Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje, Logistické centrum Armády ČR v Mošnově

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na vybudování logistického centra v Mošnově se ministerstvo obrany domluvilo s vedením Moravskoslezského kraje. Jedním z hlavních důvodů byl fakt, že ve východní části republiky podobný objekt armádě schází. Podrobnosti k tématu se dozvíte už za chvíli od mého dnešního hosta, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Kania. Dobrý den, vítejte.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, už tady padlo, že kraj se domluvil s ministerstvem na vybudování logistického centra. Naznačila jsem jeden z důvodů pokračujte, navažte na to.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Byla to jedna z variant, protože při zpracování celkové studie rozvoje velkého Mošnova, kdy jsme dělali objemovou studii, jak celé toto území rozvíjet po stránce logistiky a lehké výroby, hledali jsme partnery a během toho hledání se nám ozvala Armáda ČR, která deklarovala, že by ráda vybudovala své logistické centrum na východě ČR. Tím, že Mošnov nabízí tři druhy dopravy, to znamená silniční, železniční a leteckou, toto území se jevilo pro jejich logistické účely nejvýhodnější. Z toho důvodu jsme zahájili jednání. Dohodli jsme se na podpisu memoranda. Od té doby intenzivně pracujeme na té podobě, která by měla být v Mošnově. To znamená, jednoznačně deklarujeme to, že se bude jednat o logistické centrum, nikoliv tak, jak se někteří naši občané obávají, že tam budou nějaké bojové jednotky nebo něco takového, anebo že tam budou zahraniční armády, nikoliv.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co se tam tedy bude dít?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Bude to v podstatě zázemí pro Armádu České republiky, kdy toto logistické centrum bude zajišťovat výjezdy našich vojáků na zahraniční mise. To znamená, že v okamžiku, kdy bude o takovéto misi rozhodnuto, toto logistické centrum ze svých zásob vybaví tyto jednotky patřičným zázemím. To znamená ubytování nebo kontejnery pro hygienickou očistu, kuchyně a další takovéto materiály tak, aby tyto jednotky v daném místě, kde budou působit, měly plnohodnotně zastoupenou tuto oblast.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čili dá se říct, že to budou takové sklady tady toho materiálu a potravin?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ano, přesně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Včetně potřeb, které by byly na různé mise pro armádu potřeba?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Přesně tak, jedná se i o potraviny, zdravotnický materiál a podobné věci. My samozřejmě budeme moci v době, kdy náš kraj bude postižen nějakou živelnou pohromou, tyto zásoby a tyto technické pomůcky pro ubytování, převoz materiálu využívat tak, abychom mohli zabezpečit danou postiženou oblast, pokud tam dojde k nějaké živelné pohromy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Bavíme se o území tzv. Velkého Mošnova přímo, které území to bude a jak velké?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Jedná se o území, které je směrem k Ostravě, k obci Petřvald, to znamená na druhé straně přistávací dráhy, než se nyní vybudoval železniční terminál nebo železniční cargo o ploše padesáti hektarů. Kdy toto území bude technicky napojeno na infrastrukturu a zároveň tam bude vybudovaná železniční vlečka tak, aby tam mohly přijíždět vlaky sedm set metrů dlouhé a armáda mohla ty zdravotnické potřeby, kontejnery, kuchyně nakládat jak z boční nakládky, tak i čelní nakládky. Z toho důvodu je tam potřeba trošku více těch pozemků, protože ta kolej musí splňovat tu délku těch 700 metrů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Více pozemků, to znamená, že budete dokupovat nějaké území, nebo to jsou pozemky Moravskoslezského kraje?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: V současné době asi dvě třetiny těchto pozemků již jsou pozemky Moravskoslezského kraje a další výkupy ještě běží s tím, že v rámci Zásad územního plánování a územního rozvoje je již toto ošetřeno, že tam může vzniknout logistika. Rozkládá se to na pozemcích nebo v rámci územních plánů u dvou obcí, a to obec Mošnov a obec Petřvald. Dalo by se říct, že je to tak půl na půl, kdy pětadvacet procent, pětadvacet hektarů je na území Mošnova a pětadvacet procent na území obce Petřvald.