Radnice řeší odstavené autovraky v ulicích Jihu
Radnice Ostravy-Jihu řeší odstavené autovraky. Podle zákona nesmí na parkovištích stát vozidla, jejichž technická kontrola je propadlá déle než šest měsíců. Majitelé by je měli buď opravit, nebo ekologicky zlikvidovat. V praxi se to však často nedodržuje.
Odstranění nepojízdného vozidla z pozemních komunikací je povinnost, která se nevyplatí podceňovat. Vedení Ostravy-Jihu se aktivně zabývá odstraňováním odstavených vraků, jež hyzdí ulice obvodu a zabírají místo.
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: „Pokud má automobil více než půl roku propadlou technickou kontrolu, tak můžeme začít jednat. Zjistíme majitele, vyzveme ho k odstranění vozidla nebo zajištění technické kontroly a pokud na toto nereaguje v zákonné lhůtě, tak reagujeme odtažením vozidla. V loňském roce jsme takto odstranili 155 aut z parkovišť.“
K problematickým lokalitám s vyšším výskytem dlouhodobě odstavených vozidel se řadí zejména větší parkoviště v okrajových částech obvodu.
anketa, obyvatel Ostravy-Jihu: „Tady už je to skoro rok zase. Zabírá to jen místo, nic jiného.“
Jana Molnári, mluvčí MOb Ostrava-Jih: „Pokud v ulicích Jihu zaznamenáte odstavené vozidlo, které vykazuje známky vraku, prosím nahlaste jej. Buďto na úřadě městského obvodu Ostrava-Jih na odboru dopravy a komunálních služeb nebo Městské policii nebo také přes aplikaci Čistá Ova.“
Aktuálně v městském obvodě Ostrava-Jih takto stojí okolo tří desítek vozidel. Všechny řeší radnice.
---
Omezení na obchvatu F-M, rychlost se bude měřit
Na obchvatu Frýdku-Místku byla v jedné části snížena rychlost. Důvodem je velké množství hluku z mostních závěrů. Ředitelství silnic a dálnic bude nyní problém řešit řadou úprav a do budoucna i protihlukovou stěnou. Rychlost bude po dobu omezení hlídat také radar.
Tak zní rány, které dlouhodobě obtěžují obyvatele žijící podél obchvatu Frýdku-Místku v části Panské Nové Dvory až po obec Dobrá.
Danuše Hotzyová, obyvatelka Frýdku-Místku: "Nejhorší je to už dva roky v noci, protože to je impulsní zvuk. A při tom se podle zdravotního ústavu nedá dlouhodobě žít. Máme zdravotní problémy, nemůžeme spát. Já osobně mám ucpaná okna protihlukovými panely. Takže je problém i s větráním. Je to prostě hrozné."
Desítky lidí podepsaly i petici a po letech stížností přes ministerstvo zdravotnictví, hygienu a zásahu ombudsmana dal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) lidem za pravdu.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Rozhodl o tom, že by se mělo díky tomu impulsnímu hluku, to znamená hluku, který je z mostních závěrů a obtěžuje vlastně tím rázem to okolí, omezit rychlost. Ty první rozhodnutí byly podle mě dramatické, protože to bylo nejen omezení rychlosti na 60 km/h, dokonce zúžení do jednoho jízdního pruhu. Proti tomu rozhodnutí jsme se odvolali a ministerstvo dopravy to vrátilo zpátky na DESÚ. My jsme po nějakých diskuzích přijali opatření."
Ředitelství silnice dálnic musí nyní odhlučnit mostní dilatační uzávěr právě tady na mostě přes řeku Morávku.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Je omezená rychlost na 100 km/h, bude tam teda i ta rychlost měřená. Aby se skutečně dodržovala, protože ta rychlost je klíčem snížení toho rázu. Zároveň teda doplňujeme betonová svodidla, která ochrání právě šíření toho hluku z toho mostního závěru. A plus teda děláme technická opatření, takzvanou plentovací zídku na samotném mostním závěru. Aby na těch mostních závěrech, de facto se ten hluk nešířil. Aby ty lamely o sebe nenarážely. Tady ta všechna opatření na základně rozhodnutí DESÚ provedeme do konce března letošního roku."
Danuše Hotzyová, obyvatelka Frýdku-Místku: "Oni u mě měřili, když snížili tu rychlost na těch 100 km/h, ale to je úplně stejné. Ale výsledek měření ještě nevím, na ten čekám."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Já jako primátor registruji reakce občanů, kteří bydlí v okolí obchvatu na zvýšenou hladinu hluku. Je to samozřejmě nesrovnatelné s tím, jak moc obchvat pomohl městu. A ty tisíce lidí, kteří byli opravdu u tranzitní komunikace, uprostřed města, tak mají dnes klid. Nicméně je dobře, že probíhají všechna měření tak, jak mají probíhat. A nyní ŘSD přistupuje k tomu, že udělají jisté úpravy na mostních uzávěrech na obchvatu u Dobré. A plus budou následovat další opatření, která by měla pomoci omezit šíření toho hluku."
ŘSD zároveň plánuje výměnu mostního závěru a stavbu další protihlukové stěny. To by se mělo realizovat do konce letošního roku. Po celou dobu tak budou muset řidiči v místě počítat s omezením a hlavně radarem, který má také nedodržení rychlosti pokutovat.
---
Krátké zprávy 3. 3. 2025 17.00 - 1
NEJVĚTŠÍ DOPRAVNÍ OMEZENÍ V OSTRAVĚ ZA 35 LET
Ostravu letos čeká dopravně nejnáročnější rok za poslední desetiletí, zejména během hlavní stavební sezony. Rekonstrukce a stavební práce města, ŘSD a Dopravního podniku Ostrava přinesou nejen výluky v MHD, ale i uzávěry, objížďky a dopravní zácpy. Cestující i řidiči by se měli připravit na výrazné komplikace.
Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: “Proto jsme přišli s informativním webem, kde informujeme o dopravních stavbách, výlukách a objížďkách. Informace se budou aktualizovat, aby naši cestující věděli, co se bude dít.”
---
Na obnovu hřbitovů ve městě je připraveno 30 milionů kč
Ostrava v posledních letech velmi dbá na to, aby měly městské obvody dostatek financí na péči a obnovu hřbitovů. Letos je na to vyčleněno 30 milionů korun a další finance z rozpočtu jdou také přímo na Ústřední hřbitov ve Slezské-Ostravě.
Hřbitovy, jako místa poledního odpočinku našich blízkých, bezesporu také patří k našemu životu a je důležité o ně dobře pečovat. Ostrava proto už mnoho let nabízí městským obvodům, které je mají ve správě, finance na jejich údržbu, obnovu a rekonstrukci. Celkem je v Ostravě 22 hřbitovů v 16 městských obvodech.
Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu), náměstek primátora Ostravy: "„Po předchozích konzultacích se starosty městských obvodů, v nichž jsou obnovy hřbitovů realizovány a po prověrce připravenosti projektů, jsme rozhodli o financování celého spektra potřebných prací. Vybudovány tak budou například nové chodníky, opěrná zeď, rekonstruována bude márnice."
Nejkrásnější rozhled je ze hřbitova v Krásném Poli, který je jen kousek o nejvyššího místa Ostravy. Letos se na něm bude stavět kolumbárium, které trochu zvýší vyčerpanou kapacitu.
Tomáš Výtisk (Starostové pro Ostravu), starosta Ostravy-Krásného Pole): "Těsně před koncem roku jsme dokončili stavbu budovy kolumbária a na letošek je naplánováno, že budeme dělat vnitřní prostory. To znamená vlastní boxy pro urny a vůbec vnitřní vybavení budovy a za zbytek peněz, které máme ze statutárního města, budeme budovat nové chodníky."
Celkem je v Ostravě 22 hřbitovů v 16 městských obvodech. Velká investice 5 milionů korun jde také na mariánskohorský hřbitov, kde probíhá komplexní rekonstrukce. Magistrát přispěje v letošním roce obvodům 30ti miliony korun a Ústřední hřbitov dostane dalších 5 milionů.
---
Nový sběrný dvůr Šlofárna je hotový
Opava má nový sběrný dvůr. Vznikl v ulici Hlavní v lokalitě na Šlofárně v Kylešovicích a oproti ostatním sběrným dvorům ve městě má daleko větší kapacitu a je také dostupnější.
Technické služby Opava si slavnostně převzaly do užívání nově vybudovaný sběrný dvůr Šlofárna v Opavě-Kylešovicích. Je největší ve městě a jako jediný umožní i příjem stavební suti.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Jsem moc rád, že jsme dnes u otevření sběrného dvoru tady v Kylešovicích, říkáme tomu Na Šlofárně. Bude to kompletní sběrný dvůr a nově také s vážením. Věřím, že pro veřejnost to bude komfortní, protože tady je hodně místa. Dneska skutečně bojujeme v těch sběrných dvorech v tom, že máme málo místa. Když tam přijede více aut s vozíky, už tam je ta manipulace je velice složitá, takže tady toho prostoru je hodně.”
