Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Karvinský expres

Karvinský expres

  • Zprávy z Karviné od reportérky M. Dankové a kameramana Z. Jeleně
  • I v předjaří mají Technické služby Karviná napilno
  • Restaurování historického kočáru ze zámku Fryštát

I v předjaří mají Technické služby Karviná napilno

Předjaří je typické svými výkyvy teplot a podle toho se také přizpůsobují činnosti pracovníků technických služeb, které se mohou vykonávat. Přechodně vyšší teploty využili v Karviné například k výstavbě nového chodníku nebo přípravě záhonů na nové výsadby.

Začátek letošního roku znamenal pro technické služby převážně starost o zimní údržbu ve městě. V uplynulých dnech, kdy byly teploty přechodně vyšší, stihli zaměstnanci v předjaří hned několik dalších činností najednou.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Tak, jak celou zimu, tak i teď v předjaří jsou v terénu kolegové, kteří mají na starosti zeleň, postupně ořezáváme stromy nebo kácíme ty, které jsou určené ke kácení a zároveň upravujeme keřová patra ve městě."


V současné chvíli se také připravují záhonky na nové výsadby.

René Grobelný, zaměstnanec TS Karviná: "Právě mulčujeme hortenzie z toho důvodu, aby tam nerostl plevel i kvůli tomu, aby to bylo pěkné. Jak to doděláme, tak se přesuneme na Březovou, tam se taky stříhají hortenzie a taky se bude mulčovat."

Začaly opravy chodníků a postupně se odstraňuje inertní materiál, který pracovníci technických služeb používali jako posyp proti ledu a sklouzávání. Kromě toho vzniká úplně nový chodník o délce 70 metrů poblíž autobusové točny v Mizerově. Povede přímo k Základní škole Borovského.

Emil Dostál, TS Karviná: “Vedení města na základě požadavků pana ředitele vyhovělo jeho požadavkům a započalo s výstavbou nového bezbariérového chodníku, který usnadní přepravu do školy dětem i rodičům, kteří využívají MHD."

Chodník je užší než klasické chodníky, má na šířku jen metr a půl.

Emil Dostál, TS Karviná: "Nedělali jsme to širší, abychom zbytečně nezabírali kus zeleně, udělali jsme ten nejmenší chodník, který šel udělat."

Po roztání sněhu se nedají přehlédnout místa na silnicích, která jsou poškozená. Technické služby mají povrch komunikací zmapován a ty nejproblémovější opravuje.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Ano, hned jak roztál sníh, tak se obnažila celá řada věcí. Letošní zima byla specifická, v tom se shodujeme s celou řadou správců komunikací. To není problém jen TS Karviná, ten stejný problém má Správa silnic MSK. Specifická v tom, že se mění teploty z plusu na mínus a to je vždy problematické, protože do každé spáry zateče voda a ta už při zmrznutí udělá svoje. My máme v současné době udělané seznamy největších výtluků. Předpokládáme, že s ohledem na kalendářní dobu budeme dělat jen nejdůležitější opravy technologií tzv. studené směsy obalované. Má to několik důvodů. Teplá obalovaná se ještě nevyrábí. Ti, kteří provozují obalovny, vycházejí z počasí a musí mít garantováno, že dlouhodobě dopředu musí být předpoklad že se teploty budou držet nad nulou i v noci. Protože ten proces, když se spustí, je nezastavitelný,"

Další faktor, který hraje roli je ekonomický, studená obalovaná směs je výrazně dražší než směs obalovaná teplá. V současné chvíli se zpracovává harmonogram škod po zimě. Ve městě se také upravil svoz odpadů a vznikají nová kontejnerová stání, tomuto tématu se budeme věnovat příště.

---

Restaurování historického kočáru ze zámku Fryštát

Historický kočár francouzského typu cupé z karvinského zámku Fryštát prochází v těchto měsících generální opravou. Zkušení restaurátoři z Ostravy ho velmi pečlivě restauruují za přísného dohledu členů památkové péče.

V rodinné dílně ostravských restaurátorů Jakubkových, kteří obnovují kulturní památky ze státního seznamu památkové péče, právě stojí historický kočár ze zámku Fryštát. Kolébka těchto kočárů byla v 19. století v Kopřivnici, kde se tyto kočáry ve velkém množství vyráběly. Tento už potřeboval generální opravu. Ze zámku byl opatrně převezen na sklonku loňského roku.

