Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jan Žemla, ředitel JFO: Janáčkova filharmonie Ostrava slaví 70 let své existence

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mým dnešním hostem je Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava, která letos slaví sedmdesátiny. Dobrý den, vítejte.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, Janáčkova filharmonie Ostrava ke svým sedmdesátinám vydává mimo sérii krásných koncertů a oslav také knihu. V té knize se zmiňujete o lidech, kteří Janáčkovou filharmonií tvořili a tvoří. V krátkosti nám ji představte a kdy ji dostaneme do ruky?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: V zásadě ano, je to, jak říkáte. Janáčkova filharmonie na prvním místě slaví 70 let své existence a připravovaná kniha je výsledkem několikaletých příprav, několikaleté práce tvůrčího týmu, který tvoří zejména fotografka Dita Pepe, kolegyně Petra Javůrková a spisovatelka Jana Poncarová a samozřejmě několik dalších lidí. Jejich práce vyvrcholí křtem knihy 7. prosince a od té doby bude tato kniha k dostání pro všechny naše fanoušky a fanoušky Dity Pepe. Pevně doufám, že se stane, stejně jako jiné knihy Dity Pepe, sběratelským kouskem. Co je v ní jinak? Ta kniha je osobní, reflektuje výročí filharmonie ne v datech nebo informacích, ale ve fotografiích, příbězích a rozhovorech lidí, kteří nějakým způsobem ovlivňovali a ovlivňují vývoj nebo běh Janáčkovy filharmonie.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Sedmdesátiny jsou krásný věk u filharmonie. Máte za sebou letos řadu domácích i zahraničních koncertů, jaká byla sezóna?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ona teprve bude, ale vstup do sezóny byl velmi intenzívní. Máme za sebou asi patnáct koncertů, máme za sebou návštěvu několika destinací v zahraničí, Berlín, Paříž, Varšava, je za námi několik koncertů v Bílsko-Bělé a máme zahajovací koncert s Vasilijem Sinajskijem. Navštívilo nás několik skvělých sólistů jako je Johannes Moser, Vadim Gluzman, Olga Kern. To znamená, že vstup do té sezóny byl nekompromisní a velmi intenzivní a taková bude celá sezóna. Já jsem se při přípravě na tento rozhovor díval na koncerty, které bych měl vytknout a nenapadlo mě, které bych měl zmínit, protože na každém z nich je nějaký poklad, perla, která stojí za to. Takže přijďte.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Žádnou z perel nezměníte, opravdu?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Samozřejmě můžu mít nějaké osobní preference. Já jsem původně vystudovaný klavírista, takže bych určitě zmínil například klavírní recitál Jana Lisieckiho. Zmínil bych závěrečný koncert, kde bude Boris Giltburga hrát Brahmsův Druhý klavírní koncert. To jsou třeba mé priority. Například bude i houslový recitál Aleny Baevy nebo novoroční koncert, na kterém zazní hudba Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany. To jsou všechno věci, na které bych rád všechny pozval. Nebo například koncertní provedení Smetanovy Libuše, to je také něco poměrně unikátního.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kolem Kulturního domu Ostravy se čile pracuje. Znamená to, že koncertní sál bude. Tato informace zaplavila sociální sítě. Co pro Vás znamená?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: To je zcela zásadní věc jak pro mě osobně, tak samozřejmě pro orchestr. Pro mě je to potvrzení toho, že práce, kterou zde vykonáváme, má smysl a zároveň je to jasný signál, který Ostrava vysílá do Evropy. Signál, který říká, že je Ostrava kulturním městem a že jí na tom, co se tady děje, záleží. Je to zcela zásadní krok, který si myslím, že bude historickým milníkem i v dějinách města. Pro orchestr jako takový to znamená další umělecký rozvoj. Janáčkova filharmonie Ostrava se stane atraktivní pro zahraniční partnery nebo sólisty a dirigenty, kteří by sem nepřijeli. Ve chvíli, kdy získáte to nejlepší, vás to posune dál. To je v zásadě velmi jednoduchý princip. Doplním to ještě jednou odpovědí. Ve chvíli, kdy pracujete s hudbou, pracujete tak, že něco zahrajete, poslechnete se a zareagujete na svou vlastní hru. Řeknete si "ano, tohle bych měl zlepšit, tohle bych měl posunout" a u orchestrální hry to platí dvojnásob, protože musíte poslouchat sebe, musíte poslouchat své kolegy v rámci skupiny a musíte poslouchat celý orchestr. Celý kolektivní výkon je o tom, že se těch 70-90 lidí vzájemně poslouchá a přizpůsobuje. Koncertní sál se skvělou akustikou umožní tuto dlouhodobou sebereflexi, která Janáčkovou filharmonií opět posune někam jinam.