Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Slezské divadlo Opava má nového ředitele Petra Kazíka. Co pro divadlo připravuje? Jaké jsou jeho představy a jaké šance divadlo má, aby mohlo fungovat v celém rozsahu? To se dozvíme už za chvíli. Dobrý den, vítejte u nás ve studiu. Na začátek velká gratulace.
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: Dobrý den, děkuji moc.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, představte se v krátkosti našim divákům. Z jakého prostředí pocházíte?
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: Zajímavá otázka, z jakého prostředí. Z velmi pestrého. Já mám docela pestrou minulost, a trochu i odpovím, proč jsem šel do divadla, protože mé první povolání bylo v kultuře. Lidé mě určitě i ve vašich pořadech viděl několikrát ve spojení s Permoníkem. Od šesti let jsem spojen s tímto pěveckým sborem a protože ho vedla úžasná žena paní Šajnerová, která řídila i kulturní instituci Městský dům kultury nějaký čas a pak základní uměleckou školu, tak mě velmi brzy přivedla i k jiným kulturním aktivitám. Já jsem třeba byl předseda festivalového štábu dětských festivalů někde v sedmé třídě. Ona si vymyslela, že děti budou dělat filmový festival a dělal jsem to až do šestnácti a už jsem teda nebyl takové dítě. Takže kultura byl můj začátek, ale kulturou se velmi špatně živí v jakémkoliv režimu a v jakékoliv době. tak jsem začal velmi brzy učit dopoledne. Protože jsem inženýr, ekonom, tak jsem učil ekonomiku a začal jsem v září 89. Přišla revoluce. Najednou jsem zjistil, že mě ta ekonomika nikdy nebavila, ale management, marketing, ty nové věci mě velmi začaly bavit. Začal jsem se tedy tomu věnovat. Začal jsem to studovat, pomohl jsem vybudovat několik firem v těch devadesátkách a zjistil jsem, že nejvíc se naučíš, když učíš ostatní. Vždycky jsem jel na nějaký kurz, někde jsem si to zkusil a pak jsem to rychle učil. Náskok byly dvě lekce před svými studenty, ale taková byla doba. No a pak jsem tady se věnoval tomu dál. Dvacet šest let mám vlastní firmu na vzdělávání a rozvoj. Byl jsem ve více než 200 firmách celé republiky. Znám desítky, stovky manažerů, které tady vedu k jejich rozvoji. Kruh se uzavřel a řekl jsem si, že vlastně v té cílové rovince mojí kariéry bych všechny ty zkušenosti a znalosti mohl uplatnit a zase to spojím s Permoníkem, mě ta práce pro kulturu, pro ten sbor, přestože to byla dobrovolná činnost, nesmírně bavila. Přináší mi sedm let obrovské uspokojení a zjišťuji, že v tom prostředí kultury je toho velmi potřeba. Ten byznysový svět funguje v mnohém zajímavě a je dobré ty dobré postupy přinést i do té kultury, protože jinak se ta kultura bude potácet v problémech. Takže chci to donést.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, buďme konkrétní, co pro Slezské divadlo v Opavě chystáte, jaké jsou vaše vize?
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: Ta vize samozřejmě je krátkodobá a dlouhodobá. Dlouhodobě, za 6 let věřím, že divadlo opustím a opustím ho, protože tam bude skvělý můj nástupce, kterého najdu. Tři roky ho budu připravovat na to převzetí a to bude rok 2029 a divadlo bude funkční s jasným systémem a vyladěnými všemi procesy. Bude finančně na tom dobře a zůstane tak kvalitní ve své produkci jako je dneska. Důvod, proč jsem tam šel je ten, že jsem se dozvěděl, že se dostalo do problému ekonomických, marketingových a těch procesních, ale že navzdory všemu tam pořád je velmi kvalitní produkce. A když máte kvalitní produkt, tak pak už ho dobře prodat a dobře ho obstarat je velmi jednoduché. Kdyby to divadlo bylo mizerné, tak určitě nebudu v jeho čele. Krátkodobě musíme spravit ty procesy a nastavit to všechno. Příčiny všichni známe, covid a jiné věci. Prostě dostalo se to do nějakého stavu, který musíme rychle spravit. Naštěstí mám kolem sebe skvělé lidi. Ti divadelníci, to jsou bardi, kteří to dělají dlouhodobě. Paní tajemnice, šéfka opery a šéf činohry, to jsou zkušení lidé a nový tým je právě marketing, obchod, ekonomie, ale také lidé, kteří přicházejí sice z jiných prostředí. Ekonomka přichází z Domu kultury Vítkovic, takže zkušená pracovnice v kultuře, na tu velmi spoléhám a věřím, že když dáme naše zkušenosti z našeho oboru a spojíme s tím divadlem, tak by to mohlo fungovat dobře.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co chcete v divadle zavést? Jaké novinky?
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: Víte, já už si hodně pamatuju a zaplať pánbůh, revoluci jsme zažili, víme, jak to vypadalo. Myslím si, že revoluce obecně jsou nepřirozené, lepší je evoluce. Takže v tuto chvíli už je to 14 dnů, ale první tři měsíce - byť by bylo lepší mít rok, ale ten mi nikdo nedá - musí být o analýze. Najít všechno, co je dobře nebo nějak funguje a to nechat. A to, co tedy žalostně nefunguje, tomu se prioritně věnovat. Tahle sezona už je rozjetá, já už jsem přišel do vlaku, který už dávno vystartoval, takže do června pojedeme v setrvačnostech. Jak říkám, jenom se vyvarujeme těm největším nešikovnostem, takže máme relativně luxusní čas do příští sezóny se připravit. Jak umělecky, tam pokračovat v kvalitním konání a vylepšit všechno dokola. A od září už by věci měly fungovat daleko lépe. Takže evoluční proces je nejlepší, pomalé změny.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Opavě se dlouhodobě hovoří o tom, zda si město zanechá divadlo v tom rozsahu, v jakém funguje v tuto dobu, a hlavním důvodem jsou finance. 100 milionů ročně je velká částka, která zasáhne každoročně do rozpočtu Opavy. Jakou cítíte podporu města?
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: V tuto chvíli velkou. Samozřejmě, oni jsou určitě nešťastní z toho, kam se to dostalo. Cítí svou spoluzodpovědnost. Já chci velmi pomoci, protože mám pocit, že ty zkušenosti na to mám. Netušil jsem, když jsem do toho šel nebo nedával jsem si to do těch souvislostí. Skutečně klobouk dolů před Opavou, protože dávat více než deset procent na kulturu, je prostě obdivuhodné a kéž by to dávala všechna města. Určitě by kultura v této zemi byla na tom velmi dobře. Na druhou stranu my máme v názvu Slezské divadlo Opava, takže není to jenom věcí Opavy, je to věcí Slezska. Tudíž já se chystám do všech obcí. Kdysi jezdily autobusy, lidé přijížděli do divadla. To divadlo bylo skutečně regionální. Mám pocit, že v tuto chvíli to trochu nechali na té Opavě. Takže budeme se bavit s těmi okolními obcemi, budeme lákat diváky z toho regionu, aby to bylo opravdu Slezské divadlo a tím pádem i ty finance mohou být zase trochu rozptýlenější a nebude to zatěžovat tolik tu Opavu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, máme ještě pár sekund času. Pozvěte naše diváky na představení do Slezského divadla.
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: Já zase mám docela štěstí, protože dramaturgicky nemusíme teď vymýšlet nějaké velké novinky nebo co nabídnout, protože máme před sebou dvě sezóny. Příští rok je osm set let města Opavy, takže je jasné, že se bude slavit a je rok české hudby, takže budeme sahat po projektech českých autorů nebo opavských s opavskem spojeni. Asi vrcholem sezóny bude Káťa Kabanová, kterou bude dělat paní režisérka Andělová, šéfka opery a bude to její rozlučka. Odchází už do výsluhy, takže její poslední dílo. Na to se moc těšíme. Opava a opavské publikum, jsem říkal "Ježiš, vy chcete dělat Janáčka? Když teďka se do toho divadla moc nechodí nikde?" a oni řekli: "No, ale v Opavě se na Janáčka chodí", takže těším se na to a Opava je vychované publikum. Káťa Kabanová bude na jaře a pak je to Carlovo opavské divertimento. Pan Seydler, šéf činohry, bude dělat hru, která je věnována Carlovi Dittersovi z Dittersdorfu, slavnému skladateli a interpretovi. Hrál s Mozartem v kvartetu, takže o něm bude divadelní hra. To je tahle sezóna, nebo ta osmistá městská. No a hned v roce 2025 budeme vzpomínat 120 let založení divadla. Určitě se budeme vracet k úspěšným titulům, které opavské divadlo za těch 120 let uplatnilo. Ty novinky tedy přijdou až někde v roce 2026.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já Vám děkuji za rozhovor. Mým dnešním hostem byl Petr Kazík, nový ředitel Slezského divadla v Opavě a přeji Vám hodně štěstí.
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla Opava: Děkuji za pozvání.
Redakčně upraveno / zkráceno.