Host dne

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF, Svatováclavský hudební festival letos nabídne 31 koncertů

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Už 3. září zazní první tóny zahajovacího koncertu 18. ročníku Svatováclavské hudebního festivalu. Opět se tak rozezní kostely celého Moravskoslezského kraje. Připraveno je jednatřicet koncertů, z nichž patnáct se bude konat v Ostravě. Ve studiu vítám ředitele a dramaturga festivalu Igora Františáka. Dobrý den, vítejte.

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, než se budeme bavit o tom letošním ročníku, vraťme se k tomu loňskému, protože ten jste vlastně celý museli předělat na českou verzi. Je to tak?

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Ano, je to tak. Samozřejmě nebyli jsme jediní, ale možná jsme měli velkou výhodu v tom, že už v dubnu jsem se rozhodl právě ten mezinárodní rozměr každoročního Svatováclavské hudebního festivalu vlastně překopat a to na čistě národní verzi s českými hudebníky. Byl jsem vlastně jedním z prvních, kdo v té vážné hudbě začal oslovovat české hudebníky a měnil ten program. A tak se nám podařilo sestavit 29 koncertů, které probíhaly rovněž od 3. až do 28. Září. Co je velký zázrak, že všech těch devětadvacet koncertů proběhlo, což se teda i v uplynulých letech nestalo, protože každoročně vždycky někdo onemocněl nebo se muselo něco přesunout. Takže to považuju za velký zázrak, že v době pandemie, kdy bylo všechno absolutně nejisté, což bylo i v září, se nám podařilo ten nový rozsah toho festivalu naplnit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zůstalo něco z té loňské původní dramaturgie pro letošní osmnáctý ročník.

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Ano, samozřejmě, protože, jak jsem zmínil v březnu už jsme začali s prezentací toho minulého ročníku. Ale když došlo k lockdownu, tak vlastně nám nezbývalo než všechny zahraniční umělce v podstatě odvolat a já zase, protože jsem sám hudebník, považuji za korektní nabídnout jim primárně vlastně tu příležitost, takže došlo k různým úpravám nebo změnám programu. Ale většinu těch zahraničních umělců jsme vlastně z toho minulého ročníku převedli na letošní rok.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Někde jste řekl, četla jsem, že jako zásadní na letošním ročníku spatřujete: "je potřeba kvalitní kultury, otevření se společné radosti i rozjímání při živé hudbě, znovuzrození života a ducha hudby," to jaksi vypovídá i o radosti a chuti s jakou se do organizování Svatováclavské hudebního festivalu už osmnáct let pouštíte.

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Děkuju. Ano, je to tak. Samozřejmě pro všechny organizátory je stále ta doba neutěšená a složitá, protože pořád vlastně musíme sledovat dění a postupný rozvolňování. Takže to, co jsem řekl v tom rozhovoru samozřejmě je myšleno tak, že pevně věřím, že se dostaneme do toho stavu, který byl před těmi skoro dvěma lety nebo rokem a půl. To znamená, že nebudeme muset řešit a zjišťovat, jestli budeme sedět v sedmdesáti procentně obsazeném sále a jestli se tam ještě vejdou nebo jestli budu muset mít roušku anebo ne nebo jestli budu muset mít takový nebo makový test. Jde o to, abychom tu společnost nebo já to takhle vnímám a nechci to vůbec znevažoval, protože sám jsem COVIDEM prošel a vím, že to je velice, velice složité a spousta mých známých mělo opravdu i špatné zkušenosti úmrtí v rodině. Nicméně jsem přesvědčen o tom, že jsme tady kvůli tomu, abychom žili. Ten hodnotný život si dovedu představit opravdu jenom tím, že budeme moci vlastně svobodně být činorodí a dělat běžné denní činnosti, které jsme do té doby dělali také a kultura a společenská setkání rozhodně patří k tomu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak složité bylo pro vás učit třeba vaše studenty v té době?

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Tak složité, víte co, ono to není rozhodně inspirativní být na jedné straně obrazovky a snažit se vysvětlovat jemné detaily a nuance v hudbě přes počítač. Ještě tam dochází k obrovskému zkreslení. Naštěstí v lednu na vysokých školách jsme měli výjimku, takže jsme mohli v podstatě vyučovat 1 ku 1, tzn. pedagog jeden žák. Takže od toho ledna už to bylo výrazně lepší, ale v žádném případě si nedovedu představit a určitě bych nedoporučoval ani to zrovna, co se týče umění přejít na distanční výuku formou internetu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak ať se vrátíme k letošnímu osmnáctém ročníku Svatováclavské hudebního festivalu. Co byste pro naše diváky z vašeho programu jednatřiceti koncertů vybral nebo doporučil?

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Možná začnu hned tím zahajovacím koncertem, protože to měl být i zahajovací koncert toho loňského roku, kdy jsme měli připraveno k oslavě výročí Beethovena právě krásný projekt, který jsme nakonec zrealizovali, ale s českým orchestrem. Bylo to s Janáčkovou filharmonií. A letošní ročník budeme otvírat vlastně jedním z nejlepších polských orchestrů a to je národní orchestr Polského rozhlasu v Katovicích NOSPR s jejich šéfdirigentem a máme skvělé obsazení sólistů a tradičně na tomhle koncertu bude vlastně i participovat český filharmonický sbor s panem Fialou, který je zároveň rezidenčním sborem Svatováclavského hudebního festivalu. Takže letos, jestli se nepletu, vystoupí dokonce na čtyřech samostatných velkých oratorních koncertech a na tomto zahajovacím koncertu zazní Petite messe solennelle Rossiniho. Je to slavnostní krásná mše. Je to možná jeden z těch velkých projektů, potom jsem velice rád, že se nám podařilo vlastně přesně na den úmrtí nebo zavraždění svaté Ludmily vlastně zrealizovat Dvořákovo oratorium Svatá Ludmila. Zde to bude zase naopak Moravská filharmonie Olomouc se svým šéfdirigentem Jakubem Kleckerem a také se skvělými sólisty. A závěrečný koncert, na kterém zazní francouzská hudba a to s dirigentem Philippem Bernoldem, francouzský flétnista a zároveň i dirigent, který přiveze trojici skvělých francouzských sólistů většinou z Pařížské opery a společně vesměs českou sopranistka Kateřinou Kněžíkovou představí téměř neznámé oratorium Camilla Saint-Saënse potopa. Kromě tedy dalších francouzských skladeb. No a náš festival se samozřejmě profiluje nejenom jako festival duchovní hudby, ale také jako staré hudby. Zde bych asi vypíchl koncerty Collegia 1704 s Václavem Luksem, kteří každoročně vlastně zdobí náš festival. Vloni to bylo úžasné provedení Handelova mesiáše, které nahrávala také Česká televize. Letos to budou skladby také Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenky. A významným taky ansámbl, který je rovněž rezidenčním ansámblem Svatováclavského hudebního festivalu je Collegium Marianum s Janou Semerádovou. Jana vlastně přijede s dvěma samostatnými projekty, jeden se jmenuje Lilie mezi trním a tady bude vlastně vedle sebe postavena barokní hudba italských skladatelů a zároveň i Adama Václava Michny z Otradovic. Potom v závěru vystoupí se svým kolegou rakouským cimbalistou Erichem Traxlerem, aby představila své vlastně poslední CD a to je Hudba pro princeznu Annu, takže zazní zde nádherná muzika Georga Friedricha Händela a Leclaira. To je jenom tak ve zkratce, protože je to opravdu jednatřicet koncertů, které jsou opravdu velice pestré a různorodé a možná bych ještě mohl zmínit, že vedle vlastně těchto tradičních řad, samozřejmě prezentujeme i komorní muziku. To jsme se snažili zase jako minulý rok vlastně všechno nacpat na jeden víkend teda především a to bude hnedka ten první zářijový víkend a to konkrétně vlastně na Slezské Ostravě v Husově sboru, kde máme vlastně převezený nádherný nástroj značky Steinway, který máme zapůjčený od Janáčkovy filharmonii Ostrava a zde vystoupí Bennewitzovo kvarteto společně s Martinem Kasíkem, ale taky fenomenální italský mladý pianista Federico Colli a budou tam mít celkem tedy čtyři koncerty a možná s těch zajímavých a netradičních projektů bych mohl zmínit vystoupení dvou litevských hudebníků a to je hráč jeden z nejvýznamnějších hráčů litevských na birbyne, což je lidový nástroj dechový, který má unikátní a zajímavý vlastně zvuk. Je to něco mezi možná hobojem a anglickým rohem, ale je to možná ještě soprán saxofon, takový netradiční opravdu nástroj. A když jsem teda slyšel někoho poprvé hrát na tento nástroj, tak jsem tomu absolutně propadl byl jsem přesvědčený o tom, že musím vlastně tento nástroj uvést na našem festivalu, protože do té doby to byl pro mě také vlastně absolutně neznámý nástroj. No ale například také vystoupí vystoupí jeden z nejvýznamnějších Big Bandů, který se jmenuje Cotatcha Orchestra a to se svou poslední vlastně deskou nebo muzikou, která na té desce byla. A to se jmenuje Big Bendová elektronika. Dostali za tuhle desku je to z roku 2020 jako nejlepší jazzová deska minulého roku a zároveň byli nominováni na ceny anděla a skutečně tato kapela je absolutně úžasná. Hrají tam v podstatě nejlepší muzikanti mladé generace ať už z ČR, ze Slovenska nebo z Rakouska. A já jsem měl možnost je vlastně před dvěma lety slyšet a tahle deska, ta nová je opravdu mimořádná.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za rozhovor i za krásnou pozvánku na Svatováclavský hudební festival a jeho 18. ročník.

Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: Děkuji za pozvání a přeji příjemný den.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat


Dnešní premiéry