové řešení nabídnout.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Než se dostaneme k podrobnostem, zajímá mě, koupil jste to šálu nakonec?

Jan Halász, IT specialista: Tu šálu jsem koupil. Koupil jsem jí naživo v tom obchodě. V tom období, kdy to během prosince bylo možné. Jinak bych měl asi smůlu, protože ten daný obchod žádný E-Shop nemá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste se rozhodl, že založíte tuto jednoduchou platformu, jak už jsem řekla, neboli E-Shop. Jak jste to celé spustil a jakým způsobem jste to nabídl Bíloveckýcm obchodníkům?

Jan Halász, IT specialista: Nabídl jsem to hlavně přes svůj FB, kdy jsem na Facebooku uveřejnil takovou výzvu, že je to možné, že jsem vytvořil platformu, na které si každý z Bíloveckých obchodů může jednoduše a zadarmo vytvořit svůj e-shop. A podařilo se, že ten můj příspěvek na Facebooku lidé nasdíleli, řekl bych ve vysokém množství, že se to postupně k Bíloveckým obchodníkům dostalo. Navíc jsem ty, které jsem třeba znal, tak jsem je oslovil i napřímo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak na to reagovali? Ti obchodníci, ti kteří mohli takovým způsobem najednou se zpět dostat do hry a přiblížit se lidem, kteří by případně u nich nakoupili.

Jan Halász, IT specialista: Asi opatrně, bych to tak nazval, protože ti kteří e-shop ještě neměli, tak pro ně to byla jako velká změna, kterou si úplně ještě nedokázali představit. Navíc já jsem pro ně byl v mnoha případech někdo cizí. Takže někteří se k tomu tvářili opatrně a možná jim to vydrželo i takto dodnes, což svým způsobem chápu, protože e-shop je prostě úplně jiný způsob prodeje, než nějaká kamenná prodejna.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak teď už můžou někteří z nich, kteří se přihlásili k této platformě, pomocí internetu prodávat. Po dvou měsících, jakou máte zpětnou vazbu, vyplatilo se těm obchodníkům v Bílovci do toho s Vámi jít?

Jan Halász, IT specialista: Ten největší úspěch to zažilo s Turistickým informačním centrem, nebo alespoň do této chvíle, což byla ale i určitá kombinace dobře načasovaného spuštění, protože Turistické informační centrum na začátku roku prodává kalendáře na rok 2021 a také parkovací karty na rok 2021, a protože nebyla jiná možnost, jak by si Bílovečtí občané tyto věci pořídili, tak vlastně to spuštění, hned někdy na začátku roku, umožnilo Turistickému informačnímu centru posbírat velké množství objednávek, kterých do dneška jen mám dojem něco přes 300. Takže Turistické informační centrum se rozběhlo, tak jako bych řekl výborně. Ostatní se přidávali postupně, přidalo se hodinářství, pro které je to vlastně velká změna, plus oni dělají různé opravy, výměny baterií atd., takže ti se přidali také. Ale je asi jasné, že na začátku ledna zrovna prodej tohoto sortimentu asi nebude tak velký jako třeba před Vánoci, takže objednávky sbírají také, a myslím si, že pokud to uzavření obchodu bude trvat, tak nakonec zákazníkům nezbyde nic jiného, než prostě opravdu nakupovat v takovémto Bíloveckém e-shopu i ty hodinky a různé šperky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dá se říct, že vzniklo takové Bílovecké tržiště ve virtuálním prostoru?

Jan Halász, IT specialista: Dá se to tak říci. Tomu napomáhá i to, jak je to vlastně celé udělané, že v podstatě všechny ty e-shopy by měly fungovat stejně. To znamená, že vlastně fungují jako výdajové okénka, kdy to výdajové okénko je přímo v tom konkrétním kamenném obchodě. Pro nakupující to vlastně znamená to, že si pro ten svůj nákup jdou tam, jak jsou zvyklí, jenom před tím musí udělat objednávku přes ten e-shop.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Musely ty obchody nebo ti obchodníci něco splnit, aby mohli takovým způsobem přes bilob.cz fungovat?

