Host dne

  • Dagmar Hoferková, vedoucí Dobrovolnického centra ADRA: Pomoc dobrovolníků během pandemie
  • Regionální dobrovolnické centrum v MS kraji

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V souvislosti se šířením koronaviru v České republice zorganizovala ADRA prostřednictvím svých dobrovolníků pomoc ohroženým skupinám obyvatel, tedy hlavně seniorům a lidem, kteří se ocitli v izolaci a neměli možnost zajistit si například nákup potravin a léků. Téma pro Dagmar Hoferkovou, vedoucí ostravského dobrovolnického centra ADRA. Dobrý den, vítejte u nás. Jak to období probíhalo nebo možná jak na něj vzpomínáte co bylo takový první impuls, když jste věděla, že určitě musíte pomáhat a musí vaše organizace co nejdříve se zapojit do pomoci?

Dagmar Hoferková, ADRA: Ten impuls byl když jsme zjistili, že senioři mají zůstat doma. Dostali doporučení aby nevycházeli a došlo nám, že si vlastně nebudou moci ani nakoupit, že si nebudou moci zajít pro léky nebo na poštu. Takže jsme se rozhodli jít touto cestou a pomáhat seniorům, kteří zůstali nějakým způsobem v izolaci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste dobrovolnická organizace čítáte desítky dobrovolníků. V té chvíli, když jste vyrazili v období nouzového stavu a teď i v těchto dnech pomáhat, tak stačily vám síly?

Dagmar Hoferková, ADRA: Jedna strana měla personální síly, které jsme na to měli a které byly trošku omezené právě v tom, že některé kolegyně musely z důvodu nemoci zůstat doma a některé kolegyně musely zůstat doma na OČR s dětmi. Takže jsme zůstali velmi úzký tým čtyř lidí, kteří jsme to v Ostravě organizovali a druhá věc byli dobrovolníci. Naši dlouhodobí dobrovolníci, spousta z nich bylo ochotných se zapojit a také se zapojili. Ale také se na nás obraceli lidé z veřejnosti, kteří se chtěli zapojit, různé firmy kde se zapojovaly celé kolektivy, takže jsme to moc pěkně díky nim zvládli.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ale co jste nejčastěji řešili v jaké oblasti a s čím jste nejvíce a nejčastěji pomáhali?

Dagmar Hoferková, ADRA: Nejvíc jsme řešili na začátku nákupy. Pak jsme přišli na to, že je potřeba řešit roušky, takže jsme se stali sběrný místem na roušky, takže desítky lidí nám přinášeli roušky, které jsme pak v tisících rozváželi nejenom po Ostravě, ale vlastně v celé České republice se rozvádělo asi dvacet tisíc roušek. Postupně se ti senioři dostávali do situace, že neměli hotovost, že neměli léky, takže jsme museli komunikovat s jejich lékaři. Dobrovolníci díky e-receptu mohli docházet seniorům pro léky, museli jsme za ně vyzvednout něco na poště třeba a postupně jsme přišli i k tomu, že matky které zůstaly a jsou osamocené třeba bez příjmu doma a protože zůstaly na OČR tak jim chybí finance k tomu, aby si mohly nakoupit základní potraviny. Takže jsme začali pomáhat i této cílové skupině. Díky potravinové bance jsme jim zajišťovali nákupy zdarma.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaké zkušenosti z té doby pro vás vyplynuly? Vy jste mi říkala, že jste se setkali i s jinými dobrovolnickými centry v rámci celé ČR a předávali jste si zkušenosti. Tak co nejvíc jste si vzali a co nejvíc jste možná předali jiným?

Dagmar Hoferková, ADRA: Asi nejvíc jsme si vzali možná to, co celá společnost obecně tedy komunikaci na dálku. Komunikaci přes Skype porady, které byly nejdříve jednodenní, pak to bylo jednou za týden. Takže jsme se museli naučit přestože to bylo velmi někdy těžké komunikovat tímto způsobem na dálku. Co jsme si ještě vzali, je možná takové to nadšení z té společnosti pomáhat. Já jsem byla překvapena z toho, kolik lidí se na nás obrátilo, jak chtělo pomáhat, jak opravdu tomu chtěli věnovat obrovské množství času, že se nebáli do toho jít. Takže to bylo takové obrovské povzbuzení.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zkuste to popsat, jak to bylo opravdu v tom terénu, kdy říkáte, že se na vás lidé obraceli, takže kdokoliv měl najednou pocit, že může pomoct, tak se na vás obrátil a jak jste je nasměřovali dál, protože i to dobrovolnictví má určitá pravidla?