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vás ještě doplním, že možná se konečně nebudou shánět lístky, kde se dá a čekat, jestli náhodou lístky někdo nevrátí, protože rozměry kina Vesmír jsou reálně úplně někde jinde, než co nabídne nová koncertní hala.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, je pro nás potěšující, že většina našich koncertů je opravdu vyprodána. My se na to snažíme reagovat i tím, že některé koncerty hrajeme dvakrát a i ty se nám podaří vyprodat, což je skvělé, je to důkazem toho, že to má smysl.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Než bude koncertní sál, jakým způsobem ještě chcete zareagovat na to, aby se tzv. na všechny posluchače dostalo? Krom toho, co jste zmínil, že některé koncerty hrajete dvakrát.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ono nijak moc reagovat nelze. V tuto chvíli je naše sezóna do června příštího roku připravená. Je důležité si koncerty vytipovat a koupit vstupenku. V tuto chvíli připravujeme již další sezónu a tam právě tuto naši reakci připravujeme. Bude tam ještě více koncertů, které budeme opakovat. Myslím si, že i v této sezóně například koncerty pro rodiny s dětmi, po kterých je poměrně velká poptávka, hrajeme dvakrát některé i třikrát. Zde se nám tu kapacitu podařilo naplnit krásně a troufnu si říct, že nikoho neodmítáme nebo odmítáme minimum zájemců.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Není novinkou, že Janáčkova filharmonie mixuje různé žánry. Proč jste k tomu přistoupili?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Jedná se o cyklus koncertů v multifunkčním aule Gong, který jsme hrát s mým příchodem někdy v roce 2013, v těchto letech už na tom pracujeme deset let. Považuji za důležité, aby se Janáčkova filharmonie prezentovala i netradičně. Nejenom, řekněme, konzervativně klasickou hudbou, ale aby se dostala do širšího povědomí. To je přesně to, co nám tato řada koncertů přináší, spojujeme se s jinými interprety, s jinými žánry. V letošním roce to bude například Hradišťan nebo kapela Jelen, vrátí se k nám Tomáš Klus a co myslím, že stojí za zmínku, je oratorium Adiemus Karla Jenkinse, které je známé díky zpěvačce.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mě by zajímalo, jestli nás necháte nakouknout do zákulisí, jak vznikají koncerty. Určitě musí proběhnout nějaké zkoušky a asi není úplně jednoduché skloubit a nazkoušet to tak, aby jste byli spokojeni jak vy, tak diváci.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Pro nás je to už rutina, ale věřím, že by mohla být zajímavá pro kohokoliv zvenčí. První je příprava sezóny jako takové, která probíhá rok až dva dopředu. V tuto chvíli já už jsem zapomněl na to, co se děje teď, a už myslím na příští dva roky, ty jsou mi bližší. Vy si nějakým způsobem rozhodíte do sezóny termíny tak, aby byly rovnoměrně rozloženy. Promyslíte si dramaturgický koncept, co by tam přibližně mělo zaznít, jaké hostující dirigenty a sólisty k adekvátním skladbám obsadíte a z toho všeho vytvoříte jakousi koláž, která by měla dávat smysl. To je první věc. Pak každý program vyžaduje už konkrétní zkoušení, které je taky naplánováno měsíce dopředu. Většinou to zabere orchestru jeden týden. Zkoušíme od pondělí do středy, ve čtvrtek je generální zkouška a koncert. Tohle je obvyklý objem reálných příprav na každý z našich koncertů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná bychom mohli, pane řediteli, ještě zmínit, že k sedmdesátinám je připraveno sedmdesát koncertů a jen padesát z nich je v domácím prostředí a s dvaceti vyjíždíte.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, zahraniční činnost je jedna ze zásadních aktivit, které Janáčkova filharmonie dělá. Myslím si, že je to jedna z mála institucí v rámci města Ostravy, které je to svou podstatou umožněno. Opravdu jsou to každoročně desítky koncertů, o některých jsem už mluvil. Čeká nás poměrně velké turné po Německu, respektive menší části orchestru. Čeká nás také vystoupení ve Vídni v červnu roku 2024. Opravdu se velká část naší sezóny odehrává pro jiné pořadatele.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já Vám děkuji za rozhovor i za krásnou pozvánku pro naše diváky na koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já děkuji, na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jan Žemla, ředitel JFO: Janáčkova filharmonie Ostrava slaví 70 let své existence
