Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • Ostrava připravuje prodej opravny tramvají. Zájem mají dva velcí investoři
  • Ostrava schválila další podporu podnikatelům, dostanou 43 milionů korun
  • Ostravské strážníky trápí neukáznění cyklisté

Ostrava připravuje prodej opravny tramvají. Zájem mají dva velcí investoři

Ostrava rozhodla o dalším osudu opravny tramvají Ekova Electric. Firmě v posledních letech výrazně ubylo zakázek, navíc by potřebovala obrovské investice. O společnost už projevili zájem dva investoři, Škoda Transportation a holding Czechoslovak Group. Město s nimi teď bude jednat o podmínkách prodeje.

Opravy, modernizace i výroba vlastních vozidel městské hromadné dopravy. Tím vším se už více než 9 let zabývá společnost Ekova Electric. Protože se ale zaměřuje především na starší modely tramvají, v posledních letech zaznamenala výrazný pokles zakázek.

"Ekova má dokumentaci především k produktům a výrobkům, které se vyvinuly v České republice před rokem 1989 a ty dále opravuje a prodlužuje jejich životnost," řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys

Firma je dceřinou společností ostravského dopravního podniku a potřebovala by investice v řádech stovek milionů korun, aby byla konkurence schopná.

"Jednoznačně nestíhá a zároveň i ta velkost té společnosti, aby umořila náklady na výzkum a vývo, na vybudování obchodních afiliací v zahraničí, protože ten obchod je globalizovaný, tak vlastně vyžaduje násobně vyšší investice," pokračuje Morys. 

"Společnost dlouhodobě neplní ty prognózované výsledky, které vedly původně k vyčlenění z dopravního podniku a nic nenasvědčuje tomu, že by se ty výsledky měly výhledově zlepšit," dodává primátor Ostravy Tomáš Macura

Podle primátora jí způsobilo problémy i to, že byla po svém vzniku v roce 2010 ohodnocena na více než 500 milionů korun.

"Bylo tam brutální nadhodnocení hodnoty toho podniku. Ono to následně ukázal už o rok později vlastně znalecký posudek, který to snížil pod 300 milionů korun," pokračuje primátor.

Zájem projevili dva investoři

Město mělo tři možnosti, zachovat současný stav, začlenění zpátky do ostravského dopravního podniku a prodej strategickému investorovi. Zastupitelé nakonec po několikahodinové a náročné diskuzi rozhodli o přípravě prodeje společnosti.

"Preferovanou je záměr prodeje 100 procent akcií společnosti Ekova strategickému investorovi a uložilo dopravnímu podniku zahájit jednání se zájemci," říká Macura.

Finanční poradce města oslovil dvě desítky velkých firem napříč celou Evropou i v České republice a objevili se dva zájemci.

"Jednou z nich je nabídka Škody Transportation, druhá je nabídka Czechoslovak Group, společnosti pana Strnada," pokračuje primátor.

Město teď bude domlouvat lepší podmínky, protože odhadní cena společnosti byla stanovena na 290 až 300 milionů korun.

"Nabídka od Škody Transportation je na částku 290 milionů a od Czechoslovak Group je to na 216 milionů korun, ale v obou nabídkách je spousta věcí k dojednání," uzavřel Macura.

Ve firmě v současnosti pracuje 189 zaměstnanců.

---

Ostrava schválila další podporu podnikatelům, dostanou 43 milionů korun

Ostrava rozdá podnikatelům dalších 43 milionů korun. Jde o finanční podporu z Programu 100. Díky ní bude jednotlivým zájemcům, které výrazně postihla pandemie koronaviru vyplacena částka až do výše 100 tisíc korun. Peníze získá skoro třináct stovek podnikatelů. Jsou mezi nimi například restaurace, kadeřnictví a drobné firmy.

Ostravští zastupitelé rozhodli o další finanční pomoci podnikatelům. V rámci Programu 100 si mohli od 1. do 13. května zažádat o finanční dar až do výše 100 tisíc korun.

"My jsme ten Program 100 jednoznačně definovali tak, že předmětem podpory budou pouze subjekty, jejichž činnost byla výslovně zakázána  těmi krizovými opatřeními vlády. Nebrali jsme podnikatele, kteří byli negativně ovlivněni sekundárním poklesem poptávky," řekl primátor Ostravy Tomáš Macura.

