Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Igor Františák, ředitel SHF: Svatováclavský hudební festival: 3. - 30. září

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Sedmnáctý Svatováclavský hudební festival letos proběhne od třetího do dvacátého osmého září. Kvůli pandemickým opatřením museli pořadatelé festivalu změnít dramaturgii a také zrušit jarní koncerty. Podrobnosti už můj dnešní host Igor Františák, ředitel festivalu. Dobrý den.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak pane řediteli, já jsem už řekla, že Svatováclavský hudební festival byl nucen zrušit celou jarní i letní řadu hudebních výletů. Bylo to třináct koncertů. A také změnit původní dramaturgii toho podzimního festivalu. Kdy jste se vlastně rozhodli učinit nějaké změny?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: V podstatě velice brzy, protože už ke konci března mi bylo jasné, že k těm změnám samozřejmě dojde, protože řekněme ta hysterie a ten velký mediální boom, který kolem toho byl, dal jasně najevo, že se ta situace tak rychle neuklidní. Je zase pravdou, že jsem neočekával, že by to mohlo mít až tak daleké důsledky, které čekají všechny kulturní instituce realizující svoje projekty v podzimní a zimní části. Nicméně k té otázce kdy jsme se my rozhodli, bylo to opravdu na přelomu března a dubna, kdy jsem začal oslovovat české umělce a překopal celou dramaturgii letošního ročníku. My jsme teda zůstali ve stejném termínu, který jsme měli naplánovaný tradičně v měsíci září, kdy putujeme celým Moravskoslezským krajem. Možná, že jsme měli taky obrovské štěstí tím, že jsem začal opravdu velice brzy a i ta zahraniční strana pochopila, že se jedná opravdu o nutný krok, protože většinu těch projektů jsme buď přesunuli na příští nebo na další ročníky pokud to bylo možné. Takže jsme byli schopni se s nimi korektně domluvit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Přemýšleli jste při plánování festivalu o tom, že třeba změníte termín nebo ho úplně zrušíte, nebo přesunete a posílíte příští rok?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Jak jsem říkal, v tom období toho přelomu března a dubna a potom, jak se ta situace vyvíjela dál, jsem byl přesvědčen o tom, že žádný problém na podzim nemůže nastat. Ale vidíte, že situace se mění ze dne na den a v tomhle ohledu nevíme vůbec co bude zítra. Přestože teď máme nějakou záruku v tom, že můžeme realizovat projekty uvnitř do pěti set lidí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak zasáhly ty změny, to rušení těch třinácti jarních a letních koncertů ekonomiku celého festivalu?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Já si myslím, že to není jenom problém našeho festivalu, ale všeobecně, protože to bude mít obrovský dopad na veškerou lidskou činnost. Pochopitelně pokud máte všechno naplánováno, celý ten řekněme koloběh od naplánování si té dramaturgie po oslovení hudebníků, domlouvání smluv a veškerých dalších věcí, se kterými jsme začali už v březnu, měli jsme mít, jestli se nepletu, osm koncertů, měli jsme tedy připravenou celou reklamu,měli jsme už ve výlepu plakáty. To znamená, že je v tom opravdu docela dost peněz, ale i lidské práce, kterou vám nikdo nezaplatí. Já zatím teda nechci říkat žádný zbytečný závěry, protože čekám na to, až jak proběhne druhá polovina tohoto roku a pevně věřím, že Svatováclavský hudební festival to přežije a budeme moci naše koncerty realizovat pro naše posluchače i v dalších letech. A je jasné, že letošní rok bude opravdu velice těžký.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na druhou stranu ale vznikl nový projekt tří festivalů "Spojení s hudbou", který vlastně přinese čistě národní hudební přehlídky. Co bylo takovým impulsem pro vznik?