23. listopadu 2023, 17:25

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mým dnešním hostem je Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava, která letos slaví sedmdesátiny. Dobrý den, vítejte.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, Janáčkova filharmonie Ostrava ke svým sedmdesátinám vydává mimo sérii krásných koncertů a oslav také knihu. V té knize se zmiňujete o lidech, kteří Janáčkovou filharmonií tvořili a tvoří. V krátkosti nám ji představte a kdy ji dostaneme do ruky?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: V zásadě ano, je to, jak říkáte. Janáčkova filharmonie na prvním místě slaví 70 let své existence a připravovaná kniha je výsledkem několikaletých příprav, několikaleté práce tvůrčího týmu, který tvoří zejména fotografka Dita Pepe, kolegyně Petra Javůrková a spisovatelka Jana Poncarová a samozřejmě několik dalších lidí. Jejich práce vyvrcholí křtem knihy 7. prosince a od té doby bude tato kniha k dostání pro všechny naše fanoušky a fanoušky Dity Pepe. Pevně doufám, že se stane, stejně jako jiné knihy Dity Pepe, sběratelským kouskem. Co je v ní jinak? Ta kniha je osobní, reflektuje výročí filharmonie ne v datech nebo informacích, ale ve fotografiích, příbězích a rozhovorech lidí, kteří nějakým způsobem ovlivňovali a ovlivňují vývoj nebo běh Janáčkovy filharmonie.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Sedmdesátiny jsou krásný věk u filharmonie. Máte za sebou letos řadu domácích i zahraničních koncertů, jaká byla sezóna?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ona teprve bude, ale vstup do sezóny byl velmi intenzívní. Máme za sebou asi patnáct koncertů, máme za sebou návštěvu několika destinací v zahraničí, Berlín, Paříž, Varšava, je za námi několik koncertů v Bílsko-Bělé a máme zahajovací koncert s Vasilijem Sinajskijem. Navštívilo nás několik skvělých sólistů jako je Johannes Moser, Vadim Gluzman, Olga Kern. To znamená, že vstup do té sezóny byl nekompromisní a velmi intenzivní a taková bude celá sezóna. Já jsem se při přípravě na tento rozhovor díval na koncerty, které bych měl vytknout a nenapadlo mě, které bych měl zmínit, protože na každém z nich je nějaký poklad, perla, která stojí za to. Takže přijďte.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Žádnou z perel nezměníte, opravdu?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Samozřejmě můžu mít nějaké osobní preference. Já jsem původně vystudovaný klavírista, takže bych určitě zmínil například klavírní recitál Jana Lisieckiho. Zmínil bych závěrečný koncert, kde bude Boris Giltburga hrát Brahmsův Druhý klavírní koncert. To jsou třeba mé priority. Například bude i houslový recitál Aleny Baevy nebo novoroční koncert, na kterém zazní hudba Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany. To jsou všechno věci, na které bych rád všechny pozval. Nebo například koncertní provedení Smetanovy Libuše, to je také něco poměrně unikátního.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kolem Kulturního domu Ostravy se čile pracuje. Znamená to, že koncertní sál bude. Tato informace zaplavila sociální sítě. Co pro Vás znamená?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: To je zcela zásadní věc jak pro mě osobně, tak samozřejmě pro orchestr. Pro mě je to potvrzení toho, že práce, kterou zde vykonáváme, má smysl a zároveň je to jasný signál, který Ostrava vysílá do Evropy. Signál, který říká, že je Ostrava kulturním městem a že jí na tom, co se tady děje, záleží. Je to zcela zásadní krok, který si myslím, že bude historickým milníkem i v dějinách města. Pro orchestr jako takový to znamená další umělecký rozvoj. Janáčkova filharmonie Ostrava se stane atraktivní pro zahraniční partnery nebo sólisty a dirigenty, kteří by sem nepřijeli. Ve chvíli, kdy získáte to nejlepší, vás to posune dál. To je v zásadě velmi jednoduchý princip. Doplním to ještě jednou odpovědí. Ve chvíli, kdy pracujete s hudbou, pracujete tak, že něco zahrajete, poslechnete se a zareagujete na svou vlastní hru. Řeknete si "ano, tohle bych měl zlepšit, tohle bych měl posunout" a u orchestrální hry to platí dvojnásob, protože musíte poslouchat sebe, musíte poslouchat své kolegy v rámci skupiny a musíte poslouchat celý orchestr. Celý kolektivní výkon je o tom, že se těch 70-90 lidí vzájemně poslouchá a přizpůsobuje. Koncertní sál se skvělou akustikou umožní tuto dlouhodobou sebereflexi, která Janáčkovou filharmonií opět posune někam jinam.