Petr Zajíček, správce zámku Fryštát: "Je z roku 1899, je to kočár typu cupé, je vyroben v kopřivnické firmě. Udává se, že by měl z vlastnictví hraběte Larische, je tu na zámku od začátku, co se zámek otevřel."

První dny kočár v dílně pouze stál, aby se v novém prostředí aklimatizoval, teprve pak ho vzaly do parády zkušené ruce restaurátorů. Jako první se sundala kola kočáru, aby měli restaurátoři lepší přístup k práci na obnově vnějšího pláště kabiny.

Adam Jakubek, restaurátor: "Museli jsme kočár podložit pomocí heveru nahoru na dřevěné špalky, takže když potřebuje natočit na světlo a přisvítit na tmely, můžeme ho posunout vlevo vpravo.  Na té zadní korbě jsme zjistili, že je hodně popraskaná, tak jsme začali, abychom se dostali na nábytkovou část, museli jsme očistit staré nátěry, brousit, objevit spáry, praskliny, pak teprve začala truhlářská oprava."

Jaroslav Jakubek, restaurátor regionálních kulturních památek: "Veškeré restaurování probíhá za přísného dohledu členů památkové péče, problémy bývají konzultovány, protože ne vždy může restaurátor rozhodnout o určitém problému sám."

K této práci používají restaurátoři převážně ruční nářadí, a to i na broušení.

Adam Jakubek, restaurátor: "Kdybychom vzali velké brusky, tak tam jsou třeba otřesy velké, které by byly nežádoucí. Používáme na to vyschlé dřevo, staré, nemáme nově kupované fošny dřev, které bychom mohli hned používat, máme na to staré zásoby. Je důležité u toho vždy vybrat vhodný materiál na ten konkrétní typ."

Kabina kočáru je z bukového dřeva a opláštěná ořechovým dřevem, což tehdy nebylo zpravidla časté. Překvapivé je, že přední a zadní kola byla vyrobena z jiného typu dřeva.

Adam Jakubek, restaurátor: "Zpravidla veškerá kola byla z jasanového dřeva, protože jasan je dřevo velmi pružné, ale tady v tomto případě jsou jasanová pouze přední kola, zadní jsou kombinovaná jasan a loukotě, která jsou pod tou železnou obručí, jsou z buku."

Povrchová úprava kočáru z karvinského zámku, je v zeleném odstínu, kterému se dříve říkalo grüne kiefer nebo-li zelená borovice. Každá povrchová úprava vyžaduje velkou dávku zkušenosti a odbornosti.

Jaroslav Jakubek, restaurátor regionálních kulturních památek: "Povrchové úpravy jsou u každého předmětu nesmírně složité a někdy může zaběhnout do tzv. nechtěného kýče. Restaurátor musí znát míru povrchové úpravy a musí tam být cítit to stáří, tomu se říká stav udržitelného chátrání."

Postupně restaurátoři zjišťovali a objevovali malé překážky nebo i zajímavosti.

Adam Jakubek, restaurátor: "Když jsme očistitl tu černou povrchovou úpravu dřevěné kabiny, tak jsme zjistili, že pod tím jsou nepůvodní přetěry, lakové tmely, takže i ty jsme museli vyškrábat, vyčistit. U nástupních dvířek jsme zjistili, že nejdou dovírat jak levé tak pravé dvířka, byly tam svěšené panty, jsme museli odvrtat některé šroubky, očistit, rozebrat, popsat přesně a sundali jsme veškerá skla, aby nepřišla k úhoně."

Pod vyvýšeným sedákem kočího objevili restaurátoři i skrytou schránku.

Adam Jakubek, restaurátor: "Tady jsme zjistili i výrobní číslo toho kočáru 1570, možná nějaká typová řada."

Při lepení dřevěného skeletu zjistili restaurátoři, že vrch kočáru je potažený kůží. Domnívají se, že z důvodu honosnosti.

Adam Jakubek, restaurátor: "Celá ta výdřeva, která se vyráběla dříve na tu dřevěnou jasanovou kostru, je udělaná z tenkých prkének a zhora je to prošito jelenicovou kůží. Ta tam zůstane, ta se zakonzervuje speciálním olejem na usně a kůže."

V příštích dvou měsících se budou dokončovat důkladné dotmelovací práce, dobroušení a následovat bude povrchová lakýrnická úprava speciálními laky. O tom, kdy se vrátí kočár zpátky na zámek Fryštát, vás budeme informovat.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Karvinský expres
06. března 2021, 16:14

I v předjaří mají Technické služby Karviná napilno

Předjaří je typické svými výkyvy teplot a podle toho se také přizpůsobují činnosti pracovníků technických služeb, které se mohou vykonávat. Přechodně vyšší teploty využili v Karviné například k výstavbě nového chodníku nebo přípravě záhonů na nové výsadby.

Začátek letošního roku znamenal pro technické služby převážně starost o zimní údržbu ve městě. V uplynulých dnech, kdy byly teploty přechodně vyšší, stihli zaměstnanci v předjaří hned několik dalších činností najednou.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Tak, jak celou zimu, tak i teď v předjaří jsou v terénu kolegové, kteří mají na starosti zeleň, postupně ořezáváme stromy nebo kácíme ty, které jsou určené ke kácení a zároveň upravujeme keřová patra ve městě."


V současné chvíli se také připravují záhonky na nové výsadby.

René Grobelný, zaměstnanec TS Karviná: "Právě mulčujeme hortenzie z toho důvodu, aby tam nerostl plevel i kvůli tomu, aby to bylo pěkné. Jak to doděláme, tak se přesuneme na Březovou, tam se taky stříhají hortenzie a taky se bude mulčovat."

Začaly opravy chodníků a postupně se odstraňuje inertní materiál, který pracovníci technických služeb používali jako posyp proti ledu a sklouzávání. Kromě toho vzniká úplně nový chodník o délce 70 metrů poblíž autobusové točny v Mizerově. Povede přímo k Základní škole Borovského.

Emil Dostál, TS Karviná: “Vedení města na základě požadavků pana ředitele vyhovělo jeho požadavkům a započalo s výstavbou nového bezbariérového chodníku, který usnadní přepravu do školy dětem i rodičům, kteří využívají MHD."

Chodník je užší než klasické chodníky, má na šířku jen metr a půl.

Emil Dostál, TS Karviná: "Nedělali jsme to širší, abychom zbytečně nezabírali kus zeleně, udělali jsme ten nejmenší chodník, který šel udělat."

Po roztání sněhu se nedají přehlédnout místa na silnicích, která jsou poškozená. Technické služby mají povrch komunikací zmapován a ty nejproblémovější opravuje.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Ano, hned jak roztál sníh, tak se obnažila celá řada věcí. Letošní zima byla specifická, v tom se shodujeme s celou řadou správců komunikací. To není problém jen TS Karviná, ten stejný problém má Správa silnic MSK. Specifická v tom, že se mění teploty z plusu na mínus a to je vždy problematické, protože do každé spáry zateče voda a ta už při zmrznutí udělá svoje. My máme v současné době udělané seznamy největších výtluků. Předpokládáme, že s ohledem na kalendářní dobu budeme dělat jen nejdůležitější opravy technologií tzv. studené směsy obalované. Má to několik důvodů. Teplá obalovaná se ještě nevyrábí. Ti, kteří provozují obalovny, vycházejí z počasí a musí mít garantováno, že dlouhodobě dopředu musí být předpoklad že se teploty budou držet nad nulou i v noci. Protože ten proces, když se spustí, je nezastavitelný,"

Další faktor, který hraje roli je ekonomický, studená obalovaná směs je výrazně dražší než směs obalovaná teplá. V současné chvíli se zpracovává harmonogram škod po zimě. Ve městě se také upravil svoz odpadů a vznikají nová kontejnerová stání, tomuto tématu se budeme věnovat příště.

---

Restaurování historického kočáru ze zámku Fryštát

Historický kočár francouzského typu cupé z karvinského zámku Fryštát prochází v těchto měsících generální opravou. Zkušení restaurátoři z Ostravy ho velmi pečlivě restauruují za přísného dohledu členů památkové péče.

V rodinné dílně ostravských restaurátorů Jakubkových, kteří obnovují kulturní památky ze státního seznamu památkové péče, právě stojí historický kočár ze zámku Fryštát. Kolébka těchto kočárů byla v 19. století v Kopřivnici, kde se tyto kočáry ve velkém množství vyráběly. Tento už potřeboval generální opravu. Ze zámku byl opatrně převezen na sklonku loňského roku.

Petr Zajíček, správce zámku Fryštát: "Je z roku 1899, je to kočár typu cupé, je vyroben v kopřivnické firmě. Udává se, že by měl z vlastnictví hraběte Larische, je tu na zámku od začátku, co se zámek otevřel."

První dny kočár v dílně pouze stál, aby se v novém prostředí aklimatizoval, teprve pak ho vzaly do parády zkušené ruce restaurátorů. Jako první se sundala kola kočáru, aby měli restaurátoři lepší přístup k práci na obnově vnějšího pláště kabiny.

Adam Jakubek, restaurátor: "Museli jsme kočár podložit pomocí heveru nahoru na dřevěné špalky, takže když potřebuje natočit na světlo a přisvítit na tmely, můžeme ho posunout vlevo vpravo.  Na té zadní korbě jsme zjistili, že je hodně popraskaná, tak jsme začali, abychom se dostali na nábytkovou část, museli jsme očistit staré nátěry, brousit, objevit spáry, praskliny, pak teprve začala truhlářská oprava."

Jaroslav Jakubek, restaurátor regionálních kulturních památek: "Veškeré restaurování probíhá za přísného dohledu členů památkové péče, problémy bývají konzultovány, protože ne vždy může restaurátor rozhodnout o určitém problému sám."

K této práci používají restaurátoři převážně ruční nářadí, a to i na broušení.

Adam Jakubek, restaurátor: "Kdybychom vzali velké brusky, tak tam jsou třeba otřesy velké, které by byly nežádoucí. Používáme na to vyschlé dřevo, staré, nemáme nově kupované fošny dřev, které bychom mohli hned používat, máme na to staré zásoby. Je důležité u toho vždy vybrat vhodný materiál na ten konkrétní typ."

Kabina kočáru je z bukového dřeva a opláštěná ořechovým dřevem, což tehdy nebylo zpravidla časté. Překvapivé je, že přední a zadní kola byla vyrobena z jiného typu dřeva.

Adam Jakubek, restaurátor: "Zpravidla veškerá kola byla z jasanového dřeva, protože jasan je dřevo velmi pružné, ale tady v tomto případě jsou jasanová pouze přední kola, zadní jsou kombinovaná jasan a loukotě, která jsou pod tou železnou obručí, jsou z buku."

Povrchová úprava kočáru z karvinského zámku, je v zeleném odstínu, kterému se dříve říkalo grüne kiefer nebo-li zelená borovice. Každá povrchová úprava vyžaduje velkou dávku zkušenosti a odbornosti.

Jaroslav Jakubek, restaurátor regionálních kulturních památek: "Povrchové úpravy jsou u každého předmětu nesmírně složité a někdy může zaběhnout do tzv. nechtěného kýče. Restaurátor musí znát míru povrchové úpravy a musí tam být cítit to stáří, tomu se říká stav udržitelného chátrání."

Postupně restaurátoři zjišťovali a objevovali malé překážky nebo i zajímavosti.

Adam Jakubek, restaurátor: "Když jsme očistitl tu černou povrchovou úpravu dřevěné kabiny, tak jsme zjistili, že pod tím jsou nepůvodní přetěry, lakové tmely, takže i ty jsme museli vyškrábat, vyčistit. U nástupních dvířek jsme zjistili, že nejdou dovírat jak levé tak pravé dvířka, byly tam svěšené panty, jsme museli odvrtat některé šroubky, očistit, rozebrat, popsat přesně a sundali jsme veškerá skla, aby nepřišla k úhoně."

Pod vyvýšeným sedákem kočího objevili restaurátoři i skrytou schránku.

Adam Jakubek, restaurátor: "Tady jsme zjistili i výrobní číslo toho kočáru 1570, možná nějaká typová řada."

Při lepení dřevěného skeletu zjistili restaurátoři, že vrch kočáru je potažený kůží. Domnívají se, že z důvodu honosnosti.

Adam Jakubek, restaurátor: "Celá ta výdřeva, která se vyráběla dříve na tu dřevěnou jasanovou kostru, je udělaná z tenkých prkének a zhora je to prošito jelenicovou kůží. Ta tam zůstane, ta se zakonzervuje speciálním olejem na usně a kůže."

V příštích dvou měsících se budou dokončovat důkladné dotmelovací práce, dobroušení a následovat bude povrchová lakýrnická úprava speciálními laky. O tom, kdy se vrátí kočár zpátky na zámek Fryštát, vás budeme informovat.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/karvinsky-expres/karvinsky-expres-06-03-2021-16-14