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Souhrnem tedy padesát hektarů, to bude to území, které bude armáda teď mít pro své logistické centrum. Já Vás jenom doplním, že před časem jste tento projekt představovali občanům Petřvaldu, protože se obávají toho, co tam bude a jak to omezí život v obci. Bude to nějak lidi, kteří tam bydlí v blízkém okolí, omezovat? Že se tam bude cokoliv dít, ať už samotná stavba nebo potom samotný provoz?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já si myslím, že tak, jak je to nastaveno, to znamená, že to bude logistické centrum a ve srovnání s ostatními společnostmi, které již tam fungují a fungují na bázi logistiky, případně nějaké výroby, ať se tam vyrábí disky pro auta, pro ty občany bude ta armáda dobrým sousedem, protože nebude až tak příliš zatěžovat okolní logistické sklady. To znamená, že nebude to tak, že by tam najížděly stovky kamionů denně. To logistické centrum vyloženě bude využívat silniční dopravu, kdy se plánuje nějakých sedmdesát procent, kdy rychle najedou na D1 nebo na D48. Počítá se zhruba dvacet vlaků ročně, což je zanedbatelný počet, kdy pro ostatní společnosti se tam plánuje nebo již teď se realizuje asi tři tisíce vlaků ročně. Co se týče letecké dopravy, de facto bude to zhruba deset letounů za rok, kdy bude potřeba ty naše jednotky, případně nějaké humanitární pomoci zajišťovat. Příklad může být i to Turecko, které zažilo teďka živelnou katastrofu a bylo potřeba tam převážet nemalé humanitární pomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že tam bude rychlý nájezd na D1 nebo D48, Znamená to, že se tam bude nějaká nová přístupová cesta budovat?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ta přístupová cesta se již buduje. V podstatě Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu obchvatu Mošnova, který se přímo napojuje na stávající komunikaci, která vede k D1 a je tam přímý nový nájezd na D48.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Až bude logistické centrum, k tomu se ještě dostaneme, kdy to bude hotovo a už tam začne pohyb a fungování toho samotného logistického centra, kolik vojáků tam bude působit nebo lidí?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Cílový stav je tři sta vojáků, kdy v podstatě tito vojáci by měli být především z Moravskoslezského kraje, kdy nyní dojíždějí do různých jednotek po celém území ČR. Nebudou tam v celém tom území trvalé stavby. To budou jednotky trvalých staveb. Většinou to bude zpevněná plocha, která bude sloužit právě k zaparkování těch speciálních kontejnerů, případně těch polních kuchyní, jeřábů, vysokozdvižných vozíků a takovéhoto zázemí, jako o kterém jsme hovořili.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vzniknou tam také pracovní místa pro civilisty?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Předpokládáme, že ano, samozřejmě v omezené míře. Nicméně nějaká pracovní místa pro civilní pracovníky tam budou. Přibydou další společnosti, které chtějí v Mošnově fungovat, a ty budou hledat daleko více zaměstnanců. Budou to stovky zaměstnanců, které oni po profesní stránce budou vyhledávat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď pojďme k logistickému centru z pohledu čísel. Teď se připravuje i jeho podoba, jak jste na začátku řekl. Kolik to všechno bude stát a kdy se začne stavět a kdy se dokončí logistické centrum?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: V současné době tak, jak jsme slíbili i občanům obce Petřvald, probíhají jednání, kdy armáda nechává zpracovat studii, jak by to logistické centrum mělo vypadat. Předpokládáme, že ve čtvrtém kvartále letošního roku bude ta studie dokončena. Samozřejmě ji budeme průběžně seznamovat, prezentovat. Ta příprava tím, že vykupujeme ty pozemky, bude probíhat a projektová příprava až do roku 2027 a od roku 2027 do roku 2031 bude probíhat výstavba a já věřím, že právě i v tomto období místní občané mohou najít své pracovní uplatnění, protože se mohou podílet například na výstavbě železniční vlečky, případně dalších objektů, které se tam budou stavět.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Celková cena by měla být 3 miliardy korun?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Celková cena, co se týče logistického hubu, je odhadována na dva a půl miliardy. Ta vlečka, která bude napojovat toto centrum, máme předpoklad asi jedna celá tři miliardy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za rozhovor a vám za pozornost.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Děkuji Vám. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje, Logistické centrum Armády ČR v Mošnově