1299 podnikatelů teď od města získá dohromady skoro 43 milionů korun. Jsou mezi nimi například malé restaurace, kadeřnictví a řada drobných firem a obchodů.

"Zhruba 325 podnikatelů doporučujeme nepodpořit, protože se nám tam sešla celá řada žádostí podnikatelů, kteří mohli podnikat a taky podnikali, akorát měli logicky menší tržby, to byl jeden důvod. Další, že tam byly různé duplicitní žádosti, že na jednu a tutéž provozovnu žádali dva nebo tři subjekty. A zhruba 390 dalších žádostí ještě je předmětem dalšího zkoumání a bude předloženo na červnové zastupitelstvo. Všichni ti nedoporučení podnikatelé mají ještě možnost opravného prostředku, už se nám někteří ozývají a budeme i ty jejich žádosti přezkoumávat," pokračuje primátor.

Podnikatelé už dostali 75 milionů

Po Programu 20, ze kterého měli možnost podnikatelé získat jednorázovou a rychlou finanční podporu až 20 tisíc korun a město v něm v minulosti vyplatilo 32 milionů skoro dvěma tisícům zájemcům, je to tak další důležitá pomoc podnikatelům. Právě jejich podpora je pro město v rámci udržení ekonomické stability v tomto období důležitá.

"Pro přímou podporu podnikatelů bude vyplaceno 75 milionů korun, do toho nepočítám další formy podpory jako jsou odklady nebo prominutí nájmů. řešení poplatků z pobytu, z předzahrádek a další věci." dodává Macura.

Podpora z programu 100 se odvíjela od celkového ročního příjmu podnikatelů.

"Jsou tam 3 pásma. Do výše 6 milionů, 12 milionů a 18 milionů korun obratu, kde si mohu žádat o 40, 70 až 100 tisíc korun. Pakliže nežádali o těch 20 tisíc, které by se od toho odpočítaly," řekla už dříve náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová.

"Město Ostrava bylo myslím prvním a troufám si říct nejradikálnějším městem, pokud jde o podporu podnikatelům. My jsme se od počátku snažili, aby ta podpora podnikatelů byla skutečně rychlá, účinná, přímá a jednoduchá," uzavřel primátor.

Kromě místních podnikatelů podpoří Ostrava také neziskový sektor, pro který vyčlenila 20 milionů korun. Rada města v týdenních intervalech projednává nově přijaté žádosti. Doposud jich bylo schváleno 42 v celkové výši 840 tisíc korun.

---

Ostravské strážníky trápí neukáznění cyklisté

S teplým počasím vyrazili ven opět ve velkém cyklisté. Po zimní pauze se tak bohužel vrátil do ulic Ostravy velký nešvar, který trápil strážníky už loni - jízda po chodnících. Situace ve městě se značně zhoršila s příchodem sdílených kol.

S příchodem sdílených jízdních kol se už dá směle říct, že Ostrava je městem cyklistů. Bohužel to ale sebou přineslo nešvary, které samozřejmě souvisejí s dodržováním pravidel silničního provozu. Mnozí lidé se totiž domnívají, že na sdílených kolech mohou jezdit i po chodnících. Týká se to ale i ostatních cyklistů. "Mnozí cyklisté nám jezdí na komunikacích v protisměru, jezdí nám po chodnících, nerespektují svislé, ani vodorovné dopravní značení a ohrožují nejen sebe, ale i ostatní a hlavně chodce," vysvětluje mluvčí MP Ostrava Jindřich Machů.

Ve druhém nejlidnatějším městském obvodu Porubě je tento způsob dopravy velmi oblíbený a sdílená kola jsou tam nejvyužívanější z celé Ostravy. Na Hlavní třídě tak musejí strážníci řešit problémy s neukázněnými cyklisty velmi často. "Ty stojany bývají i mimo cyklostezky a oni se snaží si tu cestu zkracovat s tím, že jezdí přes chodníky, přes přechody pro chodce i přes trávu. Navíc používají často za jízdy mobily, které jsou zakázány. Hlídají si ten limit 15 minut zdarma," popisuje člen cyklohlídky Městské policie Ostrava Jiří Novák.

Strážníci také připomínají, že i koloběžky patří buď na cyklostezku a nebo na silnici. Rozhodně byste na nich neměli jezdit po chodníku. Neukáznění jsou ale často i chodci, kteří naopak chodí po cyklostezkách. Nejdůležitější tedy je, aby byli chodci a cyklisté k sobě navzájem ohleduplní. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
20. května 2020, 18:45

Ostrava připravuje prodej opravny tramvají. Zájem mají dva velcí investoři

Ostrava rozhodla o dalším osudu opravny tramvají Ekova Electric. Firmě v posledních letech výrazně ubylo zakázek, navíc by potřebovala obrovské investice. O společnost už projevili zájem dva investoři, Škoda Transportation a holding Czechoslovak Group. Město s nimi teď bude jednat o podmínkách prodeje.

Opravy, modernizace i výroba vlastních vozidel městské hromadné dopravy. Tím vším se už více než 9 let zabývá společnost Ekova Electric. Protože se ale zaměřuje především na starší modely tramvají, v posledních letech zaznamenala výrazný pokles zakázek.

"Ekova má dokumentaci především k produktům a výrobkům, které se vyvinuly v České republice před rokem 1989 a ty dále opravuje a prodlužuje jejich životnost," řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys

Firma je dceřinou společností ostravského dopravního podniku a potřebovala by investice v řádech stovek milionů korun, aby byla konkurence schopná.

"Jednoznačně nestíhá a zároveň i ta velkost té společnosti, aby umořila náklady na výzkum a vývo, na vybudování obchodních afiliací v zahraničí, protože ten obchod je globalizovaný, tak vlastně vyžaduje násobně vyšší investice," pokračuje Morys. 

"Společnost dlouhodobě neplní ty prognózované výsledky, které vedly původně k vyčlenění z dopravního podniku a nic nenasvědčuje tomu, že by se ty výsledky měly výhledově zlepšit," dodává primátor Ostravy Tomáš Macura

Podle primátora jí způsobilo problémy i to, že byla po svém vzniku v roce 2010 ohodnocena na více než 500 milionů korun.

"Bylo tam brutální nadhodnocení hodnoty toho podniku. Ono to následně ukázal už o rok později vlastně znalecký posudek, který to snížil pod 300 milionů korun," pokračuje primátor.

Zájem projevili dva investoři

Město mělo tři možnosti, zachovat současný stav, začlenění zpátky do ostravského dopravního podniku a prodej strategickému investorovi. Zastupitelé nakonec po několikahodinové a náročné diskuzi rozhodli o přípravě prodeje společnosti.

"Preferovanou je záměr prodeje 100 procent akcií společnosti Ekova strategickému investorovi a uložilo dopravnímu podniku zahájit jednání se zájemci," říká Macura.

Finanční poradce města oslovil dvě desítky velkých firem napříč celou Evropou i v České republice a objevili se dva zájemci.

"Jednou z nich je nabídka Škody Transportation, druhá je nabídka Czechoslovak Group, společnosti pana Strnada," pokračuje primátor.

Město teď bude domlouvat lepší podmínky, protože odhadní cena společnosti byla stanovena na 290 až 300 milionů korun.

"Nabídka od Škody Transportation je na částku 290 milionů a od Czechoslovak Group je to na 216 milionů korun, ale v obou nabídkách je spousta věcí k dojednání," uzavřel Macura.

Ve firmě v současnosti pracuje 189 zaměstnanců.

---

Ostrava schválila další podporu podnikatelům, dostanou 43 milionů korun

Ostrava rozdá podnikatelům dalších 43 milionů korun. Jde o finanční podporu z Programu 100. Díky ní bude jednotlivým zájemcům, které výrazně postihla pandemie koronaviru vyplacena částka až do výše 100 tisíc korun. Peníze získá skoro třináct stovek podnikatelů. Jsou mezi nimi například restaurace, kadeřnictví a drobné firmy.

Ostravští zastupitelé rozhodli o další finanční pomoci podnikatelům. V rámci Programu 100 si mohli od 1. do 13. května zažádat o finanční dar až do výše 100 tisíc korun.

"My jsme ten Program 100 jednoznačně definovali tak, že předmětem podpory budou pouze subjekty, jejichž činnost byla výslovně zakázána  těmi krizovými opatřeními vlády. Nebrali jsme podnikatele, kteří byli negativně ovlivněni sekundárním poklesem poptávky," řekl primátor Ostravy Tomáš Macura.

1299 podnikatelů teď od města získá dohromady skoro 43 milionů korun. Jsou mezi nimi například malé restaurace, kadeřnictví a řada drobných firem a obchodů.

"Zhruba 325 podnikatelů doporučujeme nepodpořit, protože se nám tam sešla celá řada žádostí podnikatelů, kteří mohli podnikat a taky podnikali, akorát měli logicky menší tržby, to byl jeden důvod. Další, že tam byly různé duplicitní žádosti, že na jednu a tutéž provozovnu žádali dva nebo tři subjekty. A zhruba 390 dalších žádostí ještě je předmětem dalšího zkoumání a bude předloženo na červnové zastupitelstvo. Všichni ti nedoporučení podnikatelé mají ještě možnost opravného prostředku, už se nám někteří ozývají a budeme i ty jejich žádosti přezkoumávat," pokračuje primátor.

Podnikatelé už dostali 75 milionů

Po Programu 20, ze kterého měli možnost podnikatelé získat jednorázovou a rychlou finanční podporu až 20 tisíc korun a město v něm v minulosti vyplatilo 32 milionů skoro dvěma tisícům zájemcům, je to tak další důležitá pomoc podnikatelům. Právě jejich podpora je pro město v rámci udržení ekonomické stability v tomto období důležitá.

"Pro přímou podporu podnikatelů bude vyplaceno 75 milionů korun, do toho nepočítám další formy podpory jako jsou odklady nebo prominutí nájmů. řešení poplatků z pobytu, z předzahrádek a další věci." dodává Macura.

Podpora z programu 100 se odvíjela od celkového ročního příjmu podnikatelů.

"Jsou tam 3 pásma. Do výše 6 milionů, 12 milionů a 18 milionů korun obratu, kde si mohu žádat o 40, 70 až 100 tisíc korun. Pakliže nežádali o těch 20 tisíc, které by se od toho odpočítaly," řekla už dříve náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová.

"Město Ostrava bylo myslím prvním a troufám si říct nejradikálnějším městem, pokud jde o podporu podnikatelům. My jsme se od počátku snažili, aby ta podpora podnikatelů byla skutečně rychlá, účinná, přímá a jednoduchá," uzavřel primátor.

Kromě místních podnikatelů podpoří Ostrava také neziskový sektor, pro který vyčlenila 20 milionů korun. Rada města v týdenních intervalech projednává nově přijaté žádosti. Doposud jich bylo schváleno 42 v celkové výši 840 tisíc korun.

---

Ostravské strážníky trápí neukáznění cyklisté

S teplým počasím vyrazili ven opět ve velkém cyklisté. Po zimní pauze se tak bohužel vrátil do ulic Ostravy velký nešvar, který trápil strážníky už loni - jízda po chodnících. Situace ve městě se značně zhoršila s příchodem sdílených kol.

S příchodem sdílených jízdních kol se už dá směle říct, že Ostrava je městem cyklistů. Bohužel to ale sebou přineslo nešvary, které samozřejmě souvisejí s dodržováním pravidel silničního provozu. Mnozí lidé se totiž domnívají, že na sdílených kolech mohou jezdit i po chodnících. Týká se to ale i ostatních cyklistů. "Mnozí cyklisté nám jezdí na komunikacích v protisměru, jezdí nám po chodnících, nerespektují svislé, ani vodorovné dopravní značení a ohrožují nejen sebe, ale i ostatní a hlavně chodce," vysvětluje mluvčí MP Ostrava Jindřich Machů.

Ve druhém nejlidnatějším městském obvodu Porubě je tento způsob dopravy velmi oblíbený a sdílená kola jsou tam nejvyužívanější z celé Ostravy. Na Hlavní třídě tak musejí strážníci řešit problémy s neukázněnými cyklisty velmi často. "Ty stojany bývají i mimo cyklostezky a oni se snaží si tu cestu zkracovat s tím, že jezdí přes chodníky, přes přechody pro chodce i přes trávu. Navíc používají často za jízdy mobily, které jsou zakázány. Hlídají si ten limit 15 minut zdarma," popisuje člen cyklohlídky Městské policie Ostrava Jiří Novák.

Strážníci také připomínají, že i koloběžky patří buď na cyklostezku a nebo na silnici. Rozhodně byste na nich neměli jezdit po chodníku. Neukáznění jsou ale často i chodci, kteří naopak chodí po cyklostezkách. Nejdůležitější tedy je, aby byli chodci a cyklisté k sobě navzájem ohleduplní. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-20-05-2020-18-45