Žalobce trvá na potrestání viníků pádu mostu ve Studénce
Odvolací senát Krajského soudu se už podruhé zabývá železničním neštěstím ve Studénce, kde do zříceného mostu narazil rychlík. Okresní soud totiž již dvakrát všechny obžalované zprostil viny, protože se prý nepodařilo prokázat, proč most spadl a kdo za to může. Odvolací soud může případ znovu vrátit do Nového Jičína a nebo zprošťující rozsudek potvrdit.
Už 12 let uplynulo od železničního neštěstí ve Studénce, kdy se přímo před rozjetý rychlík Comenius zřítil most. Zemřelo 8 lidí a mnoho dalších bylo zraněno. Pozůstalí i zranění ale stále marně čekají na potrestání viníků, protože Okresní soud v Novém Jičíně už dvakrát všech 10 obžalovaných zprostil viny.
sestra jedné z obětí neštěstí: "Je to pořád dokola a je to velmi těžké."
V pondělí usedli advokáti obžalovaných znovu před odvolací senát Krajského soudu v Ostravě.
Klára Krystynová, mluvčí Krajského soudu v Ostravě: "Jednání je nařízeno na celý tento týden a nedá se odhadnout, jak se bude vyvíjet."
Podle novojičínského soudce Jaromíra Pšenici jsou znalecké posudky natolik odlišné, že z nich nejde vyvodit, proč most vlastně spadl a kdo za to nese vinu. Krajský žalobce to ale vidí jinak.
Pavel Šára, Krajské státní zastupitelství v Ostravě: "Hodnotíme rozhodnutí nalézacího soudu, tedy soudu v Novém Jičíně, jako rozhodnutí nezákonné a proto bylo podáno z naší strany odvolání a domáháme se vrácení věci zpátky k novému rozhodnutí."
Jak dlouho bude proces trvat, záleží na advokátech. Mohou totiž trvat na přečtení některého ze znaleckých posudků, které mají i 700 stran.
Tibor Rovňák, advokát jednoho z obžalovaných: "20 let jsme soudil a řekl bych, že toto je nejsložitější věc s jakou jsem se potkal, jak po skutkové, tak po právní stránce."
Podle krajského žalobce by původně navrhované tresty mezi 3 - 6 lety vězení s odstupem času měly být nižší, ale rozsudek by měl zakázat některým obžalovaným činnost.
---
Projekt vodíkového města představili veřejnosti v Gongu
Až 2800 lidí by mohlo bydlet ve vodíkovém městě, které by mělo vzniknout na rekultivované haldě v Ostravě – Hrabůvce. Se svou vizí předstoupil před veřejnost generální ředitel Cylinders Holding Jan Světlík.
Vodíkové město by mělo být téměř bez emisí a lidé by tam mohli pracovat, bydlet, zkoumat, ale i trávit volný čas.
Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: „Bude to absolutně čistá příroda, první projekt tohoto typu na světě, který náš kraj zviditelní.“
Připravuje se bytový projekt Terasy Hrabová. Počítá se zde i s vybudováním fotbalového stadionu pro Baník, lanovkou, adrenalinovým areálem, krytým lyžařským areálem, využívat se bude i jezero, které zde po sanaci haldy vzniklo.
Zdeněk Vomočil, vedoucí business development, Cylinders Holding: „Jednotlivé sektory budou provázané a počítá se také s využitím dalších chytrých technologiíí kromě těch vodíkových.“
Ve vodíkovém městě se počítá také s vybudováním center pro vodíková auta, kola i koloběžky, ale i pro výzkum vodíku. Časová osa realizace celého vodíkového města by mohla vzniknout do tří let.
---
Historické Šance mají nové návštěvnické centrum
Opevněním šance na česko-slovenské hranici v Mostech u Jablunkova se v sobotu opět rozléhaly salvy z pušek a děl. Historický program byl součástí slavnostního otevření Návštěvnického centra, čímž Moravskoslezský kraj získal další turistickou atraktivitu.
Obranné pevnosti zvané Šance sehrály v minulosti důležitou úlohu při ochraně slezského území před vpády Uhrů, Turků či Švédů. Historie obranného opevnění sahá až do 14. století, ale největší význam mělo v 17. a 18. století. A právě do tohoto období je laděna současná expozice, která byla v sobotu slavnostně otevřena.
Petr Kolčárek, marketingový manager Návštěvnického centra opevnění Šance: “Opevnění Šance je poměrně jedinečná historická památka v celé České republice a částečně i v celé Evropě a obec Mosty u Jablunkova se rozhodla, že využije této památky, aby to zatraktivnila, aby tu lidé jezdili. Proto například vzniklo i návštěvnické centrum opevnění Šance, které se dneska slavnostně otevírá. Uvnitř návštěvnického centra, což je takové minimuzeum, je několik interaktivních míst, takových exponátů, kde se návštěvníci, přičemž je to zaměřeno především na rodiny s dětmi ale na své si přijde každý, takovou zábavnou naučnou formou zjistí, jak se v pevnosti žilo, jak se pevnost bránila a tak podobně. O tom, že ten zájem je, jsme přesvědčeni už jenom proto, že i když dneska je takové slavnostní otevření, my máme otevřeno už od prvního července a od té doby nás navštívilo víc než 2 400 návštěvníků.”
Anketa: “Zajímavé je to opevnění, že je to hluboké. A líbí se mi tady i to muzeum. Vyzkoušel jsem si i střílení z děla, chtěl bych takové doma.”
Výstavba návštěvnického centra je společným česko-slovenským dílem.