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Děkuji za otázku, protože já si myslím že tohle vzniklo absolutně přirozeně, protože je to iniciativa tří festivalů a to: Concentus Moraviae s Davidem Dittrichem a Lípa Muzica ze severu Čech jejíž ředitelem je Martin Prokeš. Nás spojuje to, že jsme v české asociaci festivalů, kde je řada nejenom festivalů vážné hudby, ale festivalů nejrůznějšího typu, můžu jmenovat třeba Colours of Ostrava Zlatky Holušově a řadu dalších. A bylo to zvláštní, že to bylo spontánní, protože jsem volal právě Davidovi Dietrichovi s tím, že jsem se rozhodl do toho fakt praštit a už docela brzo změnit, tak říkal že jsme nějak napojeni, že v tu samou chvíli mi volal s něčím podobným,že už začal komunikovat s muzikanty. Tak jsme se rozhodli, že nebudeme tlačit a ulpívat na tom, aby každý z těch našich festivalů měl svou specifickou dramaturgii, což by samozřejmě byl velký problém, protože muzikanti musí samozřejmě zkoušet, pak s tím projektem někde musí jet. Takto, když se nazkouší jeden projekt, tak ho můžou v podstatě otočit na několika festivalech. A to bylo hlavní myšlenkou - podpořit české muzikanty, kteří byli odříznuti, v podstatě půl roku neměli možnost koncertovat. Řada z nich jsou takzvaně na volné noze a nejsou podporováni žádnou státní institucí, jsou závislí na různých grantech své vlastní umělecké činnosti,která se, ale ne jejich přičiněním, vůbec nemohla realizovat. Tak jsme si řekli, že tady zase my můžeme zastávat tu funkci toho, že můžeme tyhle muzikanty a soubory podpořit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Abychom nezapomněli na hlavní hvězdy Svatováclavského hudebního festivalu, je to například Marek Eben, Martina Janková, Jiří Vodička, Collegium 1704 s Václavem Luksem a další. Letos jsou to pouze české hvězdy klasické hudby, ale jak jste sám říkal, chcete je také podpořit.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Ano samozřejmě, protože, upřímně, řada českých muzikantů hrají prim i ve světové hudbě. Z těch jmenovaných Martina Janková, která dlouhodobě žije ve Švýcarsku, byla sólistkou Curyšské opery, teď dostala profesuru v Curychu. My jako Ostravská univerzita máme obrovské štěstí, že, jestli se nepletu, od září bude našim hostujícím profesorem Jiří Vodička, který také vystudoval Fakultu umění Ostravské univerzity, dneska je tam pedagogem, ale je to vlastně jeden z nejzásadnějších houslových virtuosů České republiky, je to koncertní mistr České filharmonie a řada dalších. Tak to jsou jména, která mají srovnání s tou světovou špičkou a vůbec to nevnímám tak, že tím, že jsme byli "nuceni" vytvořit národní verzi té dramaturgie, že by ta hudba nějak strádala. Ba naopak si myslím, že nyní máme obrovskou příležitost ukázat, jak špičkové muzikanty v České republice máme a čím se můžeme chlubit, a o to více si tzv. zamuzicírovat na tu národní strunu. A vzhledem k tomu, že nejsem jenom dramaturgem a ředitelem festivalu, jsem sám muzikantem, tak je to jedno z mých zásadních kréd - dávat příležitost vynikajícím českým muzikantům a systematicky tyhle lidi podporovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak bude vypadat příští rok, protože ten letošní Svatováclavský hudební festival a vůbec kultura letošního roku je úplně jiná, než na co jsme byli zvyklí. Jak přemýšlíte o osmnáctém ročníku Svatováclavského hudebního festivalu?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Rád bych měl křišťálovou kouli a řekl vám jak to bude za rok, ale to zatím bohužel nikdo neví. Je pravda, že ze dvou třetin ta koncepce i převedení těch zahraničních umělců na příští rok z letoška, je v podstatě jasná. A do konce srpna, což je za moment, musím mít vytvořenou veškerou finální koncepci toho příštího ročníku, protože začínají zase ty kolečka toho grantování, na kterých jsme absolutně přímo závislí. Věřím, že od začátku příštího roku se snad budeme moci v tom evropském prostoru pohybovat více svobodně, a že budeme moci i v tomhle ohledu plánovat. Přestože vidíte, že musíme plánovat už nyní a vypadá to samozřejmě na jednu stranu jako risk, ale je to spíše taková skepse, když pracujete dlouhodobě na něčem, vytváříte modely, které vždycky fungovaly, a najednou všechna ta pravidla přestávají platit, tak je to opravdu velice těžké a komplikované pracovat s virtuálními myšlenkami, přestože před tím, vůbec virtuálními nebyly. Ale věřím, že se do nějakého relativního normálu vrátíme snad ke konci letošního kalendářního roku a budeme se moci setkávat na těch kulturních projektech už normálně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Budeme Vám držet palce pane Františáku, já děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Děkuji za pozvání a všechny srdečně zvu na naše koncerty.

Redakčně upraveno / zkráceno. 