21. března 2023, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na vybudování logistického centra v Mošnově se ministerstvo obrany domluvilo s vedením Moravskoslezského kraje. Jedním z hlavních důvodů byl fakt, že ve východní části republiky podobný objekt armádě schází. Podrobnosti k tématu se dozvíte už za chvíli od mého dnešního hosta, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Kania. Dobrý den, vítejte.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, už tady padlo, že kraj se domluvil s ministerstvem na vybudování logistického centra. Naznačila jsem jeden z důvodů pokračujte, navažte na to.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Byla to jedna z variant, protože při zpracování celkové studie rozvoje velkého Mošnova, kdy jsme dělali objemovou studii, jak celé toto území rozvíjet po stránce logistiky a lehké výroby, hledali jsme partnery a během toho hledání se nám ozvala Armáda ČR, která deklarovala, že by ráda vybudovala své logistické centrum na východě ČR. Tím, že Mošnov nabízí tři druhy dopravy, to znamená silniční, železniční a leteckou, toto území se jevilo pro jejich logistické účely nejvýhodnější. Z toho důvodu jsme zahájili jednání. Dohodli jsme se na podpisu memoranda. Od té doby intenzivně pracujeme na té podobě, která by měla být v Mošnově. To znamená, jednoznačně deklarujeme to, že se bude jednat o logistické centrum, nikoliv tak, jak se někteří naši občané obávají, že tam budou nějaké bojové jednotky nebo něco takového, anebo že tam budou zahraniční armády, nikoliv.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co se tam tedy bude dít?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Bude to v podstatě zázemí pro Armádu České republiky, kdy toto logistické centrum bude zajišťovat výjezdy našich vojáků na zahraniční mise. To znamená, že v okamžiku, kdy bude o takovéto misi rozhodnuto, toto logistické centrum ze svých zásob vybaví tyto jednotky patřičným zázemím. To znamená ubytování nebo kontejnery pro hygienickou očistu, kuchyně a další takovéto materiály tak, aby tyto jednotky v daném místě, kde budou působit, měly plnohodnotně zastoupenou tuto oblast.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čili dá se říct, že to budou takové sklady tady toho materiálu a potravin?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ano, přesně.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Včetně potřeb, které by byly na různé mise pro armádu potřeba?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Přesně tak, jedná se i o potraviny, zdravotnický materiál a podobné věci. My samozřejmě budeme moci v době, kdy náš kraj bude postižen nějakou živelnou pohromou, tyto zásoby a tyto technické pomůcky pro ubytování, převoz materiálu využívat tak, abychom mohli zabezpečit danou postiženou oblast, pokud tam dojde k nějaké živelné pohromy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Bavíme se o území tzv. Velkého Mošnova přímo, které území to bude a jak velké?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Jedná se o území, které je směrem k Ostravě, k obci Petřvald, to znamená na druhé straně přistávací dráhy, než se nyní vybudoval železniční terminál nebo železniční cargo o ploše padesáti hektarů. Kdy toto území bude technicky napojeno na infrastrukturu a zároveň tam bude vybudovaná železniční vlečka tak, aby tam mohly přijíždět vlaky sedm set metrů dlouhé a armáda mohla ty zdravotnické potřeby, kontejnery, kuchyně nakládat jak z boční nakládky, tak i čelní nakládky. Z toho důvodu je tam potřeba trošku více těch pozemků, protože ta kolej musí splňovat tu délku těch 700 metrů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Více pozemků, to znamená, že budete dokupovat nějaké území, nebo to jsou pozemky Moravskoslezského kraje?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: V současné době asi dvě třetiny těchto pozemků již jsou pozemky Moravskoslezského kraje a další výkupy ještě běží s tím, že v rámci Zásad územního plánování a územního rozvoje je již toto ošetřeno, že tam může vzniknout logistika. Rozkládá se to na pozemcích nebo v rámci územních plánů u dvou obcí, a to obec Mošnov a obec Petřvald. Dalo by se říct, že je to tak půl na půl, kdy pětadvacet procent, pětadvacet hektarů je na území Mošnova a pětadvacet procent na území obce Petřvald.