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vás ještě doplním, že možná se konečně nebudou shánět lístky, kde se dá a čekat, jestli náhodou lístky někdo nevrátí, protože rozměry kina Vesmír jsou reálně úplně někde jinde, než co nabídne nová koncertní hala.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, je pro nás potěšující, že většina našich koncertů je opravdu vyprodána. My se na to snažíme reagovat i tím, že některé koncerty hrajeme dvakrát a i ty se nám podaří vyprodat, což je skvělé, je to důkazem toho, že to má smysl.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Než bude koncertní sál, jakým způsobem ještě chcete zareagovat na to, aby se tzv. na všechny posluchače dostalo? Krom toho, co jste zmínil, že některé koncerty hrajete dvakrát.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ono nijak moc reagovat nelze. V tuto chvíli je naše sezóna do června příštího roku připravená. Je důležité si koncerty vytipovat a koupit vstupenku. V tuto chvíli připravujeme již další sezónu a tam právě tuto naši reakci připravujeme. Bude tam ještě více koncertů, které budeme opakovat. Myslím si, že i v této sezóně například koncerty pro rodiny s dětmi, po kterých je poměrně velká poptávka, hrajeme dvakrát některé i třikrát. Zde se nám tu kapacitu podařilo naplnit krásně a troufnu si říct, že nikoho neodmítáme nebo odmítáme minimum zájemců.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Není novinkou, že Janáčkova filharmonie mixuje různé žánry. Proč jste k tomu přistoupili?

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Jedná se o cyklus koncertů v multifunkčním aule Gong, který jsme hrát s mým příchodem někdy v roce 2013, v těchto letech už na tom pracujeme deset let. Považuji za důležité, aby se Janáčkova filharmonie prezentovala i netradičně. Nejenom, řekněme, konzervativně klasickou hudbou, ale aby se dostala do širšího povědomí. To je přesně to, co nám tato řada koncertů přináší, spojujeme se s jinými interprety, s jinými žánry. V letošním roce to bude například Hradišťan nebo kapela Jelen, vrátí se k nám Tomáš Klus a co myslím, že stojí za zmínku, je oratorium Adiemus Karla Jenkinse, které je známé díky zpěvačce.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mě by zajímalo, jestli nás necháte nakouknout do zákulisí, jak vznikají koncerty. Určitě musí proběhnout nějaké zkoušky a asi není úplně jednoduché skloubit a nazkoušet to tak, aby jste byli spokojeni jak vy, tak diváci.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Pro nás je to už rutina, ale věřím, že by mohla být zajímavá pro kohokoliv zvenčí. První je příprava sezóny jako takové, která probíhá rok až dva dopředu. V tuto chvíli já už jsem zapomněl na to, co se děje teď, a už myslím na příští dva roky, ty jsou mi bližší. Vy si nějakým způsobem rozhodíte do sezóny termíny tak, aby byly rovnoměrně rozloženy. Promyslíte si dramaturgický koncept, co by tam přibližně mělo zaznít, jaké hostující dirigenty a sólisty k adekvátním skladbám obsadíte a z toho všeho vytvoříte jakousi koláž, která by měla dávat smysl. To je první věc. Pak každý program vyžaduje už konkrétní zkoušení, které je taky naplánováno měsíce dopředu. Většinou to zabere orchestru jeden týden. Zkoušíme od pondělí do středy, ve čtvrtek je generální zkouška a koncert. Tohle je obvyklý objem reálných příprav na každý z našich koncertů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná bychom mohli, pane řediteli, ještě zmínit, že k sedmdesátinám je připraveno sedmdesát koncertů a jen padesát z nich je v domácím prostředí a s dvaceti vyjíždíte.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, zahraniční činnost je jedna ze zásadních aktivit, které Janáčkova filharmonie dělá. Myslím si, že je to jedna z mála institucí v rámci města Ostravy, které je to svou podstatou umožněno. Opravdu jsou to každoročně desítky koncertů, o některých jsem už mluvil. Čeká nás poměrně velké turné po Německu, respektive menší části orchestru. Čeká nás také vystoupení ve Vídni v červnu roku 2024. Opravdu se velká část naší sezóny odehrává pro jiné pořadatele.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já Vám děkuji za rozhovor i za krásnou pozvánku pro naše diváky na koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já děkuji, na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-23-11-2023-17-28