Dagmar Hoferková, ADRA: Tak jelikož jsme v ADŘE, tak má určitá pravidla, velmi striktní pravidla a my naše stávající dobrovolníky, které máme pojištěné, vybrané o kterých všechno víme jsme nejdříve museli poučit v tom, jak se mají bezpečně chovat, aby neohrozili sami sebe, ale ani seniora, kterému budou zprostředkovávat nákupy. A samozřejmě u těchto dobrovolníků víme, že mají čistý výpis z trestního rejstříku a mohli jsme jim svěřit finance toho seniora, které oni si převzali v tašce povýšené na klice i se seznamem na nákup a opravdu šli, nakoupili a vrátili tu hotovost seniorovi. Pak jsme měli dobrovolníky, kteří se na nás obrátili s nabídkou pomoci, o kterých jsme něco věděli, například byli z nějaké firmy, byli dohledatelní, takže i tyto lidi jsme zapojili do této pomoci, kde přicházeli do styku s těma financemi seniorů. A pak se na nás obrátila veřejnost, tedy lidé o kterých jsme vůbec nic nevěděli. A tam jsme řešili problém, že nemůžeme ohrozit seniora, ať už by to byl kdokoliv důvěryhodný, ale my ho neznáme. Není proškolen, není pojištěn, nemá s námi smlouvu, takže tyto dobrovolníky jsme zapojovali spíše do těch roznášek roušek, do šití roušek. Dobrovolníci nám tvořili různé vystřihovánky, omalovánky a dopisy pro seniory. Takže asi tímto způsobem jsme si uvědomili, že nemůžeme opravdu v té chvíli zapojit každého.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A jak jste vytipovávali ty lidi, kteří pomoc potřebují? Jak jste je nacházeli?

Dagmar Hoferková, ADRA: My jsme velmi úzce hned od začátku spolupracovali s městskou policií, takže tito lidé měli možnost zavolat na zelenou linku a požádat o pomoc. Takže to bylo velice jednoduché a opravdu tam byly stovky telefonátů, které ta městská policie převzala a nám pak ten požadavek poslali.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Řekli jsme, že nouzový stav máme sice za sebou, ovšem Covid 19 se tady v Moravskoslezském kraji konkrétně vyskytuje na několika místech dále, takže se dá počítat, že toto období se bude střídat s tím klasickým. Jste připraveni i nadále tímto způsobem pomáhat?

Dagmar Hoferková, ADRA: Určitě ano, pokud bude potřeba. Taky se snažíme vytvořit nový typ školení a to je přes video. To znamená i proškolit dobrovolníky i v tom, jak mají telefonovat se seniory a ať mají tyto informace vlastně i v té době covidu, kdy se s nimi nemůžeme sejít, nemůžeme je pro školit, ale ať jim můžeme poslat nějaký materiál, který si on-line budou moci nastudovat a budou moci pomáhat. Také 16.9 pořádáme konferencí Dobrovolnictví v době pandemie, která bude na úřadě Moravskoslezského kraje a kde jsou pozváni hosté z celé republiky, kteří budou mluvit o tom, jak pomáhali oni ve svých krajích, ať už to budou zástupci různých úřadů nebo neziskových organizací.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V kraji vzniklo nové centrum. Regionální dobrovolnické centrum. S jakým cílem vzniklo?

Dagmar Hoferková, ADRA: Cílem toho centra je propojit organizace, města, které chtějí nějakým způsobem využít dobrovolníky a neví jak na to. Vytvořit databázi těchto dobrovolnických příležitostí na webových stránkách regionálnidobrovolnickecentrum.cz a naopak nabídnout těm dobrovolníkům, kteří se na tyto stránky podívají nebo se na nás obrátí tu možnost se do těch organizací zapojit a kromě toho ještě budeme dělat různá školení pro koordinátory dobrovolníků, podporovat metodicky ty organizace, které si budou chtít dobrovolníky zapojit protože ten management je náročný a někteří se do toho bojí jít. Teď jsme měli Den otevřených dveří a byli tam z různých měst z knihoven, že by chtěli zapojit dobrovolníky a vlastně neví jak na to. Takže regionální centrum by jim v tom mělo pomáhat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kdo za vznikem toho regionálního centra stojí a kdo je podporovatelem?

Dagmar Hoferková, ADRA: Je to projekt ministerstva vnitra a my jsme jako Adra v Ostravě vyhráli zakázku ministerstva vnitra na otevření tohoto centra v našem kraji. ADRA má ještě jedno centrum v Liberci a v ostatních krajích to dostali na starost jiné organizace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže centrum už je v chodu a mohou už s vámi komunikovat nejen samotní dobrovolníci, ale i ti, kteří se chtějí zapojit respektive chtějí, aby dobrovolníci v rámci jejich organizace nějakým způsobem pomáhali.

Dagmar Hoferková, ADRA: Určitě, stačí se přihlásit jako spolupracující organizace. Máme na webových stránkách přihlašovací formulář pro organizace i pro dobrovolníky, takže stačí ho vyplnit a zaslat nám a my se s nimi spojíme.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ta organizace bude pomáhat řešit ty startovací podmínky. A co se týká peněz a financí pro samotné za ten výkon toho dobrovolnictví už si ty organizace budou samy shánět. Je to tak?

Dagmar Hoferková, ADRA: Ano přesně tak my můžeme poradit, kde je možné žádat a pak si to budou muset financovat sami.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ostravské dobrovolnické centrum ADRA potřebuje další dobrovolníky nebo jich máte dost?

Dagmar Hoferková, ADRA: Dobrovolníků není nikdy dost. Určitě určitě je. Potřebujeme v tuto chvíli asi nejvíce do domácnosti k seniorům a do domovů pro seniory, které už naštěstí v Ostravě jsou otevřené a nyní nepřijímáme dobrovolníky do nemocnic, jelikož jsou zavřené, ale já věřím, že zase přijde doba, kdy se i nemocnice pro dobrovolníky otevřou a budeme přijímat dobrovolníky i do těchto programů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí ve Vaší práci.

Dagmar Hoferková, ADRA: Děkuji moc. Mějte se moc hezky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Děkuji, že jste s námi byli až do konce. Na viděnou u dalšího tématu.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat