Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Novojičínský expres

Novojičínský expres

  • Zpravodajství z Nového Jičína od P. Dorazilové a J. Plášila
  • Co trápí lidi z novojičínských místních částí, zjišťovalo vedení města
  • Dřevěný altán na Skalkách nahradila kopie
  • Nový Jičín má mistra světa v jízdě na elektrickém prkně

Co trápí lidi z novojičínských místních částí, zjišťovalo vedení města

Vedení města zjišťovalo, co nejvíce trápí obyvatele všech jeho místních částí. Na veřejných setkáních bylo slyšet například požadavky na dobudování chybějící kanalizace nebo chodníku.

Ve všech pěti místních částech Nového Jičína proběhly v říjnu veřejná setkání s občany. Do Bludovic, Kojetína, Loučky, Straníku a Žiliny vyrazilo kompletní vedení města, vedoucí odborů městského úřadu, zástupci technických služeb a městské policie.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Setkání slouží k vyhodnocení investic z předešlého období do dané místní části a nastínění plánů investic na příští rok. Také slouží k dotazům a k vznesení podnětů občanů místních částí.”

Padaly otázky na běžné problémy, jako je stav komunikací nebo ořez stromů, až po podněty na finančně nákladné akce. Mezi ty určitě patří dlouholetý požadavek na rozšíření vodovodního řadu v Bludovicích a ve Straníku. Obyvatele těchto místních částí také trápí absence kanalizace.

Petr Brandejs, člen osadního výboru v Bludovicích: “Osadní výbor připomněl problémy, které se vlečou mnoho let, a to je buďto legalizace dešťové kanalizace nebo projekt nové kanalizace v Bludovicích. Občané připomněli, že vodovod na Záhumenní cestě se vleče již mnoho let a pan Ž8k z městského úřadu vysvětlil, že spolupracovat se státem je vážný problém a trvá to často mnoho let. A takové věc, která občany trápila mimo ty, kterými se zabývá osadní výbor, tak to bylo zrušení baby a senior taxi.”

Co se týče zmíněného požadavku na vybudování kanalizace, to je podle starosty Stanislava Kopeckého v současné době pro město finančně nedostupné.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Pohybujeme se řádově v částce nad 200 milionů korun. To znamená, že zhruba na jeden odkanalizovaný dům by vyšla částka kolem jednoho milionu korun, což je nepředstavitelné. Řešení prozatím není definitivně odsouhlaseno, ale jedna z variant je dokončení pasportu dešťové kanalizace, zjištění skutečného stavebně technického stavu a následně umožnění připojení domácích čistíren odpadních vod na tuto kanalizaci.”

V Žilině zase rezonuje téma bezpečnosti chodců v koncové části na silnici směrem na Životice u Nového Jičína. I na veřejném setkání byl diskutován chybějící chodník v délce zhruba 400 metrů.

Jaroslav Perútka (KDU-ČSL), předseda Osadního výboru Žilina: “Tam ta stavba není jednoduchá, je velice složitá, přeložky a podobně. A tak jsme požádali vedení města, zda by nebylo možné v tom úseku, kde ty chodníky nevedou, vybudovat dvě autobusové zastávky. Určitě by to nebylo tak finančně náročné, dalo by se to řešit rychleji, a pro ty lidi by to byla pomoc, protože by vyšli z domu na zastávku a nemuseli by jít tím nejkritičtějším úsekem, který je velice nebezpečný hlavně pro malé děti, když chodí do školy na autobus.”

Druhý dlouhodobý problém, který také zazněl na setkání občanů s vedením města v Žilině, je vyčištění toku Jičínky.

Jaroslav Perútka (KDU-ČSL), předseda Osadního výboru Žilina: “To dno je zanesené, a pokud se objeví trošku vydatnější deště, tak se ta voda okamžitě tlačí z břehu ven a ohrožuje tam ty nemovitosti. Majitelem toku jsou Lesy České republiky, tak aby město pomohlo vyjednávat s těmi Lesy ČR, aby pomohli ty nemovitosti a ty lidi tam ochránit.”

V místní části Loučka se chybějícího úseku chodníku kolem hlavní silnice Císařská dočkali v loňském roce. Letos tu město investuje například do rekonstrukce krytého stání.

Jaroslav Kotas (KSČM), předseda osadního výboru v Loučce: “A dokončil se hlavní vodovodní řad pro oblast kolonie na Císařské. Pokud se týká příštího roku, to jsme dávali do požadavků, tak by se měla realizovat záležitost bytových domů, největší akce je rekonstrukce školního hřiště u Základní školy Dlouhá, rekonstrukce části veřejného osvětlení a možná vybudování nějakých míst na stání u Orlovny pro lidi, kteří tam vozí děcka do mateřské školky.”