Jan Halász, IT specialista: Nemusely splnit vůbec nic. Stačilo, že se mi ozvali, že mají zájem a já už jsem se potom s nimi domluvil.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dokonce jim nabízíte i svou pomoc, kdyby měli nějaké problémy s rozjezdem toho svého e-shopu.

Jan Halász, IT specialista: Ano určitě. Myslím si, že i to je jeden z důvodů, proč třeba doposud nějaký svůj vlastní e-shop nemají, že si s tím třebas nevědí rady. A hlavně do toho začátku tedy nabízím svou pomoc. Kromě toho, že ten e-shop jakoby předinstaluji a udělám základní nastavení, tak potom vždycky s tím konkrétním obchodem procházím, jak se v tom obchodě, v tom e-shopu vlastně pohybovat, jak si tam přidat svoje vlastní produkty, jak si ty produkty zatřídit do nějakých kategorií a projdu s nimi i celý ten prodejní cyklus. To znamená, od přijetí objednávky až vlastně po tu fázi výdeje objednávky ve výdajovém okénku. Takže ta moje pomoc spočívá v takovém zaškolení. Není to nijak dlouhé, věřím tomu, že to řešení je poměrně jednoduché.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A kolik asi těch obchodníků v Bílovci už na tomto virtuálním tržišti Bíloveckém funguje?

Jan Halász, IT specialista: Dneska tak vlastně reálně fungují tři, jednak je to zmiňované Turistické informační centrum, pak je to to již zmíněné hodinářství, přidala se ještě i "Miska se psy", což je trošičku odlišné v tom, že jsme sice spolu diskutovali, že by přímo zvolili také tu moji platformu, ale oni nakonec si zvolili jiné řešení. Nicméně jsou také zahrnuti do toho Bíloveckého tržiště. Aktivně se dál připravují dva e-shopy: Outlet Seconhand a nejnovějším přírůstkem bude takový módní butik.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Myslíte si, že budou přibývat další zájemci? Zatím funguje bilob.cz dva měsíce, nicméně vypadá to, že obchody hned tak brzy otevřeny nebudou, a navíc pomocí toho virtuálního tržiště by mohli prodávat i přesto, že už pak obchody otevřené budou...

Jan Halász, IT specialista: Já si myslím, že bohužel se přidávat budou. Jo, je to takový paradox, že říkám bohužel, protože ve chvíli, kdy nebudou moct mít otevřeno, tak jim, pokud chtějí přežít, protože náklady jim běží dál, nájmy a spoustu různých dalších věcí běží prostě dál, tak jediná možnost je prodávat přes ten e-shop. Tak si myslím, že jen ještě přibývat budou. Ale zase tolik různých obchodů v Bílovci není, takže si nemyslím, že bych jich třeba ve výsledku nakonec bylo více než 10.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte od těch obchodníků, kteří už jsou zapojeni do této platformy, nějakou zpětnou vazbu, kterou získali od samotných lidí, kteří u nich nakupují touto novou formou?

Jan Halász, IT specialista: Tak někteří byli rádi, někteří zákazníci to ocenili a byli rádi, že jejich oblíbený obchod si e-shop zřítil. Někteří zákazníci možná úplně nepochopili tu situaci, nepochopili to, že to není nějaký jako náš výmysl, že je nutné prodávat přes e-shop, a že prostě není možné jít do toho obchodu a vybrat si to zboží přímo v obchodě, tak jak byli zvyklí, že prostě to omezení nevzniklo na straně toho obchodu, ale vlastně je to všechno jenom důsledek nařízení vlády, kdy obchody prostě musí být pro běžný provoz uzavřeny a můžou fungovat jenom přes výdajové okénko. Takže i jakoby určitá negativní reakce se tam objevila, která si myslím, ale že nepochopením toho, že to vlastně celé nevzniklo kvůli obchodu, ale z nařízení vlády.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za rozhovor a přeji platformě bilob.cz ať se přihlásí více obchodů a lidé o ni mají větší zájem. Mějte se hezky.

Jan Halász, IT specialista: Já vám děkuji a na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat


Dnešní premiéry