Host dne

Albert Čuba, principál Divadla Mír: Aktuálně hrajeme na virtuálním jevišti

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pandemická opatření letos už podruhé uzavřela divadla a zastavila tradiční způsob kultury. Jak se s nestandardními podmínkami popralo Divadlo Mír se budu ptát principála Alberta Čuby. Dobrý den, vítejte.

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Dobrý den, zdravím. Děkuji za pozvání.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná na začátek. Co se dělo v divadle po zavření na jaře a jaké podmínky jsou teď po půl roce?

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Bylo to teda velmi nečekané, když k tomu došlo, tak to byl spíše šok pro všechny. Protože myslím si, že v divadlech do poslední chvíle tomu moc lidí nevěřilo. I když je pravda, že když den předtím se zavřela divadla na Slovensku, tak jsme asi všichni začali tušit, že to může přijít i do ČR, což se nakonec stalo. Ale musím říct, že my v divadle MÍR jsme na to trošku připraveni byli a v podstatě jsme hned na druhý den měli první živý stream nebo video stream, který jsme pouštěli divákům na YouTube. A ten rozdíl s tou situací v těch dnešních dnech nebo v těchto dnech je, že jsme to trošku více čekali. A když to přišlo, tak to nebylo až takový nějaký brutální šok. Spíš mám pocit, že lidé v divadlech řešili, že se to možná nemuselo stát jako to je asi asi tak nebo že se to třeba mohlo stát jinak.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná, že to hodnotíte s úsměvem protože Divadlo Mír je takovou jinou formou divadla, že často saháte i po moderních formách komunikace s diváky, tak proto to možná pro vás nebyl takový šok.

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Asi jo, je to pravda. Samozřejmě my primárně chceme hrát pro živé publikum přímo v divadle. Ale na druhou stranu vnímáme v divadle Mír to, že divadlo je vizuální umění a video je také vizuální forma jak něco ukázat divákům. Takže my tomu říkáme takové naše digitální jeviště, že vedle toho klasického dřevěného jeviště, kde jsou ty prkna, která znamenají svět. Pak máme ještě to digitální jeviště a zkrátka když nemůžeme hrát pro to živé publikum, tak můžeme hrát proto v uvozovkách digitální.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakou máte zpětnou vazbu od vašich diváků na dálku?

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Myslím si, že ta zpětná vazba je velmi pozitivní. My to v divadle Mír máme trošku rozdělené na to, že máme ty známé Tři tygry, což je vyloženě improvizační show a je to zaměřeno spíš na mladší publikum. Tam máme nejvíc fanoušků i když nás samozřejmě sledují i ti starší. To bezpochyby. Nicméně fungovali jsme i na YouTube kanále vyloženě divadla Mír, kde jsme třeba dávali záznamy našich her nebo jsme přímo živě hráli naši inscenaci a ty ohlasy jsou velice kladné. To určitě ano.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kolik jste museli za tu dobu nouzových opatření a vůbec opatření v letošním roce rušit představení?

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Co se týče té druhé vlny, tak my jsme byli těsně před premiérou a v prodeji jsme měli nějakých dvanáct repríz mám pocit. Naší nové komedii Chlap na zabití, dvanáct repríz včetně premiéry. Takže to jsou představení, která jsou aktuálně odsunuta. V té první vlně tam vám teď neřeknu přesné číslo kolik představení jsme museli zrušit, ale myslím si, že se vracelo nějakých 1,3 milionů korun pokud se nepletu, tak nějak to bude. Teď co se týče té druhé vlny, tak zatím představení nejsou zrušená jsou jenom odsunuta na neurčito a vyčkáváme, jak se ta situace vyvine.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakým způsobem teď zkoušíte se svými kolegy? Jak probíhají zkoušky?

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Zkoušky neprobíhají, protože my v divadle Mír jsme zavedli takový trošku nový systém inscenování, kdy vždycky nastudujeme jednu hru a tu jednu hru zkrátka hrajeme tak dlouho, dokud je o ni zájem a ve chvíli kdy ten zájem opadne, tak teprve potom nastudujeme novou hru. A tím, že nás to druhé uzavření divadel postihlo právě ve chvíli, kdy jsme měli nastudovanou tu novinku, která je teď aktuálně u ledu. Takže my nezkoušíme nic nového a my tu energii kterou máme a kterou chceme divákům nějakým způsobem předat, tak aktuálně točíme ta videa a chystáme spíš ten audiovizuální obsah.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A na jaře mnozí herci, tanečníci, divadelníci vycházeli do ulic hráli a tančili lidem přímo na ulicích, v tramvajích na různých místech. Plánujete něco podobného také vy?