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Souhrnem tedy padesát hektarů, to bude to území, které bude armáda teď mít pro své logistické centrum. Já Vás jenom doplním, že před časem jste tento projekt představovali občanům Petřvaldu, protože se obávají toho, co tam bude a jak to omezí život v obci. Bude to nějak lidi, kteří tam bydlí v blízkém okolí, omezovat? Že se tam bude cokoliv dít, ať už samotná stavba nebo potom samotný provoz?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já si myslím, že tak, jak je to nastaveno, to znamená, že to bude logistické centrum a ve srovnání s ostatními společnostmi, které již tam fungují a fungují na bázi logistiky, případně nějaké výroby, ať se tam vyrábí disky pro auta, pro ty občany bude ta armáda dobrým sousedem, protože nebude až tak příliš zatěžovat okolní logistické sklady. To znamená, že nebude to tak, že by tam najížděly stovky kamionů denně. To logistické centrum vyloženě bude využívat silniční dopravu, kdy se plánuje nějakých sedmdesát procent, kdy rychle najedou na D1 nebo na D48. Počítá se zhruba dvacet vlaků ročně, což je zanedbatelný počet, kdy pro ostatní společnosti se tam plánuje nebo již teď se realizuje asi tři tisíce vlaků ročně. Co se týče letecké dopravy, de facto bude to zhruba deset letounů za rok, kdy bude potřeba ty naše jednotky, případně nějaké humanitární pomoci zajišťovat. Příklad může být i to Turecko, které zažilo teďka živelnou katastrofu a bylo potřeba tam převážet nemalé humanitární pomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že tam bude rychlý nájezd na D1 nebo D48, Znamená to, že se tam bude nějaká nová přístupová cesta budovat?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ta přístupová cesta se již buduje. V podstatě Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu obchvatu Mošnova, který se přímo napojuje na stávající komunikaci, která vede k D1 a je tam přímý nový nájezd na D48.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Až bude logistické centrum, k tomu se ještě dostaneme, kdy to bude hotovo a už tam začne pohyb a fungování toho samotného logistického centra, kolik vojáků tam bude působit nebo lidí?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Cílový stav je tři sta vojáků, kdy v podstatě tito vojáci by měli být především z Moravskoslezského kraje, kdy nyní dojíždějí do různých jednotek po celém území ČR. Nebudou tam v celém tom území trvalé stavby. To budou jednotky trvalých staveb. Většinou to bude zpevněná plocha, která bude sloužit právě k zaparkování těch speciálních kontejnerů, případně těch polních kuchyní, jeřábů, vysokozdvižných vozíků a takovéhoto zázemí, jako o kterém jsme hovořili.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vzniknou tam také pracovní místa pro civilisty?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Předpokládáme, že ano, samozřejmě v omezené míře. Nicméně nějaká pracovní místa pro civilní pracovníky tam budou. Přibydou další společnosti, které chtějí v Mošnově fungovat, a ty budou hledat daleko více zaměstnanců. Budou to stovky zaměstnanců, které oni po profesní stránce budou vyhledávat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď pojďme k logistickému centru z pohledu čísel. Teď se připravuje i jeho podoba, jak jste na začátku řekl. Kolik to všechno bude stát a kdy se začne stavět a kdy se dokončí logistické centrum?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: V současné době tak, jak jsme slíbili i občanům obce Petřvald, probíhají jednání, kdy armáda nechává zpracovat studii, jak by to logistické centrum mělo vypadat. Předpokládáme, že ve čtvrtém kvartále letošního roku bude ta studie dokončena. Samozřejmě ji budeme průběžně seznamovat, prezentovat. Ta příprava tím, že vykupujeme ty pozemky, bude probíhat a projektová příprava až do roku 2027 a od roku 2027 do roku 2031 bude probíhat výstavba a já věřím, že právě i v tomto období místní občané mohou najít své pracovní uplatnění, protože se mohou podílet například na výstavbě železniční vlečky, případně dalších objektů, které se tam budou stavět.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Celková cena by měla být 3 miliardy korun?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Celková cena, co se týče logistického hubu, je odhadována na dva a půl miliardy. Ta vlečka, která bude napojovat toto centrum, máme předpoklad asi jedna celá tři miliardy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za rozhovor a vám za pozornost.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Děkuji Vám. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-21-03-2023-17-14