Magazín 112

  • Celý IZS se podílel na likvidaci požáru recyklační linky v Ostravě
  • Příčiny požáru linky zjišťují experti
  • Přibylo nehod motorkářů, na začátku sezóny buďte opatrní

Celý IZS se podílel na likvidaci požáru recyklační linky v Ostravě

Nad Ostravou se po celé pondělí vznášely velké mraky černého kouře. Hned ráno totiž explodovala ve Vítkovicích třídící linka ve firmě, která provádí recyklaci autovraků. Po výbuchu začala hořet obrovská hromada starých slisovaných vozidel. Oheň byl tak mohutný, že hasiči vyhlásili nejvyšší, tedy zvláštní stupeň požárního poplachu.

V pondělí ráno krátce před 8. hodinou otřásl Vítkovicemi mohutný výbuch. Nad areálem firmy SPV Recycling cz se objevil mohutný mrak černého kouře, který se stále zvětšoval a byl vidět i z Havířova nebo Poruby. Po pár minutách oheň zachvátil velkou hromadu slisovaných aut určených k recyklaci.

Vladimír Vlček, ředitel HZS MS kraje: "Požár vznikl ve firmě SPV Recycling, který zpracovává primárně autovraky, ale samozřejmě i různé druhy odpadu. Vznikl na lince při zpracování tonerů, rozšířil se na technologie a pak až na venkovní plochy na velkou skládku vraků."

Zpočátku to vypadalo, že hasiči oheň ovládnou rychle, ale bohužel se rozfoukal silný vítr a během několika desítek minut už hořela skutečně celá hromada autovraků. Navíc se neustále ozývaly detonace zbytků pohonných hmot v nádržích, takže hašení bylo komplikované a hasiči nemohli příliš blízko k ohni.

Vladimír Vlček, ředitel HZS MS kraje: "Ten zásah je komplikovaný primárně větrem a druhý důvod je, že ty vraky jsou ve velké hromadě, má na výšku 15 - 20 metrů a tím, že došlo k prohoření té hromady a ve vracích se nacházejí zbytku olejových náplní, tak neustále slyšíme nějaké detonace. Je to velmi nebezpečné i pro zasahující jednotky."

Policisté se společně s hasičskými vyšetřovateli zajímali o příčinu vzniku požáru, ale ta bude zřejmě zjištěna až mnohem později na základě expertíz. Velitel zásahu musel 10 minut po půl 11 vyhlásit nejvyšší stupeň požárního poplachu a lidé žijící v okolí měli doporučeno zavřít okna a nevětrat. Hořelo totiž vše, co si dokážete představit v autě. Tedy oleje, lak, plasty i sedačky. Kromě toho hořela i hromada plastových tonerů.

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "Před 8 hodinou ranní došlo k explozi a zahoření několika kontejnerů ve skladu. Od nich pak chytly plastové tonery a následně začaly hořet i autovraky."

Povolány byl také dva vrtulníky s bambivaky, které dokáží najednou pojmout 400 litrů vody.

Andrej Čírtek, mluvčí firmy SPV Recycling cz: "Příčinu požáru nelze stanovit, vzhledem k tomu, že probíhá dohašování a stejně tak nelze stanovit ani vzniklou škodu."

Na místo vyjel také speciální automobil chemické laboratoře hasičů, který provádí měření koncentrací nebezpečných látek v ovzduší. I když škoda půjde jistě do milionů korun, je důležité, že při výbuchu a následném požáru nebyl nikdo zraněn.

Příčiny požáru linky zjišťují experti

Až ve středu ráno opustili hasiči areál společnosti SPV Recycling v Ostravě - Vítkovicích, který v úterý zachvátil mohutný požár. Hned ráno se ale na místo vrátili vyšetřovatelé, kteří musejí zjistit co oheň způsobilo. Podle zaměstnanců firmy požáru předcházel výbuch v drtiči odpadu.

Znovu se můžete podívat na záběry z pondělního požáru v areálu firmy SPV Recycling CZ v Ostravě-Vítkovicích. Silný vítr způsobil, že se plameny rozšířili na celou skládku slisovaného kovového odpadu a vozidel. Celkem asi 2 tisíce tun materiálu. Kouř bylo vidět mnoho kilometrů daleko a hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Pod kontrolu dostali hasiči plameny až po mnoha hodinách a teprve ráno se vrátili na základny.

Jakub Kozák, zastupující mluvčí MZS MS kraje: Celou noc probíhalo prolévání, vyhledávání skrytých ohnisek a hlídání celého požářiště. Hasiči pomocí termokamery nacházeli stále nějaká žhavá místa, která bylo potřeba prolít vodou. Provádělo se to celou noc. V ranních hodinách bylo místo předáno polici."

Oheň vznikl poté, co na recyklační lince v drtiči odpadového materiálu něco explodovalo. Zaměstnanci se nejprve marně pokoušeli uhasit oheň sami.

Andrej Čírtek, mluvčí SPV Recycling CZ: "Při drcení odpadového materiálu v drtiči (šrédru) došlo k explozi, která vymrštila z drtiče hořící materiál, od něhož zahořel odpad uskladněný v jeho blízkosti. Zaměstnanci společnosti okamžitě zareagovali a začali s hasebními pracemi podle předem stanovených postupů, které vykonávali až do příjezdu jednotek hasičů."

Hned ráno se na místo vydali hasičští i policejní vyšetřovatelé, aby pátrali po příčinách požáru. Klíčové bude zjistit, co vlastně v drtiči vybouchlo.

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "V rámci trestního řízení v této chvíli již probíhá ohledání místa činu, které realizují policisté v součinnosti s hasiči. Co se týká policie, na místě je psovod se služebním psem specializujícím se na vyhledávání akcelerantů hoření. Přítomni jsou také specialisté z odboru kriminalisté techniky a expertiz, ale také je na místě využita policejní letecká technika. Nyní nelze sdělit, kdy bude ohledání místa ukončeno."

Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti. Škoda zatím nebyla stanovena.

Přibylo nehod motorkářů, na začátku sezóny buďte opatrní

    Následující zpráva je hlavně varováním pro řidiče aut i motorkáře. V posledních dnech totiž velmi přibylo nehod motocyklů. V pondělí se dokonce v Orlové stala tragická srážka, při které motorkář zahynul. Teď na začátku sezóny by měli motorkáři zpomalit a i řidiči aut by na ně měli dávat větší pozor.

    V neděli se v MS kraji stalo několik nehod motocyklistů a v pondělí byli záchranáři voláni k dalším čtyřem. Ráno si po pádu zlomil nohu 18letý motorkář v Darkově, pak se další srazil s autem u Velkých Heraltic, řidič skútru havaroval v Dolním Benešově a tragicky skončila jízda pro 33letého muže v Orlové.

    Lukáš Humpl, mluvčí HZS MS kraje: "Muž zůstal po střetu s automobilem ležet na silnici bez známek života. Základní resuscitaci u něj začali provádět hasiči, rozšířenou resuscitací za pomoci léků a přístrojů pak profesionální záchranáři. Veškeré úsilí však skončilo neúspěchem, mnohočetná poranění pacienta se ukázala být smrtelná."

    S teplým počasím vyrazili na silnice snad všichni motorkáři, ale neuvědomili si, že by měli znovu pracovat na získání návyků, které měli na konci sezóny.

    Pavel Blahut, koordinátor BESIP v MS kraji: "Motorka je nejhůř ovladatelná právě v nízkých rychlostech, kdy v podstatě těžiště a stabilitu je potřeba po zimě navnímat. Pak už při jízdě v provozu ten motorkář už většinou nemá problém, ale je potřeba počítat v zatáčkách, že je ještě někde štěrk, v podstatě nejezdit na hranu, užít si tu jízdu."

    Marek Stibor, učitel jízdy na motocyklech: "Já bych to trošičku srovnal s nějakým sportovním výkonem, i tu jízdu na motorce. Je třeba se rozhýbat, je třeba si dát pozor na to, že po zimě ty návyky člověk ztratí."

    Pozornější ale musejí být i řidiči aut. I oni si po zimě musejí znovu na motorkáře na silnicích zvyknout a tak by měli pozorně a častěji sledovat dění ve zpětném zrcátku a kolem sebe.

    Redakčně upraveno / zkráceno.



    Mohlo by Vás také zajímat