Na této dvanáctimetrové váze se zatím bude vážit jen stavební suť, která bude zpoplatněna.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Což v minulosti nebylo, zejména pro stavební firmy, které vlastně vozily odpady zdarma do sběrných dvorů. Doufám, že nebude přibývat černých skládek tím, že vlastně stavební odpad bude zpoplatněn. Ale my jsme toto museli skutečně zavést, protože ty náklady rostou, My už dnes platíme skoro 80 milionů na odpady a zhruba od našich občanů vybereme 35 milionů. Takže ty náklady i poplatky na skládky rostou.”
Jan Hazucha, ředitel, Technické služby Opava: “V tuto chvíli tady máme halu, kde budeme ukládat nebezpečné odpady, papír, plasty, elektroodpady. Potom tady budou na ploše pozice s velkoobjemovými kontejnery, kde se budou dávat ostatní odpady. Bude tady obsluha o více lidech, protože samozřejmě ta kapacita sběrného dvora je podstatně větší. Předpokládám, že se násobně zrychlí odbavení klientů sběrného dvora a samozřejmě budeme mít podstatně lepší zázemí pro zaměstnance.”
V nejbližších letech se sběrný dvůr ještě rozšíří. Město totiž koupilo i vedlejší pozemek, kde se bude mimo jiné rozebírat a třídit velkoobjemový odpad jako například nábytek, aby zbytečně neskončil na skládce.
Vladimír Schreier (ANO), náměstek primátora Opavy: “Celá stavba prakticky trvala zhruba rok s tím, že samozřejmě daleko delší byla příprava, protože nejdřív se muselo projektovat, následně se muselo hledat řešení pro rozšíření toho pozemku, takže to se nám taky podařilo zajistit a celá stavba stála cirka 36 milionů korun včetně veškerých vícenákladů, které tady vznikly z hlediska únosnosti celého toho pozemku. Na celou stavbu byla výrazná dotace, to nám velmi pomohlo.”
Pro veřejnost se nový dvůr otevře 17. března, kdy začne tzv. letní provozní doba sběrných dvorů. Zároveň od tohoto dne bude zrušen sběrný dvůr v Bílovecké ulici a začnou fungovat i odpadové karty.
---
Krátké zprávy 3. 3. 2025 17.00 - 2
V ÚNORU ZEMŘELO NA SILNICÍCH ŠEST LIDÍ
V Moravskoslezském kraji si dopravní nehody v únoru vyžádaly šest životů, což je o dva více než loni ve stejném období. Od začátku roku zemřelo na silnicích kraje už sedm lidí. Vyplývá to z předběžných statistik dopravní policie a informací ČTK.
ČESKO ČEKÁ TEPLÝ TÝDEN BEZ DEŠTĚ
Nadcházející dny přinesou nadprůměrné jarní teploty kolem 15 °C. Největší oteplení přijde ve druhé polovině týdne. Meteorologové varují před sníženou hladinou ozonu a doporučují ochranu proti slunci, zejména na horách.
---
Soutěž v Novém Jičíně ukazuje, že každý hlas má svou krásu
Pěvecká soutěž, která dává dětem s mentálním postižením možnost projevit svůj hudební talent a vystoupit před publikem, se konala v Novém Jičíně. Ukázala, že každý hlas má svou jedinečnou krásu
Soutěž Doremi, která poukázala na to, že hudba nezná hranice, pořádala novojičínská Praktická škola a střední odborné učiliště. V sále volnočasového Fokusu se konal její devátý ročník.
Andrea Havlíková, zástupce ředitele OU a PrŠ Nový Jičín: “Letos máme od městského kulturního střediska zapůjčená světla, bude to velká show, bude to barevné, bude to opravdu fenomenální a moc se na to těšíme. Letos nám bude vystupovat sedm zpěváků.“
A byli to tentokrát jen sami chlapci, tedy děti se zdravotními handicapy, které se často potýkají i s poruchou autistického spektra.
Daniel Fusek, OU a PrŠ Nový Jičín: “Vybral jsem si od Honzy Nedvěda písničku Skládanka. Trénoval jsem asi od září. pěsti mi tu drží moje třída, mamka a někteří další z rodiny.”
Daniel Novák, OU a PrŠ Nový Jičín: “Budu zpívat Pár přátel stačí mít, je to moje oblíbená písnička. Fandí mi tu paní asistentka a moji kámoši. Myslím si, že bych mohl vyhrát, zpívám hodně rád.”
Lenka Szabó Hrůzová, zpěvačka, učitelka zpěvu, porotce soutěže: “Tyhle děti hlavně na odiv se svou radostí, která je ryzí, takže na tohle já se nejvíce těším. To je takové hezké hodnocení, protože spíše jde o to, je namotivovat a pochválit je, takže je to radost.”
A takto zněl soutěžící, který oslnil nejvíce, celkový vítěz Daniel Novák.
---