Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Jesenický expres

Jesenický expres

  • Rýmařovská ZŠ otevřela přístavby a unikátní učebnu
  • Veletrh škol a zaměstnanosti Artifex přilákal stovky návštěvníků
  • Okresní kolo soutěže T-profi

Rýmařovská ZŠ otevřela přístavby a unikátní učebnu

Rýmařovská základní škola je bohatší o dvě nové a velmi zajímavé učebny. Během tří let vyrostly investicí více než třiceti milionů korun přístavby školy, ve kterých vznikly netradiční a variabilní učebny.

Nové učebny jsou přírodní i architektonicky velmi zajímavé.

Jan Jablončík, ředitel ZŠ:  „Myslím si, že vznikla krásná, moderní, netradiční, architektonicky náročná stavba, kombinace betonu a dřeva a samozřejmě toho venkovního prostoru. Já pevně věřím, že si tady tu výuku děti užijí společně se svými učiteli a že to bude pro ně přínosné. Nejenom, že vznikla venkovní učebna, ale vznikl také krásný relaxační venkovní areál, kde mohou děti o přestávkách trávit svůj volný čas a to zázemí celé, které tady máme teď, je už opravdu, bych řekl, reprezentativní. Myslím i, že z 95% ji budou využívat žáci a jejich učitelé. "

Nové prostory pro výuku jsou posunem i pro samotné město.

Luděk Šimko (nez.), starosta Rýmařova: "Obě dvě stavby stály 35 milionů s tím, že jsme 25 mil cca dostali z IROPu a mě se ty stavby moc líbí. Jak říkám, jsem za to strašně moc rád, protože ty děti budou mít zase úplně jinou možnost výuky, bundou na čerstvém vzduchu a myslím si, že to tu školu, ale i město posune zase dál."

Lenka Vavřičková(nez.), místostarostka Rýmařova:  „Já jsem přesvědčená, že tahle učebna je pro provoz školy velmi důležitá, ukázalo se to třeba i v době Covidu, kdy jsme preferovali, aby děti se učily ve venkovních prostorech a právě tady ta učebna jim to umožní, můžou tady trávit nejen výuku, ale na tom volném prostranství i přestávky. Můžou tady se hýbat, můžou tady být spolu, můžou si hrát a myslím si, že všechny děti za tuhle možnost budou rády."

Prostory už jsou zkolaudované, takže už nic nebrání tomu, aby to škola využívala v plném rozsahu.

---

Veletrh škol a zaměstnanosti Artifex přilákal stovky návštěvníků

Oblíbený Veletrh Středních škol a zaměstnanosti v Bruntále opět zaplnily stovky zájemců o informace – žáků, studentů i jejich rodičů. V prostorách SPŠ a OA v Bruntále se sešly desítky zástupců firem a škol z celého MS kraje.

Stěžejním tématem akce byla volba budoucího povolání nebo studijního oboru.

Jan Meca, ředitel SPŠ OA Bruntál, hlavní pořadatel: „Tak já očekávám, že veletrh Artifex pomůže žákům ZŠ se lépe rozhodovat. Já se přiznám, že poslední dobou mě velmi trápí, že v ČR se úplně moc nedaří s volbou povolání. Dneska víme, že zhruba 60% absolventů středních škol pracuje v jiném oboru, než vystudovalo, což je možná docela škoda a přináší nám to, české ekonomice, nějaké docela velké ztráty.“

Jiří Unverdorben, ředitel ÚP: „Veletrh středních škol a zaměstnanosti Artifex v Bruntále má hlavní význam v tom, že spojuje na jednom místě školy, zaměstnavatele a budoucí absolventy základních škol. Cílem akce je poskytnou mladým lidem a jejich rodičům informace, aby se správně rozhodli pro další vzdělávání a jejich budoucí praxi. Od zaměstnavatelů se dozví informace, jaké profese jsou žádané a dokážou je motivovat, aby si vybrali obor, který má nějakým způsobem perspektivu. Proto zdůrazňuji, že je ten hlavní efekt této akce je vlastně to spojení škol, zaměstnavatelů a žáků na jednom místě. Doufám, že dnešní akce bude přínosem a pomůže každému, správně se rozhodnout v tom, aby našel to místo, které ho bude celý život živit a bude ho bavit.

Účastníci akce jsou vlastně z celého okresu. My vlastně organizujeme svoz těchto žáků ze všech základních škol okresu, každý má nějakým způsobem hodinu, projde si celý areál, zase je odvezeme zpátky a přivezeme zase jinou školu.“

Tomáš Františ, jednatel OSRAM: „Od Artifexu očekáváme hlavně kontakt s výchovnými poradci, kteří pak jsou na základě našich požadavků schopní nasměřovat své studenty, pro nás ideálně, do technických oborů.“

Vystavovatelé na veletrhu poskytovali informace ze všech možných oborů – technických, humanitárních i mnoha službových.

Šárka Machulová, BR Group: „Dnes na naší akci Artifex vystavujeme jako zaměstnavatel BR Group, jsme holdingová společnost, která se skládá ze tří divizí, automotiv, textilie a strojírenství, vyvážíme skoro do sto zemí světa, máme přes 3 tisíce zaměstnanců a náš obrat je 240 milionů.“

„Očekáváme zájem studentů, hlavně těch, které baví dějepis nebo historie. Protože náš umělecký obor Restaurátor historického nábytku a design nábytku pečuje a pracují potom, pečuje pracují potom v kultuře, pečují o naše památky, kde si myslím, že pořád máme co opečovávat a o co se starat.“

„My jsme Střední pedagogická škola a střední zdravotnická škola z Krnova, nabízíme obory Pedagogické lyceum, předškolní a mimoškolní pedagogika a praktická sestra. Určitě chceme nabídnout studentům základní informace, které naše škola nabízí a nabízíme, aby se určitě přišli podívat na Den otevřených dveří, kde můžou získat trošku podrobnější informace o tom, co potom mohou dělat po studiu, o tom, jak vypadají přijímací zkoušky. Hodně lidí jde do praxe od nás.“

„Z Krnova a nabízíme tady VR-ko a různé věci, třeba modeling na solid works a textil.“

„My jsme z Jeseníku a nabízíme tady maturitní obory, máme nový – nutriční asistent a máme masérové zdravotnictví. Baví nás ten Masér ve zdravotnictví, když to studujeme. Hodně jsou oblíbené o ty tříleté, tam hodně se hlásí děcek.“

„Horní Heřmanice, kožedělní výrobci. Nabízíme Farmářství, Jezdec-chovatel, Včelař, opraváři. Tam jsou jenom učňáky.“

„My jsme ze školy Všeobecné a sportovní gymnázium Bruntál a zaměřujeme se na všeobecné studium. My jsme z osmiletého gymnázia, což znamená, že jsme tam od šesté třídy a budeme maturovat a čtyřleté gymnázium je druhá možnost, kterou si můžete zvolit na našem gymnáziu.“

„My jsme z Krnova ze školy cestovního ruchu, nabízíme plno znalostí, maturujeme z ekonomiky a účetnictví, cestujeme všude možně, do Prahy, do Itálie, do Ameriky, do Londýna. Máme dopravu a cestovní ruch. Letos se bude otvírat 2x třídy dopravy a jeden cestovní ruch.“

„Jsme ze Šternberka, ze SOŠ lesnické a strojírenské, nabízíme učební obory Lesní mechanizátor, zahradník, opravář lesních strojů, mechanik vojenské techniky, obráběč kovů. Maturitní obory máme Ekologii a životní prostředí a nástavbové studium dvouleté. Hodně máme žáků, moc se jim u nás líbí, všichni jsou spokojeni“.

„Jsme společnost Strojmetal a nabízíme práci absolventům středních škol a proto jsme tady na Artifexu, abychom jim předvedli naše výrobky a možnosti uplatnění v naší společnosti.“

„Já jsem ze Střední zahradnické školy. Máme na škole čtyři obory, přírodovědné lyceum, zahradnictví, floristika a nebo zahradník. Já jsem studentkou přírodovědného lycea a je tam hlavně zaměření na biologii. Pokud by se někdo hlásil na Zahradníka, tak může dělat řidičák typu B. Maturitní obory, je to ten Zahradnictví a přírodovědné lyceum.“

Mezi vystavovateli nebyli jen účastníci u Bruntálska, ale také z Olomouckého kraje či Opavy.

„My jsme z Masarykovy Střední a přírodovědné školy zemědělské, jsme tady za obor Chemik – operátor, který má čtyřletý obor, máme maturitu a teď máme nově i možnost ve třídách udělat výuční list. Máme maturitní obory, jako je agropodnikání a přírodovědné lyceum, z těch tříletých učebních oborů tak to je Zemědělec, Farmář a Zahradník.“

„My jsme SPŠ chemická akademika Heyrovského z Ostravy a nabízíme dva studijní obory, a to je Aplikovaná chemie a Přírodovědné lyceum. Máme kolem 400 žáků. Co se týče Aplikované chemie, otevíráme tři třídy a Přírodovědné lyceum je jedna třída.“

„Je to nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak extrahovat čaj. Tady vře voda a ta pára kape na ten čaj. Kdybyste byli doma, tak musíte jeden sáček čaje dát do 10 hrnků vody, kdežto tady máte jenom tady tohle.“

„My jsme z krnovského gymnázia a studovat by se u nás mělo hlavně, pokud chcete jít na vysokou školu, protože si myslím, že to bude nejlepší příprava.“

„Jsem ze Střední školy hotelnictví a služeb v Opavě a máme obory Prodavač, Kadeřník, Pekař, Řezník.. ….lázeňské oplatky suché.“

Radka Chloupková, RD Rýmařov:  "Hledáme u nás všechny stavební specialisty, od řemeslníků, jako je Tesař, Vodař, topenář, Elektrikář, až po třeba Projektanty, Rozpočtáře a podobně. Je podle mě dobré, věnovat se stavebním oborům, protože stavební obory jsou obecně na vzestupu, tady bych vypíchla výhodu dřevostaveb, protože dřevostavby můžou být i levnější, než stavby z cihel, takže v době, kdy jsou velmi drahé pozemky a je nedostupné bydlení pro mladé lidi, tak dřevostavby můžou být jedna z variant. Je to podle mě progresivní obor a obor, který jak studovat, tak i se mu věnovat.“

„Právě teď udíme zeleninové palačinky. Ono se zapálí ta kůra, zakryjeme to a nechává se to pod pokličkou.“

„Jsme soukromá SŠ podnikatelská z Opavy a dnes jsme tady přijeli prezentovat obor Polygrafie. To je, dá se říct, technický kreativní obor, který se zaměřuje na to, jak se vyrábí reklamní předměty, na to, jak se tiskne, na to, jak se navrhují, jak mají vypadat atd. Zájemců máme dost, ale vždycky se najdou další místečka, aby se k nám vešli.“

Mnoho účastníků veletrhu si již na místě vybralo možné povolání či zaměření svého budoucího studia.

Anketa, vybírající si žáci: „Já celkem jo, cukrařinu v Albrechticích, takže uvidíme a snad to vyjde.“

„Já mám zdravku v Krnově.“

„Přemýšlel jsem nad umělkou a přemýšlela jsem ještě nad Cestovním ruchem.“

„Já bych chtěl dělat cukrářku v Heralticích a chci být nejlepší cukrářka.“

„Já bych chtěla jít asi na školu lesnickou do Šternberku.“

„Já bych chtěla být zubní instrumentářka.“

Nabídka byla opravdu pestrá, mnohé obory si zájemci mohli na místě také vyzkoušet.

---

Okresní kolo soutěže T-profi

Velmi atraktivní možnost propojení školní teorie a s praxí a novými poznatky nabízí již několik let soutěž T-profi. Jde o soutěž týmů, složených ze žáků a studentů základních a středních škol a zástupců firem okresu. Prověří jejich zručnost, znalosti i technickou orientaci.

Pořádání letošního okresního kola se v Bruntále ujala firma OSRAM.

Tomáš Františ, jednatel firmy: „OSRAM dlouhodobě podporuje technické vzdělávání, takže jsme moc rádi, že můžeme tuto akci hostit. Přínos je jasný. Je to krásné spojení praxe, učení, hraní, rozvoj technického myšlení. Výrobek jsme zatím nikdo neviděli. Zatím je tajný, ale věřím, že to náročné bude a jsme moc zvědaví, jak se s tím všechny soutěžící týmy poperou a budeme se těšit na výsledek.“

Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Význam soutěže je mnohospektrální. První je propojení škol, druhý je týmový duch, týmová spolupráce a třetí je prezentace firem a spojení těch škol s firmami, protože mladí žáci a studenti, kteří spolu mají nějaký těžký úkol, jsou i pod vedením zástupců firem, což je výborné a to rozvíjí i tu spolupráci.“

Cílem soutěže je sestavení funkčního modelu ze stavebnice Merkur a prvky elektroniky a automatizace.

Romana Nováčková, HK ČR, metodický a technický garant soutěže: „Pravidla soutěže jsou jednoduchá. Týmy musí bojovat proti času. Čas je společný nepřítel. Čas má váhu 20% a podstatné je, jak postaví model, aby fungoval. To znamená ze součástkové základny Merkur, Elektronika a Arguino staví funkční model. Musí ho rozpochodovat, zapojit a musí být funkční, nestačí ho jenom postavit. A v závěru téhle soutěže máme připravené také to, že s tím modelem budou mít společný závod, je to auto na soutěžní dráhu, které bude převážet náklad, který musí vážit. Takže tohle je princip okresního kola 2026."

Soutěž je postupová a vrcholí až celostátním kolem.

Romana Nováčková, HK ČR, metodický a technický garant soutěže: "Vítězný tým dnešního okresního kola nám postoupí do krajského kola 26. ledna v Ostravě, no a na vítěze krajského kola se budeme těšit na 10. národním finále v červnu v Praze."

Soutěž nebyla jednoduchá. Zadavatel práce, ČVUT Praha, zakomponoval do modelu prvky znalostí i motorických dovedností.

Boris Šraut, ČVUT Praha, odborný garant soutěže, autor soutěžního modelu: „Důležité je to hlavně u téhle váhy, kde oni se musejí trefit těžištěm téhle plochy, která je tady do těžiště toho čidla, to znamená tady to musejí mít rovně a musejí to mít na těch pozicích, na kterých je to nastavené. Jinak by ta váha vážila špatně. No a pak samozřejmě umět ovládat to auto, aby s tím někam dojeli."

Merkur jsme zvolili kvůli tomu, že naše soutěž je Změřena na zdokonalování motorické zručnosti. Aby se ty děti naučily používat dobře ruce, aby měly ten cit pro montování šroubků a matiček. No a ta stavebnice má obrovskou tradici, je pořád stejná a je velice kvalitní.“

Martin Jargaš, SŠP Krnov, zástupce firmy v týmu: „Pro děcka je to každý rok těžké, ale já si myslím, že se s tím poperou, protože jsou zruční. Vybrali jsme ty nejlepší žáky a v okrese Bruntál si myslím, jsou tady zlaté ručičky. Jak dětské, tak dospělé. Děcka bojují hlavně se zručností, což je gró tady té soutěže, čas je až na druhém místě.“

Lukáš Vlčica, soutěžící, SPŠ Krnov: „Kontroluji, jestli to mají všechno správně dotažené naši menší. U tady těch dvou dílů, jestli to mají všechno správně dotažené. Tohleto je váha. Kterou jsme postavili a jsme asi první, co ji mají hotovou.“

Michal Sedlář, SPŠ a OA, soutěžící: "Momentálně připojuji tady tu váhu tady na tuhle desku. Jo, dá se, dá se.“

Patrik Černoch, SŠP Krnov, soutěžící: „Asi nejtěžší byla ta váha. Jo, povedla se, povedla se.

Tomáš Vavera, ZŠ Janáčkovo náměstí, soutěžící, Krnov: „Pracuji na sklápěčce od toho sklápěcího vozu, tohle tady bude převážet tady ty kameny.“

Anketa: soutěžící: „Stavím s tím doma u babičky.“

„Docela mi to jde a baví mě to.“

„Pojízdné auto to bude, to fakt nevím, co to bude.“

V krajském kole nakonec bude okres reprezentovat vítěz kola – tým Základní školy Cihelní Bruntál, Střední odborné školy a strojírenské firmy Bašista.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Jesenický expres
28. listopadu 2025, 17:14

Rýmařovská ZŠ otevřela přístavby a unikátní učebnu

Rýmařovská základní škola je bohatší o dvě nové a velmi zajímavé učebny. Během tří let vyrostly investicí více než třiceti milionů korun přístavby školy, ve kterých vznikly netradiční a variabilní učebny.

Nové učebny jsou přírodní i architektonicky velmi zajímavé.

Jan Jablončík, ředitel ZŠ:  „Myslím si, že vznikla krásná, moderní, netradiční, architektonicky náročná stavba, kombinace betonu a dřeva a samozřejmě toho venkovního prostoru. Já pevně věřím, že si tady tu výuku děti užijí společně se svými učiteli a že to bude pro ně přínosné. Nejenom, že vznikla venkovní učebna, ale vznikl také krásný relaxační venkovní areál, kde mohou děti o přestávkách trávit svůj volný čas a to zázemí celé, které tady máme teď, je už opravdu, bych řekl, reprezentativní. Myslím i, že z 95% ji budou využívat žáci a jejich učitelé. "

Nové prostory pro výuku jsou posunem i pro samotné město.

Luděk Šimko (nez.), starosta Rýmařova: "Obě dvě stavby stály 35 milionů s tím, že jsme 25 mil cca dostali z IROPu a mě se ty stavby moc líbí. Jak říkám, jsem za to strašně moc rád, protože ty děti budou mít zase úplně jinou možnost výuky, bundou na čerstvém vzduchu a myslím si, že to tu školu, ale i město posune zase dál."

Lenka Vavřičková(nez.), místostarostka Rýmařova:  „Já jsem přesvědčená, že tahle učebna je pro provoz školy velmi důležitá, ukázalo se to třeba i v době Covidu, kdy jsme preferovali, aby děti se učily ve venkovních prostorech a právě tady ta učebna jim to umožní, můžou tady trávit nejen výuku, ale na tom volném prostranství i přestávky. Můžou tady se hýbat, můžou tady být spolu, můžou si hrát a myslím si, že všechny děti za tuhle možnost budou rády."

Prostory už jsou zkolaudované, takže už nic nebrání tomu, aby to škola využívala v plném rozsahu.

---

Veletrh škol a zaměstnanosti Artifex přilákal stovky návštěvníků

Oblíbený Veletrh Středních škol a zaměstnanosti v Bruntále opět zaplnily stovky zájemců o informace – žáků, studentů i jejich rodičů. V prostorách SPŠ a OA v Bruntále se sešly desítky zástupců firem a škol z celého MS kraje.

Stěžejním tématem akce byla volba budoucího povolání nebo studijního oboru.

Jan Meca, ředitel SPŠ OA Bruntál, hlavní pořadatel: „Tak já očekávám, že veletrh Artifex pomůže žákům ZŠ se lépe rozhodovat. Já se přiznám, že poslední dobou mě velmi trápí, že v ČR se úplně moc nedaří s volbou povolání. Dneska víme, že zhruba 60% absolventů středních škol pracuje v jiném oboru, než vystudovalo, což je možná docela škoda a přináší nám to, české ekonomice, nějaké docela velké ztráty.“

Jiří Unverdorben, ředitel ÚP: „Veletrh středních škol a zaměstnanosti Artifex v Bruntále má hlavní význam v tom, že spojuje na jednom místě školy, zaměstnavatele a budoucí absolventy základních škol. Cílem akce je poskytnou mladým lidem a jejich rodičům informace, aby se správně rozhodli pro další vzdělávání a jejich budoucí praxi. Od zaměstnavatelů se dozví informace, jaké profese jsou žádané a dokážou je motivovat, aby si vybrali obor, který má nějakým způsobem perspektivu. Proto zdůrazňuji, že je ten hlavní efekt této akce je vlastně to spojení škol, zaměstnavatelů a žáků na jednom místě. Doufám, že dnešní akce bude přínosem a pomůže každému, správně se rozhodnout v tom, aby našel to místo, které ho bude celý život živit a bude ho bavit.

Účastníci akce jsou vlastně z celého okresu. My vlastně organizujeme svoz těchto žáků ze všech základních škol okresu, každý má nějakým způsobem hodinu, projde si celý areál, zase je odvezeme zpátky a přivezeme zase jinou školu.“

Tomáš Františ, jednatel OSRAM: „Od Artifexu očekáváme hlavně kontakt s výchovnými poradci, kteří pak jsou na základě našich požadavků schopní nasměřovat své studenty, pro nás ideálně, do technických oborů.“

Vystavovatelé na veletrhu poskytovali informace ze všech možných oborů – technických, humanitárních i mnoha službových.

Šárka Machulová, BR Group: „Dnes na naší akci Artifex vystavujeme jako zaměstnavatel BR Group, jsme holdingová společnost, která se skládá ze tří divizí, automotiv, textilie a strojírenství, vyvážíme skoro do sto zemí světa, máme přes 3 tisíce zaměstnanců a náš obrat je 240 milionů.“

„Očekáváme zájem studentů, hlavně těch, které baví dějepis nebo historie. Protože náš umělecký obor Restaurátor historického nábytku a design nábytku pečuje a pracují potom, pečuje pracují potom v kultuře, pečují o naše památky, kde si myslím, že pořád máme co opečovávat a o co se starat.“

„My jsme Střední pedagogická škola a střední zdravotnická škola z Krnova, nabízíme obory Pedagogické lyceum, předškolní a mimoškolní pedagogika a praktická sestra. Určitě chceme nabídnout studentům základní informace, které naše škola nabízí a nabízíme, aby se určitě přišli podívat na Den otevřených dveří, kde můžou získat trošku podrobnější informace o tom, co potom mohou dělat po studiu, o tom, jak vypadají přijímací zkoušky. Hodně lidí jde do praxe od nás.“

„Z Krnova a nabízíme tady VR-ko a různé věci, třeba modeling na solid works a textil.“

„My jsme z Jeseníku a nabízíme tady maturitní obory, máme nový – nutriční asistent a máme masérové zdravotnictví. Baví nás ten Masér ve zdravotnictví, když to studujeme. Hodně jsou oblíbené o ty tříleté, tam hodně se hlásí děcek.“

„Horní Heřmanice, kožedělní výrobci. Nabízíme Farmářství, Jezdec-chovatel, Včelař, opraváři. Tam jsou jenom učňáky.“

„My jsme ze školy Všeobecné a sportovní gymnázium Bruntál a zaměřujeme se na všeobecné studium. My jsme z osmiletého gymnázia, což znamená, že jsme tam od šesté třídy a budeme maturovat a čtyřleté gymnázium je druhá možnost, kterou si můžete zvolit na našem gymnáziu.“

„My jsme z Krnova ze školy cestovního ruchu, nabízíme plno znalostí, maturujeme z ekonomiky a účetnictví, cestujeme všude možně, do Prahy, do Itálie, do Ameriky, do Londýna. Máme dopravu a cestovní ruch. Letos se bude otvírat 2x třídy dopravy a jeden cestovní ruch.“

„Jsme ze Šternberka, ze SOŠ lesnické a strojírenské, nabízíme učební obory Lesní mechanizátor, zahradník, opravář lesních strojů, mechanik vojenské techniky, obráběč kovů. Maturitní obory máme Ekologii a životní prostředí a nástavbové studium dvouleté. Hodně máme žáků, moc se jim u nás líbí, všichni jsou spokojeni“.

„Jsme společnost Strojmetal a nabízíme práci absolventům středních škol a proto jsme tady na Artifexu, abychom jim předvedli naše výrobky a možnosti uplatnění v naší společnosti.“

„Já jsem ze Střední zahradnické školy. Máme na škole čtyři obory, přírodovědné lyceum, zahradnictví, floristika a nebo zahradník. Já jsem studentkou přírodovědného lycea a je tam hlavně zaměření na biologii. Pokud by se někdo hlásil na Zahradníka, tak může dělat řidičák typu B. Maturitní obory, je to ten Zahradnictví a přírodovědné lyceum.“

Mezi vystavovateli nebyli jen účastníci u Bruntálska, ale také z Olomouckého kraje či Opavy.