Také by měl být odvodněn úsek směrem od cyklostezky vedoucí z ulice Dlouhá do Loučky. Pokud více zaprší, právě odtud stéká voda až do krytého garážového stání.

---

Dřevěný altán na Skalkách nahradila kopie

Amfiteátr Skalky letos zaznamenal stavební úpravu, kterou dnes ovšem postřehne málokterý výletník. Zcela nový je dřevěný altán. Původní, napadený dřevomorkou, město nechalo zbourat, a na místě stojí jeho kopie.

Do jak dávné historie spadá původní stavba dřevěného altánu v amfiteátru na Skalkách se nám zjistit nepodařilo. O jeho obnovení se v roce 2002 zasloužila zdejší organizace Českého svazu ochránců přírody díky podpoře Nadace Partnerství, a darovala jej městu.

Letos v létě ovšem stavbu nahradila její kopie.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Zhruba po devatenácti letech se zjistilo, že altán je v nevhodném stavu, napaden dřevomorkou, takže byl v polovině letošního roku odstraněn a na jeho místě v původním půdorysu postaven nový altán v hodnotě zhruba 300 tisíc korun.”

Město dále uvažuje, že štěrkový povrch uvnitř altánu ještě nahradí zámkovou dlažbou. Lidé tu mohou jen tak posedět, odehrávají se zde i aktivity různých organizovaných skupin, ale výjimkou nejsou ani svatby.

V příštím roce by měla revitalizace areálu pokračovat, opravena bude nezastřešená část pódia a nový bude asfaltový povrch před pódiem.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Vnímáme, že amfiteátr Skalky je navštěvovaná destinace. Samozřejmě spousta lidí, ať už v rámci výletů nebo na kulturní akce, které se zde odehrávají, přijíždějí vozidly. Vnímám, že parkovací plocha, která se nachází naproti mezi dvěma restauračními objekty, není vhodná. Město zahájilo projekční přípravu na vybudování parkoviště. Předpoklad realizace by měl být nejdříve v roce 2023.”

Součástí projektu by mělo být rovněž vybudování dvou autobusových zastávek a veřejného osvětlení.

---

Nový Jičín má mistra světa v jízdě na elektrickém prkně

Michal Skoček z Nového Jičína je mistrem světa. Spolu s tímto titulem získal i další unikát - je totiž historicky vůbec prvním světovým šampionem v nové sportovní disciplíně - v jízdě na surfovacím prkně s elektromotorem.

Začalo to jako koníček - Michal Skoček jezdil na klasickém surfu na moři. Pak objevil sport, který ve světě funguje asi pět let, a jezdí se na motorových prknech. V loňském roce se ovšem objevila elektrická verze Jetsurfu, a to byla pro Novojičíňáka, který trénuje u Olomouce, ta pravá výzva.

Michal Skoček, 1. místo, MotoSurf WorldCup 2021: “Mně elektrika hodně zajímala, protože v tom vidím budoucnost, proto jsem chtěl být ten první, kdo na tom začne jezdit. Začal jsem více sportovat, začal jsem více jezdit na závody a začalo mě to docela bavit. Pak už mě ten adrenalin posouval dál k tomu, abych došel k tomu cíli.”

Než ale letos vybojoval 1. místo na kontinentálním i světovém šampionátu, byla to cesta z počátku dosti trnitá.

Michal Skoček, mistr světa, MotoSurf WorldCup 2021: “To je docela humorné. Loni jsem se zúčastnil posledních dvou závodů, kde moje jízda byla dost příšerná, v podstatě jsem pomalu nebyl schopný projet trať. Tak jsem se kousl a řekl jsem si, že tuhle ostudu musím překonat a příští rok jim to ukážu. Přes zimu jsme se snažil zpevnit tělo, trénovat jsem začal už v březnu v neoprenu a měl jsem tu výzvu, že musím ukázat, že nejsem tak špatný.”

Mistrovství světa Motosurf World Cup 2021 se letos jelo formou čtyř závodů. První byl v Jedovnici u Brna, druhý v Belgii, třetí v Rusku a poslední se počátkem října konal v chorvatském Zadaru.

Závody na motosurfu se jezdí ve dvojicích vyřazovacím způsobem. Čas jízdy je zhruba kolem pěti minut, co se týče rychlosti, dokáže JET surf jet až 60 kilometrů v hodině.

Michal Skoček, mistr světa, MotoSurf WorldCup 2021: “Byl to těžký boj, protože jsme na body byli ještě s jedním závodníkem hodně blízko a tam se tedy povedlo to vítězství, které mě posunulo na mistra světa. Co se týká electric challenge tak jsem byl první, historicky první mistr světa.”

I na příští rok má Michal Skoček jasný motivační cíl - pokusit se světové prvenství obhájit.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Novojičínský expres
05. listopadu 2021, 16:20

Co trápí lidi z novojičínských místních částí, zjišťovalo vedení města

Vedení města zjišťovalo, co nejvíce trápí obyvatele všech jeho místních částí. Na veřejných setkáních bylo slyšet například požadavky na dobudování chybějící kanalizace nebo chodníku.

Ve všech pěti místních částech Nového Jičína proběhly v říjnu veřejná setkání s občany. Do Bludovic, Kojetína, Loučky, Straníku a Žiliny vyrazilo kompletní vedení města, vedoucí odborů městského úřadu, zástupci technických služeb a městské policie.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Setkání slouží k vyhodnocení investic z předešlého období do dané místní části a nastínění plánů investic na příští rok. Také slouží k dotazům a k vznesení podnětů občanů místních částí.”

Padaly otázky na běžné problémy, jako je stav komunikací nebo ořez stromů, až po podněty na finančně nákladné akce. Mezi ty určitě patří dlouholetý požadavek na rozšíření vodovodního řadu v Bludovicích a ve Straníku. Obyvatele těchto místních částí také trápí absence kanalizace.

Petr Brandejs, člen osadního výboru v Bludovicích: “Osadní výbor připomněl problémy, které se vlečou mnoho let, a to je buďto legalizace dešťové kanalizace nebo projekt nové kanalizace v Bludovicích. Občané připomněli, že vodovod na Záhumenní cestě se vleče již mnoho let a pan Ž8k z městského úřadu vysvětlil, že spolupracovat se státem je vážný problém a trvá to často mnoho let. A takové věc, která občany trápila mimo ty, kterými se zabývá osadní výbor, tak to bylo zrušení baby a senior taxi.”

Co se týče zmíněného požadavku na vybudování kanalizace, to je podle starosty Stanislava Kopeckého v současné době pro město finančně nedostupné.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Pohybujeme se řádově v částce nad 200 milionů korun. To znamená, že zhruba na jeden odkanalizovaný dům by vyšla částka kolem jednoho milionu korun, což je nepředstavitelné. Řešení prozatím není definitivně odsouhlaseno, ale jedna z variant je dokončení pasportu dešťové kanalizace, zjištění skutečného stavebně technického stavu a následně umožnění připojení domácích čistíren odpadních vod na tuto kanalizaci.”

V Žilině zase rezonuje téma bezpečnosti chodců v koncové části na silnici směrem na Životice u Nového Jičína. I na veřejném setkání byl diskutován chybějící chodník v délce zhruba 400 metrů.

Jaroslav Perútka (KDU-ČSL), předseda Osadního výboru Žilina: “Tam ta stavba není jednoduchá, je velice složitá, přeložky a podobně. A tak jsme požádali vedení města, zda by nebylo možné v tom úseku, kde ty chodníky nevedou, vybudovat dvě autobusové zastávky. Určitě by to nebylo tak finančně náročné, dalo by se to řešit rychleji, a pro ty lidi by to byla pomoc, protože by vyšli z domu na zastávku a nemuseli by jít tím nejkritičtějším úsekem, který je velice nebezpečný hlavně pro malé děti, když chodí do školy na autobus.”

Druhý dlouhodobý problém, který také zazněl na setkání občanů s vedením města v Žilině, je vyčištění toku Jičínky.

Jaroslav Perútka (KDU-ČSL), předseda Osadního výboru Žilina: “To dno je zanesené, a pokud se objeví trošku vydatnější deště, tak se ta voda okamžitě tlačí z břehu ven a ohrožuje tam ty nemovitosti. Majitelem toku jsou Lesy České republiky, tak aby město pomohlo vyjednávat s těmi Lesy ČR, aby pomohli ty nemovitosti a ty lidi tam ochránit.”

V místní části Loučka se chybějícího úseku chodníku kolem hlavní silnice Císařská dočkali v loňském roce. Letos tu město investuje například do rekonstrukce krytého stání.

Jaroslav Kotas (KSČM), předseda osadního výboru v Loučce: “A dokončil se hlavní vodovodní řad pro oblast kolonie na Císařské. Pokud se týká příštího roku, to jsme dávali do požadavků, tak by se měla realizovat záležitost bytových domů, největší akce je rekonstrukce školního hřiště u Základní školy Dlouhá, rekonstrukce části veřejného osvětlení a možná vybudování nějakých míst na stání u Orlovny pro lidi, kteří tam vozí děcka do mateřské školky.”

Také by měl být odvodněn úsek směrem od cyklostezky vedoucí z ulice Dlouhá do Loučky. Pokud více zaprší, právě odtud stéká voda až do krytého garážového stání.

---

Dřevěný altán na Skalkách nahradila kopie

Amfiteátr Skalky letos zaznamenal stavební úpravu, kterou dnes ovšem postřehne málokterý výletník. Zcela nový je dřevěný altán. Původní, napadený dřevomorkou, město nechalo zbourat, a na místě stojí jeho kopie.

Do jak dávné historie spadá původní stavba dřevěného altánu v amfiteátru na Skalkách se nám zjistit nepodařilo. O jeho obnovení se v roce 2002 zasloužila zdejší organizace Českého svazu ochránců přírody díky podpoře Nadace Partnerství, a darovala jej městu.

Letos v létě ovšem stavbu nahradila její kopie.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Zhruba po devatenácti letech se zjistilo, že altán je v nevhodném stavu, napaden dřevomorkou, takže byl v polovině letošního roku odstraněn a na jeho místě v původním půdorysu postaven nový altán v hodnotě zhruba 300 tisíc korun.”

Město dále uvažuje, že štěrkový povrch uvnitř altánu ještě nahradí zámkovou dlažbou. Lidé tu mohou jen tak posedět, odehrávají se zde i aktivity různých organizovaných skupin, ale výjimkou nejsou ani svatby.

V příštím roce by měla revitalizace areálu pokračovat, opravena bude nezastřešená část pódia a nový bude asfaltový povrch před pódiem.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Vnímáme, že amfiteátr Skalky je navštěvovaná destinace. Samozřejmě spousta lidí, ať už v rámci výletů nebo na kulturní akce, které se zde odehrávají, přijíždějí vozidly. Vnímám, že parkovací plocha, která se nachází naproti mezi dvěma restauračními objekty, není vhodná. Město zahájilo projekční přípravu na vybudování parkoviště. Předpoklad realizace by měl být nejdříve v roce 2023.”

Součástí projektu by mělo být rovněž vybudování dvou autobusových zastávek a veřejného osvětlení.

---

Nový Jičín má mistra světa v jízdě na elektrickém prkně

Michal Skoček z Nového Jičína je mistrem světa. Spolu s tímto titulem získal i další unikát - je totiž historicky vůbec prvním světovým šampionem v nové sportovní disciplíně - v jízdě na surfovacím prkně s elektromotorem.

Začalo to jako koníček - Michal Skoček jezdil na klasickém surfu na moři. Pak objevil sport, který ve světě funguje asi pět let, a jezdí se na motorových prknech. V loňském roce se ovšem objevila elektrická verze Jetsurfu, a to byla pro Novojičíňáka, který trénuje u Olomouce, ta pravá výzva.

Michal Skoček, 1. místo, MotoSurf WorldCup 2021: “Mně elektrika hodně zajímala, protože v tom vidím budoucnost, proto jsem chtěl být ten první, kdo na tom začne jezdit. Začal jsem více sportovat, začal jsem více jezdit na závody a začalo mě to docela bavit. Pak už mě ten adrenalin posouval dál k tomu, abych došel k tomu cíli.”

Než ale letos vybojoval 1. místo na kontinentálním i světovém šampionátu, byla to cesta z počátku dosti trnitá.

Michal Skoček, mistr světa, MotoSurf WorldCup 2021: “To je docela humorné. Loni jsem se zúčastnil posledních dvou závodů, kde moje jízda byla dost příšerná, v podstatě jsem pomalu nebyl schopný projet trať. Tak jsem se kousl a řekl jsem si, že tuhle ostudu musím překonat a příští rok jim to ukážu. Přes zimu jsme se snažil zpevnit tělo, trénovat jsem začal už v březnu v neoprenu a měl jsem tu výzvu, že musím ukázat, že nejsem tak špatný.”

Mistrovství světa Motosurf World Cup 2021 se letos jelo formou čtyř závodů. První byl v Jedovnici u Brna, druhý v Belgii, třetí v Rusku a poslední se počátkem října konal v chorvatském Zadaru.

Závody na motosurfu se jezdí ve dvojicích vyřazovacím způsobem. Čas jízdy je zhruba kolem pěti minut, co se týče rychlosti, dokáže JET surf jet až 60 kilometrů v hodině.

Michal Skoček, mistr světa, MotoSurf WorldCup 2021: “Byl to těžký boj, protože jsme na body byli ještě s jedním závodníkem hodně blízko a tam se tedy povedlo to vítězství, které mě posunulo na mistra světa. Co se týká electric challenge tak jsem byl první, historicky první mistr světa.”

I na příští rok má Michal Skoček jasný motivační cíl - pokusit se světové prvenství obhájit.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/novojicinsky-expres/novojicinsky-expres-05-11-2021-16-24