Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Janáčkova filharmonie Ostrava už hraje ve Vesmíru. Prostory bývalého kina jsou dočasně i jejím koncertním sálem. Vyměnila ho za ostravský Dům kultury, který má projít zásadní rekonstrukcí a vybudovat se má i nová koncertní hala. Ve studiu vítám ředitele Jana Žemlu. Dobrý den.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, kde se odehraje šedesátá devátá sezóna Janáčkovy filharmonie?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Tahle sezona se netradičně odehraje na více místech, ale tím zásadním centrem se pro nás stalo bývalé kino Vesmír, které prošlo poměrně, řekněme zásadní rekonstrukcí, zásadní repasí, která umožnila orchestru hrát v tomto prostoru symfonickou hudbu. Tedy v tomto místě se odehraje většina našich koncertních cyklů. Druhým místem potom bude bývalý hobby maker Bauhaus, tedy Galerie Plato, kde budeme provádět nebo řekněme poskytovat naše edukační aktivity. Třetím místem, které je pro diváky zajímavé, je multifunkční aula Gong, kde děláme tradičně náš cyklus cross oborových projektů, ale také jsme tam přesunuli několik projektů orchestrálních; zahajovací koncert, novoroční koncert a závěrečný koncert. A to z toho důvodu, že kino Vesmír má přece jenom určité prostorové limity.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste se dotknul hned několik témat, na která je třeba se zeptat. Prostorové limity, co to znamená? O kolik je Vesmír menší než prostory, na které jste byli zvyklí?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ten sál je úplně jiný, to bych řekl. Já bych asi nemluvil úplně o velikosti. Samozřejmě je o kousek menší, pojme necelých 500 diváků. Akusticky si myslím, že je příznivější než Dům kultury a vlastně nám to jenom ukázalo v jakých limitech jsme vlastně do teď byli. Museli jsme pochopitelně přizpůsobit program trochu menšímu pódiu. To znamená nedáme na pódium třeba sto hudebníků, jak vyžadují ty největší kusy, ale dáme jich tam třeba sedmdesát, čímž pokryjeme řekněme nějakých osmdesát pět procent symfonické literatury. Takže v zásadě problém až takový nenastává.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A úpravy, které jste tam museli nechat udělat?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Úpravy byly samozřejmě zásadní. Celé zázemí jsme museli přizpůsobit tomu, aby tam ten orchestr mohl fungovat. Ze všech promítacích kabin se staly šatny pro orchestr. Ale samozřejmě zásadní změnou jak se dostal ten sál jako takový, který měl pohltivé měkké textilní obložení, které jsme museli vyhodit a vyměnit za odrazivé plochy, to znamená tvrdé. Když se tam teď podíváte do toho sálu, když tam přijdete, uvidíte úplně nový, úplně jiný sál, než byl předtím.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký tam máte zvuk? Protože to je pro vás to nejdůležitější.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Vzhledem k tomu, že jsme při tom projektu, při jeho přípravě spolupracovali s odborníky z akustiky, kteří ten projekt dělali, tohle byla vyloženě akustická záležitost, musím říct, že ten zvuk je velmi dobrý. Je tam lepší dozvuk než dokonce akustici předpokládali a zvuk je tam krásně transparentní.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná je namístě také říci, jak je to tím pádem se vstupným nebo se vstupenkami pro návštěvníky, protože mířím na to, že už tady padlo, že ve Vesmíru je daleko méně prostoru pro lidi, teda méně sedadel.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já samozřejmě všem posluchačům, kteří o naše koncerty mají opravdu zájem, doporučuji včasný nákup vstupenek, protože ta kapacita je přece jenom snížena a ty koncerty se opravdu blíží vyprodanosti nebo jsou vyprodané. Ale veškeré informace najdeme na webových stránkách Janáčkovy filharmonie, tedy www.jfo.cz nebo i na Facebooku, kde se snažíme aktuálně se vším pracovat tak, aby ten divák jaksi nepřišel na místo a neodcházel.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co jste pro letošní sezónu, pro své posluchače a návštěvníky připravili a jak se ta sezona tím pádem liší od těch předchozích?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Zaprvé, snažili jsme se o to, aby neutrpěl divácký komfort nebo co nejméně. Zadruhé, ta sezóna se liší zejména těmi místy, těmi lokalitami, kde hrajeme. To jsem vlastně řekl na začátku. Jinak musím říct, že veškeré symfonické cykly, veškeré cykly komorní hudby, veškeré cykly, řekněme koncertů pro děti zůstaly zachovány více či méně v těch rozměrech, na které byli naši posluchači zvyklí. To znamená, máme všech deset koncertních cyklů o stejném počtu koncertů. Samozřejmě v těch velkých symfonických cyklech A a B, které se odehrávají ve Vesmíru, jsme té velikosti pódia museli přizpůsobit program. To znamená velmi jednoduše nemůže se tam odehrát obrovská Mahlerova symfonie, protože se tam nevejde. Ale symfonie Antonína Dvořáka nebo Petra Iljiče Čajkovského nebo Bohuslava Martinů, ty se tam vejdou. To znamená, je to tahle drobná repertoárová změna. Potom je to délka koncertů, konkrétně opravdu u těchto dvou cyklů a pouze u nich, protože to kino Vesmír je ve svém zázemí ve foyer, trošku menší, než bychom chtěli, alespoň v této chvíli nejsme schopni zajistit občerstvení pro posluchače, na které byli zvyklí, proto jsme pauzu těch koncertů zkrátili na nejnižší možnou míru.