Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Novojičínský expres

Novojičínský expres

  • Zpravodajství z Nového Jičína od P. Dorazilové a J. Plášila
  • Do parkování město investuje více než 5 milionů
  • Preventisté u cyklostezky doporučovali přilby
  • Rodáci vyzpovídali městského architekta

Do parkování město investuje více než 5 milionů

Letní stavební ruch v Novém Jičíně se týká i parkování. Nová parkovací místa vznikají například ve Smetanových sadech. Jinde vedou stavební práce k úpravám ploch tak, aby na nich mohla auta stát legálně.

Kde a jakým způsobem vytvořit ve městě nová parkovací místa, to určuje Koncepce statické dopravy zpracovaná v roce 2019. Na jejím základě nyní vzniklo devět parkovacích míst v této odbočce ulice Dlouhá.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tady byl původně chodník až nadstandardně široký, takže se zúžil a přidala se parkovací místa. Musím říct, že i dříve zde auta stála, ale nemohl se tu vyhnout dvě protijedoucí vozidla, obzvláště v případě požárů zde nemohla projet těžká technika hasičů.”

I když zde práce skončily už v první polovině července, lidé tu zatím parkovat nemohou, počkat musí na oficiální kolaudaci stavby, až poté zmizí dopravní značení, které tu zastavení zakazuje.

Další tři stavby parkovacích ploch probíhají na ulici Budovatelů, kde vzniká sedm stání, na Luční devět a 17 ve Smetanových sadech.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “S tím, že lokalita Luční a Smetanovy sady by měla být dokončena do tří měsíců, čili v září. Na ulici Budovatelů, vzhledem k tomu, že se zde buduje i opěrná zídka, vzhledem k nerovnosti terénu a svahu, je tam doba realizace pět měsíců.”

Výsledkem prací je tedy celkem 42 parkovacích míst, zhruba polovina jsou zcela nová stání, zbytek úprava neoficiálně používaných ploch.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Počty, které byly řečeny, nejsou samozřejmě absolutní počty nárůstu parkovacích míst, protože i v současné době se na těch místech parkovalo, nicméně šlo o neoficiální místa, kdy vozidla parkovala různě na cestě, částečně na chodníku, na obrubníku a podobně, takže cílem těchto akcí není jen navýšení kapacity pro parkování vozidel, ale i legalizace parkovacích míst.”

Celková investice města do těchto parkovacím míst činí 5,3 milionu korun bez DPH.

---

Preventisté u cyklostezky doporučovali přilby

Policisté a zástupci BESIPU vyrazili k cyklostezce Koleje, apelovali na cyklisty, aby přilba byla automatickou výbavu všech. I těm starším osmnácti let vysvětlovali, jaký význam má v případě různých kolizí a nehod.

Novojičínští policejní preventisté a zástupci BESIPU se připojili ke 13. ročníku celorepublikové kampaně “Na kole jen s přilbou”. Na důležitost nošení této ochranné pomůcky upozorňovali dospělé i děti na cyklostezce Koleje.

cyklisté: 

“Já vždycky, jsem tak naučená, že jezdíváme s přilbou.”

“S přilbou, ale když jedu taky kousek na zahrádku, tak si ji neberu, ale asi bych měla.”

“Vždycky s přilbou, mám dvě přilby a tři kola. My starší profíci, už je mi 77 let, tak to známe.”

“Někdy jedu s přilbou, někdy bez, ale většinou se snažím s přilbou, protože přes ty hlavní cesty je to v dnešní době dost riziko.”

Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Cílem projektu je snížit počet dopravních nehod cyklistů, převátně s těžkým zraněním. Základním pravidlem je mít za jízdy na na hlavě ochrannou přilbu. Tato povinnost je v České republice stanovena zákonem osobám mladším 18 let, ale my doporučujeme, aby tu přilbu měli všichni, bez rozdílu věku, protože opravdu dokáže zachránit život a zdraví.”

V loňském roce na českých silnicích zemřelo 42 cyklistů, z toho 29 z nich nemělo na hlavě přilbu.

Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Dopravní experti se shodují, že pokud by tyto osoby při dopravní nehodě měly přilbu, tak by pro ně nejspíše nebyl tragická. Když se podíváme na Novojičínsko, tak od začátku roku do konce května evidujeme 13 případů dopravních nehod cyklistů. V loňském roce za toto stejné období evidujeme 27 dopravních nehod cyklistů, doufáme, že tento trend bude pokračovat.”

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Je to tak, opravdu ve třech čtvrtinách případů by helma mohla zachránit život nebo minimálně ty následky na zdraví by byly minimální. Opravdu je to potřeba připomínat všem, co jezdí na kole, nejen dětem, ale i dospělým, právě dospělí často nemají pocit, že je potřeba tu přilbu nosit.”

Preventisté také upozorňují, že i když cyklista helmu má, měl by ji mít správně upevněnou, měla by mu dobře sedět a nebýt poškozená, třeba případným předchozím pádem. Ale nejde jen o přilbu, důležité jsou i další prvky související s povinnou výbavou kola.

cyklista:

“Na kole mám helmu, mám žluté odrazky v kolech, ve šlapkách, vepředu mám bílou odrazku, vzadu mám červenou, na sedačce mám světýlko červené, vpředu bílé, mám zvonek a dobře napnutý řetěz.”


Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Spousta cyklistů ani neví, co je v té povinné výbavě. Koupí si nové kolo, prodejce jim třeba ani nedá tu informaci, co všechno je potřeba, a pak používají kolo bez reflexů, čímž samozřejmě ohrožují zejména sebe.”

Dobře vybaveného cyklistu pracovníci BESIPU a policie pochválili, ty ne úplně dokonalé obdarovali reflexními prvky a odrazkami. Zájemci si mohli vyzkoušet brýle, které dokáží nasimulovat stav při půl promile alkoholu v krvi a tím narušené reakce člověka.

---

Rodáci vyzpovídali městského architekta

Dva roky má Nový Jičín svého městského architekta. O svém poslání a především o aktuálních projektech, na kterých se jako poradce podílí, teď přednášel v Klubu rodáků a přátel města.

Kamenná bašta Klubu rodáků a přátel města, byť je prostorem nevelkým, nabízí poměrně pestré společenské, vzdělávací i kulturní zážitky. Každý měsíce se zde konají výstavy, besedy a přednášky. Teď v červnu se tu nejen členové klubu mohli setkat s městským architektem Martinem Maternou.

Dagmar Jahnová, Klub rodáků a přátel města Nového Jičína: “Budeme si povídat o architektuře Nového Jičína, o tom, co se v Novém Jičíně připravuje, co se realizovalo. Naši členové se zajímají nejen o historii města, ale také o jeho budoucnost, a je pro nás důležité ty informace mít a získávat od osoby, která o tom hodně ví.”

Nový Jičín má svého městského architekta dva roky, v klubu rodáků hovořil o tom, jaká je jeho role, jaké má a nemá pravomoci a jaké projekty už se pod jeho dohledem ve městě připravují. Zajímavým tématem byly výsledky architektonické soutěže na budoucí víceúčelovou sportovní halu, která má stát v areálu letního stadionu.

Martin Materna, městský architekt: “Myslím si, že vyhrál velmi kvalitní návrh a byla tam všeobecná shoda, že to je nejlepší návrh. Pak jsem tam chtěl ukázat průřez těch věcí, které dělám s tím, že takový větší výsledek je manuál dobré reklamy, který nám pomáhá regulovat vizuální smog ve městě. A pak tam mám konkrétní projekt revitalizace Smetanových sadů.”

Další nejbližší akcí bude v klubu rodáků na baště ve středu 28. června vernisáž výstavy děl Jiřího Elišky.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Novojičínský expres
21. července 2023, 16:20

Do parkování město investuje více než 5 milionů

Letní stavební ruch v Novém Jičíně se týká i parkování. Nová parkovací místa vznikají například ve Smetanových sadech. Jinde vedou stavební práce k úpravám ploch tak, aby na nich mohla auta stát legálně.

Kde a jakým způsobem vytvořit ve městě nová parkovací místa, to určuje Koncepce statické dopravy zpracovaná v roce 2019. Na jejím základě nyní vzniklo devět parkovacích míst v této odbočce ulice Dlouhá.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tady byl původně chodník až nadstandardně široký, takže se zúžil a přidala se parkovací místa. Musím říct, že i dříve zde auta stála, ale nemohl se tu vyhnout dvě protijedoucí vozidla, obzvláště v případě požárů zde nemohla projet těžká technika hasičů.”

I když zde práce skončily už v první polovině července, lidé tu zatím parkovat nemohou, počkat musí na oficiální kolaudaci stavby, až poté zmizí dopravní značení, které tu zastavení zakazuje.

Další tři stavby parkovacích ploch probíhají na ulici Budovatelů, kde vzniká sedm stání, na Luční devět a 17 ve Smetanových sadech.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “S tím, že lokalita Luční a Smetanovy sady by měla být dokončena do tří měsíců, čili v září. Na ulici Budovatelů, vzhledem k tomu, že se zde buduje i opěrná zídka, vzhledem k nerovnosti terénu a svahu, je tam doba realizace pět měsíců.”

Výsledkem prací je tedy celkem 42 parkovacích míst, zhruba polovina jsou zcela nová stání, zbytek úprava neoficiálně používaných ploch.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Počty, které byly řečeny, nejsou samozřejmě absolutní počty nárůstu parkovacích míst, protože i v současné době se na těch místech parkovalo, nicméně šlo o neoficiální místa, kdy vozidla parkovala různě na cestě, částečně na chodníku, na obrubníku a podobně, takže cílem těchto akcí není jen navýšení kapacity pro parkování vozidel, ale i legalizace parkovacích míst.”

Celková investice města do těchto parkovacím míst činí 5,3 milionu korun bez DPH.

---

Preventisté u cyklostezky doporučovali přilby

Policisté a zástupci BESIPU vyrazili k cyklostezce Koleje, apelovali na cyklisty, aby přilba byla automatickou výbavu všech. I těm starším osmnácti let vysvětlovali, jaký význam má v případě různých kolizí a nehod.

Novojičínští policejní preventisté a zástupci BESIPU se připojili ke 13. ročníku celorepublikové kampaně “Na kole jen s přilbou”. Na důležitost nošení této ochranné pomůcky upozorňovali dospělé i děti na cyklostezce Koleje.

cyklisté: 

“Já vždycky, jsem tak naučená, že jezdíváme s přilbou.”

“S přilbou, ale když jedu taky kousek na zahrádku, tak si ji neberu, ale asi bych měla.”

“Vždycky s přilbou, mám dvě přilby a tři kola. My starší profíci, už je mi 77 let, tak to známe.”

“Někdy jedu s přilbou, někdy bez, ale většinou se snažím s přilbou, protože přes ty hlavní cesty je to v dnešní době dost riziko.”

Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Cílem projektu je snížit počet dopravních nehod cyklistů, převátně s těžkým zraněním. Základním pravidlem je mít za jízdy na na hlavě ochrannou přilbu. Tato povinnost je v České republice stanovena zákonem osobám mladším 18 let, ale my doporučujeme, aby tu přilbu měli všichni, bez rozdílu věku, protože opravdu dokáže zachránit život a zdraví.”

V loňském roce na českých silnicích zemřelo 42 cyklistů, z toho 29 z nich nemělo na hlavě přilbu.

Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Dopravní experti se shodují, že pokud by tyto osoby při dopravní nehodě měly přilbu, tak by pro ně nejspíše nebyl tragická. Když se podíváme na Novojičínsko, tak od začátku roku do konce května evidujeme 13 případů dopravních nehod cyklistů. V loňském roce za toto stejné období evidujeme 27 dopravních nehod cyklistů, doufáme, že tento trend bude pokračovat.”

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Je to tak, opravdu ve třech čtvrtinách případů by helma mohla zachránit život nebo minimálně ty následky na zdraví by byly minimální. Opravdu je to potřeba připomínat všem, co jezdí na kole, nejen dětem, ale i dospělým, právě dospělí často nemají pocit, že je potřeba tu přilbu nosit.”

Preventisté také upozorňují, že i když cyklista helmu má, měl by ji mít správně upevněnou, měla by mu dobře sedět a nebýt poškozená, třeba případným předchozím pádem. Ale nejde jen o přilbu, důležité jsou i další prvky související s povinnou výbavou kola.

cyklista:

“Na kole mám helmu, mám žluté odrazky v kolech, ve šlapkách, vepředu mám bílou odrazku, vzadu mám červenou, na sedačce mám světýlko červené, vpředu bílé, mám zvonek a dobře napnutý řetěz.”


Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Spousta cyklistů ani neví, co je v té povinné výbavě. Koupí si nové kolo, prodejce jim třeba ani nedá tu informaci, co všechno je potřeba, a pak používají kolo bez reflexů, čímž samozřejmě ohrožují zejména sebe.”

Dobře vybaveného cyklistu pracovníci BESIPU a policie pochválili, ty ne úplně dokonalé obdarovali reflexními prvky a odrazkami. Zájemci si mohli vyzkoušet brýle, které dokáží nasimulovat stav při půl promile alkoholu v krvi a tím narušené reakce člověka.

---

Rodáci vyzpovídali městského architekta

Dva roky má Nový Jičín svého městského architekta. O svém poslání a především o aktuálních projektech, na kterých se jako poradce podílí, teď přednášel v Klubu rodáků a přátel města.

Kamenná bašta Klubu rodáků a přátel města, byť je prostorem nevelkým, nabízí poměrně pestré společenské, vzdělávací i kulturní zážitky. Každý měsíce se zde konají výstavy, besedy a přednášky. Teď v červnu se tu nejen členové klubu mohli setkat s městským architektem Martinem Maternou.

Dagmar Jahnová, Klub rodáků a přátel města Nového Jičína: “Budeme si povídat o architektuře Nového Jičína, o tom, co se v Novém Jičíně připravuje, co se realizovalo. Naši členové se zajímají nejen o historii města, ale také o jeho budoucnost, a je pro nás důležité ty informace mít a získávat od osoby, která o tom hodně ví.”

Nový Jičín má svého městského architekta dva roky, v klubu rodáků hovořil o tom, jaká je jeho role, jaké má a nemá pravomoci a jaké projekty už se pod jeho dohledem ve městě připravují. Zajímavým tématem byly výsledky architektonické soutěže na budoucí víceúčelovou sportovní halu, která má stát v areálu letního stadionu.

Martin Materna, městský architekt: “Myslím si, že vyhrál velmi kvalitní návrh a byla tam všeobecná shoda, že to je nejlepší návrh. Pak jsem tam chtěl ukázat průřez těch věcí, které dělám s tím, že takový větší výsledek je manuál dobré reklamy, který nám pomáhá regulovat vizuální smog ve městě. A pak tam mám konkrétní projekt revitalizace Smetanových sadů.”

Další nejbližší akcí bude v klubu rodáků na baště ve středu 28. června vernisáž výstavy děl Jiřího Elišky.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/novojicinsky-expres/novojicinsky-expres-21-07-2023-16-22