Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • Ostrava vybrala investora pro přestavbu mrakodrapu
  • Městská policie Ostrava funguje už 30 let
  • Ostrava učí řidiče odstavit auto na okraji města

Ostrava vybrala investora pro přestavbu mrakodrapu

Ostrava vybrala investora, který opraví mrakodrap na Ostrčilově ulici v centru. Část bytů pak město koupí a bude je pronajímat. Podmínkou je, že se dům bude podobat návrhu, který vypracovala renomovaná architekta Eva Jiřičná.

Nejvyšší bytový dům v Ostravě, mrakodrap na Ostrčilově ulici, byl postaven v roce 1968. Má 22 pater a patří k dominantám města. Jenže od roku 2013 je kvůli technickým problémům prázdný a už mu hrozilo i zbourání. Vedení město ale rozhodlo, že ho zachrání a nyní našlo investora, který se o to postará. 

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Od spolupráce s privátním investorem si slibujeme především úsporu finančních nákladů a zefektivnění projektu, protože realizace těchto záměrů je skutečně ekonomicky velmi náročná. Přesto máme za to, že atraktivní bydlení má být dostupné i formou nájemního bydlení, nejen pro ty, kteří mají možnost si byty za velké peníze koupit. Své finanční prostředky tak zároveň bude moci město alokovat na projekty převážně veřejného charakteru.

Město po dokončení staveb odkoupí od investora 15 bytů a 90 parkovacích míst za necelých 231 milionů korun. Investor musí dodržet řadu podmínek. Jednou z nich je i inspirace návrhem Evy Jiřičné. 

Eva Jiřičná, architektka: "Snažili jsme se udělat tu budovu co nejvíce zelenou, ozelenili jsme balkóny i střechu, je tam centrální zavlažování."  

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Byty ve vlastnictví města se využijí výhradně pro nájemní bydlení, parkovací místa budou sloužit nejen nájemníkům, ale i pro parkování veřejnosti. Soukromému investorovi zůstane až 60 bytů, minimálně 75 parkovacích míst a nebytové prostory."

V objektu má vzniknout až 75 bytů od velikosti 1 plus kk až po nadstandardní byty mezonetového typu. V místě dnešního parkoviště by měl být parkovací dům. Rekonstrukce by měla být hotova do pěti let. 

---

Městská policie Ostrava funguje už 30 let

O bezpečnost občanů Ostravy se už 30 let stará městská policie. Zatímco na začátku neměli strážníci ani vysílačky či pistole, dnes používají nejmodernější techniku. Jádro práce ale zůstalo stejné - strážník musí být především vidět v ulicích mezi lidmi.

Prvních 80 strážníků MP Ostrava složilo slib v dubnu 1992. Byla divoká devadesátá léta a od prvních dní měli rozhodně co dělat. Lidé novou bezpečnostní složku neznali a strážníci si museli vybudovat respekt. Zprvu měli pouze slzný plyn, pouta a pevnou telefonní linku kdesi na služebně. 

strážníci, 30 let odsloužených u MP Ostrava: "Jak jsme v tom devadesátém druhém začínali a tak jeden z prvních prioritních úkolů byla eliminace tzv. skořápkářů na Svinovských mostech."

"Je pravda, že ze začátku té práce nebylo tolik, protože nebylo tolik vozidel, nebylo tolik bezdomovců, bylo to těsně po revoluci." 

Uplynulo 30 let, strážníků je téměř 700 a navíc jim pomáhá asi 900 kamer v ulicích města. Rozděleni jsou do čtyř spádových oblastí a navíc disponují operačním oddílem s celoměstskou působností.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Operativní oddíl se skládá ze skupiny pořádkové služby, hlídkové služby, kynologie a skupiny hipologie." 

Mění se i zaměření strážníků. Zprvu se o dopravu téměř nezajímali, ale dnes už tvoří asi 70 procent jejich práce. Stále více se také věnují prevenci.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Jde nám o to, abychom těm protiprávním jevům předcházeli, než abychom je museli řešit, tzn. posilovat tu preventivní a dohledovou činnost." 

Městskou policii ale stále trápí fluktuace. I když neustále běží nové kurzy a o práci je zájem, strážníci často odcházejí k jiným bezpečnostním složkám, kde mají zajištěnu výsluhu. 

---

Ostrava učí řidiče odstavit auto na okraji města

Ostrava pokračuje ve snaze snížit množství aut v centru města. Buduje proto odstavná parkoviště, odkud už řidiči mohou pohodlně cestovat hromadnou dopravou. Nejlépe funguje Hranečník, kde už zastavuje tolik aut, že parkoviště musí město rozšířit.

Park and Ride, zaparkuj a jeď - takto by v budoucnu měly být připraveny na řidiče všechny hlavní tahy směřující do Ostravy. Řidič odstaví auto a dále už pokračuje tramvají, autobusem či na sdíleném kole. Prvním parkovištěm v rámci této koncepce byl Hranečník, kde odstavují svá auta řidiči z Karvinska. Funguje to tak dobře, že se musí parkoviště rozšířit. 

Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: "Nás těší, že ten přestupní uzel začíná fungovat a chceme dát obyvatelům sousedních měst šanci tam zaparkovat a využít naší nejlepší hromadné dopravy v republice."

Po rozšíření bude kapacita parkoviště dvojnásobná. Kromě standardních míst a míst pro invalidy přibyde i 7  míst pro nabíjení elektromobilů.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Krůček po krůčku se blížíme k tomu, abychom i ty zaryté automobilisty přesvědčili, aby to alespoň zkusili."

Parkovací kapacita bude navýšena o 86 míst a doplněn bude také závorový systém, který už funguje na odstavném parkovišti Černý potok, kde nechávají vozy řidiči z Opavska. Současná kapacita parkoviště na Hranečníku je 83 míst. Samozřejmostí je perfektní napojení na MHD. 

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: "V rámci strategie udržitelného plánu mobility je, aby do center měst a do měst nejezdilo takové množství automobilů, jako je tomu dnes." 

Náklady na stavbu druhého parkoviště jsou asi 22 milionů korun. Hotovo by mělo být v listopadu. 

---



Mohlo by Vás také zajímat