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme se vrátit ke Gongu, kde také koncertujete. Hodně se diskutuje o tom, jestli to je vhodný prostor. Vy jste si tam museli nějaké podmínky vydiskutovat, vybojovat. Jak to dopadlo? Co jste si tam vybojovali?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Řekl bych vybojovat a zaplatit. Je pravda, že ten prostor toho Gongu je sice velmi atraktivní vizuálně, počtem sedadel atd. Ale akusticky ideální není. To není žádné tajemství. Proto jsme se rozhodli pracovat s akustikou, s elektronickou akustikou, s různými tlumiči zvuku atd. Do určité míry se nám to podařilo řekněme dostat do uspokojivé podoby, ale samozřejmě nemůžeme změnit charakter té budovy jako takové. Nemůžeme ji například utěsnit zvukově zvenku, Nemůžeme, ji utěsnit tak, aby třeba zvuky z restaurace, která tam je, nerušili ty koncerty. Tohle asi bohužel zůstane úskalím vždycky a i v tomto případě říkám, že jde o určitý druh kompromisu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Znamená to podle toho, co jste řekl, že jste tam něco museli nainstalovat?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Na ten konkrétní koncert ano, na ten konkrétní čas.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže po koncertě vždycky dáváte pryč?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, přesně tak.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme teď ke koncertní hale. To je hodně diskutované téma. Stalo se to předvolebním tématem téměř všech volebních uskupení. Naštěstí pro vás, stávající staronové vedení prosazuje stavbu koncertní haly. I tak se ale nabízí některá řešení, a to říkal primátor Macura, podle toho asi jak budou finance, že by se mohlo stát, že by se nejdřív rekonstruoval kulturní dům a pak by se až stavěla koncertní hala. Jak to vidíte Vy?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: K těm volbám, ano, stalo se to předvolebním tématem i pro strany, které úplně to téma neměly. Takže jenom to potvrzuje, že to je pro Ostravu téma velké a zdůrazňuji pro Ostravu. Nejen pro nás. Já si opravdu myslím, že už teď ten projekt přerostl nás, jako Janáčkovou filharmonií, ale že má výrazně velký význam pro Ostravu jako takovou. Já si myslím, že pan primátor a vedení města samozřejmě musí uvažovat střízlivě a být připraven i řekněme na tu nejhorší variantu, že se to financování z nějakého důvodu nepodaří pokrýt tak rychle a z toho důvodu je jaksi na stole nebo respektive připravena varianta, o které mluvíte. To znamená, že by se ten projekt řekněme prodloužil, rozfázoval. Pro mě je asi zásadní to, že se zde nemluví o tom, že by se úplně zastavil. Já si myslím, že už teď je to ve fázi, kdyby to bylo poměrně obtížné. Jak říkám, být připraven na to, že všechno nepůjde hladce, mně připadá poměrně racionální.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Připomeňme jen divákům, že nový sál bude mít kapacitu přibližně 1 300 míst k sezení, což je na české poměry, dá se říct, možná až něco nevídaného.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Je to poměrně dost, ale řekněme v evropském kontextu je to spíše nižší, střízlivé číslo. Nevídané je to, protože zde žádný koncertní sál nikdy nevznikl. Tady máme jedině Rudolfinum, které vzniklo někdy na začátku 20. století, pokud vím, s nějakou kapacitou a tím ČR končí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Filharmonie, čili Vy asi budete spravovat ten koncertní sál. Už teď určitě musíte plánovat a přemýšlet, jak ho účelně využít?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Bude to filharmonie a společnost Dům kultury města Ostravy, která doteď teda ten dům spravuje a s podobným modelem se počítá i do budoucna. Ale samozřejmě v rámci studie využitelnosti je jaksi program anebo ta náplň toho objektu poměrně podrobně popsána a vymyšlena tak, aby byla i řekněme ekonomicky únosná. Já jsem si poměrně jistý, že tam v zásadě nevznikají žádná rezidua. Nejedná se jenom o koncertní sál, to je třeba říci. Jedná se o rekonstrukci Domu kultury města Ostravy, který slouží Ostravanům od šedesátých let a každoročně ho navštíví několik set tisíc diváků bez ohledu na koncertní sál. Takže já jenom očekávám, že se ta koncertní návštěvnost rozšíří a ten Dům kultury bude využíván stejným způsobem. To znamená nejde o koncertní sál, půjde o jakési opravdu kulturní centrum. Půjde o prostory, které budou komerčně využitelné pro společenské akce a tak dále. To znamená Dům kultury jako takový hraje nezastupitelnou roli v tomto celém projektu a jeho funkčnost bude rozšířena, zachována a upgradována pro dnešní dobu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, já Vám děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Děkuji. Hezký den.
Redakčně upraveno / zkráceno.