Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Magazín 112

Magazín 112

  • Od osvobození Ostravy uplynulo letos 78 let
  • Traumatologie v kraji zaplnili lidé po nehodách
  • První pomoc při úrazu na kole
  • Letečtí záchranáři nacvičovali záchranu jeřábem

Od osvobození Ostravy uplynulo letos 78 let

30. dubna uplynulo 78 let od osvobození Ostravy, která byla důležitým průmyslovým centrem pro hitlerovské Německo, takže byla velmi dobře chráněna. Přesto se Rudé armádě povedlo nacisty útokem od západu překvapit a město osvobodit. Operace se účastnil i 1. československý armádní sbor.

Ostravská operace byla největší bitvou 2. světové války na našem území a trvala 41 dní. Boje vyvrcholily v Ostravě 30. dubna. Velení sovětských vojsk předvedlo mistrnou válečnou akci, když vojsko přijelo z opačné strany, než Němci čekali.

Ondřej Kolář, historik: "Boje patřily k nejtěžším na našem území. Bylo to dáno charakterem zástavby, krajiny i tuhostí obrany. " 

Nejslavnější tank Ostravské operace s číslem 51 vjel jako první do Slezské Ostravy. Druhý vjel na most Miloše Sýkory tank s českou posádkou, kterému velel Bedřich Opočenský.

Bedřich Opočenský, velitel tanku (natočeno v květnu 2010): "Oni ten most překročili, až u těch budov dostali zásah z té budovy pancéřovou pěstí. Ty hochy, co byli zraněni, ale ještě natolik schopni, že vyskákali a běželi po tom mostě zpátky, naše osádka, vlastně můj střelec, chránil a stříleli jsme do těch oken."

Proti sobě stálo 260 000 vojáků Rudé armády a v jejím rámci také naše tankové a letecké jednotky. Proti nim asi 140 000 německých vojáků. Ostatky tisíců padlých jsou uloženy v Památníku Rudé armády v Komenského sadech.

Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: " V průběhu operace zahynulo asi 24 tisíc vojáků a všem patří náš obrovský vděk." 


Význam bojů o Ostravsko vystihuje známý výrok adresovaný německým vojákům, který je připisován Hitlerovi: „Vydáte-li Moravskou Ostravu, vydáte celé Německo.“

---

Traumatologie v kraji zaplnili lidé po nehodách

Prodloužený víkend zakončený slunečným pondělím měl bohužel za následek velký počet lidí, kteří skončili po nejrůznějších úrazech v nemocnici. Nejčastěji to byli cyklisté, ale s vážným zraněním skončila v nemocnici i žena, která spadla na elektrokoloběžce.

První máj byl v našem kraji po delší době také první slunečný a teplý den a to se okamžitě projevilo na úrazových ambulancích nemocnic. Sanitky tam zraněné přivážely s klasickými letními traumaty. Nejčastěji se jednalo o cyklisty.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Posádky zdravotnické záchranné služby zaměstnávaly během prvomájového odpoledne a večera dopravní nehody na různých místech kraje. Během šesti hodin museli záchranáři vyjíždět celkem k jedenácti nehodám, při kterých poskytovali přednemocniční neodkladnou péči patnácti zraněným osobám."

Zranění cyklisté byli nejčastěji ošetřováni se zraněním hlavy, což může být fatální a proto je nutné znovu připomenout význam ochranné helmy. Může zachránit život, ale i následky mohou být mnohem mírnější.

Josef Gelnar, prodejce cyklo doplňků: "Po nasazení musí helma po dotažení regulačním koleček sedět na temeni hlavy  a neměla by se sama sundat i bez zapnutého pásku." 

Poslední nehoda se odehrála před dvacátou hodinou v Bašce. Pětačtyřicetiletá žena si přivodila vážné poranění hlavy a mozku při pádu z elektro koloběžky.

Kateřina Kubzová, mluvčí PČR Frýdek-Místek: "Dle zjištěných informací jela žena (ročník 1978) na elektrokoloběžce po silnici od obce Baška směr Janovice, kdy zřejmě nezvládla řízení a spadla na vozovku. Při tomto utrpěla zranění a skončila v péči záchranářů. Dechová zkouška na přítomnost alkoholu nebyla na místě provedena, u ženy byl nařízen odběr krve v nemocničním zařízení. Zda měla žena na hlavě ochrannou přilbu, je nyní předmětem šetření dopravních policistů, kteří zjišťují veškeré okolnosti nehody."

Nejvíce zraněných si vyžádala srážka auta a motocyklu v Dolní Lutyni. Tři lidé museli být převezeni do nemocnic v Bohumíně a Ostravě. 

---

Letečtí záchranáři nacvičovali záchranu jeřábem

Letecká záchranná služba patří už mnoho let k pilířům celého záchranného systému. Nezastupitelnou roli hraje při nejzávažnějších úrazech nebo v při záchraně v nepřístupném terénu, kdy se k pacientovi spouští lékař na jeřábu. Proto je obzvlášť důležitý dobrý výcvik.

Už více než 30 let zachraňuje v našem regionu životy letecká záchranná služba s volacím znakem Kryštof 5. Vrtulník vzlétá ze základny v Ostravě-Zábřehu a u většiny událostí je do 15 minut. Jeho primární určení je záchrana v těžko přístupném terénu, kde se za pacientem může spustit lékař. To muže být nebezpečné a proto je důležitý výcvik.

David Koudelka, vedoucí lékař Letecké záchranné služby MS kraje: "Dnes provádíme výcvik speciálních činností, což je pro nás vysazení lékaře a transport pacienta palubním jeřábem a druhá věc je vysazení v šikmém terénu, když vrtulník nemůže přistát na nějaké rovné ploše."  

Jedním z míst, kde se využívá záchrana pacientů pomocí palubního jeřábu, je údolí Bílé Opavy v Jeseníkách. Naposledy se tam tam lékař spustil pro ženu, která uklouzla na zledovatělém chodníku v polovině dubna. Při podobných zásazích je nutná asistence horské služby, která se těchto cvičení také účastní.

Jaroslav Komárek, člen Horské služby Jeseníky: "Vnímáme to jako velké plus hlavně pro toho pacienta." 

Jan Petr, člen Horské služby Beskydy: "Mimo ten výcvik tady jde i o kontakt s posádkou a s doktory. Využíváme to dnes a denně při zásazích, které se dějí v horách." 

V loňském roce využili záchranáři palubní jeřáb v 25 případech. Od začátku letošního roku už to byly další tři případy.

David Koudelka, vedoucí lékař Letecké záchranné služby MS kraje: "Ve srovnání s podvěsem, který jsme prováděli za předchozího provozovatele, se nám jeví ten palubní jeřáb jako velice rychlá a elegantní metoda."

Podobná cvičení absolvují zdravotničtí záchranáři a horská služba co tři měsíce a co půl roku probíhají velká součinnostní cvičení, kterých se účastní i další složky IZS. 

---

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Magazín 112
04. května 2023, 17:44

Od osvobození Ostravy uplynulo letos 78 let

30. dubna uplynulo 78 let od osvobození Ostravy, která byla důležitým průmyslovým centrem pro hitlerovské Německo, takže byla velmi dobře chráněna. Přesto se Rudé armádě povedlo nacisty útokem od západu překvapit a město osvobodit. Operace se účastnil i 1. československý armádní sbor.

Ostravská operace byla největší bitvou 2. světové války na našem území a trvala 41 dní. Boje vyvrcholily v Ostravě 30. dubna. Velení sovětských vojsk předvedlo mistrnou válečnou akci, když vojsko přijelo z opačné strany, než Němci čekali.

Ondřej Kolář, historik: "Boje patřily k nejtěžším na našem území. Bylo to dáno charakterem zástavby, krajiny i tuhostí obrany. " 

Nejslavnější tank Ostravské operace s číslem 51 vjel jako první do Slezské Ostravy. Druhý vjel na most Miloše Sýkory tank s českou posádkou, kterému velel Bedřich Opočenský.

Bedřich Opočenský, velitel tanku (natočeno v květnu 2010): "Oni ten most překročili, až u těch budov dostali zásah z té budovy pancéřovou pěstí. Ty hochy, co byli zraněni, ale ještě natolik schopni, že vyskákali a běželi po tom mostě zpátky, naše osádka, vlastně můj střelec, chránil a stříleli jsme do těch oken."

Proti sobě stálo 260 000 vojáků Rudé armády a v jejím rámci také naše tankové a letecké jednotky. Proti nim asi 140 000 německých vojáků. Ostatky tisíců padlých jsou uloženy v Památníku Rudé armády v Komenského sadech.

Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: " V průběhu operace zahynulo asi 24 tisíc vojáků a všem patří náš obrovský vděk." 


Význam bojů o Ostravsko vystihuje známý výrok adresovaný německým vojákům, který je připisován Hitlerovi: „Vydáte-li Moravskou Ostravu, vydáte celé Německo.“

---

Traumatologie v kraji zaplnili lidé po nehodách

Prodloužený víkend zakončený slunečným pondělím měl bohužel za následek velký počet lidí, kteří skončili po nejrůznějších úrazech v nemocnici. Nejčastěji to byli cyklisté, ale s vážným zraněním skončila v nemocnici i žena, která spadla na elektrokoloběžce.

První máj byl v našem kraji po delší době také první slunečný a teplý den a to se okamžitě projevilo na úrazových ambulancích nemocnic. Sanitky tam zraněné přivážely s klasickými letními traumaty. Nejčastěji se jednalo o cyklisty.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Posádky zdravotnické záchranné služby zaměstnávaly během prvomájového odpoledne a večera dopravní nehody na různých místech kraje. Během šesti hodin museli záchranáři vyjíždět celkem k jedenácti nehodám, při kterých poskytovali přednemocniční neodkladnou péči patnácti zraněným osobám."

Zranění cyklisté byli nejčastěji ošetřováni se zraněním hlavy, což může být fatální a proto je nutné znovu připomenout význam ochranné helmy. Může zachránit život, ale i následky mohou být mnohem mírnější.

Josef Gelnar, prodejce cyklo doplňků: "Po nasazení musí helma po dotažení regulačním koleček sedět na temeni hlavy  a neměla by se sama sundat i bez zapnutého pásku." 

Poslední nehoda se odehrála před dvacátou hodinou v Bašce. Pětačtyřicetiletá žena si přivodila vážné poranění hlavy a mozku při pádu z elektro koloběžky.

Kateřina Kubzová, mluvčí PČR Frýdek-Místek: "Dle zjištěných informací jela žena (ročník 1978) na elektrokoloběžce po silnici od obce Baška směr Janovice, kdy zřejmě nezvládla řízení a spadla na vozovku. Při tomto utrpěla zranění a skončila v péči záchranářů. Dechová zkouška na přítomnost alkoholu nebyla na místě provedena, u ženy byl nařízen odběr krve v nemocničním zařízení. Zda měla žena na hlavě ochrannou přilbu, je nyní předmětem šetření dopravních policistů, kteří zjišťují veškeré okolnosti nehody."

Nejvíce zraněných si vyžádala srážka auta a motocyklu v Dolní Lutyni. Tři lidé museli být převezeni do nemocnic v Bohumíně a Ostravě. 

---

Letečtí záchranáři nacvičovali záchranu jeřábem

Letecká záchranná služba patří už mnoho let k pilířům celého záchranného systému. Nezastupitelnou roli hraje při nejzávažnějších úrazech nebo v při záchraně v nepřístupném terénu, kdy se k pacientovi spouští lékař na jeřábu. Proto je obzvlášť důležitý dobrý výcvik.

Už více než 30 let zachraňuje v našem regionu životy letecká záchranná služba s volacím znakem Kryštof 5. Vrtulník vzlétá ze základny v Ostravě-Zábřehu a u většiny událostí je do 15 minut. Jeho primární určení je záchrana v těžko přístupném terénu, kde se za pacientem může spustit lékař. To muže být nebezpečné a proto je důležitý výcvik.

David Koudelka, vedoucí lékař Letecké záchranné služby MS kraje: "Dnes provádíme výcvik speciálních činností, což je pro nás vysazení lékaře a transport pacienta palubním jeřábem a druhá věc je vysazení v šikmém terénu, když vrtulník nemůže přistát na nějaké rovné ploše."  

Jedním z míst, kde se využívá záchrana pacientů pomocí palubního jeřábu, je údolí Bílé Opavy v Jeseníkách. Naposledy se tam tam lékař spustil pro ženu, která uklouzla na zledovatělém chodníku v polovině dubna. Při podobných zásazích je nutná asistence horské služby, která se těchto cvičení také účastní.

Jaroslav Komárek, člen Horské služby Jeseníky: "Vnímáme to jako velké plus hlavně pro toho pacienta." 

Jan Petr, člen Horské služby Beskydy: "Mimo ten výcvik tady jde i o kontakt s posádkou a s doktory. Využíváme to dnes a denně při zásazích, které se dějí v horách." 

V loňském roce využili záchranáři palubní jeřáb v 25 případech. Od začátku letošního roku už to byly další tři případy.

David Koudelka, vedoucí lékař Letecké záchranné služby MS kraje: "Ve srovnání s podvěsem, který jsme prováděli za předchozího provozovatele, se nám jeví ten palubní jeřáb jako velice rychlá a elegantní metoda."

Podobná cvičení absolvují zdravotničtí záchranáři a horská služba co tři měsíce a co půl roku probíhají velká součinnostní cvičení, kterých se účastní i další složky IZS. 

---

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/magazin-112/magazin-112-04-05-2023-17-44