„My jsme z Masarykovy Střední a přírodovědné školy zemědělské, jsme tady za obor Chemik – operátor, který má čtyřletý obor, máme maturitu a teď máme nově i možnost ve třídách udělat výuční list. Máme maturitní obory, jako je agropodnikání a přírodovědné lyceum, z těch tříletých učebních oborů tak to je Zemědělec, Farmář a Zahradník.“

„My jsme SPŠ chemická akademika Heyrovského z Ostravy a nabízíme dva studijní obory, a to je Aplikovaná chemie a Přírodovědné lyceum. Máme kolem 400 žáků. Co se týče Aplikované chemie, otevíráme tři třídy a Přírodovědné lyceum je jedna třída.“

„Je to nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak extrahovat čaj. Tady vře voda a ta pára kape na ten čaj. Kdybyste byli doma, tak musíte jeden sáček čaje dát do 10 hrnků vody, kdežto tady máte jenom tady tohle.“

„My jsme z krnovského gymnázia a studovat by se u nás mělo hlavně, pokud chcete jít na vysokou školu, protože si myslím, že to bude nejlepší příprava.“

„Jsem ze Střední školy hotelnictví a služeb v Opavě a máme obory Prodavač, Kadeřník, Pekař, Řezník.. ….lázeňské oplatky suché.“

Radka Chloupková, RD Rýmařov:  "Hledáme u nás všechny stavební specialisty, od řemeslníků, jako je Tesař, Vodař, topenář, Elektrikář, až po třeba Projektanty, Rozpočtáře a podobně. Je podle mě dobré, věnovat se stavebním oborům, protože stavební obory jsou obecně na vzestupu, tady bych vypíchla výhodu dřevostaveb, protože dřevostavby můžou být i levnější, než stavby z cihel, takže v době, kdy jsou velmi drahé pozemky a je nedostupné bydlení pro mladé lidi, tak dřevostavby můžou být jedna z variant. Je to podle mě progresivní obor a obor, který jak studovat, tak i se mu věnovat.“

„Právě teď udíme zeleninové palačinky. Ono se zapálí ta kůra, zakryjeme to a nechává se to pod pokličkou.“

„Jsme soukromá SŠ podnikatelská z Opavy a dnes jsme tady přijeli prezentovat obor Polygrafie. To je, dá se říct, technický kreativní obor, který se zaměřuje na to, jak se vyrábí reklamní předměty, na to, jak se tiskne, na to, jak se navrhují, jak mají vypadat atd. Zájemců máme dost, ale vždycky se najdou další místečka, aby se k nám vešli.“

Mnoho účastníků veletrhu si již na místě vybralo možné povolání či zaměření svého budoucího studia.

Anketa, vybírající si žáci: „Já celkem jo, cukrařinu v Albrechticích, takže uvidíme a snad to vyjde.“

„Já mám zdravku v Krnově.“

„Přemýšlel jsem nad umělkou a přemýšlela jsem ještě nad Cestovním ruchem.“

„Já bych chtěl dělat cukrářku v Heralticích a chci být nejlepší cukrářka.“

„Já bych chtěla jít asi na školu lesnickou do Šternberku.“

„Já bych chtěla být zubní instrumentářka.“

Nabídka byla opravdu pestrá, mnohé obory si zájemci mohli na místě také vyzkoušet.

---

Okresní kolo soutěže T-profi

Velmi atraktivní možnost propojení školní teorie a s praxí a novými poznatky nabízí již několik let soutěž T-profi. Jde o soutěž týmů, složených ze žáků a studentů základních a středních škol a zástupců firem okresu. Prověří jejich zručnost, znalosti i technickou orientaci.

Pořádání letošního okresního kola se v Bruntále ujala firma OSRAM.