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Igor Františák, ředitel SHF: Svatováclavský hudební festival: 3. - 30. září
19. srpna 2020, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Sedmnáctý Svatováclavský hudební festival letos proběhne od třetího do dvacátého osmého září. Kvůli pandemickým opatřením museli pořadatelé festivalu změnít dramaturgii a také zrušit jarní koncerty. Podrobnosti už můj dnešní host Igor Františák, ředitel festivalu. Dobrý den.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak pane řediteli, já jsem už řekla, že Svatováclavský hudební festival byl nucen zrušit celou jarní i letní řadu hudebních výletů. Bylo to třináct koncertů. A také změnit původní dramaturgii toho podzimního festivalu. Kdy jste se vlastně rozhodli učinit nějaké změny?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: V podstatě velice brzy, protože už ke konci března mi bylo jasné, že k těm změnám samozřejmě dojde, protože řekněme ta hysterie a ten velký mediální boom, který kolem toho byl, dal jasně najevo, že se ta situace tak rychle neuklidní. Je zase pravdou, že jsem neočekával, že by to mohlo mít až tak daleké důsledky, které čekají všechny kulturní instituce realizující svoje projekty v podzimní a zimní části. Nicméně k té otázce kdy jsme se my rozhodli, bylo to opravdu na přelomu března a dubna, kdy jsem začal oslovovat české umělce a překopal celou dramaturgii letošního ročníku. My jsme teda zůstali ve stejném termínu, který jsme měli naplánovaný tradičně v měsíci září, kdy putujeme celým Moravskoslezským krajem. Možná, že jsme měli taky obrovské štěstí tím, že jsem začal opravdu velice brzy a i ta zahraniční strana pochopila, že se jedná opravdu o nutný krok, protože většinu těch projektů jsme buď přesunuli na příští nebo na další ročníky pokud to bylo možné. Takže jsme byli schopni se s nimi korektně domluvit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Přemýšleli jste při plánování festivalu o tom, že třeba změníte termín nebo ho úplně zrušíte, nebo přesunete a posílíte příští rok?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Jak jsem říkal, v tom období toho přelomu března a dubna a potom, jak se ta situace vyvíjela dál, jsem byl přesvědčen o tom, že žádný problém na podzim nemůže nastat. Ale vidíte, že situace se mění ze dne na den a v tomhle ohledu nevíme vůbec co bude zítra. Přestože teď máme nějakou záruku v tom, že můžeme realizovat projekty uvnitř do pěti set lidí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak zasáhly ty změny, to rušení těch třinácti jarních a letních koncertů ekonomiku celého festivalu?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Já si myslím, že to není jenom problém našeho festivalu, ale všeobecně, protože to bude mít obrovský dopad na veškerou lidskou činnost. Pochopitelně pokud máte všechno naplánováno, celý ten řekněme koloběh od naplánování si té dramaturgie po oslovení hudebníků, domlouvání smluv a veškerých dalších věcí, se kterými jsme začali už v březnu, měli jsme mít, jestli se nepletu, osm koncertů, měli jsme tedy připravenou celou reklamu,měli jsme už ve výlepu plakáty. To znamená, že je v tom opravdu docela dost peněz, ale i lidské práce, kterou vám nikdo nezaplatí. Já zatím teda nechci říkat žádný zbytečný závěry, protože čekám na to, až jak proběhne druhá polovina tohoto roku a pevně věřím, že Svatováclavský hudební festival to přežije a budeme moci naše koncerty realizovat pro naše posluchače i v dalších letech. A je jasné, že letošní rok bude opravdu velice těžký.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na druhou stranu ale vznikl nový projekt tří festivalů "Spojení s hudbou", který vlastně přinese čistě národní hudební přehlídky. Co bylo takovým impulsem pro vznik?