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Přesto, že cestovní ruch v tomto roce dostal zásadní ránu pro rozvoj, tak zde dnes můžeme otevírat zásadní záležitost, a to opevnění, které je pro nás historické. My jsme zde vlastně jako Moravskoslezský kraj, Žilinský kraj a města Mosty u Jablunkova a Čadca vytvořili česko-slovenský projekt, kde jsme vlastně chtěli ukázat historii až do 17. století, kde se vytvořila krásná pevnost, kde vznikly tvrze k bojům. Dneska tady vzniklo na tomto místě nové informační centrum, které bude opravdu ukázkou toho, co se tady vlastně v tomhle tom opevnění v minulosti odehrávalo, ať to byly dělostřelecké stanice, nebo tady budou moci návštěvníci vidět velitelský dům. Ale co je důležité, tak jsou tady zachované celé řady prvků právě těch opevnění, na kterých se nacházíme. Celý projekt stál více jak milion Euro, který šel vlastně z evropských peněz a k tomu se vytvořila přístupová cesta a cyklostezka, která bude propojovat vlastně Česko a Slovensko.
Pro turisty budou pořádány i komentované prohlídky opevnění.
Petr Kolčárek, marketingový manager Návštěvnického centra opevnění Šance: “Taková akce bude probíhat určitě minimálně jednou za rok, v nějakých zajímavých termínech. Jinak plánujeme pravidelně, že budou takzvané komentované prohlídky v tom opevnění, zhruba asi půl až třičtvrtěhodinová prohlídka s výkladem, co, kde, proč a jak v pevnosti bylo. Návštěvníky zajímají nejvíce ty exponáty, na které si mohou sáhnout, se kterými mohou nějak pracovat. Takže například máme stůl, kde si mohou vystřelit z děla, samozřejmě z děla malého a ne se střelným prachem. Jsou to ale přesně modely děl, které se kdysi používaly. Mohou si pomoci takových magnetických omalovánek obléci vojáka, podle toho, ze kterého období byl.”
Anketa: “Přijel jsem z Bukovce se syny. Těšili se na to, chtěli se sem podívat. Zatím jsme tady chvíli, ještě nemají zážitek.”
---
Projekt Velký Mošnov má rozhýbat cargo v Mošnově
Krajští zastupitelé schválili, že Moravskoslezský kraj a statutární město Ostrava uzavřou Memorandum o vzájemné spolupráci a koordinaci při přípravě a realizaci projektů v rozšířeném zájmovém území Mošnov. Mohly by zde vyrůst desítky nových výrobních hal, kanceláří a dalších objektů.
Projekt Velký Mošnov má podpořit mimo jiné provoz na letišti Leoše Janáčka, v jehož blízkosti by mělo vzniknout významné mezinárodní logistické centrum.
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „V celé republice není místo, kde by byla silniční, železniční a letecká doprava. Chceme tohoto potenciálu Mošnova využít.“
Náš kraj prochází velmi důležitou transformací a chce nalákat další nové investory, kteří pomohou posílit místní ekonomiku a změnu image regionu, ale také vytvoří nová zajímavá pracovní místa.
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „My si od toho slibujeme to, že pokud se tam ty společnosti usídlí, tak začnou využívat i leteckou dopravu a rozvine se nám letecké cargo.“
Nová část průmyslové zóny bude napojená na letiště a Terminál kombinované dopravy Mošnov, díky tomu může vzniknout výjimečný areál nabízející komplexní služby jako Mezinárodní logistické centrum Mošnov.
---
Karviná zveřejnila video ke třídění bioodpadu
Město Karviná zveřejnilo ve spolupráci s místními technickými službami instruktážní video ke třídění bioodpadu. Video obsahuje názornou ukázku správného i nesprávného třídění a lidé se také dozví, kam takto vytříděný bioodpad putuje.
Karviná také pro občany města připravila ve spolupráci s technickými službami názorné instruktážní videa ke třídění odpadu. Na webu města i na webu televize Polar najdete videa ke třídění papíru a plastu, nově přibylo video právě ke třídění bioodpadu.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Toto video je spuštěno, zasílalo se do škol na území města."
Michal Bartečko, vedoucí provozovny Odpady TS Karviná: "Osvětové video ke třídění bioodpadu jsme natočili proto, abychom lidem ukázali nejčastější chyby při třídění a kam putuje, co se z něj vyrábí a výsledky za poslední čtyři roky. Nejčastější chybou je umísťování nadměrných stromků do nádob. Stromky nebo okrasné traviny by měly být v nádobách naštěpkované nebo nařezané na menší kousky. Rozměrnější stromky zabraňují svozu, hůře se s nimi manipuluje a vozidlo to nevysype. Dále se setkáváme s tím, že nám občané dávají do nádob hlínu, která tam nepatří, protože je těžká a ty nádoby při svozu praskají."
Město Karviná patří mezi první města v kraji, která začala systematicky třídit bioodpad už v roce 2006.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “ Byli jsme takoví průkopníci ve třídění v kraji, už třídíme s celoročním svozem."
Jen za loňský rok svezli pracovníci technických služeb 1800 tun bioodpadu. Tonáž se každoročně daří zvyšovat díky osvětě a kampaním města.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Například v roce 2019 a v roce 2020 jsme vydali 600 kusů kompostérů, vydali jsem biokošíky do domácností. Na sídlištích máme necelých 70 velkých nádob a 6000 nádob máme u rodinných domů. Veškeré tyto kampaně a osvěty mají svůj účel, v roce 2019 jsme dostali ocenění Skokan roku, což nás potěšilo. V letošním roce chystáme kampaň, která proběhne ve dvou obchodních centrech, Bude zaměřená nejen třídění bioodpadu, ale na další využitelné složky odpadu, jako je papír, plasty, sklo, kovy, textil, atd."
Kampaň ke třídění odpadů bude v karvinských obchodních domech bude probíhat od 14. září.
---