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: To si myslím že ne. Já jsem samozřejmě tady tyto aktivity zaznamenal a byly to super věci jako věřím, že to mohlo být úžasné. Ale my jsme tu energii skutečně věnovali spíše té audiovizuální tvorbě a tak jak jste říkala, že ti pouliční umělci a ti herci na ulicích, když hráli tak určitě možná měli nějaké ty klobouky, kam jim přihlížející mohli vhodit nějakou tu korunu. Tak my máme ten virtuální klobouček, takže naše cesta je spíš v tom on-line prostoru.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste zmínil Tři tygry. I ti reagovali na covidovou situaci. Co připravujete nového teď aktuálně protože pandemická situace a nouzový stav stále trvá.

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: My opět streamujeme, tak pravidelně, nepravidelně. Ale je pravda, že přibližně někdy od prosince bychom to chtěli trošku posunout a vymýšlíme takový formát noční show že bychom opravdu streamovali živě i neživě pravidelně. Že by tam byly i nějaké předtočené věci a některé by vznikaly přímo na místě. A že by to bylo přibližně jednou za čtrnáct dnů. Vždycky v jedenáct večer. Nicméně ten formát ještě tak trošku hledáme. A další věc, která nás čeká, tak 29. října budeme mít pětileté výročí třech tygrů. Bude to přesně pět let, kdy jsme poprvé vystoupili naživo v klubu Heligonka. Takže to bude takový speciální stream.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak je to těžké vymýšlet na ta témata nebo na ty aktuální situace vtipné scénky a příběhy. To nemůže dělat asi každý.

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Asi ne, ale možná to souvisí s tím, co jsem před chviličkou říkal. Že fungujeme už pět let, takže pět let se známe s klukama z tygrů a už asi plus mínus tušíme, jak zareaguje ten druhý a co funguje a co funguje méně a v tom je vlastně ta jízda, jak my říkáme. Ty témata, které nám lidi posílají jsou úplně vždycky z jiných ranku a vždycky je to velká zábava a tím, že to není úplně každý den, tak snad věřím nedochází k nějaké únavě a opotřebení materiálu. A co se týče těch scének, které natáčíme s přípravou, tak tam buď ta inspirace přijde nebo nepřijde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kvůli nemoci covid 19 jste nedokončili stejně jako ostatní jiná divadla minulou sezónu. Ta současná sotva začala a už je zase ukončená. Dovedete si představit, jak dlouho tento stav může trvat? Někdo říká do Vánoc, teď už se objevují informace, že snad i v březnu ještě bychom teprve měli ukončovat tu situace. Jak bude vypadat vlastně pokračování té současné letošní sezóny?

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Budu tedy mluvit za divadlo ke kterému mám nejblíž. Je to samozřejmě velmi složité. Především něco plánovat. Jak má Divadlo Járy Cimrmana tu slavnou hru "Podivná sezóna", tak to je opravdu velmi podivná sezóna, nebo až dvě sezóny. A tak jak v tom prvním případě toho uzavření divadel, tak to byl jak jsem říkal takový šok, kdy z toho šoku se každý s tím tak nějak plus mínus popral. Tak všichni jsme doufali, že podruhé už to nenastane, neboť to nikoho ani nenapadlo, začalo se vlastně plánovat a najednou to přišlo podruhé, tak to člověku hrozně vezme vítr z plachet a je to taková určitá bezradnost, kdy vlastně se to zase znova všechno sype a my v tom divadle Mír jsme plus mínus relativně v klidu. My nejsme nějaké velké mnoha souborové divadlo, které má stovky zaměstnanců a desítky lidí v uměleckých profesích, takže my to tak nějak můžeme tady na koleni si udělat. Ale umím si představit, že skutečně ta velká divadla to mají opravdu velký logistický problém, kdy oni mají předplatitele a mají na repertoáru desítky inscenací. Měli to naplánované, teď musí domlouvat umělce hostující atd. a věřím, že oni musí být v úplné paralýze. Protože nikdo nic neví, nikdo vlastně nemůže nic plánovat. Takže, já mám takovou osobní vizi, že pravděpodobně asi se vyčistí stůl a všichni vyčistí stůl a ve chvíli, kdy by to mělo trvat nějak dlouhodobě, tak se prostě všechno zastaví a až ve chvíli, kdy vláda řekne od tohoto a tohoto data se opět najíždí na klasický divadelní provoz, tak se teprve potom začne všechno plánovat tzv. jako z čistého stolu, protože v tuto chvíli je to opravdu organizační paralýza, protože nejde naplánovat vůbec nic.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Alberte, já vám děkuji za rozhovor a přejeme vašemu divadlo a všem kolegům hodně štěstí a zdraví.

Albert Čuba, ředitel Divadla Mír: Děkuji moc za pozvání a přeju všem divákům, abychom to všichni zvládli.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat