Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • Očkovací centrum na Černé louce limituje množství vakcín
  • Ostrava chce zkrášlit hlavní městský bulvár
  • V Ostravě jezdí sdílené elektrokoloběžky
  • V ostravských tramvajích bude antikolizní systém

Očkovací centrum na Černé louce limituje množství vakcín

Očkovací centrum na Černé louce v Ostravě zvyšuje otáčky, ale stále ho brzdí nedostatek vakcín. Denně jeho personál naočkuje až tisíc lidí, ale je schopen zvládnout téměř dvojnásobné množství.

Od začátku března funguje v Ostravě na Černé louce velkokapacitní očkovací centrum. Musel k tomu být přizpůsoben hlavní pavilon výstaviště a tyto prostory se velmi osvědčily. Kapacita očkování jde stále nahoru a limituje ji jen množství vakcín. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Za 16 dnů se proočkovalo více než 12 tisíc lidí. Denní kapacita se v tuto chvíli pohybuje mezi 700 až tisícem dávek podaných denně. Běžíme zhruba na polovinu kapacity."

Na provozu očkovacího centra se podílí také Městská nemocnice Ostrava. Kromě toho má i své očkovací centrum a aktuálně musela být navýšena kapacita covidových lůžek. Bohužel to samozřejmě znamená omezení jiných oborů. 

Marcela Murasová, náměstkyně ředitele MNO: "Situace, která byla v Čechách se momentálně přesouvá k nám. Řešíme velký nedostatek intenzivních covidových lůžek. Proto opět reprofilizujeme kapacity, takže celkem budeme mít 93 standardních covidových lůžek a a20 až 23 jipkových lůžek. "

Od středy 17. března má městská nemocnice 113 covidových lůžek, což se blíží jejímu limitu. To klade na personál obrovské nároky a zdravotníci už pracují na hranici svých možností. Na umělou plicní ventilaci je aktuálně napojeno 15 pacientů. 

---

Ostrava chce zkrášlit hlavní městský bulvár

Hlavní ostravský bulvár, tedy ulice 28. října a Opavskou čekají změny. Asi vás překvapí, že nepůjde o nějaké stavby či přestavby, ale pouze o zkrášlení a zkvalitnění klíčových míst pomocí nestavebních zásahů. Město je na tyto změny otevřeno nápadům a proto vyzývá případné zájemce, aby do konce března připravili své návrhy.

V mnoha metropolích po celém světě jsou důležitou součástí urbanismu města hlavní bulváry. Takovou ulici má i Ostrava. Jde o ulici Opavskou, která v Nové Vsi přechází v ulici 28. října a vlastně propojuje lidnatou Porubu s centrem města. Aby ale mohla ještě lépe plnit své funkce, chce ji vedení města vylepšit. 

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Tím, že je Ostrava polycentrické město, tvoří ty bulváry a komunikace její významnou část. V tuto chvíli se zabýváme tím, jak tu ulici, která je více dopravní, přeměnit na městský bulvár. Ten bude bude více spojovat jednotlivé části a umožní nějakou efektivní dostavbu. Zlepší se propojení nejen pro automobily, ale i pro chodce a cyklisty. Městský ateliér vyhlásil výzvu, která je směřována na odbornou veřejnost, takže směrem k architektům, ale mohu to být i studenti architektury. Mohou navrhnout zásahy, které jsou nestavebního charakteru."

Zauzana Paclová, architekt, urbanista, MAPPA: "Když jsme začali v městském ateliéru pracovat na koncepci městské třídy 28. října Opavská, tak jsme si uvědomili, že naplnění těch opatření a zkvalitnění celého prostoru, je běh na dlouhou trať. Proto jsme se rozhodli, že zkusíme vytvořit nějaká rychlá opatření, kterými se mohou některá místa zkvalitnit v krátkém čase." 

Městský ateliér proto vybral 6 míst na tomto bulváru, která by se měla zkrášlit jako první. Jde například o Náměstí republiky, kde je trolejbusová točna, prostor kolem pasážových domů na ulici Denisova a nebo oblast od křižovatky ulic 28. října a Nádražní po Smetanovo náměstí. 

Zuzana Paclová, architekt, urbanista, MAPPA: "Zde je záměr svést automobily na tramvajový pás a tím vytvořit širší chodník a komfortnější prostup pro chodce. Podél Kampusu Palace je chodník velmi úzký, je zde hodně svislých dopravních značení a pohyb není pro chodce komfortní." 

Přihlášky lze zasílat do 31. března a hned v dubnu budou vybráni zpracovatelé návrhů na jednotlivá místa, kteří pak musí odevzdat prováděcí dokumentaci do 25. června. Realizace by měly začít už v průběhu července tohoto roku. Náklady jsou plánovány na 3 a půl milionu korun. Podrobnosti jsou na webu městského ateliéru MAPPA.

---

V Ostravě jezdí sdílené elektrokoloběžky

Po sdílených kolech je v Ostravě možné využívat i další ekologický způsob dopravy - sdílené elektrokoloběžky. Platí pro ně stejná pravidla jako pro kola, tedy nesmějí na chodníky. Dosahují rychlosti až 25 km/h, ale v centru města je kvůli bezpečnosti jejich rychlost omezena na 15 km/h.

Pokud jste z Ostravy a nebo do ní dojíždíte za prací, už jste si jistě všimli, že ve stojanech na sdílená kola nyní nově parkují i červené elektrokoloběžky. Jde o další ekologický způsob dopravy, které ostravský magistrát podporuje. Po jednání se zástupci provozovatelů, ale byla omezena rychlost v některých částech města. 

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Konstrukční rychlost elektrokoloběžek je 25 kilometrů v hodině, nicméně v městské památkové zóně v obvodu Moravská Ostrava a Přívoz je na žádost obvodu rychlost omezena na 15 kilometrů v hodině. Sdílené elektrické koloběžky jsou dalším alternativním a především ekologickým způsobem dopravy pro Ostravany. Věřím, že je budou využívat k projížďkám, pro přemístění na nevelké vzdálenosti a třeba i k dopravě do zaměstnání."

Vypůjčení koloběžky je možné pouze přes aplikaci, kterou je nutné stáhnout do mobilního telefonu. K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód na řídítkách. Platba za vypůjčení je automaticky stržena uživateli z karty, kterou je nutné před jízdou v aplikaci uložit.

Václav Petr, provozovatel elektrokoloběžek Lime: "Momentálně máme v Ostravě 200 koloběžek s tím, že monitorujeme provoz a uvidíme jestli bude prostor pro jejich navýšení. V prvních dnech zaznamenáváme tisíce stažení aplikací."

Důležité také je, že pro koloběžky platí stejná pravidla, jako pro jízdní kola. Musejí jezdit pouze po silnicích nebo cyklostezkách. Na chodník nesmějí. Po firmě Lime se v příštích dnech objeví v Ostravě ještě další koloběžky od firmy Bolt. Celkem by jich mělo ve městě být 750. 

---

V ostravských tramvajích bude antikolizní systém

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava budou bezpečnější. V těchto dnech se v nich testuje unikátní antikolizní systém, který dokáže vozidlo v případě nenadálé události sám zastavit. Zařízení neustále sleduje chodce, vozidla i ostatní tramvaje.

Brzdná dráha tramvají je minimálně dvakrát až třikrát delší, než u osobního vozu. To klade na jejich řidiče a řidičky velké nároky. Hlavně na jejich pozornost a předvídavost. V Ostravě jim nyní jako v prvním městě v Česku bude pomáhat moderní technika - tzv. antiklolizní systém.

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Antikolizní systém ještě v České republice nikdo neaplikoval. Pomůže nám zvýšit bezpečnost jízdy v našich vozech. Ochrání naše cestující i majetek Dopravního podniku Ostrava. Pokud se tyto technologie osvědčí, budeme je určitě nasazovat i na další vozy."

Antikolizní systém vypadá jednoduše. V kabině řidiče je kamera, která snímá vše před sebou, ale i radar. Ten je výhodný ve zhoršených podmínkách nebo v noci. Tramvaj tak přesně vidí co se před ní děje a umí na to reagovat. Nejprve bliká, pak pípá a nakonec brzdí, to ale jen když řidič nereaguje. 

Petr Tomala, vedoucí odboru Kolejová vozidla DPO: Systém dokáže identifikovat překážku až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce. Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize."

Technologie pro jednu tramvaj vyjde na půl milionu korun. Důležité ale je, že systém nenahrazuje řidiče. Pouze mu má pomáhat. Zodpovědnost za bezpečnost leží stále na bedrech šoférů.  

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
17. března 2021, 18:40

Očkovací centrum na Černé louce limituje množství vakcín

Očkovací centrum na Černé louce v Ostravě zvyšuje otáčky, ale stále ho brzdí nedostatek vakcín. Denně jeho personál naočkuje až tisíc lidí, ale je schopen zvládnout téměř dvojnásobné množství.

Od začátku března funguje v Ostravě na Černé louce velkokapacitní očkovací centrum. Musel k tomu být přizpůsoben hlavní pavilon výstaviště a tyto prostory se velmi osvědčily. Kapacita očkování jde stále nahoru a limituje ji jen množství vakcín. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Za 16 dnů se proočkovalo více než 12 tisíc lidí. Denní kapacita se v tuto chvíli pohybuje mezi 700 až tisícem dávek podaných denně. Běžíme zhruba na polovinu kapacity."

Na provozu očkovacího centra se podílí také Městská nemocnice Ostrava. Kromě toho má i své očkovací centrum a aktuálně musela být navýšena kapacita covidových lůžek. Bohužel to samozřejmě znamená omezení jiných oborů. 

Marcela Murasová, náměstkyně ředitele MNO: "Situace, která byla v Čechách se momentálně přesouvá k nám. Řešíme velký nedostatek intenzivních covidových lůžek. Proto opět reprofilizujeme kapacity, takže celkem budeme mít 93 standardních covidových lůžek a a20 až 23 jipkových lůžek. "

Od středy 17. března má městská nemocnice 113 covidových lůžek, což se blíží jejímu limitu. To klade na personál obrovské nároky a zdravotníci už pracují na hranici svých možností. Na umělou plicní ventilaci je aktuálně napojeno 15 pacientů. 

---

Ostrava chce zkrášlit hlavní městský bulvár

Hlavní ostravský bulvár, tedy ulice 28. října a Opavskou čekají změny. Asi vás překvapí, že nepůjde o nějaké stavby či přestavby, ale pouze o zkrášlení a zkvalitnění klíčových míst pomocí nestavebních zásahů. Město je na tyto změny otevřeno nápadům a proto vyzývá případné zájemce, aby do konce března připravili své návrhy.

V mnoha metropolích po celém světě jsou důležitou součástí urbanismu města hlavní bulváry. Takovou ulici má i Ostrava. Jde o ulici Opavskou, která v Nové Vsi přechází v ulici 28. října a vlastně propojuje lidnatou Porubu s centrem města. Aby ale mohla ještě lépe plnit své funkce, chce ji vedení města vylepšit. 

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Tím, že je Ostrava polycentrické město, tvoří ty bulváry a komunikace její významnou část. V tuto chvíli se zabýváme tím, jak tu ulici, která je více dopravní, přeměnit na městský bulvár. Ten bude bude více spojovat jednotlivé části a umožní nějakou efektivní dostavbu. Zlepší se propojení nejen pro automobily, ale i pro chodce a cyklisty. Městský ateliér vyhlásil výzvu, která je směřována na odbornou veřejnost, takže směrem k architektům, ale mohu to být i studenti architektury. Mohou navrhnout zásahy, které jsou nestavebního charakteru."

Zauzana Paclová, architekt, urbanista, MAPPA: "Když jsme začali v městském ateliéru pracovat na koncepci městské třídy 28. října Opavská, tak jsme si uvědomili, že naplnění těch opatření a zkvalitnění celého prostoru, je běh na dlouhou trať. Proto jsme se rozhodli, že zkusíme vytvořit nějaká rychlá opatření, kterými se mohou některá místa zkvalitnit v krátkém čase." 

Městský ateliér proto vybral 6 míst na tomto bulváru, která by se měla zkrášlit jako první. Jde například o Náměstí republiky, kde je trolejbusová točna, prostor kolem pasážových domů na ulici Denisova a nebo oblast od křižovatky ulic 28. října a Nádražní po Smetanovo náměstí. 

Zuzana Paclová, architekt, urbanista, MAPPA: "Zde je záměr svést automobily na tramvajový pás a tím vytvořit širší chodník a komfortnější prostup pro chodce. Podél Kampusu Palace je chodník velmi úzký, je zde hodně svislých dopravních značení a pohyb není pro chodce komfortní." 

Přihlášky lze zasílat do 31. března a hned v dubnu budou vybráni zpracovatelé návrhů na jednotlivá místa, kteří pak musí odevzdat prováděcí dokumentaci do 25. června. Realizace by měly začít už v průběhu července tohoto roku. Náklady jsou plánovány na 3 a půl milionu korun. Podrobnosti jsou na webu městského ateliéru MAPPA.

---

V Ostravě jezdí sdílené elektrokoloběžky

Po sdílených kolech je v Ostravě možné využívat i další ekologický způsob dopravy - sdílené elektrokoloběžky. Platí pro ně stejná pravidla jako pro kola, tedy nesmějí na chodníky. Dosahují rychlosti až 25 km/h, ale v centru města je kvůli bezpečnosti jejich rychlost omezena na 15 km/h.

Pokud jste z Ostravy a nebo do ní dojíždíte za prací, už jste si jistě všimli, že ve stojanech na sdílená kola nyní nově parkují i červené elektrokoloběžky. Jde o další ekologický způsob dopravy, které ostravský magistrát podporuje. Po jednání se zástupci provozovatelů, ale byla omezena rychlost v některých částech města. 

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Konstrukční rychlost elektrokoloběžek je 25 kilometrů v hodině, nicméně v městské památkové zóně v obvodu Moravská Ostrava a Přívoz je na žádost obvodu rychlost omezena na 15 kilometrů v hodině. Sdílené elektrické koloběžky jsou dalším alternativním a především ekologickým způsobem dopravy pro Ostravany. Věřím, že je budou využívat k projížďkám, pro přemístění na nevelké vzdálenosti a třeba i k dopravě do zaměstnání."

Vypůjčení koloběžky je možné pouze přes aplikaci, kterou je nutné stáhnout do mobilního telefonu. K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód na řídítkách. Platba za vypůjčení je automaticky stržena uživateli z karty, kterou je nutné před jízdou v aplikaci uložit.

Václav Petr, provozovatel elektrokoloběžek Lime: "Momentálně máme v Ostravě 200 koloběžek s tím, že monitorujeme provoz a uvidíme jestli bude prostor pro jejich navýšení. V prvních dnech zaznamenáváme tisíce stažení aplikací."

Důležité také je, že pro koloběžky platí stejná pravidla, jako pro jízdní kola. Musejí jezdit pouze po silnicích nebo cyklostezkách. Na chodník nesmějí. Po firmě Lime se v příštích dnech objeví v Ostravě ještě další koloběžky od firmy Bolt. Celkem by jich mělo ve městě být 750. 

---

V ostravských tramvajích bude antikolizní systém

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava budou bezpečnější. V těchto dnech se v nich testuje unikátní antikolizní systém, který dokáže vozidlo v případě nenadálé události sám zastavit. Zařízení neustále sleduje chodce, vozidla i ostatní tramvaje.

Brzdná dráha tramvají je minimálně dvakrát až třikrát delší, než u osobního vozu. To klade na jejich řidiče a řidičky velké nároky. Hlavně na jejich pozornost a předvídavost. V Ostravě jim nyní jako v prvním městě v Česku bude pomáhat moderní technika - tzv. antiklolizní systém.

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Antikolizní systém ještě v České republice nikdo neaplikoval. Pomůže nám zvýšit bezpečnost jízdy v našich vozech. Ochrání naše cestující i majetek Dopravního podniku Ostrava. Pokud se tyto technologie osvědčí, budeme je určitě nasazovat i na další vozy."

Antikolizní systém vypadá jednoduše. V kabině řidiče je kamera, která snímá vše před sebou, ale i radar. Ten je výhodný ve zhoršených podmínkách nebo v noci. Tramvaj tak přesně vidí co se před ní děje a umí na to reagovat. Nejprve bliká, pak pípá a nakonec brzdí, to ale jen když řidič nereaguje. 

Petr Tomala, vedoucí odboru Kolejová vozidla DPO: Systém dokáže identifikovat překážku až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce. Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize."

Technologie pro jednu tramvaj vyjde na půl milionu korun. Důležité ale je, že systém nenahrazuje řidiče. Pouze mu má pomáhat. Zodpovědnost za bezpečnost leží stále na bedrech šoférů.  

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-17-03-2021-18-44