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Děkuji za otázku, protože já si myslím že tohle vzniklo absolutně přirozeně, protože je to iniciativa tří festivalů a to: Concentus Moraviae s Davidem Dittrichem a Lípa Muzica ze severu Čech jejíž ředitelem je Martin Prokeš. Nás spojuje to, že jsme v české asociaci festivalů, kde je řada nejenom festivalů vážné hudby, ale festivalů nejrůznějšího typu, můžu jmenovat třeba Colours of Ostrava Zlatky Holušově a řadu dalších. A bylo to zvláštní, že to bylo spontánní, protože jsem volal právě Davidovi Dietrichovi s tím, že jsem se rozhodl do toho fakt praštit a už docela brzo změnit, tak říkal že jsme nějak napojeni, že v tu samou chvíli mi volal s něčím podobným,že už začal komunikovat s muzikanty. Tak jsme se rozhodli, že nebudeme tlačit a ulpívat na tom, aby každý z těch našich festivalů měl svou specifickou dramaturgii, což by samozřejmě byl velký problém, protože muzikanti musí samozřejmě zkoušet, pak s tím projektem někde musí jet. Takto, když se nazkouší jeden projekt, tak ho můžou v podstatě otočit na několika festivalech. A to bylo hlavní myšlenkou - podpořit české muzikanty, kteří byli odříznuti, v podstatě půl roku neměli možnost koncertovat. Řada z nich jsou takzvaně na volné noze a nejsou podporováni žádnou státní institucí, jsou závislí na různých grantech své vlastní umělecké činnosti,která se, ale ne jejich přičiněním, vůbec nemohla realizovat. Tak jsme si řekli, že tady zase my můžeme zastávat tu funkci toho, že můžeme tyhle muzikanty a soubory podpořit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Abychom nezapomněli na hlavní hvězdy Svatováclavského hudebního festivalu, je to například Marek Eben, Martina Janková, Jiří Vodička, Collegium 1704 s Václavem Luksem a další. Letos jsou to pouze české hvězdy klasické hudby, ale jak jste sám říkal, chcete je také podpořit.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Ano samozřejmě, protože, upřímně, řada českých muzikantů hrají prim i ve světové hudbě. Z těch jmenovaných Martina Janková, která dlouhodobě žije ve Švýcarsku, byla sólistkou Curyšské opery, teď dostala profesuru v Curychu. My jako Ostravská univerzita máme obrovské štěstí, že, jestli se nepletu, od září bude našim hostujícím profesorem Jiří Vodička, který také vystudoval Fakultu umění Ostravské univerzity, dneska je tam pedagogem, ale je to vlastně jeden z nejzásadnějších houslových virtuosů České republiky, je to koncertní mistr České filharmonie a řada dalších. Tak to jsou jména, která mají srovnání s tou světovou špičkou a vůbec to nevnímám tak, že tím, že jsme byli "nuceni" vytvořit národní verzi té dramaturgie, že by ta hudba nějak strádala. Ba naopak si myslím, že nyní máme obrovskou příležitost ukázat, jak špičkové muzikanty v České republice máme a čím se můžeme chlubit, a o to více si tzv. zamuzicírovat na tu národní strunu. A vzhledem k tomu, že nejsem jenom dramaturgem a ředitelem festivalu, jsem sám muzikantem, tak je to jedno z mých zásadních kréd - dávat příležitost vynikajícím českým muzikantům a systematicky tyhle lidi podporovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak bude vypadat příští rok, protože ten letošní Svatováclavský hudební festival a vůbec kultura letošního roku je úplně jiná, než na co jsme byli zvyklí. Jak přemýšlíte o osmnáctém ročníku Svatováclavského hudebního festivalu?

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Rád bych měl křišťálovou kouli a řekl vám jak to bude za rok, ale to zatím bohužel nikdo neví. Je pravda, že ze dvou třetin ta koncepce i převedení těch zahraničních umělců na příští rok z letoška, je v podstatě jasná. A do konce srpna, což je za moment, musím mít vytvořenou veškerou finální koncepci toho příštího ročníku, protože začínají zase ty kolečka toho grantování, na kterých jsme absolutně přímo závislí. Věřím, že od začátku příštího roku se snad budeme moci v tom evropském prostoru pohybovat více svobodně, a že budeme moci i v tomhle ohledu plánovat. Přestože vidíte, že musíme plánovat už nyní a vypadá to samozřejmě na jednu stranu jako risk, ale je to spíše taková skepse, když pracujete dlouhodobě na něčem, vytváříte modely, které vždycky fungovaly, a najednou všechna ta pravidla přestávají platit, tak je to opravdu velice těžké a komplikované pracovat s virtuálními myšlenkami, přestože před tím, vůbec virtuálními nebyly. Ale věřím, že se do nějakého relativního normálu vrátíme snad ke konci letošního kalendářního roku a budeme se moci setkávat na těch kulturních projektech už normálně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Budeme Vám držet palce pane Františáku, já děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu: Děkuji za pozvání a všechny srdečně zvu na naše koncerty.

Redakčně upraveno / zkráceno. 

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-19-08-2020-17-14