Tomáš Františ, jednatel firmy: „OSRAM dlouhodobě podporuje technické vzdělávání, takže jsme moc rádi, že můžeme tuto akci hostit. Přínos je jasný. Je to krásné spojení praxe, učení, hraní, rozvoj technického myšlení. Výrobek jsme zatím nikdo neviděli. Zatím je tajný, ale věřím, že to náročné bude a jsme moc zvědaví, jak se s tím všechny soutěžící týmy poperou a budeme se těšit na výsledek.“

Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Význam soutěže je mnohospektrální. První je propojení škol, druhý je týmový duch, týmová spolupráce a třetí je prezentace firem a spojení těch škol s firmami, protože mladí žáci a studenti, kteří spolu mají nějaký těžký úkol, jsou i pod vedením zástupců firem, což je výborné a to rozvíjí i tu spolupráci.“

Cílem soutěže je sestavení funkčního modelu ze stavebnice Merkur a prvky elektroniky a automatizace.

Romana Nováčková, HK ČR, metodický a technický garant soutěže: „Pravidla soutěže jsou jednoduchá. Týmy musí bojovat proti času. Čas je společný nepřítel. Čas má váhu 20% a podstatné je, jak postaví model, aby fungoval. To znamená ze součástkové základny Merkur, Elektronika a Arguino staví funkční model. Musí ho rozpochodovat, zapojit a musí být funkční, nestačí ho jenom postavit. A v závěru téhle soutěže máme připravené také to, že s tím modelem budou mít společný závod, je to auto na soutěžní dráhu, které bude převážet náklad, který musí vážit. Takže tohle je princip okresního kola 2026."

Soutěž je postupová a vrcholí až celostátním kolem.

Romana Nováčková, HK ČR, metodický a technický garant soutěže: "Vítězný tým dnešního okresního kola nám postoupí do krajského kola 26. ledna v Ostravě, no a na vítěze krajského kola se budeme těšit na 10. národním finále v červnu v Praze."

Soutěž nebyla jednoduchá. Zadavatel práce, ČVUT Praha, zakomponoval do modelu prvky znalostí i motorických dovedností.

Boris Šraut, ČVUT Praha, odborný garant soutěže, autor soutěžního modelu: „Důležité je to hlavně u téhle váhy, kde oni se musejí trefit těžištěm téhle plochy, která je tady do těžiště toho čidla, to znamená tady to musejí mít rovně a musejí to mít na těch pozicích, na kterých je to nastavené. Jinak by ta váha vážila špatně. No a pak samozřejmě umět ovládat to auto, aby s tím někam dojeli."

Merkur jsme zvolili kvůli tomu, že naše soutěž je Změřena na zdokonalování motorické zručnosti. Aby se ty děti naučily používat dobře ruce, aby měly ten cit pro montování šroubků a matiček. No a ta stavebnice má obrovskou tradici, je pořád stejná a je velice kvalitní.“

Martin Jargaš, SŠP Krnov, zástupce firmy v týmu: „Pro děcka je to každý rok těžké, ale já si myslím, že se s tím poperou, protože jsou zruční. Vybrali jsme ty nejlepší žáky a v okrese Bruntál si myslím, jsou tady zlaté ručičky. Jak dětské, tak dospělé. Děcka bojují hlavně se zručností, což je gró tady té soutěže, čas je až na druhém místě.“

Lukáš Vlčica, soutěžící, SPŠ Krnov: „Kontroluji, jestli to mají všechno správně dotažené naši menší. U tady těch dvou dílů, jestli to mají všechno správně dotažené. Tohleto je váha. Kterou jsme postavili a jsme asi první, co ji mají hotovou.“

Michal Sedlář, SPŠ a OA, soutěžící: "Momentálně připojuji tady tu váhu tady na tuhle desku. Jo, dá se, dá se.“

Patrik Černoch, SŠP Krnov, soutěžící: „Asi nejtěžší byla ta váha. Jo, povedla se, povedla se.

Tomáš Vavera, ZŠ Janáčkovo náměstí, soutěžící, Krnov: „Pracuji na sklápěčce od toho sklápěcího vozu, tohle tady bude převážet tady ty kameny.“

Anketa: soutěžící: „Stavím s tím doma u babičky.“

„Docela mi to jde a baví mě to.“

„Pojízdné auto to bude, to fakt nevím, co to bude.“

V krajském kole nakonec bude okres reprezentovat vítěz kola – tým Základní školy Cihelní Bruntál, Střední odborné školy a strojírenské firmy Bašista.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/jesenicky-expres/jesenicky-expres-28-11-2025-17-14